Fotoquiz
Re: Fotoquiz
Het is niet de Haarlemmermeerspoorlijn.
Re: Fotoquiz
Tussen Westerveld en Velsen zeeweg?
Re: Fotoquiz
Het is niet aan de lijn naar IJmuiden.
Wel een hint. Als je in Westerveld of IJmuiden op de trein stapte kon je een van beide stations met 1x overstappen bereiken en het andere met 2x of vaker overstappen. Dit in de periode dat de opgeheven spoorlijn van de foto er nog was. In de laatste jaren van de IJmuiderlijn kon je beide stations met 1x overstappen bereiken.
Wel een hint. Als je in Westerveld of IJmuiden op de trein stapte kon je een van beide stations met 1x overstappen bereiken en het andere met 2x of vaker overstappen. Dit in de periode dat de opgeheven spoorlijn van de foto er nog was. In de laatste jaren van de IJmuiderlijn kon je beide stations met 1x overstappen bereiken.
Re: Fotoquiz
Ik ga nog een poging doen: Scheveningen en Den Haag staatsspoor
Re: Fotoquiz
De spoorlijn naar Scheveningen kwam of van Rotterdam via Leidschendam/Voorburg of van Den Haag HS en Laan van NOIndië. Het opgebroken deel van deze ZHESM lijn liep vanaf de aansluiting Loolaan (nabij Oude Lijn) door het onbebouwde Mariahoeve en langs Wassenaar en de Van Alkemadelaan niet tussen de bebouwing door.
Tussen Den Haag SS en Scheveningen liep de eerste stoomtramlijn van Nederland (geëxploiteerd door NRS/SS) die later door de NZH werd geëlektrificeerd.
Er zijn wel diverse plannen geweest om de lijn vanaf het Staatsspoor station door te trekken naar Scheveningen maar dat is nooit gelukt. In de 19e eeuw heeft de NRS daarom de tramlijn aangelegd. Ook later met de bouw van het Centraal Station is er nog rekening gehouden met een doortrekking. Die spoorlijn is er dus nooit gekomen en dus kijk je op de foto niet vanuit Scheveningen naar Den Haag SS of omgekeerd.
Maar je komt wel aardig in de buurt.
De straat is te zien op street view (al zijn ze net niet op het punt geweest waar ik stond).
Tussen Den Haag SS en Scheveningen liep de eerste stoomtramlijn van Nederland (geëxploiteerd door NRS/SS) die later door de NZH werd geëlektrificeerd.
Er zijn wel diverse plannen geweest om de lijn vanaf het Staatsspoor station door te trekken naar Scheveningen maar dat is nooit gelukt. In de 19e eeuw heeft de NRS daarom de tramlijn aangelegd. Ook later met de bouw van het Centraal Station is er nog rekening gehouden met een doortrekking. Die spoorlijn is er dus nooit gekomen en dus kijk je op de foto niet vanuit Scheveningen naar Den Haag SS of omgekeerd.
Maar je komt wel aardig in de buurt.
De straat is te zien op street view (al zijn ze net niet op het punt geweest waar ik stond).
Re: Fotoquiz
Blijft over de voormalige verbindingsboog tussen SS en HS.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Fotoquiz
Anne staat op de Eemstraat, goed gevonden Trolly!
Re: Fotoquiz
Dat klopt, je kijkt nu richting CS.
Deze verbindingsbaan is opgeheven toen het nieuwe CS in aanbouw was. Het goederen emplacement was verlegd naar de Binckhorst waar een nieuwe verbinding naar toe was aangelegd. Met het vervallen van de verbindingsboog en de overweg bij de Weteringkade kon de Bickhorstlaan recht worden aangesloten op de Lekstraat. Een paar jaar later is de nieuwe verbindingsboog geopend tussen HS en CS die buiten de bebouwing omloopt. De Bickhorstlaan wordt nu met een viaduct gekruist; dat was niet mogelijk geweest met het oude track vanwege het nabij gelegen Schenkviaduct.
Er kwamen tot het laatst toe wel goederenwagons over de verbindingsbaan die werden gereden tussen Scheveningen Duinstraat en het Staatsspoor om daar te worden toegevoegd aan een goederentrein richting Gouda.
Re: Fotoquiz
Leuke opgave
Ik wist niet de precieze ligging van het tracé. Maar was het dan een ruime boog van HS naar SS?
Ik wist niet de precieze ligging van het tracé. Maar was het dan een ruime boog van HS naar SS?
Re: Fotoquiz
Als ik de kaart bekijk was de boog vroeger inderdaad ruimer, je kunt in het stratenplan nog steeds zien dat er een spoorlijn gelegen heeft. Maar nooit geweten dat dat dus vroeger anders liep! Zo leer je nog eens wat
Ik doe ook maar wat
Re: Fotoquiz
Bij het Schenkviaduct kan je ook nog restanten zien. De verbindingsboog liep onder het uitsteeksel aan het viaduct.
De trappen die daar naar toe liepen zijn verwijderd.
Je kan het ook nog zien boven de spoorbaan naar Gouda.
Als de overweg gesloten was konden voetgangers via de trappen de spoorbaan passeren. Er was ook een doorlopend voetpad op het viaduct tussen de beide overgangen. Is nog steeds op de luchtfoto's te zien.
Zeker de overweg in de spoorlijn naar Gouda was soms lang gesloten omdat de wisselstraten tot vlak bij de overweg lagen waardoor rangeren veel hinder veroorzaakte. Doorgaand verkeer kon wel van het viaduct gebruik maken; je mocht toe er nog over fietsen. Maar voor Lekstraat, Binckhostlaan of Schenkstraat (Bezuidenhout West) gebruikte je de overweg.
In 73/74 liep ik stage bij de aanleg van de Utrechtse Baan. De betoncentrale lag in de Bickhorst en de mixers moesten dus steeds de overweg passeren. Het rangeerterrein lag toen wel al in de Bickhorst maar toch was de overweg vaak lang gesloten en was er een stop in de aanvoer van beton en kwamen er dan weer een stel mixers achter elkaar. Opweg naar de keet passeerde ik ook de overweg; als die dicht ging was het altijd de gok of ik de trap nam of even bleef wachten. Bij de aanleg van het nieuwe CS emplacement werd de overweg vervangen door een fietstunnel en zijn de trappen verwijderd en kwam er een fietsverbod voor het viaduct. Het autoverkeer moet sindsdien omrijden.
De trappen die daar naar toe liepen zijn verwijderd.
Je kan het ook nog zien boven de spoorbaan naar Gouda.
Als de overweg gesloten was konden voetgangers via de trappen de spoorbaan passeren. Er was ook een doorlopend voetpad op het viaduct tussen de beide overgangen. Is nog steeds op de luchtfoto's te zien.
Zeker de overweg in de spoorlijn naar Gouda was soms lang gesloten omdat de wisselstraten tot vlak bij de overweg lagen waardoor rangeren veel hinder veroorzaakte. Doorgaand verkeer kon wel van het viaduct gebruik maken; je mocht toe er nog over fietsen. Maar voor Lekstraat, Binckhostlaan of Schenkstraat (Bezuidenhout West) gebruikte je de overweg.
In 73/74 liep ik stage bij de aanleg van de Utrechtse Baan. De betoncentrale lag in de Bickhorst en de mixers moesten dus steeds de overweg passeren. Het rangeerterrein lag toen wel al in de Bickhorst maar toch was de overweg vaak lang gesloten en was er een stop in de aanvoer van beton en kwamen er dan weer een stel mixers achter elkaar. Opweg naar de keet passeerde ik ook de overweg; als die dicht ging was het altijd de gok of ik de trap nam of even bleef wachten. Bij de aanleg van het nieuwe CS emplacement werd de overweg vervangen door een fietstunnel en zijn de trappen verwijderd en kwam er een fietsverbod voor het viaduct. Het autoverkeer moet sindsdien omrijden.
Re: Fotoquiz
Mooi verhaal. Het beton was nooit uitgehard?
Re: Fotoquiz
Het was maar een korte rit tussen centrale en stort. Dus met de extra wachttijden mee was het geen probleem; zolang de mixer maar blijft draaien.
Re: Fotoquiz
Was een grapje....
Re: Fotoquiz
Op topotijdreis.nl is de oude boog te zien, en dan goed terug te herkennen op de elektronische kaart van je keuze. Bij het vinden van de oplossing ben ik zeer geholpen door de lijst van opgeheven treinlijnen in Nederland op Wikipedia.
De volgende is waarschijnlijk een inkoppertje (en heb ik 'm al niet eerder geplaatst?):
De vraag is uiteraard: waar staat deze bloembak?
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Fotoquiz
De Rhatische krokodil in het Albula Railway Museum in Bergün.
Dit antwoord had ik vorige keer ook gevonden
Dit antwoord had ik vorige keer ook gevonden
Re: Fotoquiz
Ik kende zelf de winst aan Trolly toe, voor mij was het na zijn antwoord een inkoppertje.
En het is inderdaad Bergün/Bravuogn, de koppeling is van de Rhätische Bahn.
Re: Fotoquiz
Vreemde is dat ik met diverse zoekopdrachten de oude opgave niet terug kan vinden. Ik kan die nog goed herinneren omdat ik er toen flink naar aan het zoeken ben geweest en leuke info over heb gevonden. Was dan toen wel te laat met antwoord denk ik.
Re: Fotoquiz
Dat verklaart iets. De oude versie zal tijdens de Grote Blackout verslonden zijn. Ik had 'm ook even gezocht, maar meende dat ik 'm toch niet geplaatst had omdat ik niks kon vinden. Het lijkt me dat Anne weer de beurt heeft.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Fotoquiz
Uit welke station (of halte) vertrek ik hier?
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fotoquiz
Beekbergen
Re: Fotoquiz
Dat is juist. Tijdens NVBS 75 in oktober 2006.
-
- Berichten: 630
- Lid geworden op: di 18 apr 2017, 13:51
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Fotoquiz
Ik sta hier op een overweg. In de verte is een station te zien, maar welk station? Bonusvraag 1: Hoe heet de straat waar ik mij bevind? Bonusvraag 2, maar niet per se OV-gerelateerd: wat voor een locomotief/trein is er in de verte te zien?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten