PHS schreef: ↑zo 20 mar 2022, 11:16
Dat vraag ik mij af. Die gematigde opstelling was in de jaren-Roemer, en toen presteerde de SP een stuk beter dan nu. De SP leek toen misschien meer op de PvdA en GroenLinks, maar daarmee trok ze ook kiezers van die partijen. Toen Roemer vertrok was de SP de grootste linkse partij in zowel de Tweede als de Eerste Kamer. De verontwaardigde toon die Marijnissen aanslaat ligt misschien goed bij de klassieke achterban, maar schrikt denk ik kiezers af die anders PvdA of GroenLinks stemmen.
Kan ik me deels wel in vinden. Toch heb ik het idee dat SP destijds meer een eigen profiel had dan nu. Helemaal goed beoordelen kan ik het niet, omdat ik destijds actief was binnen de partij en nu (bewust) al een aantal jaar aan de zijkant sta.
Suus schreef: ↑zo 20 mar 2022, 12:07
Ik vind het verwonderlijk dat de SP nu al conclusies getrokken heeft wat er fout is gegaan en wat er beter moet, terwijl andere partijen nog bezig zijn te bepalen wie er lid moet worden van de evaluatiecommissie.
Is ook wel een beetje de cultuur in de partij. Niet mokken, maar hup, de schouders eronder en dóórgaan. Geen tijd verdoen aan oeverloos gelul, maar actie ondernemen. Deels is dat de kracht van de partij, maar ook een zwakte, zoals nu weer blijkt. Eerlijke reflectie op eigen handelen is niet het sterkste punt van de partij.
Wat mij wel opvalt is dat Roemer met zijn aanjaagteam vrij recent een dubbel rapport heeft uitgebracht over arbeids- en woonomstandigheden voor arbeidsmigranten. De problematische situaties die zich daarbij voortdoen hebben ook gevolgen voor de minder bedeelde wijken. Waarom maakt de SP geen kabaal over het uitvoeren van deze rapporten, wat nu al een tijd stil ligt? Roemer is nog steeds een bekende SP-naam en de inhoud van de rapporten moet potentiële SP-stemmers als muziek in de oren klinken. In plaats daarvan komen ze met nietszeggende slogans als “Strijd mee. Stem SP”.
Hadden ze inderdaad meer mee moeten doen. Dat 'strijd mee' klinkt ook behoorlijk ouderwets dat mensen nauwelijks meer iets zegt. Sowieso vind ik de slogans en de poster de laatste jaren best slecht... klein, slecht leesbaar, slecht uitgelijnd en het logo niet of zeer slecht leesbaar.
En blandning av sött och salt.