Ik begrijp je vergelijking met Brussel niet. Daar rijden trams in tunnels, maar op het moment dat de premetro een echte metro wordt, is het gedaan met trams in die tunnel.
Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat mij betreft hadden ze de NZ-lijn inderdaad beter via de Beneluxbaan kunnen doortrekken naar Schiphol. In Buitenveldert in een ondergrondse bak, en in Amstelveen op ongeveer dezelfde manier als nu de tram (alleen bij kruispunten ongelijkvloers).fred1954 schreef: ↑za 14 aug 2021, 10:33 Helemaal mee eens, NZL had gewoon doorgetrokken moeten worden naar Westwijk c.q. Uithoorn, waarbij station Zuid gewoon een tussenstation zou zijn geweest in plaats van een eindpunt zoals nu. De ongelijkvloerse kruisingen en andere aanpassingen, die nu aangelegd c.q. gedaan zijn voor lijn 25 (en 5) hadden ook voor een metrolijn niet misstaan.
En na halte Sportlaan via de middenberm van de Beneluxbaan naar Schiphol. Fase 1 had dan tot eindpunt Westwijk/Bovenkerk (Beneluxbaan, boven tunneltje Noordammerweg) kunnen zijn. En fase 2 dan Bovenkerk - Schiphol. En dan vanaf Uithoorn en Aalsmeer snelbussen naar de metrohaltes Bovenkerk en/of Van der Hooplaan (huidige 274-halte Startbaan).
Een ander (meer Cowboy) alternatief zou zijn geweest: tram 25 (net zoals nu) op Zuid - Poortwachter. En de NZ-lijn vanaf station Zuid via het tracé van het oude spoorlijnje naar Westwijk en Uithoorn. De NZ-lijn zou dan in Amstelveen een beperkt aantal haltes krijgen. Qua reizigersaantal zou de frequentie op Asd Zuid - Uithoorn dan niet hoger komen dan overdag 6x/uur, avond 4x/uur, maar daarmee bied je Westwijk en Uithoorn wel een supersnelle (en daarmee aantrekkelijke) metroverbinding.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Kleinere metro inzetten, zoals twee gekoppelde CAF-stelletjes of een toekomstige M7?
Amstelveen Binnenhof - Westwijk (keren op het opstelterrein)
In de dienstregeling rijdt vanaf Zuid de 25X eerst vlak voor de 5, om vanaf de Ouderkerkerlaan vlak voor de 25 te rijden. Andersom rijdt de 25X vanaf Westwijk vlak voor de 25, en vanaf de Oranjebaan vlak voor de 5.
[/quote]
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
*dit hoort in het fantasiesubforum thuis mompelt*
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De trams tussen Amstelveen Binnenhof en Amsterdam Zuid hoeven ook niet in de tunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ja, maar dan slaat je vergelijking met Brussel toch nergens op?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik zou er niet te serieus op ingaan, Meltrain
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik had ook geen concreet plan met financiële onderbouwing en een sporenlayout in mijn hoofd. Ik had het alleen geopperd als mogelijkheid! Tram 5 en Sneltram lijn 51 hadden ook al jaren medegebruik van hetzelfde spoor. Dat gaat prima, maar zodra je dus haltes wilt overslaan heb je een inhaalmogelijkheid nodig. Dat was het enige dat ik wilde zeggen
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De halte Paleisstraat wordt nu niet alleen op de schermen getoond, maar ook omgeroepen in de trem. Door de vrouwenstem. Terwijl aan de halte de laatste maanden niet wezenlijk veel is veranderd: de bandjes liggen er, verder alleen zand.
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
"Als een vrouw haar stem verheft weet je dat je als man in het zand moet bijten"
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De halte ligt verderop, de tijdelijke halte.
Alleen is de locatie van de halte/omroep nog op de oorspronkelijke locatie.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die halteafroep wordt ook een steeds groter circus.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De eerste twee van de drie bakken M7 metro zijn vanavond/vannacht aangekomen in Amsterdam.
-
- Berichten: 275
- Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
AT5 meldt om 6.45 een volledige storing [behalve 52] bij de metro.
GVB.nl heeft [nog] niets
en AT5 om 7.05 herstart
GVB.nl heeft [nog] niets
en AT5 om 7.05 herstart
Laatst gewijzigd door robert1955 op di 24 aug 2021, 07:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens beiden is de boel weer opgestart. Oorzaak: een test vannacht. Het blijft tobben met dat beveiligingssysteem.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Hoi, snelle vraag. Waarom heet het M5 materieel eigenlijk M5/M6? Ze zijn allemaal gelijkwaardig?
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ze zijn identiek, maar in twee batches geleverd: de oorspronkelijke M5-serie van 23 stellen, en een vervolgorder die oorspronkelijk als M6 werd aangeduid, en waarvan vijf stuks geleverd zijn. De hele serie gaat vandaag de dag overigens als M5 door het leven, maar de nieuwste serie metrostellen heet evengoed M7.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Eigenlijk hetzelfde als waarom er ook S1 en S2 is, alleen staan die wel onder de beide nummers bekend en de M5/M6 dus niet. Over nummeresthetiek gesproken, of hoe heette die prachtterm ook alweer
Ik doe ook maar wat
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Over nummertjes gesproken, worden de nieuwe metro's ook weer doorgenummerd vanaf het laatste nummer van de M5 serie? Dat is toch iets unieks, meeste vervoerders beginnen bij een nieuwe serie bij een nieuw honderdtal, maar GVB nummert zijn metro's gewoon door.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
163 is gespot op de nieuwe M7 te Diemen, dus aannemelijk wel
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
"Gespot" - Klinkt spannend! Heeft iemand ervoor in de bosjes gelegen?
Voor de minder fanatieke mensen onder ons: het wagennummer is ook gewoon op het beeldmateriaal van GVB zelf te zien.
https://over.gvb.nl/nieuws/eerste-nieuw ... in-diemen/
Voor de minder fanatieke mensen onder ons: het wagennummer is ook gewoon op het beeldmateriaal van GVB zelf te zien.
https://over.gvb.nl/nieuws/eerste-nieuw ... in-diemen/
Laatst gewijzigd door n-evo op do 26 aug 2021, 13:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De trams voorheen ook (m.u.v. de 11G). Pas sinds de instroom van de Combino's wijkt het GVB hiervan af.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ziet er goed uit! Hij lijkt een wat rondere kop te hebben dan de M5. Benieuwd wat er verder nog voor verschillen zijn behalve de lengte natuurlijk.n-evo schreef: ↑do 26 aug 2021, 13:08 "Gespot" - Klinkt spannend! Heeft iemand ervoor in de bosjes gelegen?
Voor de minder fanatieke mensen onder ons: het wagennummer is ook gewoon op het beeldmateriaal van GVB zelf te zien.
https://over.gvb.nl/nieuws/eerste-nieuw ... in-diemen/
Ik doe ook maar wat
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten