Coronavirus

Op zoek naar een reisgenoot? Op zoek naar ander contact? Gewoon wat te zeggen? Doe het hier!
Z2N
Donateur

Re: Coronavirus

Bericht door Z2N »

Precies vorig jaar was ik al ziek, mijn laatste dag fysieke les op de uni is dan ook al vlak daarvoor geweest. :o

Vandaag moest ik bellen met de GGD, de gemeente Zeist heeft de stembureauleden vriendelijk maar doeltreffend gewezen richting vooraf een coronatest doen. Dat moest telefonisch, maar de medewerker had overduidelijk wat moeite met het concept 'testen zonder ziekteverschijnselen': die moest en zou alsnog de volledige lijst met symptomen en risicobeperkende maatregelen doorgaan, en dat ik gewoon met de bus mocht kwam ook niet direct als een optie naar boven. Maargoed: maandagmorgen mag ik me melden bij het Jaarbeursterrein, om de XL-teststraat te ervaren.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

In de gemeente Oss was die test nadrukkelijk vrijwillig. Ik laat het dan ook graag achterwege. ;)
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

In Zeist was het ook vrijwillig hoor. (A)
Flickr!
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Ik heb een code gekregen die ik bij het 010-nummer van de GGD moest doorgeven, daarmee kon ik alle vragen overslaan en direct een afspraak op het vliegveld maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ardan
Oud-beheerder OVNL

Bericht door Ardan »

Z2N schreef: vr 12 mar 2021, 18:38 de XL-teststraat
Is dat het niet het XL-testpaviljoen? *O*

"Paviljoen" :')
Gediplomeerd ongeluksmagneet
dennistd

Bericht door dennistd »

Tom024
OVNL-beheerder

Bericht door Tom024 »

Deze week heb ik 'm hier al voorbij zien komen (ik meen door Z2N), maar nu is er ook bewegend beeld van de Covid-testtrein.
jelmerrr

Bericht door jelmerrr »

Vorig jaar rond deze tijd dachten we dat het binnen paar weken wel klaar zal zijn. Hoorde net iemand op de radio al plannen voor volgend jaar maken. Lijkt me beetje voorbarig, denk nie dat we hier nog vanaf komen. Zeker nu in Engeland vaccins slecht blijken te werken.
Hainje

Bericht door Hainje »

Hoorde van de week over prognoses voor 2024, met side-note dat het ergste deel van de pandemie wel achter de rug is wanneer voldoende mensen ingeënt zijn. Dus rond het najaar. De bron was volgens mij de WHO.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
ODRAIL

Bericht door ODRAIL »

In het onderstaande bericht staat dat de derde golf nu echt begonnen is:

https://www.ad.nl/binnenland/weer-fors- ... ~a57292ca/
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

jelmerrr schreef: za 13 mar 2021, 17:11 Zeker nu in Engeland vaccins slecht blijken te werken.
Heb je daar ook een bron voor? Het enige nieuws wat ik erover kan vinden, zegt namelijk iets heel anders:
Grote Engelse studie: coronavaccins houden ouderen al na één prik uit het ziekenhuis
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Het gaat de laatste dagen erg hard met de nieuwe besmettingen, bijna exponentieel en niet meer te relateren aan het meer testen. Ik geloof niet dat ik dit een goede ontwikkeling vind -0-
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het is een zeer ernstige ontwikkeling. Ik denk zomaar eens dat die derde golf veruit de grootste kan worden tot nu toe. Hoe erg? Laat de data spreken. Onderstaande extrapolatie komt van het twitteraccount van Yorick Bleijenberg:

Afbeelding
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Suus: Hoezo niet meer te relateren aan meer testen eigenlijk? Het gemiddelde aantal testen per dag is volgens het corona-dashboard met 2030 gestegen, het aantal geconstateerde besmettingen met 405.
Al heel deze week zit er een flinke piek in het aantal uitgevoerde testen, dat zit nu op het niveau van eind december. Echter was toen zo'n 14% ervan positief en nu de helft daarvan
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Jef400

Bericht door Jef400 »

Daniel schreef: za 13 mar 2021, 18:44 @Suus: Hoezo niet meer te relateren aan meer testen eigenlijk? Het gemiddelde aantal testen per dag is volgens het corona-dashboard met 2030 gestegen, het aantal geconstateerde besmettingen met 405.
Al heel deze week zit er een flinke piek in het aantal uitgevoerde testen, dat zit nu op het niveau van eind december. Echter was toen zo'n 14% ervan positief en nu de helft daarvan
Dat dus. Dat percentage positief getesten loopt niet op. Dat pingelt maar rond de 7,5 procent. Daar komt bij dat er meerdere grote testprojecten zoals in Dronten worden gevoerd, en ook nog eens dat de scholen open zijn en de kinderen worden getest. Dat zijn ook nog factoren die je mee moet nemen, net zoals seizoensinvloeden en vaccinaties die nu hard gaan. Allemaal leuk dat extrapoleren, maar eerst even de verklaring zoeken voordat we weer in de paniekmodus schieten.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

In de afgelopen vier dagen is het percentage testen met een positieve uitslag heel licht toegenomen of gaan stagneren, een daling is de afgelopen dagen niet zichtbaar. Er zijn vandaag ongeveer zoveel uitslagen van testen bekend gemaakt als vier dagen geleden. Het aantal testen met een positieve uitslag is in vier dagen met 1100 toegenomen.

Kortom: de laatste dagen stagneert het percentage positieve testen maar het aantal positieve testen explodeert. De periode dat een steeds groter deel van de ijsberg zichtbaar word is dus gestopt maar het deel van de ijsberg boven water wordt nog wel groter. Dus ja, dit is een zeer zorgwekkende ontwikkeling die zo snel mogelijk de kop ingedrukt moet worden.
Alargule

Bericht door Alargule »

Mee eens. Draai de recente versoepelingen weer terug en ga naar een 24-uursquarantaine. Doet even pijn, maar is bewezen effectief. We blijven nu gewoon veel te hoog zitten.
Hainje

Bericht door Hainje »

24-uursquarantaine zoals de lockdown welke in Frankrijk van kracht was vorig jaar maart?
"If you say you love freedom, but you don't believe in freedom for everybody, then the thing you love isn't freedom - it's privilege." ~ Tim Walz.
Z2N
Donateur

Bericht door Z2N »

En oktober, en op dit ogenblik in het weekend in plaatsen als Duinkerke en Nice. Die effectiviteit op de R-waarde is dan wel soort van bewezen, maar de socio-economische gevolgen daarvan zijn niet mis. En ondertussen zijn de ziekenhuisopnames niet aan het stijgen, terwijl het aantal besmettingen al wel een ruime maand stijgt. Bovendien het het aantal positieve tests wel weer aan het stijgen, maar tegenover het hoogtepunt van de tweede golf is het percentage positieve tests wel gehalveerd, waardoor je cijfers van de beide periodes niet goed kan vergelijken.
Flickr!
en-es

Bericht door en-es »

Als iedereen 24 uur thuis moet blijven dan ligt de economie plat. *O*
Hainje

Bericht door Hainje »

Dat lag die vroeger elke zondag ook al, dus dat overleven we wel.
Daniel
OVNL-bestuurslid
Contacteer:

Bericht door Daniel »

@Z2N: Inderdaad, de situatie is nu niet persé hetzelfde als enkele maanden geleden.

Je moet verder natuurlijk ook niet vergeten dat de testprotocollen zijn aangepast: met de opening van de basisscholen is men ook de jonge kinderen gaan testen zodra er ergens een besmetting op een school of bij een daarbij betrokken persoon geconstateerd werd. Het is logisch dat daardoor meer besmettingen aan het licht komen, maar tegelijk is het niet zo dat die er eerder niet waren. Ze werden toen simpelweg nog niet geconstateerd.
In de cijfers van het RIVM zie je dan ook verschuivingen optreden: inmiddels is het aandeel van de tieners in de besmettingscijfers groter dan het aandeel van diezelfde groep in de totale samenleving om maar wat te noemen

En de piek die we nu zien was ook soort van te verwachten: drie weken geleden piekte de R even aardig boven de 1, dus toen zullen ook meer mensen besmet geraakt kunnen zijn. Met incubatietijd en de tijd totdat men besloot zich te laten testen erbij ligt het voor de hand dat je dan enige tijd later een groter aantal besmettingen gaat zien. Daarna is de R weer afgenomen, iets wat je ongetwijfeld later ook weer in de besmettingen gaat terugzien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Suus
Contacteer:

Bericht door Suus »

Z2N schreef: za 13 mar 2021, 22:28 En ondertussen zijn de ziekenhuisopnames niet aan het stijgen, terwijl het aantal besmettingen al wel een ruime maand stijgt.
Dat is ook niet waar. De totale bezetting aan coronapatienten in het ziekenhuis neemt nog af omdat dit ongeveer drie weken na-ijlt ten opzichte van de besmettingscijfers. Maar deze week zijn er op al vier dagen van de zes dagen meer dan 200 nieuwe corona-gerelateerde opnames op de normale ziekenhuis-afdeling geweest, terwijl dat vorige week maar op één dag voorkwam en in de week daarvoor helemaal niet. Het gemiddelde aantal IC-opnames per dag is nu bijna 40 terwijl het in februari tussen de 25 a 30 per dag slingerde.
Bovendien het het aantal positieve tests wel weer aan het stijgen, maar tegenover het hoogtepunt van de tweede golf is het percentage positieve tests wel gehalveerd, waardoor je cijfers van de beide periodes niet goed kan vergelijken.
Het vergelijken lost niet op dat als het absolute aantal besmettingen hoger is, het moeilijker wordt de contact-opsporing uit te voeren en dus ook het zicht te houden op het virus.
Alargule

Bericht door Alargule »

Het valt me op hoe de focus is komen te liggen op stijgen en (vooral) dalen, zonder dat men kijkt waar je uitkomt. Want de grafiek die ik hierboven heb geplaatst laat zien dat we sinds september al op een heel hoog niveau aan nieuwe besmettingen zitten.

Alsof je huis tot de nok overstroomt en het water dan daalt tot alleen de begane grond nog onder water staat. "Nou, nu kunnen we er wel weer in trekken; het water is immers flink aan het dalen".
Plaats reactie