Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het lijkt me eerder dat het achterste wielstel van de voorste van twee gekoppelde trams linksaf gegaan is ipv rechts wat de rest van de combi wou doen.
Is daar meer over bekend? Als dat gerealiseerd wordt, blijft tram 3 naar de Westergasfabriek rijden en worden de sporen naar de Houtmankade opgeheven? Persoonlijk lijkt me de Spaarndammerstraat een beetje smal voor een tram, vooral omdat blijkbaar ook een fietspad gepland is.
Lijkt mij een prima idee. Er zijn smallere tramstraten, en de Zoutkeetsgracht is nou echt zo'n niemandsland waar je niks te zoeken hebt en nog een eind moet lopen voor ander vervoer (veer naar de NDSM bijvoorbeeld).
Dit is echt de beste investering die je in het tramnet kan doen. Aan de tram op de Zoutkeetsgracht heb je niets, terwijl voor de coronacrisis lijn 22, 48 en ook nog spitslijn 248 in de Spaarndammerbuurt en de Houthavens een echte reizigersexplosie doormaakten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
xruxl schreef: ↑vr 16 apr 2021, 11:59
Is daar meer over bekend? Als dat gerealiseerd wordt, blijft tram 3 naar de Westergasfabriek rijden en worden de sporen naar de Houtmankade opgeheven? Persoonlijk lijkt me de Spaarndammerstraat een beetje smal voor een tram, vooral omdat blijkbaar ook een fietspad gepland is.
De Spaardammerstraat is niet ideaal, maar een tram-infra kan er wel komen in de vorm zoals in een vergelijkbare straat als de Csaar Peterstraat, dubbele sporen en bij een halte een strengelspoor met 2 haltes aan beide zijden van het spoor. Er is dan ook nog plaats voor een fietspad en éénrichtingsverkeer voor de auto, net als in de Csaar Peterstraat.
Het moeilijkste lijkt me niet de Spaarndammerstraat zelf. Het geeft ook de kans het sluipverkeer aan te pakken.
Het grootste pijnpunt wordt de brug bij de Haarlemmerpoort en de boog naar de Korte Marnixstraat wordt een van de krappere.
Dat leek mij inderdaad ook een grotere uitdaging. Maar misschien wordt de Willemsbrug binnenkort vervangen (net zoals nu de Bullebak), dus dan kun je gelijk infrastructuur voor de tram aanleggen.
Het lijkt me echter een stuk eenvoudiger om via de Nassaukade de Spaarndammerstraat te bereiken.
Suus schreef: ↑vr 16 apr 2021, 12:56
Dit is echt de beste investering die je in het tramnet kan doen. Aan de tram op de Zoutkeetsgracht heb je niets, terwijl voor de coronacrisis lijn 22, 48 en ook nog spitslijn 248 in de Spaarndammerbuurt en de Houthavens een echte reizigersexplosie doormaakten.
Het grootste verschil is dat die buslijnen van/naar CS gaan en tramlijn 5 niet.
Het kan wel een optie zijn om (eindelijk) de tramsporen op de Haarlemmer Houttuinen in gebruik te nemen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Verstoring: Routewijziging tram 25
Periode
16 april 2021 20:04 - 16 april 2021 23:59
Lijnen
25 Westwijk - Station Zuid
Toelichting
Tram 25 rijdt van Station Zuid tot Oranjebaan. Oorzaak: seinstoring. Houd rekening met extra reistijd en overstap.Advies: maak gebruik van bus 55 tussen Ouderkerkerlaan en Sacharovlaan
robert1955 schreef: ↑vr 16 apr 2021, 19:20
Het moeilijkste lijkt me niet de Spaarndammerstraat zelf. Het geeft ook de kans het sluipverkeer aan te pakken.
Het grootste pijnpunt wordt de brug bij de Haarlemmerpoort en de boog naar de Korte Marnixstraat wordt een van de krappere.
Is daar zoveel sluipverkeer dan? Vrijwel alles dat niet in de Spaarndammerbuurt hoeft te zijn wordt omgeleid over de Houtmankade. Dat is ook een stuk sneller, dus met dat sluipverkeer loopt het volgens mij wel los. De boogstralen lijken me ook geen probleem, maar ik ben het helemaal met Meltrain eens dat de Nassaukade een handiger route lijkt. Nadeel is natuurlijk dat je dan weer een paar haltes kwijtraakt in de Marnixstraat, terwijl de noordelijk Jordaan toch al niet overdreven goed door het OV ontsloten is (dat geldt overigens eigenlijk voor geen enkel vervoermiddel met meer dan twee wielen).
Als de renovatie van de Bullebak afgerond is, dan komt in elk geval lijn 18 weer terug op dat traject en waarschijnlijk ook lijn 21.
Dan is het vervallen van een tramlijn nog niet zo'n groot probleem.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Een route via de Nassaukade vereist wel een forse ingreep ten koste van de auto
Ook wordt de verleiding groot het OV in de Staatsliedenbuurt te herstructureren, ten koste van de tram van de Kattteslootbrug naar de Van Hallstraat.
Als je dan bus 21 de kortere route over de Haarlemmerweg zou laten houden, met een halte vlakbij het Van Limburg Stirumplein, en lijn 60 laat terugkomen maar dan Sloterdijk - Staatsliedenbuurt - Marnixstraat - Centraal kom je een heel eind. Dan is er op de Haarlemmerhouttuinen voldoende capaciteit om de 22 her weg te halen en die via de Tasmanstraat te laten rijden.
Toch opvallend dat de oplevering van de 369 met iets van een jaar of meer vertraagd was en betrokken partijen het nog niet voor elkaar hebben gekregen om tijdig R-net-bussen voor die lijn te regelen.
Wat ik ook treurig vind: van Amsterdam Zuid naar Oranjebaan rijdt tram 5 op zaterdagochtend 4 keer per uur en lijn 25 ook 4 keer per uur. Je zou dan mooi iedere 7,5 minuut een tram kunnen hebben. Maar het GVB krijgt het voor elkaar om in een 1 - 14 interval te rijden. Slechter kan niet. En dat voor een pendellijntje dat nergens aan vast zit. Hoe dan?
Rijdt lijn 25 dan stadinwaarts net voor lijn 5 uit? Dan kon het wel eens expres zijn gedaan om een snelle overstap aan te bieden. Al is dit wel heel dicht op elkaar, lijn 25 is niet bepaald feilloos en bij de minste vertraging gaat het dan al niet meer door als je bij Oranjebaan achter de 5 terecht komt.
sneltram schreef: ↑wo 21 apr 2021, 19:01
Wat ik ook treurig vind: van Amsterdam Zuid naar Oranjebaan rijdt tram 5 op zaterdagochtend 4 keer per uur en lijn 25 ook 4 keer per uur. Je zou dan mooi iedere 7,5 minuut een tram kunnen hebben. Maar het GVB krijgt het voor elkaar om in een 1 - 14 interval te rijden. Slechter kan niet. En dat voor een pendellijntje dat nergens aan vast zit. Hoe dan?
is dat dan noodzakelijk om in die richting precies 7:8 te doen in deze antispitsrichting?
Ach, precies 7/8 niet, maar nu rij je 8x per uur en heb je de facto een kwartiersdienst. Dat zou voor de reiziger een stuk aantrekkelijker kunnen. Als het je te doen is om de overstap tussen lijn 5 en 25, kijk dan naar een 5-10 interval. Dan heb je nog steeds een prima overstaptijd, maar wel een mooier interval. Je overstap is wellicht zelfs fraaier, omdat er iets buffer in zit.
Lijn 5 heeft zo te zien een keertijd van 4 minuten in de Marnixstraat. Wil je dat hij later aankomt, dan moet hij dus ook langer wortel staan schieten in de Marnixstraat. Dit betekent dat er een extra tram bij moet en de omloop van 1:15u naar 1:30u gaat, extra tijd die niet aan het rijden besteed wordt. Ook bij Amstelveen Stadshart komt er hierdoor extra stilstand.
Je begrijpt het al... Het kost heel wat om ook richting Amstelveen een goede spreiding te krijgen terwijl het vrij onnodig is, want het gros van de mensen gaat juist richting Station Zuid.