Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
MetroRET

Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen

Bericht door MetroRET »

Ook iets wat ze in het leven hadden moeten houden. :Y
Bemined

Bericht door Bemined »

Op lijn C zijn ze al 5 jaar geleden gestopt met ontkoppelen :D Overigens vind ik het wel twijfelachtig, voor de reizigers is het natuurlijk positief maar het aantal materieelkilometers is wel toegenomen en daarmee moet het materieel ook vaker onderhoud hebben, en laat men daar nou juist moeite mee hebben. Dus op zich prima om niet meer met enkeltjes te rijden, wat mij betreft schaft men ook gewoon materieel van 90+ meter zonder tussencabines aan bij de eerstvolgende uitbreiding, maar het onderhoudsschema moet er wel op aangepast worden.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Ja net zoals de Baureihe H van de Berlijnse Metro. :D

Engels: https://en.wikipedia.org/wiki/BVG_Class_H
Duits: https://de.wikipedia.org/wiki/BVG-Baureihe_H
Bemined

Bericht door Bemined »

Zoals vrijwel elke moderne metro van elke stad behalve Rotterdam. Wat mij betreft sloopt men bij de revisie van [R]SG3 ook de helft van de cabines eruit om extra ruimte te maken voor reizigers.
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

Net zoals MG2/1 en SG2/1 zeg maar.
hauptbahnhof

Bericht door hauptbahnhof »

Bemined schreef: wo 10 nov 2021, 12:25 Jammer alleen dat het twee seconden duurt bij de metro, maar dat zit blijkbaar zo diep in de software van Bombardier gebakken dat het niet aangepast kan worden. Hoe is het eigenlijk met de drukte in de avond, weet iemand dat? In het eerste Coronajaar had men ook het ontkoppelen afgeschaft zodat er betere spreiding was in de voertuigen.
Echt korter lijkt het me niet te kunnen aangezien vrijgave en openen met dezelfde knop gebeurt?
OVspotter070 schreef: wo 10 nov 2021, 13:04 Ja net zoals de Baureihe H van de Berlijnse Metro. :D
Kijk maar 50 km verderop... daar rijden ook van die lange metro's... Hoef je niet 600 km voor te reizen :lol:
Matt5154

Bericht door Matt5154 »

M5/M6 weet ik. ;)
Bemined

Bericht door Bemined »

hauptbahnhof schreef: wo 10 nov 2021, 13:12Echt korter lijkt het me niet te kunnen aangezien vrijgave en openen met dezelfde knop gebeurt?
Je zou het zo kunnen programmeren dat de timer al gaat lopen voor de metro stilstaat bijvoorbeeld, dus dat de bestuurder al tijdens het afremmen de knop indrukt en de deuren automatisch openen zodra de computer detecteert dat de metro tot stilstand gekomen is. Net als bij de trams, daar kun je als passagier de deurknopjes al bedienen terwijl de tram nog rijdt.
hauptbahnhof

Werkt het bij de Citadis niet anders?
Ik dacht dat die een aparte knop hebben voor vrijgave en openen (en sluiten). Knop kan voor stilstand worden ingedrukt (blijft ie ingedrukt) en deuren gaan vanzelf open als de snelheid onder 1 km/u zit. Sluiten is weer die zelfde knop indrukken en de deuren sluiten (of de vrijgave wordt opgeheven).

Metro is 1 knop voor het vrijgave en openen (door middel van ingedrukt houden). De knop activeert pas als de metro daadwerkelijk stilstaat dus vanaf dan registreert ie het ingedrukt houden en gaan de deuren dus even later allemaal open.
Zouden ze het aanpassen dat het al voor stilstand kan, dan zouden de deuren ongewenst open springen omdat de bestuurder de knop voor stilstand al indrukt, zodat de deuren direct vrijgegeven zijn.

Het grote verschil is dus dat er geen aparte knop is voor vrijgave en openen. Werkt hetzelfde in alle andere steden helaas, met een vertraging voor centraal openen.
Bemined

Bericht door Bemined »

Materieeltekort bij de metro lijkt weer erger te zijn vandaag, weer enkeltjes op lijn A en op lijn D rijden weer meer tweetjes dan de afgelopen dagen en vanmiddag viel een van de spitsdiensten zelfs volledig uit. Ook weer wat SG2/1s op lijn D.
Kalil Nieuw
Contacteer:

Bericht door Kalil Nieuw »

Inderdaad, ik heb ze net gespot op ovzoeker, ik wilde weten of het echt klopt maar kennelijk gaat het dus weer supergoed met de metro's :N Ben benieuwd wat er nog meer in het vizier komt want elke dag lijkt het steeds een tandje erger te worden. Als het op dit tempo langzaamerhand doorgaat dan zitten we over paar weken tot een maand in een propvolle enkeltje, zelfs op lijn B. Ik heb het idee dat er veel voertuigen ook solo rijden en snel van plek moeten veranderen om ergens in te vallen. Klopt dat?

Hoe zit het ook met de reizigersaantallen bij de metro's? Aangezien de vernieuwde coronamaatregelen afgelopen week begonnen zijn vraag ik dat af. En zullen er dan meer metro's in onderhoud gaan, mochten er minder reizigers meegaan met de metro?
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Bemined

Bericht door Bemined »

Ik zag een van de enkeltjes bij Prinsenlaan rijden, toen waren er nog enkele vrije zitplaatsen maar dat waren waarschijnlijk reizigers die niet uitgestapt waren want er stonden ook nog de nodige mensen. In het centrum zal het een stuk voller geweest zijn.
Kalil Nieuw
Contacteer:

Ja, dat merk ik dat het in het Centrum drukker is, want heel vaak is er al bij een drietje geen zitplek meer, in een tweetje kom je soms de metro niet binnen.... laat staan nog korter dus, maar aangezien lijn A al een tijdje weer rijdt, zal die drukte iets meer opgevangen worden. :Y
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ

Bemined

Bericht door Bemined »

Toen lijn A niet reed kon lijn B de drukte absoluut niet in z'n eentje aan, metro's kwamen bijna standaard 3 minuten vertraagd uit het centrum terwijl ze bij Schiedam nog op tijd waren vanwege het trage in- en uitstappen door de drukte. Wat dat betreft is een enkeltje beter dan niets, en lijn A kent ook weinig reizigers die helemaal doorreizen tot het einde dus voor veel reizigers is het bij grote drukte een goed alternatief om 3 minuten te wachten op lijn B.

Op lijn D is het veel vervelender omdat de ritten vanaf Slinge op Rotterdam Centraal keren op de ritten naar De Akkers. Daardoor rijden de tweetjes MG2/1 ook naar De Akkers, en ook bij uitvallende spitsdiensten valt de hele slag van en naar De Akkers uit. Terwijl er tot eind vorig jaar nog elke 5 minuten met drietjes gereden werd naar De Akkers, rijdt men nu elke 10 minuten met als je pech hebt een tweetje. Dat is slechts 33% van de normale capaciteit!
HSG3

Bericht door HSG3 »

Yep, zoiets had ik een aantal maanden geleden. Ik moest op Zuidplein bijna een kwartier op een metro naar De Akkers wachten, en hij zat he-le-maal vol.
Kalil Nieuw
Contacteer:

Je hebt dan maar toch de volgende genomen? _O-

Bemined

Bericht door Bemined »

Het is naar mijn idee ook totaal onnodig, want volgens mij is het prima mogelijk de diensten naar Slinge en De Akkers van elkaar te scheiden zodat de tweetjes alleen maar naar Slinge zouden rijden. Overdag gaan de metro's naar De Akkers om :06/:16 etc. vanaf Rotterdam Centraal maar in de spits om :09/:19 en gaat men men om :06/:16 naar Slinge met daar een kering van 11 minuten. Als men gewoon om :06/:16 naar De Akkers blijft rijen en de spitsritten van :09/:19 naar Slinge gaan heb je nog altijd een kering van 8 minuten daar...
hauptbahnhof

En het totaalplaatje? Kost dat geen extra materieel? Want dat is over het algemeen de reden om metro’s op een andere lijn/route te laten keren op het gezamenlijke eindpunt.
Bemined

Bericht door Bemined »

Nee, zoals gezegd is de kering op Slinge nu 11 minuten, dat is flink ruimer dan de minimale keertijd (2 minuten langs het perron of 5 minuten via de keersporen). Vroeger werd lijn D ook wel eens met 11 wagendienst gereden, toen werd er in 2,5 minuut gekeerd op Slinge, toen was het op elkaar keren wel nodig. Nu zijn het 12 wagendiensten en is dat dus nergens voor nodig.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

De gedachte zal wel zijn dat die spitsritten als "voortrein" rijden en dus de doorgaande rit ontlasten. Als ik tenminste goed begrijp dat er een 7/3-interval is. Na 7 minuten zal er wel belangstelling zijn voor die (korte) rit; na 3 minuten lijkt me dat minder.
Bemined

Bericht door Bemined »

In dat gat van 7 minuten rijdt lijn E, in het centrum is er gewoon een 3/3/4 interval dus. Ik vermoed dat er gewoon niet over nagedacht is, de dienstregeling is destijds waarschijnlijk snel in elkaar gezet door tijdsdruk. In de normale dienstregeling rijdt lijn D 12x per uur naar De Akkers maar vanwege de Coronabezuinigingen is de helft van de ritten ingekort tot Slinge. En destijds was er ook geen sprake van de inzet van tweetjes, dus ook geen noodzaak de diensten uit te splitsen.
Kalil Nieuw
Contacteer:

Een paar Ridderkerk bussen rijden vanavond massaal op lijn 70. De 1204 en de 1212.

Dominiquewezemer

Bericht door Dominiquewezemer »

Bemined schreef: zo 07 nov 2021, 12:57 Ook vandaag weer SG2/1 op lijn A, 5413+5414 als wagendienst 53.
Zojuist gezien weer een 2tje 5400 serie op de A lijn richting Binnenhof
SLH

Bericht door SLH »

De 5111-cabine staat te koop: https://link.marktplaats.nl/m1771916838
Bemined

Bericht door Bemined »

Op lijn B zag ik rond 16:45 weer een erg vol enkeltje SG3 rijden, betrof de 5626 op wagendienst 61, gelukkig een dienst die slechts tot Steendijkpolder gaat.
Plaats reactie