Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Deel 1 met de Ardennen en Oost-Duitsland staat hier.
Tijd voor deel 2 van de in 2021 gemaakte wraakreizen, of revangereizen, wat dan ook. Laatstgenoemde was al eens gecoind, dan maar de eerste. In het wraakjaar 2021, terwijl stilaan alles weer in een lockdown lijkt te manoeuvreren.
Aperitief
1. Voordat ik met het eerste verslag begin, hier eens wat willekeurige foto's van het afgelopen halfjaar. Ten eerste: een RandstadRail-tram heeft me in Lansingerland-Zoetermeer afgezet. Ik was daar nog nooit; ik had een dagkaart voor de regio en nou ja, waarom dan ook niet. Prima plek om over te stappen op een bus naar Rotterdam Nesselande.
2. Als je dan toch een dagkaart hebt en geen idee wat je moet met je leven, neem je de Waterbus, helemaal van Rotterdam naar Sliedrecht, met overstap in Dordrecht, gewoon omdat je anders toch nooit in Sliedrecht komt als vreemdeling. Hier ben ik net aangekomen in Sliedrecht en is het begonnen met regenen.
Trip 3: de Elzas en het Schwarzwald
Al een week na het bezoek aan Oost-Duitsland was het tijd om nog een weekend weg te gaan, en dit keer heb ik niet het oosten, maar juist het westen gekozen, want afwisseling moet er zijn. Ik ga eens kennis maken met het Schwarzwald terwijl ik wat bijzondere lijntjes aftik en tegelijk ook mijn laatste reisdag van het onfortuinlijk uitgevallen DB Sommerticket ga gebruiken. Ik zal tijdens de trip naar het Schwarzwald niet alleen binnen Duitsland onderweg zijn, want ook Frankrijk moet er aan geloven, omdat ik nog wat grenstrajecten wil doen die ik tot dan toe nog niet heb gedaan. Voortwaarts, los geht's, allez en.
Deze post gaat over zaken als Frankrijk, de Elzas, Lauterbourg, Mülheim, Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn.
Dag 0, 27 augustus
3. Een na-aperetiefje, als een soort limoncello na het lichte ontbijt en de espresso omdat je zin hebt op de maandag: een SGMm in Haarlem. Over een maand is dit verleden tijd. Ik wacht (helaas) op een andere trein.
Op deze dag begeef ik me na het werk richting het zuiden, richting het diepst denkbare stuk Limburg, en zelfs verder dan dat, maar vandaag spelen de railgoden niet mee; er rijdt niks tussen Venlo - Roermond; Roosendaal - Goes; Weert - Roermond; Utrecht - Den Bosch en er rijden minder treinen tussen Breda - Tilburg en Dordrecht - Breda. Allemaal vanwege aanrijdingen, defecten en werkzaamheden. Hoe kom je dan in hemelsnaam in Heerlen? Wel, via Leiden, Den Haag, Rotterdam en Breda en dan maar hopen of je doorgelaten wordt tussen Weert en Roermond.
4. Als een dubbele regenboog geluk brengt, zal ik die zeker nodig hebben.
5. Tijdens een overstap in Breda is de lucht onheilspellend. Ook onheilspellend is dat er diverse treinen vertraagd zijn op dit moment. Er is een intercity naar Eindhoven die aangekondigd is met +5 omdat de trein uit Brussel - zelf in vertraging - tijdens het kopmaken het vertrekspoor ophield. Het is vrijdagavondlijk druk en de eerstvolgende trein de andere kant op heeft geen aansluitingen meer op de trein naar Groningen.
In Eindhoven heb ik mazzel, want er is een trein naar Maastricht. Het is de eerste na de storing en de trein is vol. De eerste klas is zelfs vol en dat heb ik in twee jaar nog niet meegemaakt. Wel heerst er een gemoedelijke sfeer. We rijden langzaam tussen Weert en Roermond en ook al kon ik niet zien of de Maaslijnstoptrein naar Nijmegen nog stond te wachten in Roermond, ik ging er al van uit dat A. die trein allang weg was en B. dat mijn volgende trein, de RS naar Kerkrade, ook al foetsie was, want wachten op aansluitingen gebeurt immers niet in deze uithoek van de wereld. Fok de reiziger. Er is wel een intercity naar Heerlen op dat moment; het ding rijdt om het uur in de avond en het komt me eigenlijk wel net goed uit op dat moment. Tegelijk vind ik die IC wat betreft de dienstregeling maar een rare eend in de bijt. Als de IC rijdt, heb je er eigenlijk alleen wat aan als je slechts naar Heerlen toe moet en je de stoptrein net gemist hebt in Sittard (zoals ik). De veilige aansluiting die je normaal gesproken hebt op de sneltrein naar Aachen is met de intercity gekrompen tot slechts 1 minuut en ik herinner me dat de laatste trein van de dag naar Aachen is blijven wachten op de IC op de dag van Kilometerkampioen 2019. Met die hoop stap ik in, maar de hoop gaat al snel in duigen, want 'ze' krijgen het weer voor elkaar om tóch met nèt genoeg vertraging aan te komen in Heerlen waardoor ik de sneltrein naar Aachen net zie aanzetten terwijl de deuren van de IC open gaan.
6. Zoals de het in het Fins zo mooi zegen: haista vittu! De Award van Treurnis van deze maand gaat uit naar de overstap tussen de IC Sittard - Heerlen en de RE Heerlen - Aachen in de avond.
Ik heb geen zin om nog een uur te moeten gaan wachten in het winderige Heerlen. Als Arriva niet wacht op mij, dan wacht ik ook niet op Arriva, dus voel ik me gelukkig als er nog een ASEAG-snelbus is naar het Aachen Bushof. Dan maar een los kaartje kopen en een leuk gesprek hebben met een mede-lotgenoot.
7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed. De details bespaar ik je, maar hou het er maar op dat het niet leuk is om in een klein zaaltje met kneuzen te slapen. Ik heb op het moment van schrijven het commentaar gelezen dat ik nog steeds reis als een student zonder geld. Ik voel me nog wel zo eigenlijk, behalve dat ik intussen wat dikke ben geworden, ik voltijds werk en ik toch niet vindt dat ik per se nu opeens me blauw moet gaan betalen aan hotels of zo.
Dag 1, 28 augustus
8. Zo'n zes uur later is het alweer treintijd...
9. Het is tijd voor de RE 1, maar heu, eerste klas? Dat klopt. Vandaag is geheel ontoevallig mijn eerste Interrail-dag en ik heb in december, nog vlak voor het nieuwe jaar, een pass gekocht in de eerste klas. Ik had los van bestaande plannen nog een paar dagen los over en zo kon ik gemoedelijk deze tocht maken, een keer zonder treinbinding ook.
10. In Köln Hbf stap ik uit de RE 1 om over te stappen op de ICE 513 naar Stuttgart die met ICE 4 gereden zal worden.
Als ik uit moest gaan van een eerdere ervaring in een ICE vanuit NRW naar Stuttgart, is dit een doemtrein die nooit op tijd rijdt en al je aansluitingen naar de knoppen helpen. Dat zou vandaag inderdaad niet anders zijn, want 'wir haben eine technische Störung am Triebfahrzeug' en na vijf minuten staan we nog steeds in Köln Hbf. De aansluiting die ik op een volgende trein heb in Mannheim is 8 minuten en het is net Stuttgart in 2017 all over again: ik moet het halve station door rennen, maar de trein rijdt weg en ik kan fijn een uur op Mannheim Hbf wachten, het prachtoord waar iedereen eens (bijna) een trein gemist moet hebben eer diegene zich wat mij betreft die-hard reiziger mag noemen.
11. Trams.
12. Ook heb je elektrische stepjes, zowaar met stickers van het lokale Verkehrsverbund VRN. Ik vraag me af wat daar achter steekt.
13. Duitsland is gonna be Duitsland.
14. Daar komt dan de volgende trein aan... Een ICE 3 naar Karlsruhe.
15. In Karlsruhe lukt de volgende aansluiting wel: die op RE 6 naar Neustadt an der Weinstraße.
16. In de eerste klas van deze Desiro staat dit gekke ding. Het lijkt op een rek voor kleerhangers.
17. De RE6 neem ik tot aan Wörth am Rhein, waar ik overstap op RB 52 naar Lauterbourg in Frankrijk, één van de grensoverschrijdende lijnen tussen Duitsland en Frankrijk die ik nog niet heb gedaan. Het is intussen vrij hevig gaan regenen.
18. We steken de grens over, de omroeper noemt nog eens wat regels op voor grensovergang, om daarna op te roepen om in Lauterbourg aan beide kanten uit te stappen. Jaja. Hoe dan ook: bienvenue en France. Een regenachtig Frankrijk wel.
19. Het stationsgebouw is niet dichtgetimmerd en wordt gebruikt. Het ziet er qua voorzieningen, ondanks het weinig voorstellende perron, er wel degelijk uit. De dienstregeling is naar Franse rurale begrippen eigenlijk best ok. Er is net geen uurdienst naar Wörth in Duitsland en naar Strasbourg is het in het weekend uitkijken of er eigenlijk wel een trein rijdt, want het wil eens voorkomen dat er drie uur lang geen treinen rijden.
20. Er is een busstrook, maar ik heb twijfels of die eigenlijk gebruikt wordt.
21. Ik heb een uur voordat de volgende trein naar Strasbourg vertrekt en ik ga eens op zoek naar een bakker terwijl ik het stadje kort verken. Hier tref ik de Porte de Landau aan.
22. Église de la Trinité. Ik heb intussen wat broodjes gescoord en pourquoi-pas een smoothie met ananas, kokos, appel en geen idee wat nog meer. Een erg toepasselijk drankje voor een regenachtige zomerse dag.
23. Ik ben weer terug aan de spoorwegovergang ten noorden van het treinstation en daar zie ik een soort corridor die je kunt gebruiken om naar het station te lopen, zonder over de weg te hoeven lopen langs dat stationsgebouw. Het ziet er wat krap uit, alsof je hier een soort landsgrens overgaat. Merk de armseinen en het seinhuis op.
24. De armseinen en het seinhuis wat beter in beeld.
25. Je kunt wel zien dat er een zorgvuldige analyse gedaan is over de toestand van de bielzen. De houten bielzen die nèt aan te veel aan de verrotte kant waren, zijn vervangen met betonnen bielzen en de rest is maar zo gelaten of zo.
26. Mijn trein staat geparkeerd, voor wat komen gaat.
27. Op dit station staat naast een TER-kaartautomaat ook een DB-kaartautomaat. Ik reis op een Interrail-pass, dus ik heb eigenlijk niks nodig, maar een Franse vrouw (van het type stressvol en een emmertje vol tabak) heeft wel een ticket nodig naar Strasbourg, maar het lukt haar niet om een kaartje te kopen aan de TER-kaartautomaat, omdat ze een Duitse bankkaart heeft en zoals bekend weigeren de meeste TER automaten buitenlandse bankkaarten omdat ze achterlijk zijn. Ze kan nu simpelweg geen ticket kopen, mede omdat deze automaten geen muntjes slikken. Eigenlijk is het verwerpelijk dat automaten als deze in de EU kaarten weigeren die niet Frans zijn. Het is ook niet mogelijk om een ticket van hier naar Strasbourg te kopen aan de DB-automaat omdat ze geen binnenlandse tickets mogen verkopen, maar uiteindelijk kan ze wel een ticket kopen door aan de DB-automaat een ticket te kopen vanaf het eerste station over de grens in Duitsland (in dit geval Berg(Pfalz)) naar Strasbourg te kopen. Het kost weliswaar iets meer, maar dan nog... er is een ticket.
28. Uit Wörth am Rhein komt een dubbele Walvis aangereden voor de dienst naar Strasbourg.
29. De dieselwalvissen rijden eigenlijk best lekker voor een dieseltrein, maar de stoelen spelen er ook een rol in natuurlijk. Geen harde kutstoelen of zo.
30. Onderweg passeren we enkele onmiskenbaar Duitse haltes, zoals Munchhausen, Beinheim Roppenheim, Herrlisheim en Hoenheim.
31. Eindpunt: Strasbourg. Diverse TGV's staan hier klaar voor vertrek.
32. Mede ben ik in Frankrijk om vast wat reserveringen te regelen voor reizen in de nabije toekomst... Online gaat dat niet meer omdat een paar figuren aan de top zoiets hadden van: laten we treinreizen maar nog wat lastiger maken voor Interrail-reizigers om zo de treinen minder vol te krijgen met van die Interrail-figuren die zo belachelijk goedkoop onze landgenoten en overige vollemepbetalers een beetje in de weg lopen en omdat we zo inkomsten mislopen, dus moet het maar zo, met de extra bureaucratische stap...
33. Ik heb oorspronkelijk een plan staan met een bezoek aan Sélestat, maar een onvoorzien probleem is dat er werkzaamheden zijn en daarom is de dienstregeling aangepast met veel minder treinen tussen Strasbourg en Mulhouse en geen getrokken treinen (en zodoende geen eerste klas). Hier komt dan de enige trein die ik nemen kan om nog een aansluiting te verzekeren op mijn volgende trein terug naar Duitsland.
34. Mijn volgende trein in Mulhouse, het enorme krot dat wat mij betreft helemaal plat mag en opnieuw opgebouwd moet worden, is een déjà-vu, want wederom wordt op een grensoverschrijdende rit, als ze door de Fransen wordt uitgevoerd, een walvis ingezet. Het betreft de exotische lijn Mulhouse - Müllheim, waar enkele jaren terug zelfs ook TGV's over reden om vanuit Freiburg (Breisgau) naar Parijs te rijden.
35. Mü`llheim in Baden. De trein komt aan op een soort zakspoor, afgelegen van de uitgang, waar te zien is dat in het verleden een trein al door het stootblok is gestoten.
36. Best een stuk lopen wel, naar de uitgang of andere treinen...
37. Het was in de verte te zien: een Mireo.
38. Gelukkig kan ik al vrij vlot Müllheim verlaten, maar heel lang onderweg ben ik hier: ik verlaat deze Bwegt-getooide Desiro HC in Denzlingen.
39. In Denzlingen stap ik over op de S2 tussen Freiburg (Breisgau) en Waldkirch die op dat moment met vervangend materieel reed in de vorm van gehuurde wagens die qua comfort ontelbaar beter zijn dan de gemiddelde S-Bahn tegenwoordig. Oorspronkelijk werden RegioShuttles ingezet op deze route, maar vanwege een reden die mij onbekend is, konden/mochten deze niet meer ingezet worden, wat zorgde voor een probleem, want de nieuwe treinen die hier eigenlijk zouden moeten rijden, Talent 3, waren nog altijd niet geleverd. Dat zijn ze vandaag de dag nog altijd niet, overigens.
40. Het interieur van de vervangende treinen. Luxe!
41. In andere wagons zijn er coupés te vinden met deze mooie zetels, een grote tafel en (hier niet zichtbaar door de gordijnen) stopcontacten.
42. Waldkirch, eindpunt van de Elztalbahn voor vandaag vanwege werkzaamheden, die eigenlijk nog doorloopt tot Elzach.
43. Een half uur later komt een andere vervangende stam aan, met een rode kopbak, niet zoals de blauwe op de trein die ik op de heenweg gebruikte.
44. Fenster auf!
45. Freiburg (Breisgau). Het is tijd om richting het Schwarzwald te gaan met een Grinzekatze zoals er rechts een staat.
46. Het wordt donker en aangezien de ramen toch niet open kunnen, zijn enige foto's op deze route derhalve matig.
47. Dit heeft ergens nog wel wat interessants.
48. Laatste tussenstop van de dag is in Titisee. Nu is het rustig, maar deze toeristische trekpleister is geregeld drukker op andere dagen.
49. Goh, zou het een toeristisch oord zijn?
50. Kalmte. Ademen. Denken. Niet te veel, dus snel hier ook weer vandaan. Het wordt ook donker en kouder.
51. Eindpunt voor vandaag: Neustadt am Titisee. Hier overnacht ik in een mooi verblijf, maar voordat ik het verblijf opzoek, hier twee Grinzekatzen die elkaar kruisen. Jawel, nog een Neustadt afgevinkt!
52. Als onderdeel van mijn verblijf is een dagkaart voor het OV voor de dag erna. Voor mij gunstig, aangezien ik van mijn verblijf naar Villingen, van waar mijn laatste reis met het Sommerticket loopt, nog geen kaartje had. Ik kreeg het voor elkaar om Villingen - Offenburg aan de route naar Emmerich-Elten toe te voegen, wat maakte dat ik geen treinbinding had tot aan Offenburg, waardoor ik praktisch al een soort dagkaart had. Nu kon ik wel ander opties verkennen, maar heel veel gekke dingen zou ik niet gaan doen.
53. Het boekje weer tevoorschijn...
Dag 2, 29 augustus
54. Even vooruit gespoeld: Donaueschingen, met deze 218 431.
55. Donaueschingen is bekend omdat het aangegeven is als de bron van de Donau.
56. Met deze RegioShuttle van de HzL ben ik in Villingen aanbeland.
57. Villingen op een zondag is wat aan de dode kant, maar dat is niets nieuws in Duitsland.
58. Dan is het tijd voor de Schwarzwaldbahn. Er is een audioguide gemaakt door DB voor deze route die ik helemaal vergeten ben, maar de trein was nogal druk en ik had geen andere optie dan op een klapstoeltje te zitten, waar ik prompt in slaap viel en het grootste deel van de route gemist heb.
59. Bomen.
60. Om uit de vicieuze cirkel te komen van knikkebollerij stap ik uit in Haslach.
61. Ik laat me graag verrassen en dit is alvast interessant.
62. Een gek driewielig karretje tegen een groene achtergrond.
63. Haslach is inderdaad een mooi oord om tussendoor even uit te stappen.
64. Een RE komt in Haslach aan, richting Konstanz aan de Bodensee.
Ik had overwogen om ook nog een wandeling te maken bij Triberg, maar ik had daar de kracht niet voor, wat maakte dat ik maar wat andere oorden bezocht en daarnaast kan ik altijd deze route nog opnieuw doen, met audioguide, met beter weer. Nu is het ook zo dat ik op tijd in Offenburg moest zijn om de ICE 276 naar Berlin te nemen. Dat betekent: een overstap in Mannheim. Bibberdebibber, maar dit keer ging het gelukkig wel goed.
65. Nog voor vertrek even een blik op de trein die de verbinding tussen Offenburg en Strasbourg vormt. Een RegioShuttle, maar wel zonder die extra koplampen die die andere RegioShuttle wel had.
66. Ik krijg trek. Zin om dat masker af te trekken. Eten dus! Ook nu als ik dit schrijf. Er was alleen geen patat aanwezig.
67. Duisburg Hbf. Het is dat ik er moet overstappen.
68. Een keer het station bekeken vanaf de andere uitgang. Ik zou ook hier zeggen: platgooien die handel en opnieuw beginnen!
69. Een rit in de RE 19 met een vent met Gilles de la Tourettes en een overstap op station Arnhem met spinnen aan de chipkaartpalen later, bijna thuis, op station Haarlem. Zie hier de Dixie-express.
70. Laatste foto: een blik op een bladzijde van DB Mobil. Al dan niet op lauter toeval berustend met een boodschap van auteur dezes.
Ik heb eigenlijk niet verwacht dat dit verslag zo uitvoerig zou worden, dat ik hier nog een tweede deel aan kon plakken; die van het Schwarzwald duurde toch immers even lang als die van Oost-Duitsland.
Deel 3 met Bretagne staat hier.
Tijd voor deel 2 van de in 2021 gemaakte wraakreizen, of revangereizen, wat dan ook. Laatstgenoemde was al eens gecoind, dan maar de eerste. In het wraakjaar 2021, terwijl stilaan alles weer in een lockdown lijkt te manoeuvreren.
Aperitief
1. Voordat ik met het eerste verslag begin, hier eens wat willekeurige foto's van het afgelopen halfjaar. Ten eerste: een RandstadRail-tram heeft me in Lansingerland-Zoetermeer afgezet. Ik was daar nog nooit; ik had een dagkaart voor de regio en nou ja, waarom dan ook niet. Prima plek om over te stappen op een bus naar Rotterdam Nesselande.
2. Als je dan toch een dagkaart hebt en geen idee wat je moet met je leven, neem je de Waterbus, helemaal van Rotterdam naar Sliedrecht, met overstap in Dordrecht, gewoon omdat je anders toch nooit in Sliedrecht komt als vreemdeling. Hier ben ik net aangekomen in Sliedrecht en is het begonnen met regenen.
Trip 3: de Elzas en het Schwarzwald
Al een week na het bezoek aan Oost-Duitsland was het tijd om nog een weekend weg te gaan, en dit keer heb ik niet het oosten, maar juist het westen gekozen, want afwisseling moet er zijn. Ik ga eens kennis maken met het Schwarzwald terwijl ik wat bijzondere lijntjes aftik en tegelijk ook mijn laatste reisdag van het onfortuinlijk uitgevallen DB Sommerticket ga gebruiken. Ik zal tijdens de trip naar het Schwarzwald niet alleen binnen Duitsland onderweg zijn, want ook Frankrijk moet er aan geloven, omdat ik nog wat grenstrajecten wil doen die ik tot dan toe nog niet heb gedaan. Voortwaarts, los geht's, allez en.
Deze post gaat over zaken als Frankrijk, de Elzas, Lauterbourg, Mülheim, Schwarzwald en de Schwarzwaldbahn.
Dag 0, 27 augustus
3. Een na-aperetiefje, als een soort limoncello na het lichte ontbijt en de espresso omdat je zin hebt op de maandag: een SGMm in Haarlem. Over een maand is dit verleden tijd. Ik wacht (helaas) op een andere trein.
Op deze dag begeef ik me na het werk richting het zuiden, richting het diepst denkbare stuk Limburg, en zelfs verder dan dat, maar vandaag spelen de railgoden niet mee; er rijdt niks tussen Venlo - Roermond; Roosendaal - Goes; Weert - Roermond; Utrecht - Den Bosch en er rijden minder treinen tussen Breda - Tilburg en Dordrecht - Breda. Allemaal vanwege aanrijdingen, defecten en werkzaamheden. Hoe kom je dan in hemelsnaam in Heerlen? Wel, via Leiden, Den Haag, Rotterdam en Breda en dan maar hopen of je doorgelaten wordt tussen Weert en Roermond.
4. Als een dubbele regenboog geluk brengt, zal ik die zeker nodig hebben.
5. Tijdens een overstap in Breda is de lucht onheilspellend. Ook onheilspellend is dat er diverse treinen vertraagd zijn op dit moment. Er is een intercity naar Eindhoven die aangekondigd is met +5 omdat de trein uit Brussel - zelf in vertraging - tijdens het kopmaken het vertrekspoor ophield. Het is vrijdagavondlijk druk en de eerstvolgende trein de andere kant op heeft geen aansluitingen meer op de trein naar Groningen.
In Eindhoven heb ik mazzel, want er is een trein naar Maastricht. Het is de eerste na de storing en de trein is vol. De eerste klas is zelfs vol en dat heb ik in twee jaar nog niet meegemaakt. Wel heerst er een gemoedelijke sfeer. We rijden langzaam tussen Weert en Roermond en ook al kon ik niet zien of de Maaslijnstoptrein naar Nijmegen nog stond te wachten in Roermond, ik ging er al van uit dat A. die trein allang weg was en B. dat mijn volgende trein, de RS naar Kerkrade, ook al foetsie was, want wachten op aansluitingen gebeurt immers niet in deze uithoek van de wereld. Fok de reiziger. Er is wel een intercity naar Heerlen op dat moment; het ding rijdt om het uur in de avond en het komt me eigenlijk wel net goed uit op dat moment. Tegelijk vind ik die IC wat betreft de dienstregeling maar een rare eend in de bijt. Als de IC rijdt, heb je er eigenlijk alleen wat aan als je slechts naar Heerlen toe moet en je de stoptrein net gemist hebt in Sittard (zoals ik). De veilige aansluiting die je normaal gesproken hebt op de sneltrein naar Aachen is met de intercity gekrompen tot slechts 1 minuut en ik herinner me dat de laatste trein van de dag naar Aachen is blijven wachten op de IC op de dag van Kilometerkampioen 2019. Met die hoop stap ik in, maar de hoop gaat al snel in duigen, want 'ze' krijgen het weer voor elkaar om tóch met nèt genoeg vertraging aan te komen in Heerlen waardoor ik de sneltrein naar Aachen net zie aanzetten terwijl de deuren van de IC open gaan.
6. Zoals de het in het Fins zo mooi zegen: haista vittu! De Award van Treurnis van deze maand gaat uit naar de overstap tussen de IC Sittard - Heerlen en de RE Heerlen - Aachen in de avond.
Ik heb geen zin om nog een uur te moeten gaan wachten in het winderige Heerlen. Als Arriva niet wacht op mij, dan wacht ik ook niet op Arriva, dus voel ik me gelukkig als er nog een ASEAG-snelbus is naar het Aachen Bushof. Dan maar een los kaartje kopen en een leuk gesprek hebben met een mede-lotgenoot.
7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed. De details bespaar ik je, maar hou het er maar op dat het niet leuk is om in een klein zaaltje met kneuzen te slapen. Ik heb op het moment van schrijven het commentaar gelezen dat ik nog steeds reis als een student zonder geld. Ik voel me nog wel zo eigenlijk, behalve dat ik intussen wat dikke ben geworden, ik voltijds werk en ik toch niet vindt dat ik per se nu opeens me blauw moet gaan betalen aan hotels of zo.
Dag 1, 28 augustus
8. Zo'n zes uur later is het alweer treintijd...
9. Het is tijd voor de RE 1, maar heu, eerste klas? Dat klopt. Vandaag is geheel ontoevallig mijn eerste Interrail-dag en ik heb in december, nog vlak voor het nieuwe jaar, een pass gekocht in de eerste klas. Ik had los van bestaande plannen nog een paar dagen los over en zo kon ik gemoedelijk deze tocht maken, een keer zonder treinbinding ook.
10. In Köln Hbf stap ik uit de RE 1 om over te stappen op de ICE 513 naar Stuttgart die met ICE 4 gereden zal worden.
Als ik uit moest gaan van een eerdere ervaring in een ICE vanuit NRW naar Stuttgart, is dit een doemtrein die nooit op tijd rijdt en al je aansluitingen naar de knoppen helpen. Dat zou vandaag inderdaad niet anders zijn, want 'wir haben eine technische Störung am Triebfahrzeug' en na vijf minuten staan we nog steeds in Köln Hbf. De aansluiting die ik op een volgende trein heb in Mannheim is 8 minuten en het is net Stuttgart in 2017 all over again: ik moet het halve station door rennen, maar de trein rijdt weg en ik kan fijn een uur op Mannheim Hbf wachten, het prachtoord waar iedereen eens (bijna) een trein gemist moet hebben eer diegene zich wat mij betreft die-hard reiziger mag noemen.
11. Trams.
12. Ook heb je elektrische stepjes, zowaar met stickers van het lokale Verkehrsverbund VRN. Ik vraag me af wat daar achter steekt.
13. Duitsland is gonna be Duitsland.
14. Daar komt dan de volgende trein aan... Een ICE 3 naar Karlsruhe.
15. In Karlsruhe lukt de volgende aansluiting wel: die op RE 6 naar Neustadt an der Weinstraße.
16. In de eerste klas van deze Desiro staat dit gekke ding. Het lijkt op een rek voor kleerhangers.
17. De RE6 neem ik tot aan Wörth am Rhein, waar ik overstap op RB 52 naar Lauterbourg in Frankrijk, één van de grensoverschrijdende lijnen tussen Duitsland en Frankrijk die ik nog niet heb gedaan. Het is intussen vrij hevig gaan regenen.
18. We steken de grens over, de omroeper noemt nog eens wat regels op voor grensovergang, om daarna op te roepen om in Lauterbourg aan beide kanten uit te stappen. Jaja. Hoe dan ook: bienvenue en France. Een regenachtig Frankrijk wel.
19. Het stationsgebouw is niet dichtgetimmerd en wordt gebruikt. Het ziet er qua voorzieningen, ondanks het weinig voorstellende perron, er wel degelijk uit. De dienstregeling is naar Franse rurale begrippen eigenlijk best ok. Er is net geen uurdienst naar Wörth in Duitsland en naar Strasbourg is het in het weekend uitkijken of er eigenlijk wel een trein rijdt, want het wil eens voorkomen dat er drie uur lang geen treinen rijden.
20. Er is een busstrook, maar ik heb twijfels of die eigenlijk gebruikt wordt.
21. Ik heb een uur voordat de volgende trein naar Strasbourg vertrekt en ik ga eens op zoek naar een bakker terwijl ik het stadje kort verken. Hier tref ik de Porte de Landau aan.
22. Église de la Trinité. Ik heb intussen wat broodjes gescoord en pourquoi-pas een smoothie met ananas, kokos, appel en geen idee wat nog meer. Een erg toepasselijk drankje voor een regenachtige zomerse dag.
23. Ik ben weer terug aan de spoorwegovergang ten noorden van het treinstation en daar zie ik een soort corridor die je kunt gebruiken om naar het station te lopen, zonder over de weg te hoeven lopen langs dat stationsgebouw. Het ziet er wat krap uit, alsof je hier een soort landsgrens overgaat. Merk de armseinen en het seinhuis op.
24. De armseinen en het seinhuis wat beter in beeld.
25. Je kunt wel zien dat er een zorgvuldige analyse gedaan is over de toestand van de bielzen. De houten bielzen die nèt aan te veel aan de verrotte kant waren, zijn vervangen met betonnen bielzen en de rest is maar zo gelaten of zo.
26. Mijn trein staat geparkeerd, voor wat komen gaat.
27. Op dit station staat naast een TER-kaartautomaat ook een DB-kaartautomaat. Ik reis op een Interrail-pass, dus ik heb eigenlijk niks nodig, maar een Franse vrouw (van het type stressvol en een emmertje vol tabak) heeft wel een ticket nodig naar Strasbourg, maar het lukt haar niet om een kaartje te kopen aan de TER-kaartautomaat, omdat ze een Duitse bankkaart heeft en zoals bekend weigeren de meeste TER automaten buitenlandse bankkaarten omdat ze achterlijk zijn. Ze kan nu simpelweg geen ticket kopen, mede omdat deze automaten geen muntjes slikken. Eigenlijk is het verwerpelijk dat automaten als deze in de EU kaarten weigeren die niet Frans zijn. Het is ook niet mogelijk om een ticket van hier naar Strasbourg te kopen aan de DB-automaat omdat ze geen binnenlandse tickets mogen verkopen, maar uiteindelijk kan ze wel een ticket kopen door aan de DB-automaat een ticket te kopen vanaf het eerste station over de grens in Duitsland (in dit geval Berg(Pfalz)) naar Strasbourg te kopen. Het kost weliswaar iets meer, maar dan nog... er is een ticket.
28. Uit Wörth am Rhein komt een dubbele Walvis aangereden voor de dienst naar Strasbourg.
29. De dieselwalvissen rijden eigenlijk best lekker voor een dieseltrein, maar de stoelen spelen er ook een rol in natuurlijk. Geen harde kutstoelen of zo.
