Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
en-es schreef: ↑za 23 jan 2021, 21:51
Best wel comfortabel. Wat wel te begrijpen is met alleen 1e klasse. Maar dat gold eigenlijk voor elke TEE maar ook de IC's in Duitsland. Toen had de eerste klasse nog van die zachte pluche stoelen. Het waren destijds de beste en snelste treinen die in Europa reden. Maar de corail-rijtuigen in de D-treinen tussen Amsterdam en Parijs waren ook goed te doen, ook in de 2e klasse.
TEE reed alleen eerste klas? Wat is er toch veel veranderd op het spoor dan
Verklaart wel waarom de TEE dan zo duur was (relatief dan hè).
Op de relatie Amsterdam - Parijs bleef nadat in 1987 de TEE een Eurocity werd hetzelfde materieel rijden, de INOX PBA-rijtuigen van de SNCF. In de coupérijtuigen werden de zeszitscoupé's achtzitters en in de open rijtuigen werd de 2+1 bestoeling vervangen door 2+2 bestoeling. Om ervoor te zorgen dat de trein altijd stroom had tijdens locwissels reed er ook een generatorrijtuig mee. De SNCF heeft de resterende eersteklasrijtuigen in de jaren '90, nadat ze door de Thalys waren vervangen, aan Cuba verkocht.
Volgens mij is nog een PBA-rijtuig in Train World in Schaarbeek te bezichten, ook van binnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Goedkoper op reis dankzij nieuwe treinverbinding tussen Lille en Parijs
De Franse spoorwegmaatschappij SNCF is een nieuwe treinverbinding gestart tussen Lille en Parijs. Sinds 16 januari kan je voor een kleine tien euro van Lille naar Parijs.
Het gaat om een ‘Train Express Regional’ die in tegenstelling tot de TGV via de klassieke spoorlijn rijdt. De trein heeft haltes in Douai, Arras, Longueau en Creil. De trein rijdt voorlopig enkel in het weekend en op feestdagen.
De ‘trage’ trein Lille-Parijs verdween in 1994 van de dienstregeling, maar is na een oponthoud van zevenentwintig jaar nu eindelijk terug.
De TEE Brabant heeft overigens van 1993 tot 1995 wel tweeklassig gereden tussen Brussel en Parijs. Was al eerder Eurocity geworden, maar om niet aan de eisen die hiervoor golden te hoeven voldoen werd de trein eventjes weer een TEE.
Vanwege aanhoudende problemen met de Twindexx met TRAXX 147.5 locomotieven en het niet verkrijgen van toelating in Zwitserland, heeft DB Fernverkehr besloten om vanaf december 2022 van het Oostenrijkse Westbahn overgenomen KISS-treinstellen in te zetten in de intercity Stuttgart - Singen - Zürich. Vanwege de toelatingsproblemen is de IC-dienst al enige jaren geknipt in twee delen met verplichte overstap in Singen.
Bij France Bleu Perigord verscheen vanmorgen beeld van het bezoek dat de Franse minister voor transport bracht aan de renovatiewerkzaamheden aan het nachttreinmaterieel van de SNCF. Dankzij deze werkzaamheden wordt het mogelijk om dit jaar nog de nachttreinen naar Nice en naar Tarbes te reintroduceren.
De in het hoogseizoen dagelijkse verlenging van de nachttrein Parijs - Toulouse naar Portbou / Cerbère wordt betaald door de regio Occitanie. Buiten het hoogseizoen rijdt deze trein nu al op vrijdag en zondag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Vanaf morgen gaat het 100 jaar oude traject van de U3 in Hamburg voor grootschalige renovatie tussen Baumwall en Hauptbahnhof Süd dicht. Werken duren tot maart 2022:
Wow, dat is wel een pittige buitendienststelling. Eerder was ook al het stuk van St. Pauli tot Baumwall aan de beurt, ben er sinds die heropening niet meer geweest. Ben benieuwd hoe het wordt! Sowieso zijn er wel interessante ontwikkelingen gaande in Hamburg, met de verlenging van de U4 en de bouw van de nieuwe U5.
Ondertussen zag ik Wiener Linien op hun instagram schrijven dat alle voorbereidende werkzaamheden klaar zijn voor het 'Linienkreuz U2xU5'. Op het Matzleinsdorfer Platz is begonnen met de bovengrondse bouwwerkzaamheden voor de nieuwe U5.
Ardan schreef: ↑zo 31 jan 2021, 23:47
Sowieso zijn er wel interessante ontwikkelingen gaande in Hamburg, met de verlenging van de U4 en de bouw van de nieuwe U5.
Er is nog meer gaande in Hamburg:
- S4 naar Bad Oldesloe, bouw begint binnenkort.
- Vergevorderde plannen voor nieuw ICE-station bij Diebsteich ter vervanging van Altona.
- Gevorderde plannen voor een nieuwe S-Bahn naar nog niet bediende wijken in het westen.
- Plannen voor het vergroten van het Hauptbahnhof.
De deelstaatregering zet vol in op het OV. Helaas is Hamburg wel een flink knelpunt over de weg, met onder de Elbe krappe tunnels en aansluitingen bij de A7 en een uit elkaar vallende brug voor de A1. Maar dat is Duitsland
PHS schreef: ↑ma 01 feb 2021, 00:03
De deelstaatregering zet vol in op het OV. Helaas is Hamburg wel een flink knelpunt over de weg, met onder de Elbe krappe tunnels en aansluitingen bij de A7 en een uit elkaar vallende brug voor de A1. Maar dat is Duitsland
De Elbtunnel is niet het probleem met acht rijbanen, het probleem zijn de grootschalige werken op de A7 ten noorden van de tunnel!
Zolang ze in België nog niet aan het niveau zitten dat plaatsen met 100.000 inwoners het zonder bemand station moeten stellen valt het allemaal nog wel mee daar. Ik kan me ook niet voorstellen dat er voor de lokettist van Jurbise of De Pinte veel te doen is.
Ook na deze sluitingsronde, die in de praktijk met de aankomende jaarwisseling echt plaatst vindt, heeft nog 16% van de stations in België een bemand loket. Dat is meer dan in Frankrijk, volgens de NMBS heeft daar slechts 14% van de stations een loket.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.