Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik heb in het een paar jaar geleden de eer gehad om voor de railcatering te werken en ik moet toegeven, het loon was niet het beste en aan het einde van de werkdag voelde je het aan je lichaam, maar de positiviteit van de reizigers en collega's en de ook de gezelligheid op de werkvloer maakte het goed. Daarnaast als je een keer een rustige trein had kon je rustig van het uitzicht genieten. Dus ja ook ik liep meestal enthousiast door de trein.
Naast het verzorgen van eten en drinken op de lange trajecten en voor mensen die een korte overstap in hun reis hebben (want dat is tegenwoordig blijkbaar het streven, overstappen van 2 minuten en bij het minste of geringste mis je je overstap, maar heb je gelukkig wel tijd om naar de kiosk te gaan). Wat we stiekem ook best veel deden is informatie verlenen, zo heb ik meermaals vooral oudere reizigers geholpen met waar ze over moesten stappen en naar welk spoor. Op die manier kon de Mikos van dienst dan het ene treinstel doorlopen en kon ik in het andere treinstel tijdens mijn rondje de meest prangende vragen beantwoorden.
Dit alles gezegd hebbende verbaast het me niet dat het doek nu valt. Het materiaal wat gebruikt wordt is veelal speciaal voor de railcatering ontwikkelt en dus niet goedkoop. Daarnaast liep het aantal medewerkers toen ik er werkte al terug en hoewel ik tegenwoordig geen inzicht meer heb in de ontwikkelingen op dit gebied las ik in het artikel van 2019 over het vernieuwde uiterlijk ook dat ze moeite hadden met personeels werving.
Alles bij elkaar was het een mooie service maar helaas komt hier een einde aan.
Naast het verzorgen van eten en drinken op de lange trajecten en voor mensen die een korte overstap in hun reis hebben (want dat is tegenwoordig blijkbaar het streven, overstappen van 2 minuten en bij het minste of geringste mis je je overstap, maar heb je gelukkig wel tijd om naar de kiosk te gaan). Wat we stiekem ook best veel deden is informatie verlenen, zo heb ik meermaals vooral oudere reizigers geholpen met waar ze over moesten stappen en naar welk spoor. Op die manier kon de Mikos van dienst dan het ene treinstel doorlopen en kon ik in het andere treinstel tijdens mijn rondje de meest prangende vragen beantwoorden.
Dit alles gezegd hebbende verbaast het me niet dat het doek nu valt. Het materiaal wat gebruikt wordt is veelal speciaal voor de railcatering ontwikkelt en dus niet goedkoop. Daarnaast liep het aantal medewerkers toen ik er werkte al terug en hoewel ik tegenwoordig geen inzicht meer heb in de ontwikkelingen op dit gebied las ik in het artikel van 2019 over het vernieuwde uiterlijk ook dat ze moeite hadden met personeels werving.
Alles bij elkaar was het een mooie service maar helaas komt hier een einde aan.
Re: Kort Nederlands nieuws
Leuk: in het persbericht van NS over het stoppen van de railcatering staat nu ex-cateraar Laila. Die heeft mij ook wel eens koffie geschonken in de trein (de intercity naar Groningen - da's wel de ideale trein voor de koffiekar als je in Utrecht bent ingestapt).
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Kort Nederlands nieuws
Het grootste gebrek aan railcatering vond ik toch wel altijd de onvoorspelbaarheid. Ik kwam ze zelden tegen, en in de helft van de gevallen zaten ze in het andere stel en kwam ik ze alsnog niet tegen.
Als je van tevoren niet weet of er railcatering zal zijn en trek hebt, dan koop je iets vooraf. Zo'n railcatering moet het dan volledig hebben van impulsaankopen en reizigers met een krappe overstap. Dit in tegenstelling tot treinen met een vast restauratierijtuig of waarvan bekend is dat er catering op zit. Daar kun je op plannen, om in zo'n trein wat te eten en/of drinken.
Als je van tevoren niet weet of er railcatering zal zijn en trek hebt, dan koop je iets vooraf. Zo'n railcatering moet het dan volledig hebben van impulsaankopen en reizigers met een krappe overstap. Dit in tegenstelling tot treinen met een vast restauratierijtuig of waarvan bekend is dat er catering op zit. Daar kun je op plannen, om in zo'n trein wat te eten en/of drinken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Enige traject in Nederland waar je vrijwel altijd een garantie had dat je railcatering tegen kwam was op Zwolle - Almere Centrum (mits niet meer dan twee treinstellen)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Vergeet Rotterdam - Breda met de 9200 niet
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
Op Amersfoort - Zwolle had je ook veel kans op railcatering. Bij mijn weten maakten veel railcateraars een rondje Amsterdam -> Zwolle -> Amersfoort of vice versa.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat rondje klopt, waarbij de catering overigens vanuit Utrecht begon richting Zwolle. Al was de kans daar best wel groot dat je nou net in het stel zonder catering zat. Zeker bij lange sets ICM, bij de treinen met dubbele DDZ of VIRM was wel enigszins voorspelbaar op welk stel de catering zat (vanaf Utrecht vaak de achterste, vervolgens Amersfoort-Zwolle op het voorste)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Kort Nederlands nieuws
De bontjassen-trein komt naar Nederland! http://treinreiziger.nl/orient-express- ... nederland/
Re: Kort Nederlands nieuws
In twee dagen tijd van Amsterdam naar Venetië? Wat voor route/dienstregeling krijgt die trein?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Via Brussel en Parijs volgens de tekst. Tussen Parijs en Venetie wordt normaal gesproken via Basel-Buchs-Innsbruck-Brennero gereden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Binnenkort komen er geen nieuwe VDL bussen meer uit Heerenveen
VDL stapt over de huizenbouw, aantal banen gaat mogelijk verdubbelen op termijn.
Zie https://frieschdagblad.nl/2021/2/24/vdl ... huizenbouw
VDL stapt over de huizenbouw, aantal banen gaat mogelijk verdubbelen op termijn.
Zie https://frieschdagblad.nl/2021/2/24/vdl ... huizenbouw
Re: Kort Nederlands nieuws
Wel een ontzettend slimme zet, in modulair bouwen zit serieuze toekomst.
🍉
Re: Kort Nederlands nieuws
En bussen zijn maar flauwekul natuurlijk
Re: Kort Nederlands nieuws
Niet per-se. Echter, als je je afzetmarkt wil verbreden dan is modulaire woningbouw natuurlijk wel super interessant. Het is een tak van sport die booming is en je hebt op die manier minder mankracht nodig om toch voldoende huizen te kunnen bouwen. In de bouw is een chronisch tekort aan vaklui, in tegenstelling tot de hoeveelheid orders.
🍉
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Kort Nederlands nieuws
Mag je als Hainje zoiets wel zeggen?
Re: Kort Nederlands nieuws
Volgens Omroep West hebbe hebben treinreizigers bij Sassenheim afgelopen maandagmiddag een alpaca in de sloot gezien. Die is gered door de brandweer.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Pier Eringa neemt per direct afscheid als directeur van Transdev Nederland, het moederbedrijf van onder meer Connexxion en Hermes. De taken van de CEO zijn door de coronacrisis zodanig verschoven dat hij heeft besloten om op te stappen.
Bron: OVPro
Bron: OVPro
Re: Kort Nederlands nieuws
Uhm, is het niet logisch dat de taken verschuiven door Corona? Dus wat is de werkelijke reden dat hij vertrekt?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik kan mij herinneren dat hij bij zijn aanstellen in interviews heeft gezegd dat hij Transdev wilde laten groeien. Het is nu natuurlijk meer strijden voor behoud geworden. Waar taken als het bedrijf financieel gezond houden natuurlijk blijven, verschuift het wel van zoeken naar nieuwe mogelijkheden naar kijken hoe er bespaard kan worden binnen de huidige contracten. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet is waar hij voor naar Transdev is gekomen. Aan de andere kant is het denk ik ook voor Transdev beter is om een CEO te hebben die kiest voor de situatie waar die in komt te werken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Ja, kan ik mij ook voorstellen. Maar ik vind het wel opvallend dat hij tweemaal bij een OV-gerelateerde werkgever vertrekt waarbij de situatie (drastisch) moet veranderen (ProRail wordt een agentschap, Connexxion moet overleven in de Coronacrisis).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Je kan er op twee manieren naar kijken. De eerste is dat Eringa van zichzelf weet wat voor soort bestuurder hij is en in welk soort organisatie en met welke taken hij het beste uit de voeten kan, plezier heeft in zijn werk en meerwaarde heeft voor de organisatie. Bij een grote verandering van zo'n organisatie is het logisch dat hij dan zegt dat hij niet langer de juiste man voor die plek is.
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij bij het minste of geringste de benen neemt.
ik gun hem het voordeel van de twijfel en ga voor optie 1
Aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat hij bij het minste of geringste de benen neemt.
ik gun hem het voordeel van de twijfel en ga voor optie 1
Re: Kort Nederlands nieuws
Een krankzinnig, maar vooral in en intriest verhaal over hoe afgelopen zondagmiddag een aanrijding met een persoon in Zenderen is gebeurd. Krantenbericht staat in de spoilers.
- Spoiler: show
Re: Kort Nederlands nieuws
Van Prorail was al langer bekend om het onder te brengen in een Rijkswaterstaat achtige constructie, iets wat losstaat van het presteren van Eringa.Floris schreef: ↑ma 08 mar 2021, 20:32 Je kan er op twee manieren naar kijken. De eerste is dat Eringa van zichzelf weet wat voor soort bestuurder hij is en in welk soort organisatie en met welke taken hij het beste uit de voeten kan, plezier heeft in zijn werk en meerwaarde heeft voor de organisatie. ....
ik gun hem het voordeel van de twijfel en ga voor optie 1
Re: Kort Nederlands nieuws
Klopt, Eringa heeft altijd zeer duidelijk aangegeven Prorail niet te willen leiden als dit een ZBO zou zijn. Bij zijn herbenoeming in 2019 was het idee dat hij ergens in 2020 zou opstappen. Hij vertrok echter al 5 maanden na zijn herbenoeming.waldo79 schreef: Van Prorail was al langer bekend om het onder te brengen in een Rijkswaterstaat achtige constructie, iets wat losstaat van het presteren van Eringa.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 gasten