30. Onderweg passeren we enkele onmiskenbaar Duitse haltes, zoals Munchhausen, Beinheim Roppenheim, Herrlisheim en Hoenheim.
31. Eindpunt: Strasbourg. Diverse TGV's staan hier klaar voor vertrek.
32. Mede ben ik in Frankrijk om vast wat reserveringen te regelen voor reizen in de nabije toekomst... Online gaat dat niet meer omdat een paar figuren aan de top zoiets hadden van: laten we treinreizen maar nog wat lastiger maken voor Interrail-reizigers om zo de treinen minder vol te krijgen met van die Interrail-figuren die zo belachelijk goedkoop onze landgenoten en overige vollemepbetalers een beetje in de weg lopen en omdat we zo inkomsten mislopen, dus moet het maar zo, met de extra bureaucratische stap...
33. Ik heb oorspronkelijk een plan staan met een bezoek aan Sélestat, maar een onvoorzien probleem is dat er werkzaamheden zijn en daarom is de dienstregeling aangepast met veel minder treinen tussen Strasbourg en Mulhouse en geen getrokken treinen (en zodoende geen eerste klas). Hier komt dan de enige trein die ik nemen kan om nog een aansluiting te verzekeren op mijn volgende trein terug naar Duitsland.
34. Mijn volgende trein in Mulhouse, het enorme krot dat wat mij betreft helemaal plat mag en opnieuw opgebouwd moet worden, is een déjà-vu, want wederom wordt op een grensoverschrijdende rit, als ze door de Fransen wordt uitgevoerd, een walvis ingezet. Het betreft de exotische lijn Mulhouse - Müllheim, waar enkele jaren terug zelfs ook TGV's over reden om vanuit Freiburg (Breisgau) naar Parijs te rijden.
35. Mü`llheim in Baden. De trein komt aan op een soort zakspoor, afgelegen van de uitgang, waar te zien is dat in het verleden een trein al door het stootblok is gestoten.
36. Best een stuk lopen wel, naar de uitgang of andere treinen...
37. Het was in de verte te zien: een Mireo.
38. Gelukkig kan ik al vrij vlot Müllheim verlaten, maar heel lang onderweg ben ik hier: ik verlaat deze Bwegt-getooide Desiro HC in Denzlingen.
39. In Denzlingen stap ik over op de S2 tussen Freiburg (Breisgau) en Waldkirch die op dat moment met vervangend materieel reed in de vorm van gehuurde wagens die qua comfort ontelbaar beter zijn dan de gemiddelde S-Bahn tegenwoordig. Oorspronkelijk werden RegioShuttles ingezet op deze route, maar vanwege een reden die mij onbekend is, konden/mochten deze niet meer ingezet worden, wat zorgde voor een probleem, want de nieuwe treinen die hier eigenlijk zouden moeten rijden, Talent 3, waren nog altijd niet geleverd. Dat zijn ze vandaag de dag nog altijd niet, overigens.
40. Het interieur van de vervangende treinen. Luxe!
41. In andere wagons zijn er coupés te vinden met deze mooie zetels, een grote tafel en (hier niet zichtbaar door de gordijnen) stopcontacten.
42. Waldkirch, eindpunt van de Elztalbahn voor vandaag vanwege werkzaamheden, die eigenlijk nog doorloopt tot Elzach.
43. Een half uur later komt een andere vervangende stam aan, met een rode kopbak, niet zoals de blauwe op de trein die ik op de heenweg gebruikte.
44. Fenster auf!
45. Freiburg (Breisgau). Het is tijd om richting het Schwarzwald te gaan met een Grinzekatze zoals er rechts een staat.
46. Het wordt donker en aangezien de ramen toch niet open kunnen, zijn enige foto's op deze route derhalve matig.
47. Dit heeft ergens nog wel wat interessants.
48. Laatste tussenstop van de dag is in Titisee. Nu is het rustig, maar deze toeristische trekpleister is geregeld drukker op andere dagen.
49. Goh, zou het een toeristisch oord zijn?
50. Kalmte. Ademen. Denken. Niet te veel, dus snel hier ook weer vandaan. Het wordt ook donker en kouder.
51. Eindpunt voor vandaag: Neustadt am Titisee. Hier overnacht ik in een mooi verblijf, maar voordat ik het verblijf opzoek, hier twee Grinzekatzen die elkaar kruisen. Jawel, nog een Neustadt afgevinkt!
52. Als onderdeel van mijn verblijf is een dagkaart voor het OV voor de dag erna. Voor mij gunstig, aangezien ik van mijn verblijf naar Villingen, van waar mijn laatste reis met het Sommerticket loopt, nog geen kaartje had. Ik kreeg het voor elkaar om Villingen - Offenburg aan de route naar Emmerich-Elten toe te voegen, wat maakte dat ik geen treinbinding had tot aan Offenburg, waardoor ik praktisch al een soort dagkaart had. Nu kon ik wel ander opties verkennen, maar heel veel gekke dingen zou ik niet gaan doen.
53. Het boekje weer tevoorschijn...
Dag 2, 29 augustus
54. Even vooruit gespoeld: Donaueschingen, met deze 218 431.
55. Donaueschingen is bekend omdat het aangegeven is als de bron van de Donau.
56. Met deze RegioShuttle van de HzL ben ik in Villingen aanbeland.
57. Villingen op een zondag is wat aan de dode kant, maar dat is niets nieuws in Duitsland.
58. Dan is het tijd voor de Schwarzwaldbahn. Er is een audioguide gemaakt door DB voor deze route die ik helemaal vergeten ben, maar de trein was nogal druk en ik had geen andere optie dan op een klapstoeltje te zitten, waar ik prompt in slaap viel en het grootste deel van de route gemist heb.
59. Bomen.
60. Om uit de vicieuze cirkel te komen van knikkebollerij stap ik uit in Haslach.
61. Ik laat me graag verrassen en dit is alvast interessant.
62. Een gek driewielig karretje tegen een groene achtergrond.
63. Haslach is inderdaad een mooi oord om tussendoor even uit te stappen.
64. Een RE komt in Haslach aan, richting Konstanz aan de Bodensee.
Ik had overwogen om ook nog een wandeling te maken bij Triberg, maar ik had daar de kracht niet voor, wat maakte dat ik maar wat andere oorden bezocht en daarnaast kan ik altijd deze route nog opnieuw doen, met audioguide, met beter weer. Nu is het ook zo dat ik op tijd in Offenburg moest zijn om de ICE 276 naar Berlin te nemen. Dat betekent: een overstap in Mannheim. Bibberdebibber, maar dit keer ging het gelukkig wel goed.
65. Nog voor vertrek even een blik op de trein die de verbinding tussen Offenburg en Strasbourg vormt. Een RegioShuttle, maar wel zonder die extra koplampen die die andere RegioShuttle wel had.
66. Ik krijg trek. Zin om dat masker af te trekken. Eten dus! Ook nu als ik dit schrijf. Er was alleen geen patat aanwezig.
67. Duisburg Hbf. Het is dat ik er moet overstappen.
68. Een keer het station bekeken vanaf de andere uitgang. Ik zou ook hier zeggen: platgooien die handel en opnieuw beginnen!
69. Een rit in de RE 19 met een vent met Gilles de la Tourettes en een overstap op station Arnhem met spinnen aan de chipkaartpalen later, bijna thuis, op station Haarlem. Zie hier de Dixie-express.
70. Laatste foto: een blik op een bladzijde van DB Mobil. Al dan niet op lauter toeval berustend met een boodschap van auteur dezes.
Ik heb eigenlijk niet verwacht dat dit verslag zo uitvoerig zou worden, dat ik hier nog een tweede deel aan kon plakken; die van het Schwarzwald duurde toch immers even lang als die van Oost-Duitsland.
Deel 3 met Bretagne staat hier.
Laatst gewijzigd door Polaroyd7 op di 23 nov 2021, 23:01, 2 keer totaal gewijzigd.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Leuk verslagje zo
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Erg interessant verslag. En dank voor de praktische tips over TER-automaten en Interrail.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Leuk verslag weer. En trouwens, een mooie weerfoto van de dubbele regenboog.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Blijf je verslagen van je reizen met ons delen.
Het is een spectrum.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Foto 8 is een kopie van foto 7, ik neem aan dat dat niet je bedoeling was.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Dat zou wat bijzonders zijn, zes uur later dezelfde locatie met dezelfde klok die dan defect zou moeten zijn. Nee, was het inderdaad niet. Nu toont foto 8 een overzicht van vertrektijden in Aachen Hbf.diederickx schreef: ↑zo 21 nov 2021, 22:20 Foto 8 is een kopie van foto 7, ik neem aan dat dat niet je bedoeling was.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Het Schwarzwald is sowiso een mooi gebied om doorheen te treinen, heb dat zelf ook gedaan in 2019.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Heerlijk verslag zo weer, ik hou wel van de manier van schrijven.
En uiteraard fijn om een foto uit mijn thuisstad te zien, Ducktape Hauptbahnhof.
En uiteraard fijn om een foto uit mijn thuisstad te zien, Ducktape Hauptbahnhof.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Ha ha. Leuk verslag ja.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Eigenlijk had je kunnen blijven zitten, want de bus van de laatste rit op lijn 44 vanuit Heerlen gaat op vrijdag qua omloop vanaf Aachen Bushof door op lijn 14 naar Eynatten via Aachen Hbf.!Polaroyd7 schreef: ↑zo 21 nov 2021, 19:40 7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Klopt helemaal, dat heb ik ook overwogen, maar ik had eerder zin om het laatste stukje te lopen for some reason.ICE11 schreef: ↑ma 22 nov 2021, 19:52Eigenlijk had je kunnen blijven zitten, want de bus van de laatste rit op lijn 44 vanuit Heerlen gaat op vrijdag qua omloop vanaf Aachen Bushof door op lijn 14 naar Eynatten via Aachen Hbf.!Polaroyd7 schreef: ↑zo 21 nov 2021, 19:40 7. Ik ben twee uur later aangekomen in Aachen dan eigenlijk nodig was. Ik ben blij dat ik hier geen aansluiting heb op een nachttrein of zo. Neenee, nadat ik gewandeld heb naar het Hauptbahnhof ga daar in de buurt in het hostel even een paar uur knorren in een bed.
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Inspirerend wel, maar ik blijf het knap vinden hoe je altijd in hachelijke situaties terechtkomt. Leuk verslag!
Re: Wraakreizen 2021, deel 2: het Schwarzwald [70f]
Leuk verslag. Vraagje: maak het je niet te vermoeiend voor jezelf? Lees geregeld in je verslagen dat je vermoeid bent, geen fut etc.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten