Het lijnnetkaarten-topic
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De NMBS heeft in september 2020 de lijnennetkaart geüpdatet, kom ik net achter. Volgens mij is er weinig veranderd, behalve dat de lijn van Libramont naar Bastogne er definitief afgehaald is en dat men een ronder lettertype gebruikt heeft.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik zie bij Antwerpen de stations Dam en Oost staan. Zijn die weer heropend?
-
- Donateur
- Berichten: 192
- Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 14:13
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Niet helemaal een succes zou ik zeggen, ik mis bijvoorbeeld de namen van Liège Guillemins en Charleroi Sud (edit: en Gent Sint-Pieters)
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dat was me nog niet eens opgevallen.
Wat op de kaart in ieder geval ook ontbreekt (en altijd ontbrak) is de verbinding tussen Aubange en Athus in het uiterste zuidoosten.
Dit is een gevalletje "nooit aangepast" geloof ik, net als de lijn naar Antwerpen-Haven.
Wat op de kaart in ieder geval ook ontbreekt (en altijd ontbrak) is de verbinding tussen Aubange en Athus in het uiterste zuidoosten.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ben bezig met een diagram van het tramnet in 1930, toen het net qua aantal lijnen zijn grootste omvang bereikte (alle lijnnummers van 1 t/m 25 waren toen in gebruik).
Dat is nog bepaald geen sinecure:
Individuele haltes ga ik er niet op aangeven, want uitvinden waar die allemaal lagen in 1930 en hoe ze heetten...onbegonnen werk. Wel wil ik straatnamen, pleinen, stations en natuurlijk de lijnnummers en -eindbestemmingen er nog in opnemen. Ook het achterliggende patroon van grachten (in de binnenstad) wil ik er nog in opnemen.
Dat is nog bepaald geen sinecure:
Individuele haltes ga ik er niet op aangeven, want uitvinden waar die allemaal lagen in 1930 en hoe ze heetten...onbegonnen werk. Wel wil ik straatnamen, pleinen, stations en natuurlijk de lijnnummers en -eindbestemmingen er nog in opnemen. Ook het achterliggende patroon van grachten (in de binnenstad) wil ik er nog in opnemen.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Oef, daar ben ik ook ooit eens aan begonnen maar het is echt een pittige klus. Je hebt er wel wat van weten te maken tot nu toe
Ik doe ook maar wat
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik miste even de tractortram naar Sloten, maar die is blijkbaar al in 1925 opgeheven.
Verder ziet het er nu al mooi uit.
Verder ziet het er nu al mooi uit.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Gaaaaaf
Overigens heeft het Stadsarchief een haltelijst per lijn uit 1930, dus je zou ze best toe kunnen voegen
Overigens heeft het Stadsarchief een haltelijst per lijn uit 1930, dus je zou ze best toe kunnen voegen
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dit is best wel iets wat ik aan de muur zou willen hebben. Vooral door het kleurgebruik.Alargule schreef: ↑zo 10 okt 2021, 13:23 Ik ben bezig met een diagram van het tramnet in 1930, toen het net qua aantal lijnen zijn grootste omvang bereikte (alle lijnnummers van 1 t/m 25 waren toen in gebruik).
Dat is nog bepaald geen sinecure:
Individuele haltes ga ik er niet op aangeven, want uitvinden waar die allemaal lagen in 1930 en hoe ze heetten...onbegonnen werk. Wel wil ik straatnamen, pleinen, stations en natuurlijk de lijnnummers en -eindbestemmingen er nog in opnemen. Ook het achterliggende patroon van grachten (in de binnenstad) wil ik er nog in opnemen.
🍉
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Waar ging dat inprikkertje in de Jordaan precies naartoe?
Ik doe ook maar wat
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dat was lijn 20 naar de Noordermarkt
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ahh kijk. Dat is een interessante bron!tsov schreef: ↑zo 10 okt 2021, 14:38 Gaaaaaf
Overigens heeft het Stadsarchief een haltelijst per lijn uit 1930, dus je zou ze best toe kunnen voegen
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mooie kaart. Ben benieuwd naar een volgende versie. Hoe begin je eigenlijk aan het maken van zo'n kaart? Met het gebied waar de meeste lijnen zijn, of een hoofdas?
Het is een spectrum.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik heb deze plattegrond gebaseerd op de tramplattegrond van het hedendaagse netwerk, en daarbij heb ik inderdaad een paar assen gedefinieerd waarlangs ik de lijnen heb getrokken. Daarbij heb ik geprobeerd wat meer aan te sluiten op de werkelijke (geografische) verhoudingen in het netwerk. Omdat het tramnet van Amsterdam heel radiaal van opzet is, leende een hoekverhouding van 30 graden zich hier bijvoorbeeld beter dan de 'standaard' van 45 graden, waar ik een oudere versie op heb gebaseerd.
Vanuit die basis is het een kwestie van verder uittekenen, en vooral heel veel proberen. Het is altijd lastig om een balans te vinden waarbij de lijnen zo recht mogelijk lopen, mooi op elkaar aansluiten én er ook nog voldoende ruimte is om alle haltelabels in te passen. Toch denk ik dat dat me tot nu toe vrij aardig is gelukt
Vanuit die basis is het een kwestie van verder uittekenen, en vooral heel veel proberen. Het is altijd lastig om een balans te vinden waarbij de lijnen zo recht mogelijk lopen, mooi op elkaar aansluiten én er ook nog voldoende ruimte is om alle haltelabels in te passen. Toch denk ik dat dat me tot nu toe vrij aardig is gelukt
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Al een heel end met de haltes toevoegen...
...maar nee, ik ga niet al die haltes óók nog eens van een naam voorzien
...maar nee, ik ga niet al die haltes óók nog eens van een naam voorzien
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Erg gaaf
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Waar ik vooral nog achter probeer te komen, is hoe de lijnenloop bij het CS in elkaar zat. Zoals ik het tot nu toe heb uitgepuzzeld:
- Alle NZVB- en Damraklijnen die op het CS eindigden, eindigden aan de westkant;
- De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
- De doorgaande lijnen (5, 13, 18) stopten allemaal aan het voormalige Prins Hendrikplantsoen (PH-kade tussen Martelaarsgracht en Damrak);
- Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Alargule schreef: ↑wo 13 okt 2021, 08:55
- De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
- Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
- Deze lijnen reden komende over het oostelijke Stationsplein via de lus die ook de Damraklijnen reden.
- Lijn 22 reed een rondje over de sporen zo dicht mogelijk langs het stationsgebouw, dus inderdaad dwars over het Stationsplein.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Voilà
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Oehh...heb je die ook iets groter? En ik meen nog nèt letters te kunnen onderscheiden - verwijzen die toevallig naar een legenda die ook in het boek is opgenomen?
(ja, ik ben lastig, ik weet het )
(ja, ik ben lastig, ik weet het )
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Deze is wel erg klein inderdaad. Kon op mijn telefoon even geen betere upload-site vinden.
Zal vanavond wat scans maken, en via mijn laptop even elders uploaden
Zal vanavond wat scans maken, en via mijn laptop even elders uploaden
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wauw, 11 lijnen over één keerlus heen persen plus alle doorgaande lijnen? Wat moet dat een bende zijn geweest, hoeveel halteplaatsen waren er? Ik las eens dat de trams vroeger tot wel elke 3 à 4 minuten reden omdat het maar van die korte dingetjes waren.
Ik doe ook maar wat
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Zo irritant dat Google Earth toen nog niet bestond...Alargule schreef: ↑wo 13 okt 2021, 08:55 Waar ik vooral nog achter probeer te komen, is hoe de lijnenloop bij het CS in elkaar zat. Zoals ik het tot nu toe heb uitgepuzzeld:
- Alle NZVB- en Damraklijnen die op het CS eindigden, eindigden aan de westkant;
- De lijnen van/naar Nieuwmarkt eindigden aan de oostkant. Ik zie op Topotijdreis echter geen tramlus via de oostkant van het CS - hoe zat dat?
- De doorgaande lijnen (5, 13, 18) stopten allemaal aan het voormalige Prins Hendrikplantsoen (PH-kade tussen Martelaarsgracht en Damrak);
- Lijn 22 reed een rondje om het CS heen - ik kom er echter niet achter hoe de route aan de zuidkant (stadskant) was. Reed de lijn samen mee op met de lijnen 5, 13 en 18? Of reed deze dwars over het stationsplein heen?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten