Intercity Berlijn
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Intercity Berlijn
Is het noodzakelijk om langs Apeldoorn te gaan? Ik ben zelf met het netwerk bezig en dan ETMET op alle Randstad-trajecten (waar mogelijk op sprinters EN IC) om zo meer klanten te werven. Ik vraag me af of de volgende stations minimaal noodzakelijk zijn voor de IC-Berlijn: Amsterdam CS - Amersfoort - Deventer - Hengelo (en dan doei in Duitsland).
Ik vraag me af of een ICE via Arnhem naast IC via huidige route niet haalbaarder en sneller is.
Ik vraag me af of een ICE via Arnhem naast IC via huidige route niet haalbaarder en sneller is.
Re: Intercity Berlijn
Kan, maar in Duitsland is er geen capaciteit om over Arnhem naar Berlijn te rijden. Meeste reizigers van de IC Berlijn komen nu in Amersfoort, Deventer en Hengelo de trein in.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Intercity Berlijn
Dank voor je swifte reactie, Cassie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Amersfoort heeft nu de aansluitingen uit vrijwel heel de zuidwestelijke Randstad op de Berlijntrein. Als je dan vervolgens op de huidige route de trein kunt versnellen profiteren ook al die overstappers mee.
Zou je via Zwolle gaan rijden dan profiteren vooral de instappers uit Amsterdam, de rest heeft er niks aan als ze dan als alternatief tot Hengelo in de binnenlandse IC moeten blijven zitten die net zo traag is als de Berlijntrein nu.
Zou je na Amersfoort alleen nog in Hengelo stoppen dan heeft vooral het oosten van het land daar last van, dus Deventer overslaan lijkt me niet het handigst. Vanuit Twente zou wellicht een grensoverschrijdende stoptrein met aansluiting in Bad Bentheim een mooie aanvoerroute zonder veel tijdverlies kunnen zijn. Dus niet zoals nu pas vanaf Hengelo, maar wellicht zelfs al vanuit Deventer.
Zou je via Zwolle gaan rijden dan profiteren vooral de instappers uit Amsterdam, de rest heeft er niks aan als ze dan als alternatief tot Hengelo in de binnenlandse IC moeten blijven zitten die net zo traag is als de Berlijntrein nu.
Zou je na Amersfoort alleen nog in Hengelo stoppen dan heeft vooral het oosten van het land daar last van, dus Deventer overslaan lijkt me niet het handigst. Vanuit Twente zou wellicht een grensoverschrijdende stoptrein met aansluiting in Bad Bentheim een mooie aanvoerroute zonder veel tijdverlies kunnen zijn. Dus niet zoals nu pas vanaf Hengelo, maar wellicht zelfs al vanuit Deventer.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Je kunt natuurlijk om-en-om doen. Deventer zou ik wel handhaven als stopplaats.
Vanuit het westen maakt het niet zo uit of je een binnenlandse IC neemt tot Amersfoort of tot Deventer.
Het zuiden zal altijd een hoop moeite moeten doen. Maar over heel veel jaar kun je vanuit Eindhoven rechtstreeks naar Düsseldorf. Vandaar kun je allerlei richtingen uit.
Vanuit het westen maakt het niet zo uit of je een binnenlandse IC neemt tot Amersfoort of tot Deventer.
Het zuiden zal altijd een hoop moeite moeten doen. Maar over heel veel jaar kun je vanuit Eindhoven rechtstreeks naar Düsseldorf. Vandaar kun je allerlei richtingen uit.
Re: Intercity Berlijn
Waarbij vanuit Eindhoven de verbinding sneller is met een overstap in Viersen en Duisburg.Alleen zijn deze wel krap,vooral Viersen
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Intercity Berlijn
Vanuit Zwolle heb je ook treinen naar Den Haag, Rotterdam en Roosendaal.
Ik heb geen onderschrift
Re: Intercity Berlijn
Klopt, maar Den Haag / Rotterdam via Zwolle is een stevige omweg tov via Apeldoorn. Zelfde geldt, weliswaar in mindere mate, voor Nijmegen e.v. Natuurlijk kan je dan onderweg een extra keer overstappen om toch de kortere route te reizen (via Apeldoorn resp. Goor), maar dan is je hele argument van rechtstreekse treinen naar het Zwolse weer foetsie.
Re: Intercity Berlijn
Dat is volgens mij niet waar. Het grootste gedeelte van de internationale reizigers legt Amsterdam-Berlijn af. Ik denk zelf dat het logsich is om bij een upgrade tot ICE de bestaande verbinding als RE aan te bieden. Dan duurt de reis iets langer maar kan veel meer reizigers bedienen die (semi)-regionaal reizen en bovendien kunnen goedkopere kaartjes als het 'Schönes Wochenendeticket' beschikbaar worden vanaf de grens. Een ICE Amsterdam-Berlijn stopt in Nederland natuurlijk hooguit op twee stations, anders is het geen ICE meer maar een boemeltreintje
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Ja Amsterdam - Berlijn is een grootste stroom ja. Maar ik doelde op de op dit moment drukste tussenstops waar nu veel reizigers in en uitstappen
Laatst gewijzigd door cassie127 op zo 02 jan 2022, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Mwoh, dat zullen er best redelijk wat zijn ja maar als je ziet hoeveel reizigers met veel bagage er in Amersfoort uitstappen om een overstap richting Utrecht te maken dan bevestigd dat de uitspraak van cassie127 wel.
Het is niet voor niks dat die IC ooit in het binnenlandse net geïntegreerd was: met alleen internationale passagiers wordt je trein richting Amsterdam steeds leger terwijl hij daar wel gewilde paden bezet houdt. Geen binnenlandse stops is dan misschien sneller, maar de vraag is of het ook efficiënter is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Mijn ervaring is dat er behalve in Amersfoort ook best veel reizigers instappen in Deventer en Hengelo.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Dat was al genoemd, maar gezien m'n woonplaats heb ik de meeste waarnemingen uit station Amersfoort Centraal
In Hengelo is zelfs 100% van de instappers richting Berlijn een internationale reiziger, dat haalt Amsterdam bij lange na niet
In Hengelo is zelfs 100% van de instappers richting Berlijn een internationale reiziger, dat haalt Amsterdam bij lange na niet
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Ik meen dat hij op blokafstand reed van een bestaande sneltrein (voordat dit treintype werd opgeheven). Dat schiet natuurlijk ook niet op.Het is niet voor niks dat die IC ooit in het binnenlandse net geïntegreerd was: met alleen internationale passagiers wordt je trein richting Amsterdam steeds leger terwijl hij daar wel gewilde paden bezet houdt
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Intercity Berlijn
Foute aanname! Toen de IR naar Berlin nog in nl als aparte trein reed , reed ie ongeveer in een kwartierligging met de normale IC's naar/van Enschede.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Vinny had wel gelijk voor wat betreft het traject Amsterdam C - Amersfoort (tussen 1998 en 2007 tenminste): daar reed de trein naar Berlijn op drie minuten afstand achter de Sneltrein. Dat stuk duurde daardoor maar liefst 40 minuten (terwijl de normale IC's dat in 30 konden). Op de rest van de route kon ie inderdaad wel een beetje behoorlijk doorrijden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
-
- Berichten: 202
- Lid geworden op: wo 05 feb 2020, 14:54
Re: Intercity Berlijn
sirvinniei schreef: ↑zo 02 jan 2022, 10:04Vanuit Zwolle heb je ook treinen naar Den Haag, Rotterdam en Roosendaal.
Wanneer je de IC Berlijn wilt laten rijden via Zwolle moet je nog steeds Wierden - Zwolle verdubbelen. Daarnaast kom je vervolgens alsnog in de drukte in Almere en in Zwolle is ook niet de oneindige ruimte. Ook in Hengelo blijf je zitten met de stoptrein naar Oldenzaal, of je moet zoveel sneller zijn dat je voor de stoptrein tussen Zwolle en Enschede in Wierden uitkomt.
Vandaaruit geredeneerd, denk ik dat Hilversum, Apeldoorn en Almelo overslaan zo'n beetje het maximale is dat wij als Nederland kunnen doen. De meeste winst kan overigens worden behaald met de locwissel in Bad Bentheim en Stendal overslaan.
Overigens zou richting Utrecht en Den Haag/Rotterdam al winst kunnen worden behaald als de lange stop van Deventer kan worden verplaatst naar Amersfoort
Treinserie 2900 (1982 /1983) Intercity Amsterdam CS, Sloterdijk, Haarlem, Beverwijk, Alkmaar, Noord, Heerhugowaard, Schagen, Anna Paulowna, Zuid en Den Helder
-
- Berichten: 432
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 16:55
- Locatie: In een kleine kern nabij station Gdm
Re: Intercity Berlijn
Dit oogt/voelt als een déja-vu. Hebben we deze discussie niet al eerder (en meerdere malen) gevoerd?
F.k.a. Bollenstad
Re: Intercity Berlijn
Is het overigens per se nodig dat de trein van/naar Amsterdam rijdt? Kan hij niet beter van/naar Utrecht Centraal rijden?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Intercity Berlijn
Den Haag was toch ooit de bedoeling.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
Dat was ooit een idee, toen de IC Berlijn nog naar Schiphol reed, om te passen binnen ETMET Schiphol-Den Haag Centraal. Toen nog het idee was dat Den Haag een internationaal station moest krijgen. Achterhaalde plannen.
Als je wil samenwerken met DB wel. Duitsers willen per se naar Amsterdam (en dan het liefst ook naar Centraal).
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Intercity Berlijn
Veruit de meeste Duitse reizigers willen ook liever naar Amsterdam dan naar een andere Nederlandse stad. Ik vind dat niet helemaal terecht, maar goed, het is waarschijnlijk ook zo dat mensen die een stedentripje maken vaker de hoofdstad uitkiezen dan een relatief onbekende plaats.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Na de berichten hier over het belang van de verschillende IC Berlijn-stops, was ik benieuwd naar welke stops nou belangrijk zijn voor het hele land.
Een kerstvakantie-projectje later is er dit, een kaartje 'hoe-stuurt-hafas-je-naar-Berlijn':
Kanttekeningen en extra's:
- Amersfoort is belangrijk voor de zuidelijke Randstad, Utrecht en delen van Brabant. Die regio's hebben dus waarschijnlijk veel last van een omlegging via Zwolle.
- Twente is belangrijk voor grote delen van het oosten en noorden. De meeste aanvoer naar Almelo is wel via Zwolle, dus dat zou Hengelo makkelijk over kunnen nemen.
- Hilversum en Apeldoorn hebben geen nut buiten hun directe omgeving.
- Binnenlandse frequentie maakt veel uit. Deventer heeft veel potentie voor Brabant/Gelderland, maar een 7 min overstap uit een halfuursdienst is eigenlijk net te krap. Door de hogere frequenties op de A2 en Utrecht-Amersfoort reikt de invloed van Amersfoort daarentegen tot in Weert.
- Als je het vergelijkt met de versie om 09:00, lijkt het erop dat een directe ICE Arnhem - Ruhr - Berlijn flink veel reizigers zou kunnen trekken. De betere verbindingen met Utrecht/Arnhem t.o.v. Amersfoort/Deventer compenseren soms al voor grote delen van Nederland de overstap van 15-30 min op Duisburg.
Conclusie: Laat die trein Amsterdam - Amersfoort - (Deventer?) - Hengelo rijden (en gooi dan ook alle stops tot Osnabrück eruit graag).
(Gaat dit kaartje ooit invloed hebben in de echte wereld? Zeker niet, maar ik heb nu wel geleerd hoe ik kaartjes maak in R, dus ik ben tevreden)
Een kerstvakantie-projectje later is er dit, een kaartje 'hoe-stuurt-hafas-je-naar-Berlijn':
Kanttekeningen en extra's:
- Spoiler: show
- Amersfoort is belangrijk voor de zuidelijke Randstad, Utrecht en delen van Brabant. Die regio's hebben dus waarschijnlijk veel last van een omlegging via Zwolle.
- Twente is belangrijk voor grote delen van het oosten en noorden. De meeste aanvoer naar Almelo is wel via Zwolle, dus dat zou Hengelo makkelijk over kunnen nemen.
- Hilversum en Apeldoorn hebben geen nut buiten hun directe omgeving.
- Binnenlandse frequentie maakt veel uit. Deventer heeft veel potentie voor Brabant/Gelderland, maar een 7 min overstap uit een halfuursdienst is eigenlijk net te krap. Door de hogere frequenties op de A2 en Utrecht-Amersfoort reikt de invloed van Amersfoort daarentegen tot in Weert.
- Als je het vergelijkt met de versie om 09:00, lijkt het erop dat een directe ICE Arnhem - Ruhr - Berlijn flink veel reizigers zou kunnen trekken. De betere verbindingen met Utrecht/Arnhem t.o.v. Amersfoort/Deventer compenseren soms al voor grote delen van Nederland de overstap van 15-30 min op Duisburg.
Conclusie: Laat die trein Amsterdam - Amersfoort - (Deventer?) - Hengelo rijden (en gooi dan ook alle stops tot Osnabrück eruit graag).
(Gaat dit kaartje ooit invloed hebben in de echte wereld? Zeker niet, maar ik heb nu wel geleerd hoe ik kaartjes maak in R, dus ik ben tevreden)
請勿靠近車門
Re: Intercity Berlijn
Wat bedoel je met "Centraal - Duisburg"?
De meest opvallende conclusie vind ik nog wel dat je vanuit Leerdam het beste via Leer kunt reizen. Of komt dat door de naam?
De meest opvallende conclusie vind ik nog wel dat je vanuit Leerdam het beste via Leer kunt reizen. Of komt dat door de naam?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten