Mag ik even kwijt
Re: Mag ik even kwijt
Ja alles is te vinden op de interwebz, maar daar gaat t niet om natuurlijk
Re: Mag ik even kwijt
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Leuk, maar nu zijn we natuurlijk nog wel benieuwd naar jouw foto's.ICE11 schreef: ↑wo 27 jan 2021, 22:25 193 366: https://www.railcolor.net/index.php?nav ... &position=
193 318: https://www.railcolor.net/index.php?nav ... &position=
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Mag ik even kwijt
Vandaag is het twaalf jaar geleden dat de strippenkaart werd afgeschaft bij de Rotterdamse metro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Afhankelijk van het aantal zones dat je moest diende je een bepaald aantal kledingstukken uit te trekken, ja.
Re: Mag ik even kwijt
Volgens mij is het iets van 40 jaar geleden dat de strippenkaart ingevoerd werd? Niet iedereen was toen enthousiast.
Re: Mag ik even kwijt
Dat klopt. De strippenkaart werd op 1 oktober 1980 ingevoerd.
Zie het onderstaande artikel van Wikipedia:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Nationale_Strippenkaart
Re: Mag ik even kwijt
Het had zo zijn charme, maar met de chipkaart hoef je gelukkig niet meer te vouwen en in zo'n apparaat te proppen...
Beul van de blindegeleidelijn
- Visgraatmodel
- Berichten: 617
- Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09
Re: Mag ik even kwijt
Ik heb de strippenkaart nooit begrepen (Gen Z trash ), in 2009 had je ook zo iets als een compensatiekaart bij de RET waarvan ik het bestaan ook nooit heb gesnapt. In- en uitchecken die handel!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
Ik weet nog dat de 45 strippenkaart soms lastiger te krijgen was en een rib uit je lijf was om die 20 euro uit te geven (maar wel goedkoper!)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Mag ik even kwijt
En altijd goed opletten of er juist gestempeld werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Mag ik even kwijt
De compensatiekaart was bedoeld om als je een reis met metro en streekbus maakte, en in de streekbus de ov-chipkaart niet gebruikt kon worden, het dubbele instaptarief terug te krijgen. Daarvoor moest je bij elke reis waar dit zich voordeed één strip afstempelen. Als je compensatiekaart vol was of de andere vervoerder introduceerde de OV-chipkaart stuurde je de kaart op naar de RET klantenservice en dan kreeg je € 0,75 x het aantal stempels uitbetaald.Visgraatmodel schreef:Ik heb de strippenkaart nooit begrepen (Gen Z trash ), in 2009 had je ook zo iets als een compensatiekaart bij de RET waarvan ik het bestaan ook nooit heb gesnapt. In- en uitchecken die handel!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
Alles heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar een vreselijk ongemak van de OV-chipkaart vind ik het uitchecken. Zeker bij abonnementen is dat vanuit reizigersoogpunt volstrekt overbodig. Wat dat betreft ben ik groot voorstander van stempelen/inchecken aan het begin van de reis en klaar. (En eventueel bij het uitstappen poortjes openen.)
Nu ben ik wel benieuwd of er nog plaatsen zijn met een "strippenkaart"? Ik weet dat in het stadsvervoer van Bratislava er een beschikbaar is, het zogeheten "karnet", maar ik heb niet het gevoel dat het heel populair is want ik heb zo'n ding in het echt nog nooit gezien.
Nu ben ik wel benieuwd of er nog plaatsen zijn met een "strippenkaart"? Ik weet dat in het stadsvervoer van Bratislava er een beschikbaar is, het zogeheten "karnet", maar ik heb niet het gevoel dat het heel populair is want ik heb zo'n ding in het echt nog nooit gezien.
Re: Mag ik even kwijt
Wat mij betreft had het nationaal tariefsysteem niet op de helling gehoeven. Het pakt weliswaar niet voor iedereen voordelig uit (denk aan Utrecht: vanuit Overvecht of Zuilen naar het centrum kost je drie strippen tegen twee vanuit Lunetten of Kanaleneiland voor een vergelijkbare afstand) maar het is in elk geval inzichtelijk wat je reis kost.
Vond die 45-strippenkaart ook wel praktisch hoor: met mijn standaard busreis van 9 strippen kwam dat nog mooi uit ook.
Vond die 45-strippenkaart ook wel praktisch hoor: met mijn standaard busreis van 9 strippen kwam dat nog mooi uit ook.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Mag ik even kwijt
Het enige vervoer bij mijn ouders in het dorp was (en is) de buurtbus, daar heeft men nog lang speciale strippenkaarten gehad, ook na invoering van de chipkaart.
Re: Mag ik even kwijt
Tja, dat hoeft toch geen probleem te zijn bij volledig afgekocht reisrecht? Maar grotere problemen lijken mij de verschillende spoorvervoerders met elk een eigen poortje, en het aanhoudend geneuzel met producten van de spoorvervoerders (zoals NS Flex dat niet samen gaat met regionale producten).umbusko schreef: ↑zo 31 jan 2021, 12:49 Alles heeft zo zijn voors en zijn tegens, maar een vreselijk ongemak van de OV-chipkaart vind ik het uitchecken. Zeker bij abonnementen is dat vanuit reizigersoogpunt volstrekt overbodig. Wat dat betreft ben ik groot voorstander van stempelen/inchecken aan het begin van de reis en klaar. (En eventueel bij het uitstappen poortjes openen.)
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Mag ik even kwijt
Er zijn ongetwijfeld systemen te bedenken waarbij uitchecken niet noodzakelijk is. (Met e-tickets in de trein werkt dat in feite al zo.) Maar het huidige systeem is daar helaas niet op ingericht, omdat reizigersgemak niet het uitgangspunt is.
Ik kan zo al enkele voorbeelden noemen: Marseille (inchecken in ieder vervoermiddel, "uitchecken" alleen bij het openen van een poortje in de metro), de bussen van De Lijn en TEC. Er is geen enkele reden om sterabonnementen voor de bus niet als zichtkaart uit te geven, bijvoorbeeld, behalve dat de reizigerstellingen dan niet op basis van in- en uitcheckgegevens kunnen worden gedaan.
Ik kan zo al enkele voorbeelden noemen: Marseille (inchecken in ieder vervoermiddel, "uitchecken" alleen bij het openen van een poortje in de metro), de bussen van De Lijn en TEC. Er is geen enkele reden om sterabonnementen voor de bus niet als zichtkaart uit te geven, bijvoorbeeld, behalve dat de reizigerstellingen dan niet op basis van in- en uitcheckgegevens kunnen worden gedaan.
Re: Mag ik even kwijt
In Kopenhagen (of was het heel Denemarken?) had je de Klippekort. Maar die vond ik best verwarrend, want daar kocht je een kaart op basis van hoeveel zones je ermee wil reizen (2 tot 8 of alle zones). Een regel afstempelen was dan geldig in het aantal zones van de kaart. Als je vier zones wilde reizen moest je dus bij een klippekort van 2 zones twee regels afstempelen of één regel bij een klippekort van 4 zones. Maar ook daar waren ze al heel lang bezig met een chipkaart.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Mag ik even kwijt
De afgelopen 2 jaar hebben ze op de buurtbussen in Midden-Overijssel ook het strippenkaartsysteem opnieuw gehad. Hierbij kon je voor €17,50 een 25 strippenkaart kopen. Stempelen werkte bijna hetzelfde, al was het niet één stempel per zone. Eigenlijk was de regel: sandaard 1 stempel + 1 voor een korte rit, of +2 voor een lange rit.
Voor dit systeem kwam was er een wirwar aan tarieven op de buurtbussen in Midden-Overijssel. De lijnen die sinds de start in Midden-Overijssel actief waren hadden 10 rittenkaarten, maar de later nieuw geïntroduceerde buurtbussen verkochten en hanteerden de tarieven van de RITkaart Oost.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Mag ik even kwijt
Even iets heel anders: zijn er mensen die de app ommetje kennen? Het is een app van de hartstichting waarin je xp kunt krijgen als je loopt en hoe meer je loopt hoe meer xp. Ik heb het nog maar net gedownload (zag het ergens voorbij komen) maar ik dacht misschien zijn hier wel mensen die het een leuk idee vinden om er een groep in te starten , motiveert weer om te bewegen wat goed is voor de weerstand en humeur
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 30 gasten