Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
valt dit wel of niet onder openbaar vervoer?
In bijv. Zwitserland maken sommige kabelbanen onderdeel uit van het OV-netwerk en zijn dagkaarten en abonnementen geldig als vervoersbewijs. Veel anderen worden particulier uitgebaat en dan valt het onder privaat vervoer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Nou schijnt Zwitserland ook wel iets anders in elkaar te steken qua land. Ik kan me voorstellen dat een kabelbaan een berg op goeiekoper is dan een spoorlijn of vliegende bus
Vinny schreef: ↑wo 04 aug 2021, 22:49
Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
Het is een kabelbaan. Daarvoor zijn die dingen, dus missie geslaagd
Vinny schreef: ↑wo 04 aug 2021, 22:49
Ik zeg afbreken en de fik er in!
Daar voel ik op zich wel voor, maar ik vraag me af of dat en oplossing biedt voor de geschetste problemen.
Vinny schreef: ↑wo 04 aug 2021, 22:49Veel anderen worden particulier uitgebaat en dan valt het onder privaat vervoer.
Dat is een wat beperkte definitie van OV. Er zijn namelijk nogal wat private bedrijven die openbaar vervoersverbindingen uitbaten. Het is namelijk algemeen bekend dat zulke bedrijven dat véél beter kunnen dan overheidsbedrijven. Hieperdepiep marktwerking enzo
Vinny schreef: ↑wo 04 aug 2021, 22:49
Het is:
- afschuwelijk duur
- biedt geen enkele meerwaarde voor enig welke verplaatsing
- heeft veel te veel belastinggeld gekost
- heel erg oninnovatief: het bestond 100 jaar geleden al, en in Nederland is het ook niet uniek
En wat is dan precies het verschil met ander openbaar vervoer?
In dit geval beschouw ik de Floriade als een soort pretpark waar dan als één van de attracties een kabelbaan voor vervoer binnen het park fungeert. Dus de vergelijking met OV in de zin van de Wet Personenvervoer 2000 gaat al mank
Oorspronkelijk was het idee geloof ik dat de kabelbaan over het Weerwater zou lopen tussen het centrum en de ingang van de Floriade. Maar nu blijft de kabelbaan zo te zien geheel op het Floriadeterrein en is het gewoon een attractie. Dan zouden we ook een "Stoomtreintje Efteling: Alledaagse gebeurtenissen" onderwerp moeten hebben.
Bemined schreef: ↑do 05 aug 2021, 11:32
Oorspronkelijk was het idee geloof ik dat de kabelbaan over het Weerwater zou lopen tussen het centrum en de ingang van de Floriade. Maar nu blijft de kabelbaan zo te zien geheel op het Floriadeterrein en is het gewoon een attractie. Dan zouden we ook een "Stoomtreintje Efteling: Alledaagse gebeurtenissen" onderwerp moeten hebben.
Hebben we dat niet, dan?
Maar iets serieizer: deze kermisattraktie zie ik ook niet als OV. Alleen niet omdat de vervoerder een private partij is, maar omdat ie van niks naar nergens op een afgesloten terein gaat.
umbusko schreef: ↑do 05 aug 2021, 11:56
Ik weet nog steeds niet waar het over gaat. Stoeltjeslift? Kabientjes? Heeft er niet iemand een feauteau van dat ding?
Ook in 1962, 1972 en 2012 was er een kabelbaan op de Floriade. Die zagen er leuk uit, maar waren geen blijvertjes. Het meest "duurzame" vervoermiddel van de Floriade is toch altijd nog de Amsteltrein. Bovendien met een snelheid van 14,8 kilometer per uur (3,7 kilometer in een kwartier) een stuk sneller dan de 10,2 kilometer per uur (850 meter in 5 minuten) van de kabelbaan in Almere.
Heerlijk, het historisch besef dat achter je link "1972" meegetorst wordt:
OnsAmsterdam schreef:Bezoekers konden met z’n tweeën per gondeltje tussen het Amstelpark en Beatrixpark reizen. En ja, dus over de ringweg zuid (de huidige A10) zweven.
Klein detail: die ringweg zuid moest nog gebouwd worden, en werd pas in 1981 geopend.
Op de Floriade van 1992 in Zoetermeer was er een tramlijntje, hoorde ik vroeger altijd van familie. En gelukkig laat Wikipedia mij weer niet in de steek met een compleet artikel. Volgens Wikipedia is het spoor van die lijn na de Floriade naar het Openluchtmuseum gegaan, en beide trams uit 1929 zijn nu nog in trammusea aanwezig