Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
De huidige abonnementen in het stads- en streekvervoer werken op basis van zones. Ik kan zo snel geen info vinden over hoe dat zometeen gaat met de OV-chipkaart. Het lijkt me echter vrijwel onmogelijk om een abonnement te maken dat je X kilometer van een centraal punt laat reizen, dus ik neem aan dat het zonesysteem in stand blijft voor abonnementen. Weet iemand of dit inderdaad het geval is?
Zo ja, dan betekent dit dat daarmee veel van het gezeur over duurder reizen met de chipkaart minder relevant is omdat dit dan alleen van toepassing is op incidentele(re) reizigers.
Zo ja, dan betekent dit dat daarmee veel van het gezeur over duurder reizen met de chipkaart minder relevant is omdat dit dan alleen van toepassing is op incidentele(re) reizigers.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Er is nog geen "oplossing" gevonden voor abonnementen dus waar er gechipt moet worden werkt dat met verchipte sterabonnementen (en leg het dan nog maar eens uit, wat een @#$%-klus is dat zeg).
Maarrr, er is wel een proefballonnetje bij de RET maar ik vraag mij af hoe succesvol dat is: Maandkorting 40%: Je koopt dat voor een bepaald bedrag en krijgt dan vanaf de eerste keer inchecken na aanschaf (of een gekozen datum) een maand lang 40% korting op alle reizen bij de RET. Dat promoten ze als alternatief voor de sterabonnementen op de site, of het ook echt goedkoper is: geen idee.
Maarrr, er is wel een proefballonnetje bij de RET maar ik vraag mij af hoe succesvol dat is: Maandkorting 40%: Je koopt dat voor een bepaald bedrag en krijgt dan vanaf de eerste keer inchecken na aanschaf (of een gekozen datum) een maand lang 40% korting op alle reizen bij de RET. Dat promoten ze als alternatief voor de sterabonnementen op de site, of het ook echt goedkoper is: geen idee.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Het voordeel van die korting is natuurlijk wel dat 'ie op al je reizen geldt en niet alleen in het geldigheidsgebied van je abonnement.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Zouden we niet op termijn richting een systeem gaan als mobiele telefoonabonnementen? Daar koop je een bundel, en alles wat daarbuiten valt betaal je voor. Probleem daarmee is dus wel dat het aantal kilometer moeilijk te rekenen is. Misschien krijg je een systeem waar je '5-km' of '10-km' bundels koopt, dat is ongeveer gelijk aan 1 zone of 2 zones reizen, er vanuit gaan dat de gemiddelde zone 4km breed is. Je krijgt dan alleen wel maand en jaarabonnementen, en meer kopen = meer korting. Voor een jaarabonnement bij de NS betaal je maar voor 10 maanden van een maandabonnement, dat lijkt me erg redelijk. Het wordt alleen voor de klant erg klantonvriendelijk als je opeens niet genoeg tegoed/kilometers hebt omdat de bus een fout maakte :)
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Voorop gesteld dat ik niets weet over officiële plannen over het al dan niet blijven bestaan of afschaffen van het huidige zonesysteem :)
Verchipte zoneabonnementen zijn (en zullen) bij sommige vervoerder niet geldig zijn. Voorbeeld daarvan is Veolia Haaglanden. Er zijn wel andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een systeem waarbij je gebruik maakt van een 'zone centrum' en 'schillen' daaromheen. Veelgebruikt bij openbaar vervoer/metrosystemen in het buitenland. Zoiets kan je, decentraal/op plaats gebaseerd, in Nederland ook invoeren.
RET heeft ervoor gekozen om te experimenteren met de kortingstarieven. Aardig proefballonnetje, ben benieuwd wat de uitkomsten zijn. In een deel van de basis van het idee van webguy zit daar ook in ingebakken: hoe hoger je vooraf inschaalt hoe goedkoper de reizen (relatief gezien) worden. Zo'n tegoedbundel als dat je nu bij mobiele abonnementen hebt, heb ik ook wel eens geopperd; voordeel daarvan is ook dat je niet meer vast zit aan heel starre reisrelaties. Bij de huidige maand- of jaartrajectkaarten ben je enorm gebonden aan het traject en gaat men ervan uit dat iedereen over het gehele jaar globaal gezien tussen dezelfde twee locaties reist. Met de huidige, veranderde, leefpatronen is dat een beetje uit de tijd (mensen die op twee locaties wonen, verschillende werkadressen hebben etc.). Een reisbundel met tegoed zou voor bepaalde mensen veel meer uitkomst bieden.
Verchipte zoneabonnementen zijn (en zullen) bij sommige vervoerder niet geldig zijn. Voorbeeld daarvan is Veolia Haaglanden. Er zijn wel andere mogelijkheden, bijvoorbeeld een systeem waarbij je gebruik maakt van een 'zone centrum' en 'schillen' daaromheen. Veelgebruikt bij openbaar vervoer/metrosystemen in het buitenland. Zoiets kan je, decentraal/op plaats gebaseerd, in Nederland ook invoeren.
RET heeft ervoor gekozen om te experimenteren met de kortingstarieven. Aardig proefballonnetje, ben benieuwd wat de uitkomsten zijn. In een deel van de basis van het idee van webguy zit daar ook in ingebakken: hoe hoger je vooraf inschaalt hoe goedkoper de reizen (relatief gezien) worden. Zo'n tegoedbundel als dat je nu bij mobiele abonnementen hebt, heb ik ook wel eens geopperd; voordeel daarvan is ook dat je niet meer vast zit aan heel starre reisrelaties. Bij de huidige maand- of jaartrajectkaarten ben je enorm gebonden aan het traject en gaat men ervan uit dat iedereen over het gehele jaar globaal gezien tussen dezelfde twee locaties reist. Met de huidige, veranderde, leefpatronen is dat een beetje uit de tijd (mensen die op twee locaties wonen, verschillende werkadressen hebben etc.). Een reisbundel met tegoed zou voor bepaalde mensen veel meer uitkomst bieden.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Volgens mij kan je die hele chipkaart maar op 1 manier omzeilen, zorgen dat je bij een OV-bedrijf werkt. Dan heb je doorgaans vrijreizen bij (bijna) alle vervoerders.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Ok, even rekenen. Als ik van waar ik vroeger woonde (niet ver van centrum Den Haag) naar waar ik vroeger werkte (Plaspoelpolder Rijswijk) met de tram wil (wat destijds niet kon, maar nu hebben we lijn 17) dan kost me dat twee zones = 1,52 met de 15-strippenkaart. Met feestdagen, vakantie en ATV kom je op 18 werkdagen per maand = 54,72.
Met de chipkaart is dit 15% duurder: 1,75 per enkele rit en 63 euro voor 18 ritjes heen en terug per maand. Als de HTM nu ook 40% korting voor 22 euro per maand gaat verkopen zoals de RET dan scheelt dan wel 3,20 per maand en komt het totaal op 59,80.
Ter vergelijking: een abonnement is 69,40.
Een abonnement is dus op zich niet heel aantrekkelijk, maar heeft wel als voordeel dat je precies weet hoeveel je betaalt en als je 'm dan toch hebt kan je ook in de weekeinden e.d. "gratis" reizen. Met de korting van de RET heb je dat niet, waardoor ik ook niet het idee heb dat mensen dit graag als vervanging van het abonnement zouden willen hebben.
Persoonlijk vind ik onder het motto "de vervuiler betaalt" dat een abonnement geen goede zaak is omdat het mensen een reden geeft om meer te reizen dan nodig. Maar als je elke dag een vast eind met het OV moet is het natuurlijk wel zo handig. Ik zou me dus ook voor kunnen stellen dat ze de huidige abonnementen voorlopig handhaven. Technisch gezien niet al te moeilijk, je hoeft alleen te onthouden welke halte in welke zone valt en dan alleen kilometers tellen tussen haltes die niet in een van de abonnementszones vallen. Als het aantal kilometers 0 is ook geen basistarief.
Als de zones afgeschaft worden zou je in plaats daarvan abonnementen per gemeente kunnen aanbieden.
Wat mij ook wel een aardig systeem lijkt is dat je automatisch kwantum- cq dalurenkorting krijgt. Ook zou er eens goed gekeken moeten worden of die korting ook op anonieme kaarten kan, ik zie niet echt een reden waarom zo'n RET kortingsprodukt niet op een anonieme kaart kan. Een enkeling zal dan zo'n kaart gaan delen maar dat is zoveel gedoe dat het bij die enkeling zou blijven en dan nog bevordert het het reizen per OV dus ik zie hier geen bezwaar.
Met de chipkaart is dit 15% duurder: 1,75 per enkele rit en 63 euro voor 18 ritjes heen en terug per maand. Als de HTM nu ook 40% korting voor 22 euro per maand gaat verkopen zoals de RET dan scheelt dan wel 3,20 per maand en komt het totaal op 59,80.
Ter vergelijking: een abonnement is 69,40.
Een abonnement is dus op zich niet heel aantrekkelijk, maar heeft wel als voordeel dat je precies weet hoeveel je betaalt en als je 'm dan toch hebt kan je ook in de weekeinden e.d. "gratis" reizen. Met de korting van de RET heb je dat niet, waardoor ik ook niet het idee heb dat mensen dit graag als vervanging van het abonnement zouden willen hebben.
Persoonlijk vind ik onder het motto "de vervuiler betaalt" dat een abonnement geen goede zaak is omdat het mensen een reden geeft om meer te reizen dan nodig. Maar als je elke dag een vast eind met het OV moet is het natuurlijk wel zo handig. Ik zou me dus ook voor kunnen stellen dat ze de huidige abonnementen voorlopig handhaven. Technisch gezien niet al te moeilijk, je hoeft alleen te onthouden welke halte in welke zone valt en dan alleen kilometers tellen tussen haltes die niet in een van de abonnementszones vallen. Als het aantal kilometers 0 is ook geen basistarief.
Als de zones afgeschaft worden zou je in plaats daarvan abonnementen per gemeente kunnen aanbieden.
Wat mij ook wel een aardig systeem lijkt is dat je automatisch kwantum- cq dalurenkorting krijgt. Ook zou er eens goed gekeken moeten worden of die korting ook op anonieme kaarten kan, ik zie niet echt een reden waarom zo'n RET kortingsprodukt niet op een anonieme kaart kan. Een enkeling zal dan zo'n kaart gaan delen maar dat is zoveel gedoe dat het bij die enkeling zou blijven en dan nog bevordert het het reizen per OV dus ik zie hier geen bezwaar.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Door vervoerders is afgesproken dat kortingtarieven alleen mogelijk zijn op persoonlijke chipkaarten, net zoals abonnementen nu alleen geldig zijn met stamkaarten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Het blijft niet alleen bij delen, ook met de leeftijdsgrenzen kan (en wordt) veel gefraudeerd. En blijkbaar genoeg voor de vervoerbedrijven om dat in te perken :)iljitsch schreef:Ook zou er eens goed gekeken moeten worden of die korting ook op anonieme kaarten kan, ik zie niet echt een reden waarom zo'n RET kortingsprodukt niet op een anonieme kaart kan. Een enkeling zal dan zo'n kaart gaan delen maar dat is zoveel gedoe dat het bij die enkeling zou blijven en dan nog bevordert het het reizen per OV dus ik zie hier geen bezwaar.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Leeftijdgebaseerde korting is natuurlijk een ander verhaal. Hoewel je vroeger als kind gewoon een roze strippenkaart anoniem kon gebruiken.Chauf21 schreef:Het blijft niet alleen bij delen, ook met de leeftijdsgrenzen kan (en wordt) veel gefraudeerd. En blijkbaar genoeg voor de vervoerbedrijven om dat in te perken :)
Het voordeel van een electronisch systeem zoals de OV-chipkaart is dat je makkelijk automatisch verschillende tarieven voor verschillende momenten van de dag kan hanteren. Dus gewoon iedereen in de daluren goedkoper zonder eerst weer een kortingskaart te hoeven kopen.
Treinen zijn er om te rijden, niet om te stoppen.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Dat soort dingen komen er wel, maar voor mij is nu het belangrijkste dat het systeem eerst overal in het land goed functioneert en dat het foutenpercentage omlaag gaat. Daarna kan je het systeem gaan uitbreiden met actietarieven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
wat ik ervan gelezen heb-heeft Webguy het bij het rechte eind. je moet steeds in gedachten houden dat die hele technologie in feite inderdaad is gekaapt (geleasd voor veel geld?) van Mobiel-telefoon-betaal-systeem. Dus het idee was inderdaad een soort goedkopere belbundel als alternatief voor het abonnement.
In de laatste Op de Rails (maandblad NVBS) stond dat in Amsterdam de algehele invoering van sjippen op bus/tram weer maanden moet worden uitgesteld omdat 1 deelnemende vervoerder (raden-begint met A!) zijn systeem niet had ingericht op zone-nrs. (die moeten dus ingeprogrammeerd worden in de software per halte).
Nu wil toch het geval dat die zelfde vervoerder ook Rotterdam-Zuid bedient met enorme aantallen overstappers op het Zuidplein. Maar hoe het daar zit of precies geregeld is weet ik niet.
Dus ouders met bussende schoolgaande kinderen (nog niet toe aan een Stud-OV) kunnen na het ''beltegoed op'' fenomeen nu ook leuk worden geconfronteerd met het ''bustegoed op'' zelfde dito. Geen vaste prijs per maand meer mogelijk.
In de laatste Op de Rails (maandblad NVBS) stond dat in Amsterdam de algehele invoering van sjippen op bus/tram weer maanden moet worden uitgesteld omdat 1 deelnemende vervoerder (raden-begint met A!) zijn systeem niet had ingericht op zone-nrs. (die moeten dus ingeprogrammeerd worden in de software per halte).
Nu wil toch het geval dat die zelfde vervoerder ook Rotterdam-Zuid bedient met enorme aantallen overstappers op het Zuidplein. Maar hoe het daar zit of precies geregeld is weet ik niet.
Dus ouders met bussende schoolgaande kinderen (nog niet toe aan een Stud-OV) kunnen na het ''beltegoed op'' fenomeen nu ook leuk worden geconfronteerd met het ''bustegoed op'' zelfde dito. Geen vaste prijs per maand meer mogelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Volgens de informatie van Arriva zelf: reizen op saldo, OV-jaarkaart, N-sterabonnement of studenten-OV-chipkaart gewoon met in- en uitchecken (die worden herkend). Voor alle overige abonnementen: toon het papieren abonnement of de zichtcoupon.midnet schreef:Nu wil toch het geval dat die zelfde vervoerder ook Rotterdam-Zuid bedient met enorme aantallen overstappers op het Zuidplein. Maar hoe het daar zit of precies geregeld is weet ik niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Kortom: alles waarbij de zone van een halte belangrijk is, kun je nog niet chippen.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
In principe is dit dus het systeem van de voordeelurenkaart van NS, voor een bepaald bedrag een bepaalde periode met korting reizen. Dat kun je dus niet echt met een ster- of trajectabonnement vergelijken.Bee schreef:Maarrr, er is wel een proefballonnetje bij de RET maar ik vraag mij af hoe succesvol dat is: Maandkorting 40%: Je koopt dat voor een bepaald bedrag en krijgt dan vanaf de eerste keer inchecken na aanschaf (of een gekozen datum) een maand lang 40% korting op alle reizen bij de RET. Dat promoten ze als alternatief voor de sterabonnementen op de site, of het ook echt goedkoper is: geen idee.
Voor het "abonnementen"-systeem had ik altijd het idee dat ze het volgende zouden doen: Als je bijvoorbeeld binnen een maand meer dan 20x (ik zeg maar wat) dezelfde reis maakt, zijn alle daarop volgende reizen binnen die maand gratis (op hetzelfde traject natuurlijk). Maar dan is de moeilijkheid: wat beschouw je als "dezelfde" reis, bijvoorbeeld als je maar een gedeelte van het traject aflegt, of als je hetzelfde traject met een andere buslijn aflegt?
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Ik reis dagelijks met de bus van station Delft naar mijn werk, maar neem niet elke dag dezelfde buslijn via dezelfde route, is dat dan dezelfde reis of niet?rhk_amf schreef:In principe is dit dus het systeem van de voordeelurenkaart van NS, voor een bepaald bedrag een bepaalde periode met korting reizen. Dat kun je dus niet echt met een ster- of trajectabonnement vergelijken.Bee schreef:Maarrr, er is wel een proefballonnetje bij de RET maar ik vraag mij af hoe succesvol dat is: Maandkorting 40%: Je koopt dat voor een bepaald bedrag en krijgt dan vanaf de eerste keer inchecken na aanschaf (of een gekozen datum) een maand lang 40% korting op alle reizen bij de RET. Dat promoten ze als alternatief voor de sterabonnementen op de site, of het ook echt goedkoper is: geen idee.
Voor het "abonnementen"-systeem had ik altijd het idee dat ze het volgende zouden doen: Als je bijvoorbeeld binnen een maand meer dan 20x (ik zeg maar wat) dezelfde reis maakt, zijn alle daarop volgende reizen binnen die maand gratis (op hetzelfde traject natuurlijk). Maar dan is de moeilijkheid: wat beschouw je als "dezelfde" reis, bijvoorbeeld als je maar een gedeelte van het traject aflegt, of als je hetzelfde traject met een andere buslijn aflegt?
Omdat ik een trajectabonnement Delft - Rotterdam heb krijg ik de zone Rotterdam Centrum 'gratis' omdat ik de zone van Delft nodig heb om te reizen. Daar maak ik dan ook dankbaar gebruik van om zo af en toe van mijn huis naar het centrum te reizen of om van mijn huis naar het station te reizen als het te slecht weer is om te fietsen. Van mijn huis naar het station kan ik kiezen tussen twee tramlijnen en een buslijn die allemaal een andere route reizen. Die 20x per maand dezelfde route haal ik dus nooit. Dat zou en veel minder flexibele manier zijn van reizen terwijl ik juist denk dat flexibiliteit de toekomst heeft.
Ik zou het juist tof vinden als er ook een soort sterabonnementen voor de trein komen met een centrumstation en gratis reizen op een traject erom heen. Ik reis bijna dagelijks tussen Delft en Rotterdam Centraal (daar heb ik een abonnement voor) maar ook regelmatig, zeker eens per week van Delft naar Den Haag Laan van NOI, daarvoor moet ik nu altijd een kaartje kopen. Het zou mij een mooie oplossing vinden als ik dan mag kiezen of ik naar Rotterdam wil of naar Den Haag, afstand (en prijs van een enkele reis) is vrijwel gelijk. Ik zou het tof vinden als zoiets geintroduceerd zou kunnen worden als abonnementsvorm bij de OV-chipkaart.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Waarom zou je bij de OV-chipkaart in bus, tram en metro niet ook over kunnen stappen op een trajectkaart?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Dat kan natuurlijk wel, maar biedt je minder vrijheden die je met de huidige sterabonnementen nog wel hebt. Immers leg je je vast op een bepaald traject wat in sommige gevallen aanzienlijk kan schelen in het aantal reismogelijkheden: dan heb je bijvoorbeeld een abonnement voor het traject van halte X naar halte Y wat je alleen met lijn 1 kan afleggen, maar kan je niet meer met lijn 2 van X naar de niet door lijn 1 bediende halte Z reizen die ook dichtbij je bestemming ligt.
Uiteraard is dat iets wat vooral voor stadsdiensten relevant is.
Uiteraard is dat iets wat vooral voor stadsdiensten relevant is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Het geldt ook voor streeklijnen denk ik. Je zult op zulke momenten ook niet altijd bij dezelfde halte in- en uitstappen, maar de afgelegde afstand blijft gelijk. Je kunt dan een systeem bedenken waarbij je een x aantal kilometer mag reizen rond een bepaalde halte, maar lijkt dat dan niet heel erg op het zonesysteem dat we nu al hebben?
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Zolang dat trajectgedeelte geldig is voor meerdere reisroutes kan dat (vergelijk Ddrs - Ut, zowel via Rtd (trein) als Vianen (bus)). Maar dan nog houd je starre flexibele begin- en eindhaltes en geen flexibele reismogelijkheden :)Wubbo schreef:Waarom zou je bij de OV-chipkaart in bus, tram en metro niet ook over kunnen stappen op een trajectkaart?
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Het grote voordeel van x kilometer is dat het dan gewoon in heel Nederland gelijk is. De grootte van een zone verschilt heel erg per gemeente nu. In Eindhoven heb je een vrij kleine centrumzone, waardoor je al snel door twee zones komt. In Breda kan je nu de hele stad door met één zone. Daardoor is het systeem toch verschillend en voor de chipkaart zeer geschikt omdat het hele principe van die kaart is dat je afgerekend wordt op het aantal kilometers.
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Je krijgt waarschijnlijk een reisrecht waar het aantal kilometers leidend is, niet de plaats waar je ze aflegt. Ik vind dat zelf wel een beter systeem...Geert schreef:Het geldt ook voor streeklijnen denk ik. Je zult op zulke momenten ook niet altijd bij dezelfde halte in- en uitstappen, maar de afgelegde afstand blijft gelijk. Je kunt dan een systeem bedenken waarbij je een x aantal kilometer mag reizen rond een bepaalde halte, maar lijkt dat dan niet heel erg op het zonesysteem dat we nu al hebben?
Wel kun je problemen krijgen met vervoerders. Ik heb geen idee in hoeverre abonnementen overdraagbaar naar andere vervoerders worden. Ik voorzie grote problemen wanneer de decentrale overheden hiermee mogen lopen klooien. Ik vind het nogaltijd zonde dat het ministerie niet gewoon centralistisch de boel heeft aangepakt. Veel huidige problemen met de chipkaart zouden er dan ook niet zijn.
Laatst gewijzigd door Vinny op zo 17 jan 2010, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Dan zou je dus uit de voeten kunnen met een situatie waarbij je x kilometers koopt vanaf een bepaalde centrumhalte. Als je incheckt kijkt het systeem hoeveel kilometer je van de centrumhalte bent volgens de busroute met de minste kilometers, check je uit bekijkt het systeem weer hoeveel kilometer je van je centrumhalte bent, en het verschil is je ritprijs. Werkt alleen niet bij lijnen die in een cirkel rond je centrumhalte rijden denk ik (verder weet je kaart toch hoe je reist doordat je bij elke overstap in- en uitcheckt).
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Op zich is dat toch ook zo? Immers is een trajectkaart voor de trein niet veel anders als een hele grote stapel retourtjes en daarmee kan je ook verschillende treinreisroutes kiezen op diverse trajecten.Chauf21 schreef:Zolang dat trajectgedeelte geldig is voor meerdere reisroutes kan dat (vergelijk Ddrs - Ut, zowel via Rtd (trein) als Vianen (bus)). Maar dan nog houd je starre flexibele begin- en eindhaltes en geen flexibele reismogelijkheden :)
De inflexibiliteit in het voorbeeld wat je noemt is er trouwens nu ook al: met een trajectkaart Ddr-Ut met aansluitende bus-zones kan je ook niet de trein naar Ddrs nemen bijvoorbeeld. (En zelfs voor Ddr-Vianen heb je al verschillende reismogelijkheden per bus: rechtstreeks of via Gr)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Blijft abonnement zone-gebaseerd met OV-chipkaart?
Nee, ik kan niet met een NS-abonnement in de bus stappen. Een NS-abonnement Ddrs-Ut geeft mij geen enkel recht om met een Q-liner te reizen. Dus een trajectkaart OV-chipkaart is alleen handig(er) als je -in het geval van meerdere vervoerders- ook niet gebonden bent aan een bepaalde vervoerder of modaliteit.
Met niet starre begin- en eindhaltes bedoel ik eerder een reispatroon als:
ma-ochtend: Ddr-Ut
ma-middag: Ut-Amf
di: Amf-Ut (v.v.)
wo-ochtend: Amf-Ut
wo-avond: Ut-Ddr
do: Ddr-Ut (v.v.)
vr: Ddr-Bd (v.v.)
ofzo. Juist met de OVC zijn daar heel leuke en nuttige tarieven en abonnementen voor te bedenken.
Met niet starre begin- en eindhaltes bedoel ik eerder een reispatroon als:
ma-ochtend: Ddr-Ut
ma-middag: Ut-Amf
di: Amf-Ut (v.v.)
wo-ochtend: Amf-Ut
wo-avond: Ut-Ddr
do: Ddr-Ut (v.v.)
vr: Ddr-Bd (v.v.)
ofzo. Juist met de OVC zijn daar heel leuke en nuttige tarieven en abonnementen voor te bedenken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Sgb en 29 gasten