Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
marvinkok schreef: ↑wo 14 apr 2021, 17:41
Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.
Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Voor een slaaptrein zijn een paar minuten meer natuurlijk niet heel boeiend, zolang het in de dienstregeling past. Is een stop in Bentheim met een meersysteemloc trouwens noodzakelijk?
Met de huidige beveiliging in Bad Bentheim is een stop van enkele minuten noodzakelijk voor alle treinen, ook zonder locwissel.
Klaasje schreef: ↑wo 14 apr 2021, 18:47
Daarvoor kan je per bestemming groeperen in de trein natuurlijk.
Kan, maar ik denk dat een commerciële onderneming daar niet al te veel zin in heeft, die gaat voor optimale vulling en moeilijkdoenerij met coupé's die vanaf Deventer zijn vrijgegeven past daar niet in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
marvinkok schreef: ↑wo 14 apr 2021, 17:41
Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.
Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Voor een slaaptrein zijn een paar minuten meer natuurlijk niet heel boeiend, zolang het in de dienstregeling past. Is een stop in Bentheim met een meersysteemloc trouwens noodzakelijk?
Ja. Er kan geen doorgaande rijweg ingesteld worden van NL naar Dld of andersom. Een Vectron heeft bijvoorbeeld al snel 2 minuten nodig tijdens het omschakelen. De Flirt waar ik mee rij redt het makkelijk binnen een minuut. Daarnaast ben je ook een beetje afhankelijk van de treindienstleider en het scheelt ook nogal of je op Hp1 (130/140 km/h) of Hp2 (40 km/h) binnenkomt, waarbij die laatste erg vaak voorkomt vanuit NL ivm de geparkeerde loc van NSI voor de ICB. In de dienstregeling plan je dus al zeker een stop van een minuut of 5 in.
Het is me met de juiste treindienstleider gelukt om tussen aankomst en vertrek nog geen minuut te hebben zitten
Emmerich heeft volgens mij geen omschakelbare bovenleiding, waar Bad Bentheim en Venlo dat wel hebben vanwege de overgang tussen gelijkstroom en wisselstroom. Bij Emmerich is er aan beide kanten van de grens wisselstroom (15kV in DE, 25kV in NL) en wordt net als bij de Stadtbahn van Karlsruhe rijdend omgeschakeld tussen alle spanningssystemen..
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Het heeft niets met gelijk- en wisselstroom te maken, een spanningswissel is een spanningswissel. Bij Emmerich hangt geen omschakelbare bovenleiding meer, in plaats daarvan zit ergens tussen Babberich en Elten een spanningssluis op de vrije baan. Daar moet dus altijd op snelheid doorheen gereden worden, terwijl bij een omschakelbare bovenleiding altijd gestopt moet worden.
Dat klopt, het is de inrichting van de beveiliging, zodat er een doorgaande rijweg ingesteld kan worden in Emmerich.
In Bentheim zijn voor zover ik weet de mogelijke rijwegen afhankelijk van de geselecteerde bovenleidingsspanning boven het spoor. Wat de treindienstleider (Fdl) versimpeld moet doen: Trein komt vanuit Oldenzaal-> Fdl zet bovenleidingsspanning op spoor 1 op 1500V-> Fdl zet wissels goed om vanuit Odz op spoor 1 terecht te komen-> Fdl kan nu het inreisein op groen zetten-> trein rijdt Bentheim binnen maar moet stoppen voor sein aan einde perron-> Fdl zet spanning om naar 15000V-> Fdl zet wissels goed om naar Rheine te kunnen gaan-> Fdl kan nu pas het uitreisein op groen zetten en trein kan vertrekken richting Rheine.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet
DingeZ schreef: ↑do 15 apr 2021, 09:22Bij Emmerich hangt geen omschakelbare bovenleiding meer, in plaats daarvan zit ergens tussen Babberich en Elten een spanningssluis op de vrije baan. Daar moet dus altijd op snelheid doorheen gereden worden, terwijl bij een omschakelbare bovenleiding altijd gestopt moet worden.
Ook toen Emmerich nog wel omschakelbare bovenleiding had, hoefde de ICE er niet te stoppen, daar was de inrichting van de beveiliging voor aangepast.
Het lijkt me voor de hand liggen dat het in Bad Bentheim ook wel een keer aangepast gaat worden.
In Emmerich was een "dieselmodus" aanwezig die de prik in het station erafhaalde. Daarmee kon je veilig doorrijden en kon de ICE3 rijdend omschakelen. Bentheim kent dat niet. Het lijkt mij ook niet heel waarschijnlijk dat Bentheim dat ooit krijgt, de infra van een spanningssluis is veel goedkoper en veiliger dan van een omschakelbaar station en tegenwoordig kunnen de meeste treinen op internationale routes zelf schakelen.
marvinkok schreef: ↑do 15 apr 2021, 10:32
Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet
In Aachen Hbf., waar de sporen 6-9 voor 15kV en 3kV geschikt zijn moet de machinist overigens nog een extra sleutel in een kastje op het perron omdraaien voordat de spanning vanuit de treindienstleiding omgeschakeld wordt. Sinds enkele jaren is men van plan om de spanningssluis op de vrije baan ter hoogte van Hergenrath te verplaatsen zodat de helling naar Aachen-Süd met 15kV bereden kan worden maar zolang er geen oplossing voor de regionale treinen tussen Aachen en Belgie is komt dat sowieso niet.
Schitterend! Dan heb je toch even tijd over voor een prachtwandeling in het altijd enerverende Bad Bentheim. En als er maar genoeg Chrysa's overblijven verschijnt er vast wel een snelvoedselconsumeergelegenheid
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marvinkok schreef: ↑do 15 apr 2021, 10:32
Correct.
Enige belangrijke tussenstap is dat de machinist wel even de stroomafnemer neer laat tijdens het proces en vervolgens wel de goede weer omhoog doet
In Aachen Hbf., waar de sporen 6-9 voor 15kV en 3kV geschikt zijn moet de machinist overigens nog een extra sleutel in een kastje op het perron omdraaien voordat de spanning vanuit de treindienstleiding omgeschakeld wordt. Sinds enkele jaren is men van plan om de spanningssluis op de vrije baan ter hoogte van Hergenrath te verplaatsen zodat de helling naar Aachen-Süd met 15kV bereden kan worden maar zolang er geen oplossing voor de regionale treinen tussen Aachen en Belgie is komt dat sowieso niet.
Kan Arriva niet nog een paar extra FLIRTS aanschaffen voor het traject Aachen - Verviers Central - Luik/Spa?
Sluit aan op de ambitie van Luik om een RER-net rondom de stad te exploiteren met hogere basisfrequenties. Denk niet dat ze in Wallonië al toe zijn aan private vervoerders. Beetje een scheldwoord voor de rode lui die daar de dienst uit maken
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
marvinkok schreef: ↑wo 14 apr 2021, 17:41
Bad Bentheim zal sowieso gestopt moeten worden... Is vanuit Twente ook goed te doen
.. met die gedachte zal Hengelo wel overgeslagen zijn, lijkt mij. Kost toch allemaal tijd, stoppen.
Deventer is een goed compromis voor oost NL, lijkt mij.
Zover ik weet is het nog altijd een verplichting om in zowel Hengelo als Bad Bentheim (of Rheine) te stoppen omdat anders de Douane/KMAR en Polizei teveel tijd kwijt zijn tijdens controles in de trein. Hengelo zal echt niet overgeslagen worden, net als steden als Osnabruck en Amersfoort. Het lijstje is denk ik puur een indicatie hoe die treinen ongeveer moeten gaan rijden.
Het lijkt verstandig nu niet te veel tussenstops te beloven, dat voorkomt teleurstelling als het toch niet past. Het moet maar net in de dienstregeling passen natuurlijk, en dan moet er nog plek zijn langs een perron. Polizei kan ook in/uitstappen bij een stop die niet voor reizigers is.
Commercieel gezien wil je elke stop in beide richtingen aanbieden (voor mensen die retourreizen boeken), liefst ook op een acceptabel tijdstip. Bedenk dat stoppen voor reizigers ook geld kost. Stops in het holst van de nacht lijken me voor weinig reizigers aantrekkelijk.