Leerdam is inderdaad een foutje, en (denk ik) de enige die voorbij m'n filter is geglipt

Dan zou ik er toch nog eens naar kijken.Cas schreef: ↑di 04 jan 2022, 18:41 Centraal - Duisburg is de ICE. Of beter gezegd, alle reizen waarin je opeenvolgend op een Centraal Station en dan op Duisburg op/overstapt: de ICE via Amsterdam Centraal (maar die komt niet voor)/Utrecht Centraal /Arnhem Centraal - Duisburg, en technisch gezien ook de RE19 vanaf Arnhem Centraal.
De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen. Alle gebieden die via Almelo reizen kunnen zonder reistijdverlies overstappen in Hengelo. Voor de gebieden die nu al via Amersfoort sneller dan via Duisburg zijn wordt de verbinding bovendien nog sneller door de geschrapte locwissel in Bad Bentheim, terwijl de Hollandstrecke nu eigenlijk al overbelast is en niet zomaar meer langeafstandstreinen kan opvangen.Vinny schreef: ↑wo 05 jan 2022, 20:53 Ik vind dit kaartje wel voor Zwolle pleiten eerlijk gezegd; het lichtblauwe gebied wordt daarmee uitstekend bediend. Zuidelijker kun je gebruik maken van de verbinding via Duisburg of zelfs Aachen en noordelijker via Leer (als de Friesenbrücke weer hersteld is).
Vrijwel alle stations waarvandaan reizen via Hilversum gaan hebben inderdaad ofwel een directe trein naar Amsterdam ofwel naar Amersfoort. En Hollandsche Rading en Hilversum Sportpark zullen niet zoveel reizigers naar Berlijn hebben.
Daar valt mij vooral het grote achterland op wat voornamelijk door de overstaptijd veroorzaakt wordt: de IC Berlijn zit in Deventer in de knoop met de 3600 dus dat komt al gauw gunstig uit.Deventer is ook een stop die gevoelsmatig belangrijker lijkt dan hij daadwerkelijk is.
Op het laatste kaartje gaat het vanaf Veenendaal-De Klomp het snelst via Deventer.henrivanderweijden schreef: ↑wo 05 jan 2022, 19:37 Toch vreemd dat je Veenendaal-de Klomp op het kaartje aangeeft via Hengelo. Als ik op 26 Jan in de DB-app kijk geeft ie zowel via Hengelo als via Duisburg aan waarbij Duisburg in de meeste gevallen sneller is.
Dit is wat ik vond voor Veenendaal-de Klomp (gesorteerd op reisduur):henrivanderweijden schreef: ↑wo 05 jan 2022, 19:37 Toch vreemd dat je Veenendaal-de Klomp op het kaartje aangeeft via Hengelo. Als ik op 26 Jan in de DB-app kijk geeft ie zowel via Hengelo als via Duisburg aan waarbij Duisburg in de meeste gevallen sneller is.
Dat komt overeen met de reisroutes die ik van bahn.de krijg, mits je die minimum 10 minuten overstap invult.Bahn.de API, minstens 10 min overstap schreef:Arnhem Centraal-Zutphen-Hengelo-Hannover Hbf: 06:15 | Arnhem Centraal-Zutphen-Hengelo: 06:27 | Arnhem Centraal-Duisburg Hbf: 06:30 | Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal-Hannover Hbf: 06:33 | Utrecht Centraal-Amersfoort Centraal: 06:45 | Arnhem Centraal-Duisburg Hbf: 07:19
Inderdaad, en dat is een nadeel van deze aanpak: je kan niet zien hoe goed het alternatief is, zowel hypothetisch (Zwolle) als bestaand (Almelo, Hilversum).
Het 'Hilversumse' station daar is Hoofddorp
Zeeland doet eigenlijk in al mijn versies onverwachte dingen. Als je kijkt op het reistijdkaartje dat ik eerder maakte op basis van versie 1 (klik), zie je dat de reistijd daar enorm lang is. Na wat plannen ben ik achter de oorzaak: de 3600 vanuit Roosendaal om 9:27 heeft een 'overstap' van 33 minuten in Deventer (normaal 7 minuten, nu dus 3/33). 3 minuten is voor hafas/bahn.de te weinig, dus zijn de opties de IC Roosendaal - IC Deventer (uit Roosendaal om 9:27) - 33 minuten wachten of de sprinter Roosendaal - IC Zutphen - sprinter Hengelo (uit Roosendaal om 9:57). Dan is de route over Hengelo inderdaad sneller, ja.
Vanaf Zeeland met 10 minuten overstappen krijg ik een route via Deventer. De snelste route is met één overstap via Amsterdam, dus dat mag in principe volgens de reisregels. Alleen is die route met een overstap van 5 minuten. Echter, met wat vrijheid pak je in Rotterdam de ICD naar Amsterdam en heb je overstappen die aan de eisen voldoen:Daniel schreef: ↑wo 05 jan 2022, 22:03Daar valt mij vooral het grote achterland op wat voornamelijk door de overstaptijd veroorzaakt wordt: de IC Berlijn zit in Deventer in de knoop met de 3600 dus dat komt al gauw gunstig uit.Deventer is ook een stop die gevoelsmatig belangrijker lijkt dan hij daadwerkelijk is.
Opmerkelijk in de laatste kaartjes is dat voor Zeeland de reis via Hengelo als snelst gezien wordt met de overstappenalty erbij, terwijl dat juist extra overstappen oplevert.
Code: Selecteer alles
+-------------------------+--------+--------+----------+----------------+
| Bahnhof | An | Ab | Zug Nr. | Bemerkungen |
| Vlissingen | | 08:10 | IC 2235 |FB 1. |
| Amsterdam Centraal | 10:55 | 11:00 | IC 145 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
| Berlin Hbf | 17:22 | | | |
| Bahnhof | An | Ab | Zug Nr. | Bemerkungen |
| Vlissingen | | 08:10 | IC 2235 |FB 1. |
| Rotterdam Centraal | 09:38 | 09:51 | ICD 1017 |ZY 2. |
| Amsterdam Centraal | 10:32 | 11:00 | IC 145 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
| Berlin Hbf | 17:22 | | | |
| Oss | | 09:05 | IC 3626 |FB 1. |
| Deventer | 10:15 | 10:22 | IC 143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
| Berlin Hbf | 15:22 | | | |
| Oss | | 08:35 | IC 3624 |FB 1. |
| Deventer | 09:45 | 10:22 | IC 143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
| Oss | | 08:35 | IC 3624 |FB 1. |
| Zutphen | 09:32 | 10:06 | 31227 |FB K2 RO 2. |
| Hengelo | 10:44 | 10:59 | IC 143 |2. CK PF 3G FR FB RE BT |
Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Dat kost sowieso een extra overstap en extra reistijd, vanuit de Randstad sluit in Amersfoort de 11700 aan op de Berlijntrein (2000 bij de ritten met snellere paden binnen Nederland). Met de gegeven norm van minimaal 10 minuten overstap is dat dus sowieso geen optie.Vinny schreef: ↑do 06 jan 2022, 08:46Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
De bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.Vinny schreef:Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
In mijn hoofd bestond de verbinding Rotterdam-Enschede nog; afijn als de IC Berlijn via Zwolle rijdt dan heeft die een andere tijdligging vanzelfsprekend. De consequentie voor de overstap weet ik zo niet, maar dikke kans dat die beter wordtDe bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.
Er gaat elk half uur een intercity van Rotterdam naar Amersfoort. Hoe kom je op een overstap van 51 minuten dan?Cas schreef: ↑do 06 jan 2022, 09:43De bestaande IC die 1x p/u rijdt, überhaupt niet in Rotterdam komt, en een overstap van 51 minuten heeft op de ICB in Hengelo? Daarmee krijg je Zuid-Holland de trein niet in.Vinny schreef:Zelfs als de IC Berlijn alleen stopt op Amsterdam Centraal, Zwolle en Hengelo dan kost dat helemaal geen extra reistijd vanuit Utrecht, Den Haag en Rotterdam. Deze nemen de bestaande IC naar Enschede en stoppen te Hengelo over i.p.v. Amersfoort.De blauwe strook van Amersfoort heeft alleen veel meer inwoners, die omvat de gehele provincie Utrecht en vrijwel heel Zuid-Holland, gebieden die door een omklap via Zwolle meer reistijd krijgen
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten