Intercity Berlijn
Re: Intercity Berlijn
Maar wel 500 -> 140. Dat is 35 minuten overstap. En de 143 rijdt een beetje later, dan heb je de 629 en 14 minuten overstap.
Re: Intercity Berlijn
Als je zo'n nieuwe lijn aanlegt laat je die natuurlijk via Enschede lopen (en dan verder langs Gronau naar Rheine ofzo), dat is een veel interessantere stopplaats dan Hengelo.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: Intercity Berlijn
Het ging over een overstap in Hengelo, niet in Amersfoort, op een ICB die in die situatie niet meer via Amersfoort rijdt. Vanuit een rechtstreekse trein Den Haag - Hengelo zou die 51 minuten zijn, en een rechtstreekse trein Rotterdam - Hengelo is er op dit moment niet.
Re: Intercity Berlijn
We leven in het hier en nu. Er zijn geen concrete plannen voor een verlegging over Zwolle. Bovendien heeft Rtd nog steeds een rechtstreekse verbinding met Zl. Bovendien zou je ook via Ut in Duisburg kunnen belanden - maar dan heb je 2 overstaps.
Ik vind de redeneringen van minimaal 10 minuten overstaptijd vrij rigide. 7 minuten in Deventer is goed haalbaar en die krappe overstaps komen uit de planner, dus kun je een beroep doen op de EU reizigersverordening
Ik vind de redeneringen van minimaal 10 minuten overstaptijd vrij rigide. 7 minuten in Deventer is goed haalbaar en die krappe overstaps komen uit de planner, dus kun je een beroep doen op de EU reizigersverordening
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Intercity Berlijn
Maar je moet wel bijna twee uur wachten als je de ICB mist.
Re: Intercity Berlijn
Klopt, ik zou het niet aanraden - maar over het algemeen is het binnenlands vervoer punctueler dan het internationale vervoer. Het is haalbaar.
Re: Intercity Berlijn
Het hangt echt af van de situatie en de persoon. Voor een plezierreisje naar Berlijn, wetende dat ik bij 2 uur vertraging de helft terugkrijg, zou ik de korte overstap kiezen. Toen ik in Hannover de nightjet moest halen, heb ik toch maar voor een extra half uurtje overstap in Deventer gekozen. Als begeleider van een grotere groep zou ik zeker ook een extra half uur inbouwen. Infrequente reizigers? Dat kan beide kanten op, afhankelijk van hun aard en hoe goed ze geïnformeerd zijn/worden over wat dan het alternatief is als het niet goed gaat.
Re: Intercity Berlijn
Je mag met een ticket voor ICB ook de RB nemen vanuit Hengelo. Dan spendeer ik die 2 uur tenminste reizend en stap ik bijvoorbeeld pas in Osnabrück in. Of je stapt in Bentheim af en je loopt even een rondje door de stad.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Intercity Berlijn
Met veel bagage (koffer, tas) vind ik geen van beide echt een optie.
Re: Intercity Berlijn
En in Bad Bentheim ben je gauw uitgekeken. Zeker na sluitingstijd.
Re: Intercity Berlijn
Moest even googlen waar Staatslijn D loopt, maar dat is dus kennelijk Zutphen - Glanerbrug.
Maar je zit dan ook wel weer met koppelen en splitsen. Dat kost ook weer een hoop tijd en mankracht. De reistijdwinst die je had verdwijnt daar dan eigenlijk weer.
Maar je zit dan ook wel weer met koppelen en splitsen. Dat kost ook weer een hoop tijd en mankracht. De reistijdwinst die je had verdwijnt daar dan eigenlijk weer.
🍉
Re: Intercity Berlijn
Of 7 minuten voor jou haalbaar klinkt zal voor iedereen verschillen, daarom heb ik ook kaartjes gemaakt met en zonder minimumoverstap
Ik zou het persoonlijk niet riskeren - van/naar Nederland boek ik ook nooit de reis met 7 min overstap in Fredericia, omdat ik geen zin heb om die te missen en 2 uur extra aan m'n reis toe te voegen. Op de weg terug idem voor de aangeraden overstap van 4 min in Amersfoort - dan neem ik liever een trein eerder. Natuurlijk is Deventer met zijn semi-knoop een plek waar de overstap meestal wel goed komt - maar een paar minuutjes vertraging en je hebt al een probleem.
Bij een omklapping via Zwolle zou Zuid-Holland natuurlijk via Amsterdam reizen, en Utrecht waarschijnlijk ook: de verbindingen naar Zwolle en/of Hengelo zijn veel infrequenter en/of trager, en grotendeels parallel aan het versnelde traject (dus je moet nog eerder weg om te compenseren dat de IC Berlijn je sneller voorbij rijdt).
De effecten daarvan lijken gemengd: in Dennis' schema is Amsterdam-Bad Bentheim 1:44,. Vanuit bijvoorbeeld Den Haag Centraal zou dat ~2:30 betekenen (0:38 intercity Asz+overstap+1:44), terwijl de huidige reistijd Den Haag-Bad Bentheim 2:36 is, zonder geschrapte stops. Rotterdam doet het met dank aan de ICD iets beter: ~2:25 (0:25 ICD+overstap+1:53, of dus iets sneller als ie kan worden doorgetrokken over de HSL), vs 2:41 nu. Utrecht dan weer slechter: ~2:15 (0:22+overstap+1:44) vs 1:55 nu.
Alsnog zijn dat oneerlijke vergelijkingen, omdat het de non-versnelde huidige dienst vergelijkt met een flink versnelde route via Zwolle, waarvan het nog maar de vraag is of dat ook echt past.
Ik zou het persoonlijk niet riskeren - van/naar Nederland boek ik ook nooit de reis met 7 min overstap in Fredericia, omdat ik geen zin heb om die te missen en 2 uur extra aan m'n reis toe te voegen. Op de weg terug idem voor de aangeraden overstap van 4 min in Amersfoort - dan neem ik liever een trein eerder. Natuurlijk is Deventer met zijn semi-knoop een plek waar de overstap meestal wel goed komt - maar een paar minuutjes vertraging en je hebt al een probleem.
Dit ziet er op zich goed uit, mits het allemaal past. Het is natuurlijk wel afhankelijk is van ruimte op een heleboel verschillende trajecten en diensten (HSL, Amsterdam-Almere, knoop Zwolle, Wierden-Hengelo).
Bij een omklapping via Zwolle zou Zuid-Holland natuurlijk via Amsterdam reizen, en Utrecht waarschijnlijk ook: de verbindingen naar Zwolle en/of Hengelo zijn veel infrequenter en/of trager, en grotendeels parallel aan het versnelde traject (dus je moet nog eerder weg om te compenseren dat de IC Berlijn je sneller voorbij rijdt).
De effecten daarvan lijken gemengd: in Dennis' schema is Amsterdam-Bad Bentheim 1:44,. Vanuit bijvoorbeeld Den Haag Centraal zou dat ~2:30 betekenen (0:38 intercity Asz+overstap+1:44), terwijl de huidige reistijd Den Haag-Bad Bentheim 2:36 is, zonder geschrapte stops. Rotterdam doet het met dank aan de ICD iets beter: ~2:25 (0:25 ICD+overstap+1:53, of dus iets sneller als ie kan worden doorgetrokken over de HSL), vs 2:41 nu. Utrecht dan weer slechter: ~2:15 (0:22+overstap+1:44) vs 1:55 nu.
Alsnog zijn dat oneerlijke vergelijkingen, omdat het de non-versnelde huidige dienst vergelijkt met een flink versnelde route via Zwolle, waarvan het nog maar de vraag is of dat ook echt past.
請勿靠近車門
Re: Intercity Berlijn
Dit geldt voor het binnenlands verkeer met treinstellen. Daar lijkt me toch dat koppelen en splitsen minimale tijd of mankracht kost. Alleen het achterste stel kan pas een paar minuten later weg.
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Intercity Berlijn
En precies dat nekt je in Zutphen waar te weinig perroncapaciteit is voor dat soort manoeuvres. Je hebt denk ik een derde perron nodig maar dat gaat dan weer ten koste van de overstaptijd op de stoptreinen.
Re: Intercity Berlijn
Een overstap in Hengelo plannen heeft als voordeel dat je geen twee uur hoeft te wachten om de grens over te kunnen. Je kunt ook met RB61 reizen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity Berlijn
Alleen in het geval van een gemiste aansluiting door vertraging. Anders mag je voor het deel met treinbinding niet in een regionale trein zitten.
Op de RB 61 kun je de laatste maand alles behalve vertrouwen dat alle ritten rijden. Dagelijks vallen er meerdere ritten (soms achter elkaar) uit.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Intercity Berlijn
Op de RB 61 kun je de laatste maand alles behalve vertrouwen dat alle ritten rijden. Dagelijks vallen er meerdere ritten (soms achter elkaar) uit.
[/quote]
De RB61 is inderdaad om te huilen en wordt met de dag erger. Meer dan de helft van de ritten vallen de laatste maanden uit en dan overdrijf ik niet. Ik vraag me alleen af hoe dat komt. Op Arnhem-Dusseldorf rijdt hetzelfde materieel probleemloos, op Venlo-Hamm ook weinig uitval en dat is ook Eurobahn. Vreemde is dat er op het Duitse traject van de RB61 wel de complete dienstregeling uitgevoerd wordt, komt dat door de softe aanpak van de Provincie Overijssel?
Re: Intercity Berlijn
Dat er op het Duitse deel meer gereden kan worden is puur materieeltechnisch. Al het eurobahn-materieel kan op de RB61 het Duitse deel rijden, echter slechts 8 ervan kunnen ook de grens over. Is een grensoverschrijdend stel stuk, kan er wel een niet-NL geschikt stel op gezet worden. Zo wordt in ieder geval het Duitse deel nog gereden. Er wordt (zover mogelijk...) wel voor alle uitval TVV ingezet, maar vanuit Hengelo kost je dat natuurlijk gewoon een uur extra, vanuit Bentheim valt de vertraging mee door het frequentere rijden van de treinen in Nederland.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Intercity Berlijn
@RTBS: Venlo-Hamm heeft natuurlijk het voordeel dat daar monocourant materieel rijdt en Abellio op Arnhem-Düsseldorf is een concessie van maar één lijn waardoor waarschijnlijk makkelijker iets te regelen is bij gebrek aan multicourant materieel (dan pendelt er een stel Arnhem - Emmerich).
Gezien je beschrijft dat het Duitse deel van de RB61 wel rijdt moet het probleem haast wel zitten in beschikbaarheid van de multicourante stellen, die daar een stuk kleiner deel van de vloot zijn natuurlijk.
Gezien je beschrijft dat het Duitse deel van de RB61 wel rijdt moet het probleem haast wel zitten in beschikbaarheid van de multicourante stellen, die daar een stuk kleiner deel van de vloot zijn natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Intercity Berlijn
Dus de conclusie is eigenlijk dat Eurobahn bij de inschrijving op de concessie van de RB61 veel te weinig treinstellen voor deze verbinding heeft aangeschaft en daardoor de concessie gewonnen ten koste van Westfalenbahn (die waarschijnlijk wel meer multicourante aangeschaft zouden hebben). Klinkt een beetje als vals spel maar dat hebben we vaker bij Keolis gehoord...
Re: Intercity Berlijn
Dat is nogal een beschuldiging. Er zijn namelijk gewoon 8 stellen voor 5 omlopen, dus zou theoretisch gewoon voldoende moeten zijn.
Mede door een aanrijding in Nederland vorig jaar en enkele hardnekkige storingen zijn er gewoon te weinig dienstvaardige multicourante stellen.
Mede door een aanrijding in Nederland vorig jaar en enkele hardnekkige storingen zijn er gewoon te weinig dienstvaardige multicourante stellen.
Re: Intercity Berlijn
Beste RTBS, dit is een draad over IC Berlijn. Dank u
Bij een normale dienstuitvoering vormt de RB wel een aanvulling op de intercitydiensten.
Bij een normale dienstuitvoering vormt de RB wel een aanvulling op de intercitydiensten.
Re: Intercity Berlijn
De Intercity Berlijn is in de zomer van 2022 75 tot 90 minuten langer onderweg door werkzaamheden, meldt dit bericht.
De dienstregeling staat al in de plansystemen.
In Münster zal er wel worden kopgemaakt, zal de IC Berlijn dan met 2 locs rijden? En weet iemand wat precies de route wordt vanuit Münster naar het gebruikelijke tracé rond Osnabrück?
De dienstregeling staat al in de plansystemen.
In Münster zal er wel worden kopgemaakt, zal de IC Berlijn dan met 2 locs rijden? En weet iemand wat precies de route wordt vanuit Münster naar het gebruikelijke tracé rond Osnabrück?
Re: Intercity Berlijn
Met een stop op Osnabrück Hbf kun je niet anders dan via de Schinkel- en Löhner-Kurve:
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast