Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Volgens Ovzoeker rijdt lijn A nu (dit tijdstip) verder naar Kralingse Zoom en volgens de dienstregeling van de RET gaat lijn A vandaag normale route rijden. Maar waarom rijdt lijn A alleen zondag normale route en maandag t/m zaterdag tussen Binnenhof en Graskruid?
Op zondag zouden tweetjes ook best moeten kunnen toch? Vroeger toen men nog met SG2 reed op lijn C ontkoppelde men elk weekend tot tweetjes. Was toen ook een stuk makkelijker, SG2 had aan beide kanten een cabine dus gewoon op vrijdagavond alles aan elkaar koppelen op AksPark (een 6-wagentrein op spoor 3 en een 9-wagentrein op spoor 4) en dan zaterdagochtend als tweetjes ontkoppelen. Met MG2/1 is dat iets meer werk omdat je maar aan een kant een cabine hebt, kost het nodige rangeerwerk waardoor men met dit materieel minder snel voor één of twee dagen een andere treinlengte zal kiezen.
Sowieso had je niet veel aan die tweede cabine gehad, de betreffende stellen rijden immers toch nooit los. En de ruimte biedt wel plek voor rolstoelen en fietsen die anders ten koste was gegaan van ruimte voor passagiers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Even serieus, op welke ritten zou je een los tweewagenstel willen inzetten op de Rotterdamse metro dan? Het regent in dit topic al klachten als er maar twee gekoppelde tweewagenstellen rijden
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Zeker voor een ovbedrijf die heel veel in de dienstregeling koppelt en ontkoppelt, denk dat ik RET wel een beetje spijt heeft van deze koop. Een pendel lijn A zou bijv prima met een enkeltje SG2/1 kunnen rijden maar nu moet het perse met SG3. Wat dat betreft verkijkt RET zich steeds dus bij de laatste generaties aan de metrolengtes of inzetbaarheid van de enkele metro's.
Vroeger reed men zelfs de volledige zondagsdienst met enkeltjes SG2 op de Calandlijn Maar toen waren de winkels ook nog dicht op zondag en zat iedereen braaf in de kerk Erasmuslijn was doordeweeks viertjes, zaterdag drietjes en zondag en 's avonds tweetjes. Korte ritten naar Slinge ook tweetjes buiten de spits.
Eventjes ter illustratie, de materieelinzet in 2001, het laatste jaar voor de Beneluxlijn. Calandlijn was destijds nog volledig SG2, Erasmuslijn een mix MG2, SG2 en MG2/1. In de loop van deze dienstregeling stroomde de SG2/1 serie in ter vervanging van de allerlaatste MG2s en als uitbreiding voor de Beneluxlijn:
En de materieelinzet in 2005, het laatste jaar waarin alle 71 SG2s rondreden (vanaf de zomer begon de ombouw tot RSG2). Calandlijn mix SG2 en SG2/1, Erasmuslijn volledig MG2/1:
De bedoeling was toch dat alle Kleiweg bussen sinds omstreeks anderhalve maand tijdelijk Op Zuid zouden komen voor onderhoud met als gevolg proefritten op lijn 70? Had er nog van gemerkt maar laatste weken niet meer. Hoe komt het dat er toch niet meer alle Kleiweg bussen onderhouden worden in De Sluis? Of moet dat grootschalige onderhoud alsnog komen?
Vanaf volgende week lijken de twee spitstrams op lijn (1)24 weer te gaan rijden. Deze vertrekken dan om 8:17 en 8:27 vanaf Rotterdam Centraal (perron E) naar De Esch waardoor er dan in de piek van de spits een 5-minutendienst ontstaat. Voorheen waren dit trams afkomstig van lijn 20, nu zijn het zo te zien twee losse uitrukkers geworden.
Vandaag is lijn C slachtoffer van materieeltekort, RET meld al de hele dag een uitgevallen rit, in de reisinformatie ontbreekt nog een tweede wagendienst.