Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
VDL heeft de nieuwe generatie e-Citea gepresenteerd. Heeft wel iets weg van de nieuwe MAN’s, al vind ik de e-citea er beter uit zien dan de MAN. Ik ben benieuwd naar de eigenschappen en hoe de bus er verder uitziet en hoe ze er uit kunnen zien als vervoerders tot aan de onderkant van het raam een kleur willen hebben. Bij de MAN’s vind ik dat laatste wel een minpuntje.
CamilleKreemers schreef: ↑do 27 mei 2021, 20:33
Het ziet er strak uit. Ik vraag me af hoe betrouwbaar de 600km is en of dat alleen stad of ook steekvervoer inhoud.
"VDL Bus & Coach speelt daarmee in op de normen die tegenwoordig in het stad- en streekvervoer worden verlangd: in grootstedelijk gebied kunnen de Citea’s een 24-uursoperatie aan en op regionale lijnen, die steeds vaker geëlektrificeerd worden, zijn zelfs lijnen tot wel 100 kilometer en een dagelijkse inzet van 600 kilometer geen uitzondering meer."
Ik vind het eerlijk gezegd geen verbetering. Het is nu wel heel erg een doos op wielen, zeker de voorkant. Ben benieuwd hoe hij er in het echt uitziet.
Dat zijn de huidige modellen elektrische en hybride bussen ook al, nog verergert door de flinke dakopbouw. Dat het nu weer meer de normale verhoudingen krijgt is goed nieuws.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Sinds Chrysa's post vraag ik me af welke bus niet aan de beschrijving "doos op wielen" voldoet, maar er schiet me echt niks te binnen. Iemand suggesties?
Ik ben het grotendeels eens met Chrysa. Ik vind de voorkant en dakopbouw van de huidige elektrische Citea ook best wel fraai. Het lagere dak bij de achterste paar meter vind ik niet per sé een toevoeging, maar het stoort niet.
De nieuwe Citea doet me nog wat meer denken aan een stokbrood dan de elektrische bussen van Heuliez (zoals de GX437) en verder hebben beide bustypes wel wat van elkaar weg op deze manier.
Ik vind zelf eigenlijk de kleurstelling vooral nogal matig, lijken de Eindhovense geledes wel maar dan in het blauw. En waarom dat logo aan de voorkant zover omhoog verplaats is..?
Ik ben het ook met Chrysa eens dat de voorkant te plat is. Ik heb liever een wat rondere voorkant.
Ik vind van de huidige Citea's, de SLE ook mooier dan de LLE.
De BRT-versie die in Eindhoven en op Schiphol rijdt, vind ik ook fraai.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
VDL heeft op zijn youtubekanaal een video geplaatst over de nieuwe generatie Citea:
Vanaf 2:10 zijn enkele rijdende beelden van de nieuwe Citea te zien. Op 0:50, 1:43, 1:50 en 2:23 zijn enkele (interieur) tekeningen te zien voor de serie voor Hermes Eindhoven. Als de tekeningen kloppen krijgt de bus een kleurstelling die erg lijkt op de kleurstelling die nu op de huidige elektrische Citea's van Hermes zit. Verder krijgen de bussen een gigantisch sta-balkon, vergelijkbaar met de Allgo bussen in Almere.
Deze reactie op Nu.nl, ik kon halverwege mijn lachen niet meer inhouden
Geef OV-bussen een lichte kleur. Dat bespaart energie voor de airco. Ook helpt dat gevaarlijke oververhitting van reizigers voorkomen, bijv. als de airco zomers kapot gaat.
Lichte kleuren van buiten zijn ook veiliger bij slechte zichtomstandigheden.
Verplicht veiligheidsgordels in het OV, en raampjes die handmatig geopend kunnen worden.
Op elke bus zou het kenteken ook moeten worden vermeld in het interieur, en met heel grote stickers aan de buitenkant.
Dat maakt het makkelijker om een noodsituatie in een bus door te geven aan 112. Ook kunnen hulpdiensten een bepaalde bus dan makkelijker vinden.
Gelede OV-bussen zouden verboden moeten worden, omdat ze gevaarlijker zijn in het verkeer dan enkelvoudige bussen. Ook is er bij gelede bussen te weinig controle op wangedrag van reizigers door de chauffeur.
De chauffeur zou bij zulk wangedrag moeten ingrijpen. Daarbij moet hij beschermd zijn tegen geweld, door training, kleding en uitrusting. Dat beleid helpt ook bij personeelswerving.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.