Ik had ooit ergens gelezen dat dat was omdat het oostelijke deel van lijn 22 rustiger is dan het westelijke deel. Beetje hetzelfde verhaal wat met lijn 48 is gebeurd, die men gesplitst heeft in 43 en 48.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9399
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
31-10-2024 --> 62 foto's uit Nederland en Duitsland NIEUW
19-10-2024 --> 53 foto's uit Nederland
06-10-2024 --> 53 foto's uit Nederland
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
31-10-2024 --> 62 foto's uit Nederland en Duitsland NIEUW
19-10-2024 --> 53 foto's uit Nederland
06-10-2024 --> 53 foto's uit Nederland
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat klopt Milco, dat had ik ook gelezen, heb het weer opgezocht:
Wordt genoemd in het GVB Vervoerplan 2021 versie 1.3 van juni 2020, toen de impact van Corona nog niet helemaal duidelijk was.
(…………….) Vanwege de transformatie van bedrijventerrein Sloterdijk naar stedelijke werk- en woonwijk (eerste fase Haven-Stad) is de verwachting dat het aantal reizigers op het westelijk deel van lijn 22 de komende jaren sterk zal groeien. Om deze groei te faciliteren wordt ook gewerkt aan de realisatie van een HOV-lijn met bijbehorende infrastructuur tussen Sloterdijk en CS. Voor 2021 kiest GVB ervoor deze groei te faciliteren door uitbreiding van lijn 48 en lijn 222. Voor de nabije toekomst (na 2021) is de verwachting dat lijn 22 op het westelijk deel van de route veel sterker gaat groeien als op het oostelijke deel. Voor vervoerplan 2022 of later is dan ook het voornemen om lijn 22 te splitsen op het Centraal Station zodat vraag en aanbod beter in balans kunnen worden gebracht. In de studies voor Haven-Stad en HOV- CS-Sloterdijk wordt samen met gemeente en Vervoerregio gestudeerd op het ov-netwerk voor de verdere toekomst.(……………)
Wordt genoemd in het GVB Vervoerplan 2021 versie 1.3 van juni 2020, toen de impact van Corona nog niet helemaal duidelijk was.
(…………….) Vanwege de transformatie van bedrijventerrein Sloterdijk naar stedelijke werk- en woonwijk (eerste fase Haven-Stad) is de verwachting dat het aantal reizigers op het westelijk deel van lijn 22 de komende jaren sterk zal groeien. Om deze groei te faciliteren wordt ook gewerkt aan de realisatie van een HOV-lijn met bijbehorende infrastructuur tussen Sloterdijk en CS. Voor 2021 kiest GVB ervoor deze groei te faciliteren door uitbreiding van lijn 48 en lijn 222. Voor de nabije toekomst (na 2021) is de verwachting dat lijn 22 op het westelijk deel van de route veel sterker gaat groeien als op het oostelijke deel. Voor vervoerplan 2022 of later is dan ook het voornemen om lijn 22 te splitsen op het Centraal Station zodat vraag en aanbod beter in balans kunnen worden gebracht. In de studies voor Haven-Stad en HOV- CS-Sloterdijk wordt samen met gemeente en Vervoerregio gestudeerd op het ov-netwerk voor de verdere toekomst.(……………)
-
- Berichten: 283
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Toen ik in AMS kwam wonen [1974] was bus 22 net ontstaan door samenvoeging van de lijnen 11 en 12
(de andere koppeling van dat moment, ook bij CS, was van 33 en 14, door vertramming van het Sloterdijk traject ook niet meer]
(de andere koppeling van dat moment, ook bij CS, was van 33 en 14, door vertramming van het Sloterdijk traject ook niet meer]
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Lijn 22 laadt inderdaad op station Sloterdijk. Op de laadpalen daar hangen de bekende A4'tjes met daarop dat deze voor lijn 22 vrij moeten blijven.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Amsterdam
Et voilà
Tijdelijke halte by Tim Swart, on Flickr
De 72 halteert dus op de rechtsafstrook van het Europaplein richting zuid. Hij slaat vervolgens rechtsaf richting de parkeergarage van de RAI, daar ligt vrijwel direct rechts een rotonde, waar hij keert, om vervolgens weer linksaf te slaan richting noorden.
Nog een foto van de aankomst, duidelijk bij de RAI:
Pendelbus by Tim Swart, on Flickr
En de andere consequentie van deze werkzaamheden, lijn 4 die eindigt bij het Amstelstation:
Te gast by Tim Swart, on Flickr
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In de GVB groep op Facebook wordt gemeld, dat het GVB en de sloper DDM overeengekomen zijn dat één 2-richting trapwagen geschonken gaat worden aan het Hannoversche Strassenbahn Museum (HSM). De leden van HSM houden nu een inzameling om de transportkosten van Amsterdam naar Hannover te kunnen betalen. Er staan 2 verschillende foto’s bij het artikel op FB van de 902. Ik ga ervan uit dat dit het tramstel is, dat naar Hannover gaat.
De HSM rijdt ook buitentrajecten met de museumtrams en tot nu toe alleen met hogevloer trams. Door de schenking uit Amsterdam kunnen nu ook belangstellenden mee, waarvoor een lage instap makkelijker c.q. noodzakelijk is.
Weer een trapwagen gered
De HSM rijdt ook buitentrajecten met de museumtrams en tot nu toe alleen met hogevloer trams. Door de schenking uit Amsterdam kunnen nu ook belangstellenden mee, waarvoor een lage instap makkelijker c.q. noodzakelijk is.
Weer een trapwagen gered
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En dan was er gisteren in Middenhoven nog een aanrijding met een persoon door lijn 25. De persoon werd geschampt door de tram op de oversteekplaats en raakte lichtgewond aan zijn been.
Dit meldt Amstelveenz.nl
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/tram- ... hoven.html
Dit meldt Amstelveenz.nl
https://www.amstelveenz.nl/nieuws/tram- ... hoven.html
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Een aantal berichten over lijn 300 verplaatst naar het juiste topic.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In Amstelland-Meerlanden en Zaandam rijdt vanaf maandag tot juli 2022 een bus rond in Pridekleuren. Voor Amstelland betreft het de 9762 (Citea-E) en voor Zaandam de 3581 (Ambassador).
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Tevens ook Scania 4095 van EBS in Waterland.
Waar zie jij de 3581 staan eigenlijk ?
Waar zie jij de 3581 staan eigenlijk ?
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: za 16 mei 2015, 00:35
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De tram- (15G) en metro- deuren gaan niet meer automatisch open (als een Coronamaatregel) - je moet weer knoppen op de deurknopje bij GVB.
RET en HTM trambestuurders opent de deuren nog automatisch voor reizigers
RET en HTM trambestuurders opent de deuren nog automatisch voor reizigers
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik vraag me af of de deuren eerder kunnen worden geopend, het duurt altijd wel even. Ik wil graag niet drukken, maar ik wil ook niet mijn overstap missen
PSA: Links gaan, rechts staan
-
- Berichten: 4098
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nee.
Bij de M4/M5/M6 worden de deuren geopend door de knop waar de deuren mee vrijgegeven worden ingedrukt te houden. Dit duurt uiteraard iets langer.
Op M52 (of als de andere lijnen onder de nieuwe beveiliging rijden ook) duurt dit nog iets langer want de deurvrijgave wordt eerst door de beveiliging mogelijk gemaakt: de metro moet op de goede plek halteren waarna de beveiliging alleen de goede kant mogelijk maakt voor deurvrijgave. Daarna kan de bestuurder vrijgeven en evt centraal openen.
Overigens: druk gewoon op die knop en open de deur. Zal mij verbazen als je vanaf het moment dat je de deur uit gaat niks meer aanraakt totdat je weer thuis bent. En vraag me echt af wie corona heeft gekregen door zelf de deuren te openen.
Bij de M4/M5/M6 worden de deuren geopend door de knop waar de deuren mee vrijgegeven worden ingedrukt te houden. Dit duurt uiteraard iets langer.
Op M52 (of als de andere lijnen onder de nieuwe beveiliging rijden ook) duurt dit nog iets langer want de deurvrijgave wordt eerst door de beveiliging mogelijk gemaakt: de metro moet op de goede plek halteren waarna de beveiliging alleen de goede kant mogelijk maakt voor deurvrijgave. Daarna kan de bestuurder vrijgeven en evt centraal openen.
Overigens: druk gewoon op die knop en open de deur. Zal mij verbazen als je vanaf het moment dat je de deur uit gaat niks meer aanraakt totdat je weer thuis bent. En vraag me echt af wie corona heeft gekregen door zelf de deuren te openen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Met een tik van je elleboog ontgrendelt zo'n deur ook. Waar een wil is is een weg
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ook al ging het vanzelf, iedereen stond (staat) toch als een gek op de knoppen te rammen omdat een halve seconde sneller zijn blijkbaar héél veel uitmaakt
Er waren ook vaak genoeg bestuurders die vergaten de deuren centraal te openen, dus je moest ook wel zelf drukken want voor hetzelfde geld rijdt-ie zonder je weer door omdat je te lang bleef wachten..
Er waren ook vaak genoeg bestuurders die vergaten de deuren centraal te openen, dus je moest ook wel zelf drukken want voor hetzelfde geld rijdt-ie zonder je weer door omdat je te lang bleef wachten..
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4098
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Precies dat...
En het verbaast me daarnaast ook nog steeds dat die Combino's al bijna 20 jaar rijden en mensen het nog steeds niet snappen dat die deurknop:
[*]ook al stopknop werkt
[*]maar 1x ingedrukt moet worden. De knop knippert dan en de deur gaat vanzelf open bij vrijgave. Maar ik zie mensen echt steeds harder drukken, zeker sinds de deuren pas opengaan 1 sec na stilstand.
Dus eventueel: ga achter iemand staan bij de deur. Die doet de deur wel voor jou open
En het verbaast me daarnaast ook nog steeds dat die Combino's al bijna 20 jaar rijden en mensen het nog steeds niet snappen dat die deurknop:
[*]ook al stopknop werkt
[*]maar 1x ingedrukt moet worden. De knop knippert dan en de deur gaat vanzelf open bij vrijgave. Maar ik zie mensen echt steeds harder drukken, zeker sinds de deuren pas opengaan 1 sec na stilstand.
Dus eventueel: ga achter iemand staan bij de deur. Die doet de deur wel voor jou open
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hetzelfde bij de SLT's waar ook eerst de klap-/schuiftrede uit komt en daarna pas de deur opent.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat eerste moet je ook maar net weten. Verder heb ik dat nog nooit gezien.hauptbahnhof schreef: ↑do 29 jul 2021, 18:52 Precies dat...
En het verbaast me daarnaast ook nog steeds dat die Combino's al bijna 20 jaar rijden en mensen het nog steeds niet snappen dat die deurknop:
[*]ook al stopknop werkt
[*]maar 1x ingedrukt moet worden. De knop knippert dan en de deur gaat vanzelf open bij vrijgave. Maar ik zie mensen echt steeds harder drukken, zeker sinds de deuren pas opengaan 1 sec na stilstand.
Dus eventueel: ga achter iemand staan bij de deur. Die doet de deur wel voor jou open
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij de voormalige R-net citaros van lijnen 300 en 310 werkte het hetzelfde, als je bij de achterste deur op het openen knopje drukte ging het stoplampje branden, en deur ging bij vrijgave meteen open
-
- Berichten: 4098
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nooit om je heen gekeken als je in de tram zit?
Ik heb ook geen idee of er meerdere trams in het land dit ook hebben, ik twijfel ff bij de Haagse RC.
Bij de trapwagens en de CAFs zijn de knoppen geen stopknop maar je kunt ze wel van te voren drukken. Bij de CAFtrams gaan de deuren ook eerder open dan als de bestuurder ze allemaal opent.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De Haagse RC kan het ook, en daar gebruiken mensen het ook.
Ik sta net naast een tram 3 op de Wibautstraat. Hoorde ik het net goed, een buitenomroep die zei 'deze tram vertrekt', voorafgegaan door een ROTTERDAMSE metro-drietoon?
Ik sta net naast een tram 3 op de Wibautstraat. Hoorde ik het net goed, een buitenomroep die zei 'deze tram vertrekt', voorafgegaan door een ROTTERDAMSE metro-drietoon?
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Nieuwe tram 3032 heeft één van de deuren defect. En telkens als de tram in beweging is piept die als een gek, een schelle toon de hele tijd door. Vreselijk irritant, heb maar de koptelefoon opgezet
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 4098
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dat zit bij het verkeerslicht. Zit een teller zodat de bestuurder weet wanneer hij niet meer op aankomende passagiers kan wachten want het witte licht volgt snel.
Om die aankomende passagiers dus te informeren wordt er dan idd omgeroepen dat de tram gaat vertrekken. Bij Roelof Hartplein en halte Eerste Constantijn Huygenstraat hangt het er ook, maar in ieder geval bij het Roelof Hartplein werden de buurtbewoners hoorndol dus geen drietoon en omroep meer.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Dan kijk ik liever naar buiten dan naar deuren.
Daarnaast reis ik bijna nooit met de tram in Amsterdam.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot], Een OV fan en 14 gasten