Jawel, bij nader inzien denk ik dat dat het wel verklaart.

Je verdeelt eerst 1, 2, 5 en 6 en hebt dan alles aan het raam bezet. Daarna 3 en 4. Deze strategie werkt zowel voor 6-persoons- als 8-persoonsconfiguraties. Bij 6-persoons liggen 3 en 4 tegenover elkaar en heb je het hele compartiment bezet. Maar bij 8-persoons is het voor de bezetting van het rijtuig dan logischer om 3 en 4 diagonaal tegenover elkaar te plaatsen zodat je twee mensen krijgt met nog een lege plek tegenover zich in plaats van twee volle en twee lege stoelen tegenover elkaar. Vervolgens verdeel je nog de resterende twee plekken 7 en 8, die dus ook diagonaal tegenover elkaar liggen.
(Een andere verklaring die ik zag was nog, 3 personen konden altijd 1-2-3 of 4-5-6 toebedeeld krijgen om bij elkaar te zitten, zowel bij 6-persoons als 8-persoons. Klinkt leuk, maar dit lijkt me eerlijk gezegd gewoon een handig neveneffect. Voor 4 personen werd het er namelijk niet handiger op.)
Conclusie:
Er waren coupérijtuigen voor 6 personen genummerd 1-3-5 en 2-4-6. Men wilde daar graag een 8-persoonsconfiguratie van maken* en besloot om 1-2 en 5-6 aan het raam te laten en de verdeling even-oneven te bewaren. Men had al een systeem om plaatsen te verdelen om het rijtuig gelijkmatig vol te krijgen: "eerst 1, 2, 5, 6, daarna 3, 4". Dit systeem heeft men uitgebreid door op het einde toe te voegen: "indien van toepassing, daarna 7, 8". En de stoelen 7, 8 heeft men diagonaal in het midden toegevoegd (waardoor 3, 4 ook diagonaal kwamen te liggen) zodat het rijtuig met dit systeem van plaatsverdeling nog steeds gelijkmatig bezet werd.
(* Of misschien is het systeem voor 6 en 8 wel tegelijkertijd bedacht. In ieder geval had men een duidelijk idee voor de nummering van 6 en is daar de nummering van 8 ook uit voortgekomen.)