Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ik kreeg bij verversen van de pagina rond genoemde tijd de melding dat alles weer reed behalve de 52
Nu [20:02] is de melding via een soort banner dat lijn 52 weer gaat rijden, de andere niet.
Ik dacht dat ze alleen nog op zondagen onder CBTC reden, maar in de planning op de GVB-site staan nu ook maandagen ingeroosterd, vandaag incluis. Wel zuur dat het dan meteen misgaat. Of rijden ze al een tijdje ook op de maandagen?
Student in Amsterdam en Utrecht, vrijetijdsreiziger in alle uithoeken van Nederland.
Het was de eerste maandag. Twee weken geleden was het zaterdag en zondag.
Vorige week is er niet onder CBTC gereden vanwege de knip bij de Zuidas.
Wat ik merkte is dat er dit weekend weer alle materieel op alle lijnen reed, terwijl de voorgaande weekenden alles met M5 reed m.u.v. M51.
Maar goed, storingen horen bij de ingebruikname. En ook later zal het vast wel weer voorkomen. Ook met ZUB zijn er een paar systeemstoringen geweest de laatste jaren.
Onlangs sprak ik een verkeersleider van de metro's. Die vertelde me dat handmatige bijsturing zo goed als uitgesloten is met het nieuwe systeem, dat niet al zijn collega's daar even enthousiast van worden, en dat het prachtig werkt, totdat het niet werkt. Deze storing gedraagt zich precies volgens die beschrijving
Wat is handmatig in deze context? Als ProRail alles handmatig moet doen rijden er veel minder treinen omdat het niet bij te benen valt. Bij een ctbc/etcs vanaf level2-systeem ben je afhankelijk van een koppeling tussen het voertuig en de baanbeveiliging. Dat moet ten allen tijde goed gaan. Als dat niet werkt kan je weinig, als dat wel werkt is een vorm van handmatig routes instellen niet lastig om te doen (als het goed is..).
Ik weet niet hoe dit specifieke systeem is ingericht en welk deel er precies is vastgelopen, maar in principe hoeft de spoorbeveiliging niet afhankelijk te zijn van de verkeersleiding. Systemen zijn meestal opgedeeld in verschillende lagen, zeker bij veiligheidssystemen wel zo gewenst. Tussen die lagen is afgesproken welke informatie uitgewisseld wordt en welke commando's uitgevoerd kunnen worden. Zie de verkeersleiding als de muis, toetsenbord en scherm van je computer, als je ze loskoppelt gaat de computer gewoon door met wat ie aan het doen is, maar je kunt geen nieuwe commando's geven en je kunt niet meer zien wat de computer aan het doen is.
IK denk dat de NL veiligheidscultuur is, dat je in zo'n situatie gecontroleerd stopt
Voor zover ik weet, heeft 'save haven' goed gewerkt, anders hadden we wel gehoord over opgesloten passagiers en zo
Klaasje schreef: ↑do 15 apr 2021, 19:51
Wat is handmatig in deze context? Als ProRail alles handmatig moet doen rijden er veel minder treinen omdat het niet bij te benen valt. Bij een ctbc/etcs vanaf level2-systeem ben je afhankelijk van een koppeling tussen het voertuig en de baanbeveiliging. Dat moet ten allen tijde goed gaan. Als dat niet werkt kan je weinig, als dat wel werkt is een vorm van handmatig routes instellen niet lastig om te doen (als het goed is..).
De crux zijn je laatste twee zinnen, met het axioma dat er veel kan, zolang alles werkt. Daar zit ongeveer ingebakken dat letterlijk alles stilstaat als het niet werkt. Dan zijn provisorische oplossingen bij grote problemen dus eigenlijk niet mogelijk.