EBS en de politieke situatie in Israel
-
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Grappig dat de discussie weer oplaait nadat het vier jaar lang stil heeft gelegen.
- trolly
Dat het ergens anders ook geen koek en ei is vind ik nooit een erg sterk argument. Zo snel mogelijk van de fossiele brandstof af is wel een goed plan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
Ik ben het met je eens Trolly.
Beul van de blindegeleidelijn
-
Yups,
meneertje heeft weer reden te gaan schreeuwen. Geef het een paar weken. Dan is het hier weer stil.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
Het onderwerp heeft niets met een "meneertje" of met "schreeuwen" te maken, echter met een serieus onderwerp als het gaat om mensenrechtenschendingen en apartheid door Egged EBS. Egged staat gewoon op een zwarte lijst van de VN wegens hun gedrag. De link die medeforumer WSM gisteren plaatste in dit topic.Yups, meneertje heeft weer reden te gaan schreeuwen. Geef het een paar weken. Dan is het hier weer stil.
https://www.middleeastmonitor.com/wp-co ... ements.pdf
Egged Group draagt zorg voor het busvervoer in Joodse nederzettingen in de Palestijnse Westelijke Jordaanoever, die volgens internationaal recht illegaal zijn. De Palestijnse bewoners van dat gebied zijn uitgesloten van vervoer, enkel Joodse kolonisten kunnen hier gebruik van maken. Hiermee draagt het moederbedrijf bij aan de infrastructuur van illegale nederzettingen.
Een overgrote meerderheid van de landen in de wereld heeft de illegale bezetting van Palestina en de illegale nederzettingen veroordeeld, omdat ze in strijd zijn met de internationale rechtsorde. Diverse VN-resoluties, waaronder VN-Veiligheidsraad resolutie 2334, bevestigen dat. Feitelijk betekent dit dat de Egged Group en daarmee haar dochterbedrijf EBS financieel profiteren van de illegale bezetting en segregatiebeleid. Deze busmaatschappij draagt met haar diensten bij aan de Israëlische illegale bezetting, kolonisering, apartheid en mensenrechtenschendingen in Palestina. Deze Israëlische busmaatschappij schaadt met haar diensten internationaal recht.
Met het mogelijk verstrekken van de vergunning zoals nu in Oost-Nederland m.b.t. de Concessie IJssel-Vecht (2023-2035) aan aanbieder #EBS handelt de regio in strijd met het Nederlandse mensenrechten- en ontmoedigingsbeleid met betrekking tot het doen van zaken met bedrijven die in de Palestijnse gebieden in de illegale Israëlische nederzettingen opereren.
Vooral in een tijd waarin mensenrechten en apartheid gelukkig iets meer op de politieke agenda komen mag er ook aandacht voor dit onderwerp zijn. Het bevreemdt me dat enkelen het hier bagatelliseren en heeft zelfs enige kenmerken van de z.g. #HASBARA dat een Hebreeuws woord is voor: goedpraten en verzachten.
Geen plaats hier voor mensenrechten, maar wel voor HASBARA ?
-
Het zou mij niet verbazen als EBS ook in de running is voor Zaanstreek-Waterland. Volgens mij wordt de gunning ook deze maand bekend gemaakt.
Beul van de blindegeleidelijn
- Meltrain
- Donateur
Het is terecht dat je het aankaart, maar dan heeft het meer zin als de hele EU sancties oplegt aan Israël.FRAM-9390 schreef: ↑ma 04 apr 2022, 15:49
Egged Group draagt zorg voor het busvervoer in Joodse nederzettingen in de Palestijnse Westelijke Jordaanoever, die volgens internationaal recht illegaal zijn. De Palestijnse bewoners van dat gebied zijn uitgesloten van vervoer, enkel Joodse kolonisten kunnen hier gebruik van maken. Hiermee draagt het moederbedrijf bij aan de infrastructuur van illegale nederzettingen.
Een overgrote meerderheid van de landen in de wereld heeft de illegale bezetting van Palestina en de illegale nederzettingen veroordeeld, omdat ze in strijd zijn met de internationale rechtsorde. Diverse VN-resoluties, waaronder VN-Veiligheidsraad resolutie 2334, bevestigen dat.
Het uitsluiten van een openbaar vervoerbedrijf door een Nederlandse provincie zet geen zoden aan de dijk.
Daarnaast heeft EBS zich tot nu toe bewezen als betrouwbaar en creatief bedrijf. Het zou jammer zijn als inwoners van Oost-Nederland daar niet van mogen zouden profiteren.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
-
- Donateur
Ik zou gaan voor een russisch vervoerbedrijf !
-
Zullen we in dat geval de ICNG (van Alstom, red.) ook maar retour afzender sturen? Ook Alstom komt op die lijst voor namelijk... Lijkt me veel kwalijker dat onze landelijke overheid zich als enig aandeelhouder van NS in dit verhaal mengt dan dat regionale overheden dit doen.FRAM-9390 schreef: ↑ma 04 apr 2022, 15:49 (...) Egged staat gewoon op een zwarte lijst van de VN wegens hun gedrag. De link die medeforumer WSM gisteren plaatste in dit topic.
https://www.middleeastmonitor.com/wp-co ... ements.pdf
(...)
Daarnaast kunnen we Booking, AirBnB, Expedia en Motorola solutions ook wel boycotten...

Even serieus: waarom zou een verre dochter van Egged uitgesloten moeten worden terwijl andere partijen op diezelfde "zwarte lijst" (die zelfs volgens het document zelf slechts een database is) nergens uitgesloten hoeven te worden?
-
De gemiddelde busreiziger heeft waarschijnlijk geen flauw idee, maar de kans bestaat dat als je in een bus stapt in Nederland, je nietsvermoedend bijdraagt aan de Israëlische uitbuiting van de Palestijnse gebieden. In sommige gebieden in Nederland is het bedrijf EBS actief. EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied en daarmee hun internationale verplichtingen schenden.
Hoewel EBS alleen actief is op de Europese markt, blijft er toch een duidelijke relatie met Egged bestaan, waarbij bijvoorbeeld winst van één deel van het bedrijf kan vloeien naar een ander. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Toen EBS in Waterland bijna failliet ging, bleek dan ook dat de Israëlische tak hen uit de brand moest helpen met 30 miljoen euro. Amsterdam Waterland heeft dus ruim een jaar gedraaid op financiering door de moedermaatschappij Egged. Met andere woorden: Amsterdam Waterland is gedeeltelijk overeind gehouden met inkomsten van Egged uit de exploitatie van lijnen in bezet Palestijns gebied. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden en bedrijven geen enkele ruimte om met bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, en het daarop gebaseerde, door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten. Elke Nederlandse overheid is daaraan gebonden, dus ook de provinciale of regionale aanbesteders van vervoerdiensten.
Er zijn kortom genoeg redenen om EBS uit te sluiten van aanbestedingen in het Nederlandse busvervoer. Bovendien, door concessies aan EBS te gunnen worden reizigers die op het openbaar vervoer zijn aangewezen gedwongen aan boord te gaan bij een bedrijf dat betrokken is bij illegale activiteiten, mensenrechtenschendingen en mogelijke oorlogsmisdaden in bezet Palestina.
https://bdsnederland.nl/ebs/#:~:text=EB ... 0schenden.
Hoewel EBS alleen actief is op de Europese markt, blijft er toch een duidelijke relatie met Egged bestaan, waarbij bijvoorbeeld winst van één deel van het bedrijf kan vloeien naar een ander. Egged is de enige aandeelhouder van EBS. Toen EBS in Waterland bijna failliet ging, bleek dan ook dat de Israëlische tak hen uit de brand moest helpen met 30 miljoen euro. Amsterdam Waterland heeft dus ruim een jaar gedraaid op financiering door de moedermaatschappij Egged. Met andere woorden: Amsterdam Waterland is gedeeltelijk overeind gehouden met inkomsten van Egged uit de exploitatie van lijnen in bezet Palestijns gebied. Het Nederlandse mensenrechtenbeleid biedt overheden en bedrijven geen enkele ruimte om met bedrijven als EBS in zee te gaan. Samenwerking is in strijd met de OESO-richtlijnen en de UN Guiding Principles on Business and Human Rights, en het daarop gebaseerde, door de overheid zelf opgestelde Nationaal Actieplan Bedrijfsleven en Mensenrechten. Elke Nederlandse overheid is daaraan gebonden, dus ook de provinciale of regionale aanbesteders van vervoerdiensten.
Er zijn kortom genoeg redenen om EBS uit te sluiten van aanbestedingen in het Nederlandse busvervoer. Bovendien, door concessies aan EBS te gunnen worden reizigers die op het openbaar vervoer zijn aangewezen gedwongen aan boord te gaan bij een bedrijf dat betrokken is bij illegale activiteiten, mensenrechtenschendingen en mogelijke oorlogsmisdaden in bezet Palestina.
Gr BasG
-
Je hebt de hele draad hierboven gelezen? Het exploiteren van een busdienst in Nederland van een Israëlische particuliere onderneming kan ik niet in verband zien met handelingen jegens Palestijnen.
- ThatPCDude
- Donateur
@BasGeluk, misschien niet een 100% match, maar ik vind dit wel onder 'associatiedemonstratie' vallen: https://www.youtube.com/watch?v=4PWhvZadptw&t=184
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
Buschauffeur bij Qbuzz in ZHN, alle berichten zijn op persoonlijke titel.
-
Ik ben vrij nieuw hier. Bovenstaande draad heb ik niet gelezen en een moderator heeft mijn bericht verplaatst en in deze draad gezet zonder dit erbij te vermelden. Daardoor ontstaat een beeld wat ik zelf niet gecreëerd heb. Ben nu alles eens aan het lezen.
Gr BasG
-
EBS heeft de concessie volgens de geldende regels behaald.
Laatst gewijzigd door en-es op do 10 okt 2024, 08:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
In het geval van EBS gaan de provincies over het OV en niet de tweede kamer. Voorts ervaar ik de toon of voice van je bericht als ongepast.
Gr BasG
-
Beste BasGeluk, de situatie tussen de Palestijnen en Israël houdt de gemoederen bezig, daarom kunnen de reacties vrij fel zijn.
-
Bij aanbestedingen zijn naast verplichte uitsluitingsgronden ook facultatieve uitsluitingsgronden mogelijk. Deze zijn vastgelegd in de Aanbestedingsrichtlijn, zijn limitatief en kunnen dus niet maar vrij gekozen worden. Daarnaast zijn er aanvullende uitsluitingsgronden die redelijk vrij gekozen kunnen worden, mits ze gericht zijn op het waarborgen van gelijke behandeling en transparantie. Daaronder is een dergelijke uitsluiting dus niet te plaatsen.
Voor dergelijke uitsluitingen is dus een nationaal of Europees besluit vereist, juist om te voorkomen dat er maar lukraak uitsluitingsgronden aan aanbestedingen worden toegevoegd. Zolang een dergelijk besluit er niet is, mag een dergelijke uitsluitingsgrond dus niet toegevoegd worden. Dat zou dus betekenen dat er nationale of Europese sancties en besluiten tegen Israël zouden moet komen voordat een dergelijke uitsluitingsgrond toegepast kan worden. Eerder is een dergelijk besluit bijvoorbeeld wel genomen voor Rusland (als onderdeel van de sanctiepakketten), dus onmogelijk is het niet. Echter is de politieke opinie meer in het voordeel van Israël, dus een dergelijk besluit valt voor Israël voorlopig niet te verwachten.
Als ik kijk naar het VN-argument, dan heb ik zeer sterk het gevoel dat er sprake is van symboolpolitiek, waarbij de VN enkel gebruikt wordt omdat het goed uitkomt. Als die VN-lijst waar eerder in dit topic naar is verwezen immers consistent gebruikt zou worden, dan zou er bijvoorbeeld ook bezwaar zijn tegen de aanschaf van ICNG van Alstom.
Voor dergelijke uitsluitingen is dus een nationaal of Europees besluit vereist, juist om te voorkomen dat er maar lukraak uitsluitingsgronden aan aanbestedingen worden toegevoegd. Zolang een dergelijk besluit er niet is, mag een dergelijke uitsluitingsgrond dus niet toegevoegd worden. Dat zou dus betekenen dat er nationale of Europese sancties en besluiten tegen Israël zouden moet komen voordat een dergelijke uitsluitingsgrond toegepast kan worden. Eerder is een dergelijk besluit bijvoorbeeld wel genomen voor Rusland (als onderdeel van de sanctiepakketten), dus onmogelijk is het niet. Echter is de politieke opinie meer in het voordeel van Israël, dus een dergelijk besluit valt voor Israël voorlopig niet te verwachten.
Als ik kijk naar het VN-argument, dan heb ik zeer sterk het gevoel dat er sprake is van symboolpolitiek, waarbij de VN enkel gebruikt wordt omdat het goed uitkomt. Als die VN-lijst waar eerder in dit topic naar is verwezen immers consistent gebruikt zou worden, dan zou er bijvoorbeeld ook bezwaar zijn tegen de aanschaf van ICNG van Alstom.
-
Er valt op veel ondernemingen wat af te dingen. Aanbestedingen worden zo veel als mogelijk geobjectiveerd.
-
- Donateur
Zullen we Temu, Ali en alle magazijn huizen van Edco (waar Acton de rommel vandaan haalt) dan ook boycotten?BasGeluk schreef: ↑di 08 okt 2024, 09:17 De gemiddelde busreiziger heeft waarschijnlijk geen flauw idee, maar de kans bestaat dat als je in een bus stapt in Nederland, je nietsvermoedend bijdraagt aan de Israëlische uitbuiting van de Palestijnse gebieden. In sommige gebieden in Nederland is het bedrijf EBS actief. EBS (Egged Bus Systems) is in 2010 opgericht door de Israëlische moedermaatschappij Egged om te kunnen meedingen naar Europese OV-concessies. Egged staat op de VN-lijst van bedrijven die betrokken zijn bij de kolonisering van Palestijns grondgebied en daarmee hun internationale verplichtingen schenden.
Die kleding wordt gemaakt in china. Werken 18 uur per dag, 7 dagen in de week, voor een paar euro.
China steunt Rusland.
En als we het over het OV hebben. Dan stoppen we per direct met de electrische bussen. De winning van deze grondstoffen zijn vaak niet netjes verkregen, lees traceerbaar. De werkomstandigheden zijn in de Afrikaanse goudmijnen zijn niet echt prettig.
EBS buitensluiten omdat het hoogste bedrijf aan de tak van Israël is gaat tever.
-
-
- Donateur
Dit forum wordt gedraaid op servers uit China die in Israël staan.
Nou doei hè, en laat de deug - euhh, deur je niet raken op de weg naar buiten
Nou doei hè, en laat de deug - euhh, deur je niet raken op de weg naar buiten

- dylanwild94
- Donateur
Jongens dit topic heeft 2,5 jaar stil gelegen. Waarom alles weer oprakelen wat waarschijnlijk 2,5 jaar ook al hier gezegd is?
Hoe voller de bus des meer vertraging heeft hij.
- Z2N
- Donateur
Het was 7 oktober maandag, een jaar na de terreuraanslag van Hamas in Israël en het begin van de huidige oorlog tussen Hamas en Israël in Gaza. Dat is blijkbaar het moment om daarover te discussiëren. 

-
Zo hee..... er wordt even een bijna ZEVEN jaar oude opmerking van mij uit de kast getrokken, zonder de context (voorafgaande posts) waarin die opmerking gemaakt is erbij te geven.
En de citeerder citeert zonder toevoeging van een eigen text dus geen idee waarom ik geciteerd word en wat de citeerder er mee wil bereiken.
Beetje irritant wel.
En de citeerder citeert zonder toevoeging van een eigen text dus geen idee waarom ik geciteerd word en wat de citeerder er mee wil bereiken.
Beetje irritant wel.
-
Ja, je hebt gelijk. Ik heb de posting al gewijzigd. Mijn excuses, dit had ik niet moeten doen.