NS komt afspraken niet na
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
NS komt afspraken niet na
NS komt afspraken niet na
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 16:02
Laatst bijgewerkt: dinsdag 26 januari 2010 17:20
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het afgelopen jaar niet genoeg treinen laten rijden en te veel treinen kwamen te laat om te voldoen aan de afspraken die daarover zijn gemaakt met het ministerie van Verkeer. Dat blijkt uit de punctualiteitscijfers over 2009 die de NS dinsdag naar buiten bracht.
NS schoot op drie van de vier punctualiteitseisen tekort. Zo mag volgens de afspraken maximaal 1,5 procent de treinen uitvallen, het afgelopen jaar viel 2 procent van de treinen uit. Verder mag volgens de afspraken hooguit 13 procent van de treinen een vertraging hebben, maar uiteindelijk bleek dat 13,4 procent van de treinen vertraagd was.
Lees verder
Geplaatst op: dinsdag 26 januari 2010 16:02
Laatst bijgewerkt: dinsdag 26 januari 2010 17:20
UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben het afgelopen jaar niet genoeg treinen laten rijden en te veel treinen kwamen te laat om te voldoen aan de afspraken die daarover zijn gemaakt met het ministerie van Verkeer. Dat blijkt uit de punctualiteitscijfers over 2009 die de NS dinsdag naar buiten bracht.
NS schoot op drie van de vier punctualiteitseisen tekort. Zo mag volgens de afspraken maximaal 1,5 procent de treinen uitvallen, het afgelopen jaar viel 2 procent van de treinen uit. Verder mag volgens de afspraken hooguit 13 procent van de treinen een vertraging hebben, maar uiteindelijk bleek dat 13,4 procent van de treinen vertraagd was.
Lees verder
Re: NS komt afspraken niet na
Het verschil is echt minimaal naar mijn idee. Maar wat zijn nou de gevolgen voor NS hiervan dan?
Re: NS komt afspraken niet na
Zo te lezen wordt NS keihard afgerekend op het winterweer van de laatste twee weken van december. Dat Prorail waar dezelfde overheid weer de baas over is daar grotendeels voor verantwoordelijk is, is blijkbaar niet van belang.
Overigens is een verschil van 0,2% gezien het flinke aantal treinen wat dagelijks rijdt toch een fors aantal treinen wat niet op tijd binnen was. Het kwantitatieve aantal zegt waarschijnlijk iets meer als zo'n percentage.
Overigens is een verschil van 0,2% gezien het flinke aantal treinen wat dagelijks rijdt toch een fors aantal treinen wat niet op tijd binnen was. Het kwantitatieve aantal zegt waarschijnlijk iets meer als zo'n percentage.
Re: NS komt afspraken niet na
Als je twee dagen lang alle intercities opheft en stoptreinen inkort zodat er per traject nog maar maximaal 2x per uur een trein is dan heb je een gigantisch aantal treinen te pakken, het zou mij niets verbazen als dat al zo een paar promille van het uitvalcijfer is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS komt afspraken niet na
Wat was de vierde punctualiteits-eis eigenlijk?
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS komt afspraken niet na
Tenslotte mag hooguit 7 procent van de treinen een vertraging van maximaal vijf minuten hebben. Ook die eis werd niet gehaald, 7,2 procent van de treinen had een vertraging van meer dan vijf minuten. Het ministerie van Verkeer en Waterstaat nodigt de NS nu uit voor een gesprek.
Re: NS komt afspraken niet na
dat was de derde. Ik bedoel die ene waar kennelijk WEL aan voldaan is, ondanks alles. Maar waar je verder niks van hoort
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS komt afspraken niet na
NS is er zelf ook (mede) verantwoordelijk voor. Onder anderen doordat bijna al het ICMm en bepaalde series VIRM niet tegen de sneeuw bleken te kunnen (waardoor er tot vorige week nog hele treinseries bij voorbaat opgeheven zijn) en het logistieke proces van NS dat weer als een kaartenhuis in elkaar zakte, waardoor het bekende euvel "wel materieel, geen personeel" of andersom zich weer eens herhaalde (zie bijvoorbeeld de meltdown van Utrecht donderdag 17 december).Raymond schreef:Zo te lezen wordt NS keihard afgerekend op het winterweer van de laatste twee weken van december. Dat Prorail waar dezelfde overheid weer de baas over is daar grotendeels voor verantwoordelijk is, is blijkbaar niet van belang.
Overigens is een verschil van 0,2% gezien het flinke aantal treinen wat dagelijks rijdt toch een fors aantal treinen wat niet op tijd binnen was. Het kwantitatieve aantal zegt waarschijnlijk iets meer als zo'n percentage.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS komt afspraken niet na
Oh excuus. Zou dat het percentage gerealiseerde aansluitingen dan zijn? Daar wordt ook op gemeten meen ik.Fles schreef:dat was de derde. Ik bedoel die ene waar kennelijk WEL aan voldaan is, ondanks alles. Maar waar je verder niks van hoort
Re: NS komt afspraken niet na
Geert schreef:Oh excuus. Zou dat het percentage gerealiseerde aansluitingen dan zijn? Daar wordt ook op gemeten meen ik.Fles schreef:dat was de derde. Ik bedoel die ene waar kennelijk WEL aan voldaan is, ondanks alles. Maar waar je verder niks van hoort
Dat zou wel plausibel zijn ja Alle uurlijkse stoppertjes DIE nog reden, sloten op elkaar aan
Re: NS komt afspraken niet na
Waar ze op meten:
percentage treinen +3 of meer
percentage treinen +5 of meer
percentage treinen op geheven
percentage klanttevredenheid (die hadden ze dus wel gehaald).
Nu krijgen ze dus een gesprek met Eurlings en/of z'n ambtenaren. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Als groot-aandeelhouder hebben ze de bevoegdheid om de complete directie en raad van commissarissen weg te sturen, maar de kans dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is niet heel groot. Mocht het komende woensdag, of een volgende keer deze winter, of aankomende winter, als er dus weer sneeuw en ijzel komt, het weer compleet uit de hand lopen dan heeft de directie van NS, maar ook die van Prorail wel een probleem.
percentage treinen +3 of meer
percentage treinen +5 of meer
percentage treinen op geheven
percentage klanttevredenheid (die hadden ze dus wel gehaald).
Nu krijgen ze dus een gesprek met Eurlings en/of z'n ambtenaren. Ben benieuwd wat daar uitkomt. Als groot-aandeelhouder hebben ze de bevoegdheid om de complete directie en raad van commissarissen weg te sturen, maar de kans dat dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren is niet heel groot. Mocht het komende woensdag, of een volgende keer deze winter, of aankomende winter, als er dus weer sneeuw en ijzel komt, het weer compleet uit de hand lopen dan heeft de directie van NS, maar ook die van Prorail wel een probleem.
Re: NS komt afspraken niet na
Ik denk dat het niet heel moeilijk is voor NS om met een tevredenstemend verhaal te komen. Iedereen weet dat het in de laatste 2 weken van het jaar mis ging en dat dat voor een groot deel aan prorail te wijten was. Bovendien, zoals Joshua in het begin al zei, zijn de overschrijdingen van de normen in 2 van de 3 gevallen maar relatief klein.
Wel zou het eens tijd worden om de directie van prorail eruit te stampen, want daar is al vijf jaar niets positiefs meer vandaan gekomen.
Wel zou het eens tijd worden om de directie van prorail eruit te stampen, want daar is al vijf jaar niets positiefs meer vandaan gekomen.
Re: NS komt afspraken niet na
Per dag rijdt de NS ongeveer 4.500 treinritten, 0,1% is dus al snel 450 treinen. Dat is toch behoorlijk wat.Joshua schreef:Het verschil is echt minimaal naar mijn idee. Maar wat zijn nou de gevolgen voor NS hiervan dan?
Ik zie het ook nog niet gebeuren dat de NS-directie weg wordt gestuurd. Men zal een preek kregen ja, maar met beloftes en beterschap enzo zal het wel mogen aanblijven.Fles schreef:Ik denk dat het niet heel moeilijk is voor NS om met een tevredenstemend verhaal te komen. Iedereen weet dat het in de laatste 2 weken van het jaar mis ging en dat dat voor een groot deel aan prorail te wijten was. Bovendien, zoals Joshua in het begin al zei, zijn de overschrijdingen van de normen in 2 van de 3 gevallen maar relatief klein.
Wel zou het eens tijd worden om de directie van prorail eruit te stampen, want daar is al vijf jaar niets positiefs meer vandaan gekomen.
Re: NS komt afspraken niet na
Als de NS-directie moet opstappen, moet de Prorail-directie dat zeker. Maar ik denk eerder dat beide directeuren bij Eurlings over de knie gaan. Bert Meerstad over de linkerknie en Bert Klerk over de rechter.
Vallend blad maakt rails glad.
Re: NS komt afspraken niet na
Eurlings het kilometerheffingliegebeest mag ook wel aufkratzen van mij trouwens. Sukkel.
Re: NS komt afspraken niet na
0,1% is 4,5 trein per dag op basis van 4.500 treinen per dag...Chauf21 schreef:Per dag rijdt de NS ongeveer 4.500 treinritten, 0,1% is dus al snel 450 treinen. Dat is toch behoorlijk wat.Joshua schreef:Het verschil is echt minimaal naar mijn idee. Maar wat zijn nou de gevolgen voor NS hiervan dan?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten