Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Omdat het in deze tijd niet zo'n goed idee is om uitgebreid het land uit te gaan, heb ik een lijst samengesteld van 13 fraaie bestemmingen in Nederland die ik altijd al eens wilde bezoeken, en die lijst ben ik aan het afwerken. Ik bewaar hem in een emmer en dus heb ik die lijst maar even 'emmer-lijst' genoemd, bij gebrek aan een betere naam. De bestemmingen zijn stuk voor stuk pareltjes in de stationsarchitectuur en het aantal toeristen is soms op meer dan één hand te tellen. Het is dan ook beter die drukte te vermijden. Ik neem graag die moeite*, zodat je er zelf niet meer heen hoeft! Graag gedaan.
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
In de aflevering van vandaag gaan we naar Nuth!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Inmiddels gaat het land wat meer open maar ik ga er van uit dat ik jullie niets hoef te vertellen over verantwoording nemen in en bij het reizen. Geniet, maar reis met zonder gezondheidsklachten. Zoiets.
Nuth is een zesduizendvierhonderd zielen tellende plaats in het fraaie Zuid-Limburg, centraal gelegen tussen Grijzegrubben en Schurenberg, op slechts 145 minuten van Amsterdam Centraal. Nuth is bereikbaar per automobiel vanaf de rijksweg A76, en natuurlijk is er ook een station, aan de spoorlijn Heerlen-Sittard.
Het elektrieke treintoestel, waarmee uw reporter juist vanuit Sittard is aangekomen, vervolgt zijn weg richting Heerlen. Het station ligt in een boog die met 80 km/h bereden mag worden. We zien links duidelijk, dat het stationsareaal vroeger een stuk groter is geweest. Tot 2008 lagen er hier een stuk meer sporen. Nuth was in vroeger tijden ook een goederenstation, met een aftakking naar diverse staatsmijnen in de omgeving van Brunssum. Naar tegenwoordig gebruik is het terrein met een hek afgeschermd en zal er wel wat anders met het terrein gaan gebeuren.
Op onderstaand prentje kunnen we zien dat de grote moderniseringen der spoorwegen Nuth nog niet echt hebben bereikt. Een vakwerk-bovenleidingsmast, een karakteristieke stationsklok. Daarvan zie je er steeds minder. Veel stations langs deze spoorlijn hebben ook bijzondere perrons, in bajonetligging én een eilandperron, met klinkers bestraat. Nuth heeft alleen een eilandperron.
Een elektriek VIRM-treintoestel der Nederlandsche Spoorwegen (okee, ik houd al op) passeert het station zonder stoppen. De toegevoegde waarde van deze door corona tijdelijke pendel-IC van Heerlen naar Sittard en terug is vrij nihil, het sluit nergens echt lekker aan en de stoptreinen rijden er vóór uit in plaats van er achter aan.
Nuth had vanaf de opening in 1893 een stationsgebouw, dat in 1991 is vervangen door een kleiner gebouwtje. Op de achterkant kunnen we nog zien hoe het er vroeger uit zag.
We gaan vrolijk en kleurrijk onder de snelweg door. Wauwie! Helemaal te gek, weet je wel.
Het Deweverplein is het hart van Nuth. Het centrum van de politieke macht! Het Binnenhof van Beekdaelen!
Er rijdt een auto door Nuth.
Na deze bruisende wandeling zijn we weer terug aan de spoorweg.
Het zal vroeger beduidend drukker zijn geweest met goederenverkeer. Als je een beetje rondsnuffelt op topotijdreis zie je dat er in deze omgeving erg veel goederenspoorlijnen zijn geweest. Een beetje zoals in het Ruhrgebied.
Omdat de Limbo's *een beetje* afwijkend kunnen spreken, zijn er hier tweetalige plaatsnaamborden. Zoals aan de lokale Limburgse schrijfwijze te zien is, heeft de h geen nut in de uitspraak van Nuth (badoem tsss).
Weer terug op het station, waar alle faciliteiten zo'n beetje op één foto zijn samen te vatten.
Een elektriek treintoestel van de firma "Arriva" hangt in de boog voor een stationnement.
De faciliteiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt eraan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: denk het niet
Zen geworden door serene rust: nee, want snelweg
Overstap op overig OV: ja
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: half open
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: vergeten, het was al ergens in december ofzo
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik kon geen deurbel vinden (geen grapje)
Pauzeren toegestaan: nee
Wij danken U voor de aandacht en tot volgende week!
HO! WACHT! STOP! HO! BONUS!!!!!!
Haha! Nu we toch in de buurt zijn, nemen we meteen even een kijkje op station Eygelshoven Markt! Daar werd ik achtergelaten door dit wel heel erg moderne elektrieke treintoestel met zelfs soort van Franstalige omroepberichten.
Paar pittoreske huisjes enzo.
Kerkje op een heuvel, en verhip, het ligt nog echt bij de Eygelshovense Markt ook.
Waar is dat feestje?....
... tsja, niet hier dus.
"Let op, dit perron loopt schuin"
..of loopt de straat schuin? Ik zie heel rare dingen die ik niet gewend ben van ons platte landje.
Een enkelspoor gaat hier richting Herzogenrath. Het viaduct is wel heel duidelijk voorbereid op dubbelspoor, of is dat misschien ooit ook wel geweest. Het huidige station uit 2007 heeft in ieder geval wel een voorganger, als 'Eygelshoven', dat geopend was van 1909 tot 1952. Het tegenwoordige station Eygelshoven aan de spoorlijn Heerlen-Kerkrade heette tot die datum 'Hopel' en is bij de sluiting van dit station ombenoemd.
Vreemd genoeg staat er op dit viaduct wel een bord 'einde looppad', terwijl het wel drie keer zo breed is als nodig. (jaaaa, dat betekent het bord met die golfjes dus!)
Nog maar een faciliteitenlijstje dan!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt er weer aan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: niet legaal
Rondje om de kerk: ja
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: ja een of ander vaag buurtbusje
Overpad beveiligd: viaduct
Overdekte wachtruimte: ja
Omgevingsplattegrond: ja, om de hoek
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ja hallo. Ik blijf bezig.
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik heb het bij de overburen geprobeerd, maar die verwezen me door naar de fa. "Arriva".
Okee, dat was het echt. Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende keer!
In de vorige afleveringen brachten we al bezoeken aan:
1 - Obdam Centraal
2 - Hemmen-Dodewaard
3 - Enschede de Eschmarke
4 - Houthem St. Gerlach
5 - Krabbendijke
6 - Loppersum
In de aflevering van vandaag gaan we naar Nuth!
*Noot vooraf: deze reportage is eerder opgenomen, toen we nog niet in lockdown zaten. Inmiddels gaat het land wat meer open maar ik ga er van uit dat ik jullie niets hoef te vertellen over verantwoording nemen in en bij het reizen. Geniet, maar reis met zonder gezondheidsklachten. Zoiets.
Nuth is een zesduizendvierhonderd zielen tellende plaats in het fraaie Zuid-Limburg, centraal gelegen tussen Grijzegrubben en Schurenberg, op slechts 145 minuten van Amsterdam Centraal. Nuth is bereikbaar per automobiel vanaf de rijksweg A76, en natuurlijk is er ook een station, aan de spoorlijn Heerlen-Sittard.
Het elektrieke treintoestel, waarmee uw reporter juist vanuit Sittard is aangekomen, vervolgt zijn weg richting Heerlen. Het station ligt in een boog die met 80 km/h bereden mag worden. We zien links duidelijk, dat het stationsareaal vroeger een stuk groter is geweest. Tot 2008 lagen er hier een stuk meer sporen. Nuth was in vroeger tijden ook een goederenstation, met een aftakking naar diverse staatsmijnen in de omgeving van Brunssum. Naar tegenwoordig gebruik is het terrein met een hek afgeschermd en zal er wel wat anders met het terrein gaan gebeuren.
Op onderstaand prentje kunnen we zien dat de grote moderniseringen der spoorwegen Nuth nog niet echt hebben bereikt. Een vakwerk-bovenleidingsmast, een karakteristieke stationsklok. Daarvan zie je er steeds minder. Veel stations langs deze spoorlijn hebben ook bijzondere perrons, in bajonetligging én een eilandperron, met klinkers bestraat. Nuth heeft alleen een eilandperron.
Een elektriek VIRM-treintoestel der Nederlandsche Spoorwegen (okee, ik houd al op) passeert het station zonder stoppen. De toegevoegde waarde van deze door corona tijdelijke pendel-IC van Heerlen naar Sittard en terug is vrij nihil, het sluit nergens echt lekker aan en de stoptreinen rijden er vóór uit in plaats van er achter aan.
Nuth had vanaf de opening in 1893 een stationsgebouw, dat in 1991 is vervangen door een kleiner gebouwtje. Op de achterkant kunnen we nog zien hoe het er vroeger uit zag.
We gaan vrolijk en kleurrijk onder de snelweg door. Wauwie! Helemaal te gek, weet je wel.
Het Deweverplein is het hart van Nuth. Het centrum van de politieke macht! Het Binnenhof van Beekdaelen!
Er rijdt een auto door Nuth.
Na deze bruisende wandeling zijn we weer terug aan de spoorweg.
Het zal vroeger beduidend drukker zijn geweest met goederenverkeer. Als je een beetje rondsnuffelt op topotijdreis zie je dat er in deze omgeving erg veel goederenspoorlijnen zijn geweest. Een beetje zoals in het Ruhrgebied.
Omdat de Limbo's *een beetje* afwijkend kunnen spreken, zijn er hier tweetalige plaatsnaamborden. Zoals aan de lokale Limburgse schrijfwijze te zien is, heeft de h geen nut in de uitspraak van Nuth (badoem tsss).
Weer terug op het station, waar alle faciliteiten zo'n beetje op één foto zijn samen te vatten.
Een elektriek treintoestel van de firma "Arriva" hangt in de boog voor een stationnement.
De faciliteiten!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt eraan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: denk het niet
Zen geworden door serene rust: nee, want snelweg
Overstap op overig OV: ja
Overpad beveiligd: ja
Overdekte wachtruimte: half open
Omgevingsplattegrond: ja
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: ja
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: vergeten, het was al ergens in december ofzo
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik kon geen deurbel vinden (geen grapje)
Pauzeren toegestaan: nee
Wij danken U voor de aandacht en tot volgende week!
HO! WACHT! STOP! HO! BONUS!!!!!!
Haha! Nu we toch in de buurt zijn, nemen we meteen even een kijkje op station Eygelshoven Markt! Daar werd ik achtergelaten door dit wel heel erg moderne elektrieke treintoestel met zelfs soort van Franstalige omroepberichten.
Paar pittoreske huisjes enzo.
Kerkje op een heuvel, en verhip, het ligt nog echt bij de Eygelshovense Markt ook.
Waar is dat feestje?....
... tsja, niet hier dus.
"Let op, dit perron loopt schuin"
..of loopt de straat schuin? Ik zie heel rare dingen die ik niet gewend ben van ons platte landje.
Een enkelspoor gaat hier richting Herzogenrath. Het viaduct is wel heel duidelijk voorbereid op dubbelspoor, of is dat misschien ooit ook wel geweest. Het huidige station uit 2007 heeft in ieder geval wel een voorganger, als 'Eygelshoven', dat geopend was van 1909 tot 1952. Het tegenwoordige station Eygelshoven aan de spoorlijn Heerlen-Kerkrade heette tot die datum 'Hopel' en is bij de sluiting van dit station ombenoemd.
Vreemd genoeg staat er op dit viaduct wel een bord 'einde looppad', terwijl het wel drie keer zo breed is als nodig. (jaaaa, dat betekent het bord met die golfjes dus!)
Nog maar een faciliteitenlijstje dan!
Bin Bag blowing in the breeze: nee
TBP-schermen: nee
TB7-scherm: ja
Barrièrevrij toegankelijk: ja
Blindengeleidelijn: ja
Gelijkvloerse instap: ligt er weer aan hoe scheef je in de boog hangt
Gemoderniseerd perronmeubilair: nee
Toilet: niet legaal
Rondje om de kerk: ja
Zen geworden door serene rust: ja
Overstap op overig OV: ja een of ander vaag buurtbusje
Overpad beveiligd: viaduct
Overdekte wachtruimte: ja
Omgevingsplattegrond: ja, om de hoek
Gedrukte dienstregeling van dit jaar, in een vitrine: ja
Watertap: nee
Extra spitstreinen: nee
Perronlengte in Vicki Feet: ja hallo. Ik blijf bezig.
Schaapjes: nee
Mag je aanbellen voor N.S.-aangelegenheden: ik heb het bij de overburen geprobeerd, maar die verwezen me door naar de fa. "Arriva".
Okee, dat was het echt. Wij danken U voor de aandacht en tot de volgende keer!
Ik doe ook maar wat
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Zen geworden door serene rust?!! Op station Eijzjelshoven Màààrk?! Ik vind het altijd eerder gloomy, maar misschien lagen de rare figuren die daar normaal rondhangen in hun nest op het tijdstip dat je er was.
Oh, en, @regenmaker, ik zie toch echt een haltebord met "Station Arriva" op station Nuth. Ze bestaan dus toch.
Oh, en, @regenmaker, ik zie toch echt een haltebord met "Station Arriva" op station Nuth. Ze bestaan dus toch.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Het lijkt me inderdaad niet echt een stationnetje waar je in je eentje om elf uur 's avonds voor je plezier gaat zitten nee.
Ik doe ook maar wat
Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Er zijn stationnetjes waar je wel om elf uur ‘s avonds voor je plezier gaat rondhangen?
Dank hiervoor, en je bevestigd hierbij ook opnieuw mijn theorie dat een volwaardig station een brievenbus van PostNL heeft.
Dank hiervoor, en je bevestigd hierbij ook opnieuw mijn theorie dat een volwaardig station een brievenbus van PostNL heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat
Ik doe ook maar wat
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Wederom leuk verslag
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Eygelshoven Markt heb ik ook eens mogen ontdekken. Ben daarna naar het andere station van Eygelshoven gewandeld.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
In Krabbendijke staat hij op foto 4 van je verslagArdan schreef:Het staat niet eens op mijn faciliteitenlijstje. Hoe kan ik dat vergeten, nu moet ik weer terug naar de vorige zes stations om te kijken of daar een brievenbus staat
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Bedankt voor het toveren van een glimlach rond mijn mond
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Weer wat geleerd!
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Heerlijk weer
Dat zinnetje maakte me nieuwsgierig en zodoende eens op sporenplan gekeken. In 1985 lag er naast het spoor Heerlen - Herzogenrath nog een goederenlijn naar de mijn Laura vanaf de grens bij Haanrade. Opzoekend waar die mijn heeft gelegen kom je op een plek uit die aannemelijk maakt dat dat viaduct daarvoor dubbelsporig geweest is.
Nee joh, gewoon op postnl.nl locaties zoeken en filteren op brievenbus (Verder wel een goeie reden er weer naar op pad te gaan natuurlijk )
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Dat is een station, geen stationnetje
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Een leuk verlag .
Re: Ardans Emmer-lijst, deel 7 [20f]
Leuk verslag.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten