Dienstregeling 2022
Re: Dienstregeling 2022
Maar Staphorst heeft op zondag wel een bus. Dat mag dan wel?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Precies. Het probleem tussen Gorinchem en Leerdam is dat men er een halfuursdienst tracht te rijden op een traject dat qua kruisingsmogelijkheden op een uurdienst gebouwd is. (En in het verleden, voor 2007, alleen in de spitsrichting naar halfuursligging verdicht werd: dat past wel goed).
Dat is best optimistisch gerekend eigenlijk. Want zelfs de trein vanaf Beesd richting Gorinchem doet daar 18 minuten over en dat is de trein die vrijwel meteen door kan in Leerdam (de wachtende trein is degene richting Geldermalsen in de huidige dienstregeling)Bemined schreef: ↑za 31 jul 2021, 15:57Beesd - Gorinchem is nu 18 minuten maar dat komt mede door het kruisen in Leerdam, als je daar niet hoeft te kruisen zou het in zo'n 16 minuten moeten lukken, dus je moet nog 2 minuten zien de winnen om dit mogelijk te maken, en gezien de bogen zal dat vooral tussen Arkel en Beesd behaald moeten worden.
Een kruisingsmogelijkheid in Arkel zou dan bruikbaarder zijn, dan kan je de Gorinchemse kruising daarheen verleggen en dan past het precies. Het baanlichaam lijkt in de hele boog daar ook nog dubbelsporig te zijn trouwens, dus geen probleem met wissels in bogen want die zou je net voor en net na de boog kunnen plaatsen.
Vereist uiteraard wel dat de passeermogelijkheid in Beesd blijft bestaan, want daar komt de andere kruising dan alsnog uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Precies andersom, juist de trein Gorinchem heeft een langere stop in Leerdam. In een wat oude cabinerit op Youtube lukt het trouwens in 16 minuten. Maar het blijft: zonder inframaatregelen wordt de dienstregeling hier niet beter. En inderdaad, de lijn lijkt grotendeels voorbereid te zijn op dubbelspoor.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
't scheelt inderdaad wel één minuut ja... maar de aankomst is gelijktijdig waarbij de trein uit Gorinchem al staat te wachten aan z'n perron op het moment dat die naar Gorinchem langrijdt, als gevolg van de bajonetligging. Vanmiddag nog live kunnen aanschouwen
De langere stop zal iets met de infra te maken hebben: Leerdam heeft in beide richtingen een overweg direct na het station, maar spoor 2 (waarover richting Dordrecht gereden wordt) is het doorgaande hoofdspoor beveiligd met hoge seinen, terwijl spoor 1 alleen maar dwergseintjes heeft. Aannemelijk zal de overweg aan de westkant dus een langere ontruimingstijd hebben voordat de trein groen krijgt om er met baanvaksnelheid overheen te rijden (t.o.v. de max. 40 km/u waarmee richting de overweg aan de oostkant gereden wordt).
De langere stop zal iets met de infra te maken hebben: Leerdam heeft in beide richtingen een overweg direct na het station, maar spoor 2 (waarover richting Dordrecht gereden wordt) is het doorgaande hoofdspoor beveiligd met hoge seinen, terwijl spoor 1 alleen maar dwergseintjes heeft. Aannemelijk zal de overweg aan de westkant dus een langere ontruimingstijd hebben voordat de trein groen krijgt om er met baanvaksnelheid overheen te rijden (t.o.v. de max. 40 km/u waarmee richting de overweg aan de oostkant gereden wordt).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Je zou dan ook 2 minuten later aankomen, dat maakt de kering nog korter. Maar je kan ook nog wat tijd winnen in Zwolle, want die 9000 kan sneller achter de 8100 aan.PHS schreef: ↑za 31 jul 2021, 21:08Dat is minder makkelijk dan je denkt. In dienstregeling 2022 zou alleen de 9000 kunnen stoppen in Staphorst (de 8100 rijdt immers voor de 9000 uit). Dat betekent twee minuten eerder vertrekken in Leeuwarden, waardoor de kering in plaats van zeven minuten nog maar vijf minuten zou bedragen, wat erg krap is.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2022
En als je dit doortrekt verder naar het westen, waar komen de kruisingen dan te liggen rekening houdend met de kwartierdienst tussen Gorinchem en Dordrecht?Daniel schreef: ↑za 31 jul 2021, 21:33 Een kruisingsmogelijkheid in Arkel zou dan bruikbaarder zijn, dan kan je de Gorinchemse kruising daarheen verleggen en dan past het precies. Het baanlichaam lijkt in de hele boog daar ook nog dubbelsporig te zijn trouwens, dus geen probleem met wissels in bogen want die zou je net voor en net na de boog kunnen plaatsen.
Vereist uiteraard wel dat de passeermogelijkheid in Beesd blijft bestaan, want daar komt de andere kruising dan alsnog uit.
Het voordeel van kruisende treinen op een station is dat je daar de aansluitingen op de bussen goed kunt afstemmen, zeker als een buslijn er begint/eindigt. Wat dat betreft vind ik het rijtje Gorinchem, Boven Hardinxveld, Sliedrecht en Stadspolders wel een logische voor de kruisingen. Tussen Sliedrecht en Stadspolders zul je waarschijnlijk ook niet veel aan spoorverdubbeling kunnen doen zonder extreem hoge kosten te maken. Daarentegen lijkt dat me tussen Hardinxveld-Giessendam en Sliedrecht juist vrij eenvoudig te realiseren. Blauwe Zoom zou dan wellicht een extra perron moeten krijgen met een een loopbrug of een tunneltje, maar er zijn op dat traject alleen ongelijkvloerse kruisingen boven het spoor zo te zien en je spaart een aantal wissels uit.
Wellicht heeft men een tijd met het idee gespeeld dat het vanwege de aansluiting op buslijnen ook wel handig zou zijn als de treinen kruisen in Leerdam. Gorinchem Noord en Leerdam Broekgraaf moesten dan de rijtijd tussen Gorinchem en Leerdam gaan verlengen tot ongeveer een kwartier. Broekgraaf ligt echter veel te dicht bij het bestaande station van Leerdam en is mede daarom al definitief afgevallen. Gorinchem Noord is te dicht bij een gelijkvloerse overweg gepland (wat tegenwoordig niet meer mag met een nieuw station vanwege het risico op onvoorzichtige passagiers die snel de trein proberen te halen) en de meerwaarde daar in open polderland lijkt me ook bedenkelijk. Het is daarom tijd om in te zetten op het tegengaan van reistijdverspilling met andere ingrepen.
Voor Beesd zou het overigens wel handig zijn als het station wat meer naar het westen kwam te liggen bjj de bebouwde kom van het dorp, maar daar ligt dus ook weer zo'n gelijkvloerse overweg en de kosten zullen wellicht wel hoog zijn in relatie tot het aantal passagiers dat gebruikmaakt van dat station. Maar als er dan misschien toch iets aan de sporensituatie daar moet gebeuren, dan lijkt het me wel logisch om dat ook in het achterhoofd te houden.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op za 31 jul 2021, 23:09, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2022
O ja, een extra stop werkt door aan beide richtingen van de dienstregeling
Dan blijft er helemaal geen tijd over om te keren.
Met dat laatste doel je zeker op dat de norm voor de opvolgtijd drie minuten is? Dan zou je in theorie inderdaad twee minuten ruimte in de dienstregeling kunnen creëren - in dienstregeling 2022 wordt immers vier minuten opvolgtijd aangehouden tussen de 600/1800, 8100 en de 9000. De vraag is echter hoe robuust een opvolgtijd van drie minuten is, mijn eigen ervaring is dat op Meppel - Zwolle v.v. snel minuten vertraging kan ontstaan als een andere trein (bijvoorbeeld een intercity uit de Randstad) vertraging heeft opgelopen. Meppel - Zwolle is wat dat betreft een behoorlijke bottleneck. Gelukkig kan straks geen vertraging meer ontstaan door het invoegen van de Vechtdallijn.
Re: Dienstregeling 2022
Als Leeuwarden Werpsterhoeke ook nog geopend wordt heb je zoveel rijtijd nodig dat je wel een extra omloop moet inzetten, dan kan er wellicht meer. Maar dat is niet echt 2022 meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2022
Op exact dezelfde plekken als nu, waarbij alleen de kruising in Gorinchem verhuist naar een dubbelsporig gemaakt Arkel.OVinspecteur schreef: ↑za 31 jul 2021, 22:58En als je dit doortrekt verder naar het westen, waar komen de kruisingen dan te liggen rekening houdend met de kwartierdienst tussen Gorinchem en Dordrecht?
De rijtijd tussen Gorinchem en Arkel bedraagt namelijk 4 minuten, dus als de trein Geldermalsen - Dordrecht 10 minuten later uit Geldermalsen vertrekt i.p.v. 10 minuten in Gorinchem te wachten kom je precies uit met de kruisingen in Arkel en Beesd zonder op de westelijke helft van de lijn iets aan te passen.
Nou blinkt Gorinchem nu ook al niet echt uit qua afstemming momenteel, dus kruisende treinen is geen garantie En met de stilstand van 10 minuten daar worden de aansluitingen vanuit Geldermalsen sowieso een minuut of 10 langer als je ook vanuit Dordrecht wilt aansluiten.Het voordeel van kruisende treinen op een station is dat je daar de aansluitingen op de bussen goed kunt afstemmen, zeker als een buslijn er begint/eindigt. Wat dat betreft vind ik het rijtje Gorinchem, Boven Hardinxveld, Sliedrecht en Stadspolders wel een logische voor de kruisingen.
In hoeverre is de aansluiting op lijn 85 in Leerdam überhaupt van belang? Voor de enorme reizigersstroom tussen Schoonrewoerd en Gorinchem? (Arkel - Utrecht komt immers geen trein aan te pas, dat kan sneller via Meerkerk A27)Wellicht heeft men een tijd met het idee gespeeld dat het vanwege de aansluiting op buslijnen ook wel handig zou zijn als de treinen kruisen in Leerdam.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2022
Klopt, met de kanttekening dat Leeuwarden Werpsterhoeke op dit moment middenin een weiland ligt. Het station moet de naastgelegen nieuwbouwwijk gaan bedienen, maar mijn indruk is dat de woningbouw in dat gebied weinig opschiet, dus wie weet opent het station niet in 2025 (de huidige streefdatum).Suus schreef: ↑za 31 jul 2021, 23:50 Als Leeuwarden Werpsterhoeke ook nog geopend wordt heb je zoveel rijtijd nodig dat je wel een extra omloop moet inzetten, dan kan er wellicht meer. Maar dat is niet echt 2022 meer.
Andere vraag: weet iemand hoe de kering van de 8100 in Groningen wordt in dienstregeling 2022? In theorie is een korte kering mogelijk, met aankomst in Gn om .27/.57 en vertrek om .02/.32, maar dat is niet heel robuust natuurlijk. Als de 6200 rijdt, kan daar natuurlijk op worden gekeerd, maar wat in de daluren?
Re: Dienstregeling 2022
In Meppel kan spoor 1 worden gebruikt, dus perronopvolging zou geen probleem moeten zijn.
Re: Dienstregeling 2022
Dat perron is te kort voor de 8100, en met die 40km/u wissels verlies je die winst van de kortere opvolgtijd ook direct weer. Plus dat je voor een symmetrische dienstregeling in beide richtingen zo'n tweede perron nodig hebt.
Re: Dienstregeling 2022
En zoals gezegd verlies je die weer doordat je slechts met 40km/u van/naar spoor 1 kunt
Re: Dienstregeling 2022
Deze discussie ging over het toevoegen van Staphorst. Dan win je wel degelijk 1 minuut omdat de perronopvolging Meppel niet meer beperkend is voor de Leeuwardense sprinter.
Maar dit is allemaal geen dienstregeling 2022.
Re: Dienstregeling 2022
Een stop kost je meer dan een minuut. En dit gaat, geheel volgens traditie, al een paar pagina's niet meer over 2022
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Dienstregeling 2022
Wat wordt als belangrijkste reden gegeven om de 9000 eigenlijk door te trekken naar Zwolle, als je in Meppel een goede aansluiting op de IC hebt en misschien de overstap Steenwijk - Assen kunt verkorten heeft iedereen er toch meer aan? Van Wolvega, Grou en Akkrum gaan geen volksstammen naar Zwolle, samen halen ze net de 2000 (inclusief reizigers naar Leeuwarden, Heerenveen, Steenwijk en Meppel), dan zou een bredere spreiding door de sprinter uit Amsterdam CS te verlengen naar Meppel (misschien als het met keren past Steenwijk of Hoogeveen).Bemined schreef: ↑zo 01 aug 2021, 11:35 Daar schiet je dus niets mee op. De volgorde waarin de treinen richting Zwolle rijden is 9000 - 8100 - 600/1800, dus als je de 9000 naar spoor 1 stuurt blijft de perronopvolging tussen de 8100 en 600/1800 bestaan en kan je de 9000 dus niet twee minuten opschuiven.
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
Re: Dienstregeling 2022
Was dit niet gewoon onderdeel van het project Noord-Nederland?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Re: Dienstregeling 2022
Vandaag is het weer de jaarlijkse dag dat de capaciteitsverdeling voor de nieuwe dienstregeling wordt afgesloten. ProRail heeft een artikeltje geschreven over nieuwe en aangepaste internationale treinen volgend jaar: https://www.prorail.nl/nieuws/nieuwsber ... einen-2022
Beheer: Bericht verplaatst naar topic 2022 ipv 2021
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2022
Geldt de ETMET (voor i.i.g. IC's) in de Randstad ook in het weekend? Of ik heb er overheen gekeken of nog niemand heeft hier iets over verteld.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 48 gasten