Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Ardan schreef: ↑do 26 aug 2021, 14:03Ziet er goed uit! Hij lijkt een wat rondere kop te hebben dan de M5. Benieuwd wat er verder nog voor verschillen zijn behalve de lengte natuurlijk.
(Ook) gebaseerd op de mockup zijn dit zijn grotendeels de highlights behalve de lengte:
Andere koplampen
Deur bestuurder heeft ronde hoeken
Lijnnummer voor en achter is als het goed is een groot kleuren LED-paneel in plaats van een koersrol
Nu ook lijnnnummers met lijnkleuren op de zijkanten (klein kleuren LED-panelen)
Dubbele LCD-schermen boven de stoelen. Hopelijk hoeft er dus niet meer afgewisseld te worden tussen reisinformatie en berichten/reclame, maar kunnen beiden tegelijk worden weergegeven.
Van foto’s die ik van de mock-up heb gezien herinner ik me dat daar enkele van die enkele stoeltjes bij de geledingen vervangen waren door een soort leunbankje. Ik ben benieuwd of dat er in is gebleven.
Dat systeem (CBTC; Urbalis van Alstom) draait al vanaf dag 1 op de Noord/Zuid-lijn. Het probleem bij de Noord/Zuidlijn is dat de metro op Station Zuid spoor 4 aankomt en weer vertrekt. De daaropvolgende metro moet dus hierop wachten, op Europaplein, totdat de metro vertrokken is van Station Zuid en er een rijstraat ingelegd is (safe heaven). Er is een keer tijdens werkzaamheden (volgens mij rond Spaklerweg/Amstel) wel om de 5 min gereden. Toen werd er dus niet met safe heaven gereden van Europaplein richting Zuid; de metro's konden dus al vanaf Europaplein vertrekken voordat de metro vanaf Zuid vertrokken is.
Het gaat hier dus echt om invoering van dat systeem op de overige metrolijnen en dus uitfasering van ZUB.
De NZL heeft nooit met het oude systeem (ZUB) gereden. Er werden ooit mirakels voorspeld die met dit nieuwe systeem mogelijk zouden worden, waaronder automatisch lang keren achter Noord, en uiteraard verschillende frequenties rijden. Nooit meer wat van gehoord, ze zijn volgens mij al heel blij dat de boel enigszins stabiel is.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de definitieve invoering van dit nieuwe systeem een beetje een moetje is, omdat de M7 geen ZUB lust. Het zou nog wel eens een rommelige winter kunnen worden op het Amsterdamse metronet.
hauptbahnhof schreef: ↑za 11 sep 2021, 22:32
Dat systeem (CBTC; Urbalis van Alstom) draait al vanaf dag 1 op de Noord/Zuid-lijn. Het probleem bij de Noord/Zuidlijn is dat de metro op Station Zuid spoor 4 aankomt en weer vertrekt. De daaropvolgende metro moet dus hierop wachten, op Europaplein, totdat de metro vertrokken is van Station Zuid en er een rijstraat ingelegd is (safe heaven). Er is een keer tijdens werkzaamheden (volgens mij rond Spaklerweg/Amstel) wel om de 5 min gereden. Toen werd er dus niet met safe heaven gereden van Europaplein richting Zuid; de metro's konden dus al vanaf Europaplein vertrekken voordat de metro vanaf Zuid vertrokken is.
Het gaat hier dus echt om invoering van dat systeem op de overige metrolijnen en dus uitfasering van ZUB.
Maar dat hele safe heaven-principe is er toch om te voorkomen dat er metro's stranden in de tunnel? Bij een rijweg vanaf Europaplein tot de wissels voor Zuid strand je toch nooit in de tunnel (wissels liggen 250m buiten de tunnel).
Klopt. Maar daar is dus een keuze in gemaakt, de hele lijn safe heaven. Ook in Noord. En dat past prima zolang er niet vaker dan elke 6 minuten gereden wordt. Vandaar dat het toen ook mogelijk was om safe heaven er even uit te halen.
trolly schreef: ↑za 11 sep 2021, 22:35
De NZL heeft nooit met het oude systeem (ZUB) gereden. Er werden ooit mirakels voorspeld die met dit nieuwe systeem mogelijk zouden worden, waaronder automatisch lang keren achter Noord, en uiteraard verschillende frequenties rijden. Nooit meer wat van gehoord, ze zijn volgens mij al heel blij dat de boel enigszins stabiel is.
Automatisch lang keren hoort bij het onder GoA2+ (de + is dus het automatisch lang keren) rijden. GoA2 is gewoon mogelijk, alleen wordt dit niet standaard gedaan. Er wordt gewoon op elke lijn onder GoA1 gereden, en al helemaal nu met de Rotterdamse frequenties waarmee er nu gereden wordt
Meltrain schreef: ↑zo 12 sep 2021, 09:39
Maar het Engelse woord voor haven is toch harbour?
Inderdaad. Maar die schobbejakken hebben ook nog synoniemen. Schande, inderdaad. Haven heeft overigens vooral de betekenis van "vluchthaven" ofwel toevluchtsoord.
WordNet schreef:haven (n.)
a shelter serving as a place of safety or sanctuary;
dennistd schreef: ↑za 11 sep 2021, 23:08Maar dat hele safe heaven-principe is er toch om te voorkomen dat er metro's stranden in de tunnel? Bij een rijweg vanaf Europaplein tot de wissels voor Zuid strand je toch nooit in de tunnel (wissels liggen 250m buiten de tunnel).
Safe haven is bedoelt tegen stranden buiten daarvoor ingerichte locaties. In Rotterdam ligt bijvoorbeeld direct na de uitrit van de boortunnel een noodperron van 100 meter lang welke als veilige haven telt.