Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Jef400

Re: Coronavirus

Bericht door Jef400 »

Dashboard zie ik ook al dagenlang het aantal besmette personen aflopen, het aantal besmettingen ten opzichte van dezelfde dag in de vorige week loopt terug. Het reproductiegetal is alweer terug naar 1,04. Vaccinaties gaan steeds sneller.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Alargule

Bericht door Alargule »

Jef400 schreef: vr 05 mar 2021, 16:58 Dashboard zie ik ook al dagenlang het aantal besmette personen aflopen, het aantal besmettingen ten opzichte van dezelfde dag in de vorige week loopt terug.
Huh?

Afbeelding
ICE11

Bericht door ICE11 »

ICE11 schreef: vr 05 mar 2021, 07:51 Of morgen al heel vroeg bij de Aldi voor de deur staan voor vijf sneltests voor 24,99 Euro.... :shock:
Ook als hij zeker nooit mijn vriend zal worden zo is het toch een heel passende uitspraak van Robert Habeck, voorzitter van Die Grünen, onder verwijzing naar de verdeling van sneltests: "Waartoe de minister van gezondheid niet in staat is wordt nu door Aldi opgelost!" _O-
Jef400

Bericht door Jef400 »

Alargule schreef: vr 05 mar 2021, 17:08
Jef400 schreef: vr 05 mar 2021, 16:58 Dashboard zie ik ook al dagenlang het aantal besmette personen aflopen, het aantal besmettingen ten opzichte van dezelfde dag in de vorige week loopt terug.
Huh?
AfbeeldingNieuwe bitmapafbeelding by Jampot_8397, on Flickr

Kijken misschien?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Jullie quoten beide de verkeerde grafiek alleen. Jef400 die van het aantal besmettelijke mensen (wat niet gelijk is aan het aantal besmettingen) en Alargule het absolute aantal besmettingen per 100.000 inwoners.
Die laatste zegt ook niet persé heel veel, want als je meer test dan vindt je ook meer (dat hebben ze in de afgelopen weken in Bunschoten gemerkt).

Zodoende zie je in de grafiek van Alargule een stijging, maar er zijn in de afgelopen week van ook 33% meer personen getest dan begin februari met alle sneeuw en dichte teststraten.
Het percentage testen dat positief was van het totale aantal testen is echter sinds half februari aan een gestaag dalende lijn begonnen: waar we tussen november en half februari steeds tussen de 10 en 15% positief aan het schommelen waren zijn we nu in twee weken tijd al afgezakt naar rond de 8% positieve testen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Alargule

Bericht door Alargule »

Maar meer testen duidt mogelijk op een onderliggend symptoom: meer mensen hebben klachten, en er is dus daadwerkelijk sprake van een stijging van het werkelijk aantal besmette personen per 100.000.

Die noemer bij testpercentages verschuift steeds (met in dit geval een omhooggaande trend), waardoor dat percentage mogelijk ook minder zegt.

Maar het is sowieso vervelend dat we met verschillende meetwaarden zitten met een tegengestelde trend.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Normaal zou je dat kunnen zeggen ja, maar qua aantal testen zitten we nu gemiddeld op hetzelfde aantal als in januari. De dip in het aantal testen heeft dit keer weinig met het al dan niet optreden van symptomen te maken, maar zit precies in de weken waarin de teststraten deels gesloten waren door eerst de sneeuw en later de ijzel.
Schapekop in de Keistad

Alargule

Bericht door Alargule »

Dat zou ik een afdoende verklaring vinden als de dip zich tot die week had beperkt, en er daarna weer een stabilisatie had plaatsgevonden. Maar dat is niet het geval: in het aantal testen zie ik sinds medio februari een stijgend patroon.
VIRM

Bericht door VIRM »

Trouw heeft een interessant artikel over het uitstellen van zorg door Corona. Het Elisabeth-Tweesteden Ziekenhuis heeft op een rij gezet hoeveel complicaties en overlijdens dat heeft veroorzaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
en-es

Bericht door en-es »

Zo te zien geen versoepelingen tot eind maart terwijl de avondklok tot minstens eind maart blijft. Dinsdag weten we meer.
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

De persconferentie is volgens mij morgen al.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Klopt ... de persconferentie is morgenavond om 19:00 uur.
Hainje

Bericht door Hainje »

Op maandag??? :shock:
Sinds wanneer werken de hoge heren op maandag!!??! :o
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Het is slechts voor één keer, door nu op maandag de Persco te doen kan de rest van de week besteed worden aan partijpolitiek voor de verkiezingen van volgende week.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Daantje
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daantje »

De toespraak van Rutte voor de lockdown was ook op maandag en de persconferentie over de avondklok op woensdagmiddag.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

Daar zaten wel andere beweegredenen achter: de lockdown-persco was een echte 'spoedpersconferentie', en kon dus 'niet meer wachten' tot de dinsdag. De avondklokpersco was op woensdagmiddag gepland omdat op woensdagmiddag de tweede kamer vergadert, en het in eerste instantie het idee was om nog die middag de avondklok door die TK te loodsen.
Flickr!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

En normaal is er een drieweekse cyclus, en die is vanwege de verkiezingen nu ingekort tot twee weken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

Z2N schreef: zo 07 mar 2021, 13:17 Daar zaten wel andere beweegredenen achter: de lockdown-persco was een echte 'spoedpersconferentie', en kon dus 'niet meer wachten' tot de dinsdag. De avondklokpersco was op woensdagmiddag gepland omdat op woensdagmiddag de tweede kamer vergadert, en het in eerste instantie het idee was om nog die middag de avondklok door die TK te loodsen.
Dat klop ja. Maar je vergeet nog een belangrijke reden: Men wilde in de avond van 20 januari de televisie uitzendingen over inauguratie van president Biden niet in de weg zitten.
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Volgens Ernst Kuipers, de CEO van het Erasmus MC, is het aantal covidpatienten in de ziekenhuizen al 3 weken stabiel (zaterdag 13 feb 1863 patienten waarvan 538 op de IC, zaterdag 6 mrt eveneens 1863 patienten waarvan 542 op de IC, tussentijdse variatie plus/min 2.5%).
Volgens hem ontstaat in april stapsgewijs snel ruimte voor versoepeling als we dit stabiele beeld nog drie weken redelijk vast weten te houden en de komende periode maximaal vaccineren.
Bron: LinkedIn
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Ik denk dat het aantal ziekenhuisopnames de komende tijd een steeds belangrijker getal wordt om in de gaten te houden. Nu de risicogroepen langzaam maar zeker gevaccineerd worden, wordt het aantal positieve tests steeds minder belangrijk: de kans dat een relatief jong, gezond iemand met corona in het ziekenhuis belandt is kleiner dan voor iemand van 70+.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

Sowieso is het aantal ziekenhuisopnames de voornaamste reden dat we nu nog in een lockdown zitten. Puur op basis van het aantal besmettingen per 100.000 inwoners zit heel Nederland (met uitzondering van Noord-Holland Noord en Zaanstreek-Waterland) al geruime tijd op risiconiveau "ernstig".

Uitsluitend het aantal ziekenhuisopnames houdt daarmee het risiconiveau in alle veiligheidsregio's nog op "zeer ernstig", waarbij de verschillen wel behoorlijk zijn: Zuid-Limburg zit bijvoorbeeld op 27 opnames per miljoen inwoners (precies op de grens van ernstig en zeer ernstig), terwijl Groningen op 97 zit bijvoorbeeld.
Je ziet ondertussen wel steeds meer regio's richting het niveau ernstig verschuiven trouwens. Toen ik de vorige keer naar die data keek lagen de cijfers vaak nog een stuk hoger.
Schapekop in de Keistad

ICE11

Bericht door ICE11 »

Tom024 schreef: zo 07 mar 2021, 17:13 de kans dat een relatief jong, gezond iemand met corona in het ziekenhuis belandt is kleiner dan voor iemand van 70+.
???
Tenminste hier in D krijgen wij in de dagelijkse door verschillende wetenschappers en politici op alle kanalen verspreide horror-scenarios te horen dat door de mutaties de ziekenhuizen juist door jongeren overstroomd zullen worden.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

En ook zonder de mutaties hebben jongeren gewoon kans om zwaar ziek te worden door het Coronavirus. De kans is kleiner, maar zeker niet verwaarloosbaar, anders had mijn fysio het niet zo druk met voorheen gezonde twintigers en dertigers met langdurige coronaklachten. (A)
Flickr!
Pascal1998
Contacteer:

Bericht door Pascal1998 »

Mag er wel bij opgemerkt worden dat vrij veel jongeren niet in Corona geloven, maar ja, hoe zou dat nou komen? Heb ik al vaker uitgelegd volgens mij
Stefan

Bericht door Stefan »

Want mensen die niet meer tot deze categorie behoren, doen dat allemaal wel natuurlijk. :Y
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Plaats reactie