Je kan daar een tweede spoor erbij leggen aan de noordkant (dan moet de fietsenstalling iets inschikken en krijg je een eilandperron) maar ook aan de zuidkant (dan moet de parkeerplaats van de McDo' wat ruimte inleveren, maar kan je wel gelijk vanaf het nieuwe zijperron de Mac inlopen, dus dat vinden ze daar vast niet erg ). De omgeving daar ziet er op Google Maps niet zodanig volgebouwd uit dat een extra spoor bij het station heel problematisch en duur zou worden.
Hoe wordt de dienstregeling? Laat de 30800 voortaan kruisen bij Www, Rl en Zpgea, en je hoeft nog maar 5 minuten te halteren voor je doorrijdt als 17800 naar Apd. De knoop-Zutphen houd je daarmee grotendeels intact: enkel de overstap vanuit de 30800 op de 3600 richting Ah vervalt (maar de 7600 is nog wel te halen en beperkt zo de schade richting Dr, Ah en Nm).
Bijkomend voordeel is dat de spooropstelling in de Zutphense knoop kan veranderen: de 3600 richting Zl kan naar spoor 2, hoeft dus niet meer strak achter de tegentrein langs te kruisen op de IJsselbrug) én kan vlotter het station uitrijden (want geen 40 km/h-wissel aan de oostkant meer nodig). En de stoptrein Ww-Apd kan in beide richtingen recht (ipv schuin) tegenover de 3600 komen te staan voor de cross-platformoverstappen Apd-Ah en Ww-Zl. (De 31200 verhuist naar 1b.)
Om te voorkomen dat je lang moet keren in Ww, maak je een doorkoppeling aan de 30900. Zo spaar je een materieelomloop uit en creëer je nóg meer directe verbindingen. Het probleem van de verschillende vervoersvraag tussen de 30900 en 30800 lost zichzelf op, doordat routes via Zp en Apd nu sneller en gemakkelijker (want minder overstappen) worden dan via Ah. Relaties zoals Ww-Ut/Asd en Atn-Asd gaan bijvoorbeeld grotendeels of geheel via Apd. Zo ontlast je de drukke 30900 - die zal geen derde Spurtje meer nodig hebben op de drukste spitsritten - en zal eventuele extra capaciteit in de 30800 en 17800 gelijk goed opgevuld worden.
Voorbeelduitwerking (met belangrijkste stations) van de dienstregeling:
Code: Selecteer alles
Apd > Ww > Ah | Ah > Ww > Apd
Apd 05 35 25 55
Kbk 14/15 44/45 14/15 44/45
Zp 24/29 54/59 00/05 30/35
Rl 44/45 14/15 44/45 14/15
Www 59/00 29/30 29/30 59/00
Ww 03/04 33/34 25/26 55/56
Atn 14/15 44/45 14/15 44/45
...
Dtc 37/38 07/08 51/52 21/22
...
Ah 10 40 20 50
Hoe haalbaar achten jullie dit idee?