Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
T-hijs

Re: Alledaagse gebeurtenissen op het spoor

Bericht door T-hijs »

Kijk; dat leest al meteen een stuk constructiever. Dank voor het delen!
F.k.a. Bollenstad
Durashift

Bericht door Durashift »

robert1955 schreef: di 05 apr 2022, 17:23 (..)
6. De verschillen en samenhang met eerdere en andere grote verstoringen
en de lessen die daaruit geleerd zijn.[/i]
(..)
Ach, men hoeft maar een week of 6-7 terug te kijken.. toen reden er 2 dagen haast geen treinen. Okay, een 'natuurlijke' oorzaak.. maar ook één waar een flink beroep op de zelfredzaamheid van de reiziger werd gevraagd.

Benieuwd of mevrouw Rintel de uitkomsten van dat onafhankelijk onderzoek nog mag meemaken in functie voor de NS..
PHS

Bericht door PHS »

De Volkskrant maakte de bijnaam 'Azijnbode' vandaag weer waar met deze column van Peter de Waard over de storing van afgelopen zondag. Vooral Marjan Rintel krijgt de volle laag:
President-directeur van de NS is Marjan Rintel, die vorige week een droomtransfer maakte naar KLM. Waar ze dat aan verdiend heeft is onduidelijk, want ze is pas sinds oktober 2020 de baas bij de spoorwegen. En sindsdien is het aantal reizigers door corona gehalveerd. Dat was voor de NS een excuus om veel minder treinen te laten rijden, die ook nog korter waren. Vaak stonden ondanks alle corona-adviezen om afstand te houden juist de mensen die met de trein moesten reizen – de onmisbaren in de zorg, politie, onderwijs – hutjemutje op het platform of in de gangen, alsof ze bij het laatste concert van de Rolling Stones waren. [...]
Intussen voerde Rintel bij de NS het rendementsdenken in. Mensen werden vervangen door automaten. Iedereen moest er maar op vertrouwen dat er een conducteur op de trein was, maar niemand zag hem of haar meer langskomen, laat staan kaartjes controleren.
Zou Peter de Waard zich realiseren dat Marjan Rintel hier héél weinig aan heeft kunnen doen, en dat het 'rendementsdenken' er al is sinds de NS een commercieel bedrijf is? -0-
teun

Bericht door teun »

Er staat een goederentrein stil net op de wissels richting ‘s-Hertogenbosch in Geldermalsen. Gelukkig kan dankzij het wachtspoor van de aansluiting met de Betuweroute wel nog een klein stukje verderop overgekruist worden dus is de 859 waar ik inzit via spoor 3 van Geldermalsen en daarna een stuk linkerspoor naar Meteren gestuurd, mooi opgelost. *O*
DDietzen

Bericht door DDietzen »

De machinist van mijn 1766 is een snelheidsduivel pur sang: vlak na het uitrijden van de stad Apeldoorn gaat de ATB al tekeer (trrrrrrrring) ivm te hoge snelheid, en nog geen tien minuten na vertrek is het opnieuw zover en grijpt de ATB zelfs in met een noodremming en staan we stil midden op de Veluwe. Een paar minuten nadat we weer zijn weggereden is het voor de derde keer raak, en een kwartier na vertrek uit Apd noteer ik snelheidsoverschrijding vier.
Ik snap dat 'ie graag snel in Amf wil zijn (ook al was de vertraging van +2 bij vertrek uit Dv er al in Apd uitgereden), maar dit werkt toch echt averechts zo - om over het reizigerscomfort bij die noodremming maar niet te spreken...

Overigens kreeg ik bij instappen met fiets in Apd nog een uitbrander van de conducteur omdat ik te laat zou zijn en de trein vertraging zou opleveren. Tja mevrouw, als ik ruim op tijd op het perron sta maar de dichtstbijzijnde fietsenafdeling natuurlijk aan het verste uiteinde van het ICM-viertje zit (zonder dat die positie van tevoren in de app of op een CTA bekend is), en de menigte in- en uitstappers op het perron me er niet langs wil laten, kan ik er ook weinig meer aan doen :|
Gamma

Bericht door Gamma »

Is in Amf de overstap op de 11666 wel gehaald?
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Dat wel, tot mijn lichte verbazing.
Gamma

Bericht door Gamma »

Mooi! Scheelt ook dat na oplevering versnelling Naarden-Bussum de (1)1600 1 minuut later kan vertrekken uit Amersfoort. Levert een mooie extra minuut overstaptijd op.
DDietzen

Bericht door DDietzen »

Ik ben toch een tikje jaloers op de overstap van 1700 op 11600 die haast altijd goed gaat, want de overstap in het ándere halfuur (van 1600 op 11700) gaat meer dan de helft van de tijd de mist in wanneer ik ermee wil reizen :cry:
Meltrain
Donateur

Bericht door Meltrain »

Vandaag heb ik voor het eerst mijn fiets meegenomen in een SNG en ik constateer dat mijn fiets nog maar net op de daarvoor bestemde plaats past, maar dat er geen tweede fiets meer bij kan. :s
Een tandem vervoeren in een SNG lukt al helemaal niet, terwijl dat in SGM prima kon.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Milco
OVNL-beheerder
Contacteer:

Bericht door Milco »

Voor de liefhebbers: dit weekend wordt de 1100 vanuit Eindhoven ingekort tot Rotterdam (zijn er wellicht werkzaamheden bij Den Haag?), in Rotterdam wordt de 1100 aan de 1000 doorgekoppeld met als gevolg een doorgaande IC direct Eindhoven - Tilburg - Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. 8)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands

Website: http://ov-almere.weebly.com/
Updates:
25-05-2025 NIEUW --> 30 foto's uit Amsterdam!
14-05-2025 --> 167 foto's uit Nederland, België en Duitsland!
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Dat was 2 weken terug ook al, met de zoveelste problemen met het koppelen van treinseries. :roll:
Gamma

Bericht door Gamma »

Wat was dan het probleem?
MetroRET

Bericht door MetroRET »

Dat dus de bestemmingen niet als dusdanig gekoppeld op de CTA's en andere vormen van reisinfo worden/werden getoond.
In dit geval werd zelfs het deel van de 1100 als Intercity Direct betiteld met de bijbehorende toeslaginformatie, terwijl er dus tussen Rtd en Ehv helemaal geen sprake is van toeslag (als er dan ook daadwerkelijk Asd als eindbestemming was aangegeven, had dit dus wél goed/nuttig geweest).
Anne

Bericht door Anne »

Milco schreef: vr 08 apr 2022, 20:42 Voor de liefhebbers: dit weekend wordt de 1100 vanuit Eindhoven ingekort tot Rotterdam (zijn er wellicht werkzaamheden bij Den Haag?), in Rotterdam wordt de 1100 aan de 1000 doorgekoppeld met als gevolg een doorgaande IC direct Eindhoven - Tilburg - Breda - Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. 8)
Volgens NS reisinformatie zijn er werkzaamheden tussen Den Haag C en Rotterdam C.
Zaterdag 9 april 04:00 t/m maandag 11 april 02:00
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

De 3677 komt in Ht binnen op spoor 7 i.p.v. 7a en de 2977 op 6a gooit de deuren voor mijn neus dicht. -0- Dus +30 en waarschijnlijk kan ik het niet eens claimen, als die 3600 daadwerkelijk op spoor 7 gepland was...
cassie127

Bericht door cassie127 »

3677 staat gepland op 7 heel, 3675 en 3683 ook. De 3673 en 3671, 3679, 3681 en 3685 staan weer gepland op 7a. De 2900 staat de hele avond gepland op 6a. Zo ver ik het voor vanavond uit de planning kan halen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Ja, leuke grap weer... Het enige positieve aan dit verhaal is dat ik nu wel koffie kon halen, daar had ik in Nijmegen geen tijd meer voor. :mrgreen:

Gepland op 7 of niet, ik heb die hc zowat in de ogen gekeken toen we langzaam binnen kwamen rijden en hij begon gewoon nog voor de vertrekminuut met de vertrekprocedure terwijl hij donders goed wist dat er overstappers zouden zijn. Precies volgens de regels gehandeld, kun je niets van zeggen, en toch vind ik er iets van.
PHS

Bericht door PHS »

Ik snap dat je baalt, maar: de overstap van de 3677 op de 2977 staat niet in de planner, dus moet een conducteur rekening houden met mensen die op hun eigen houtje een reisadvies samenstellen? En daarmee: hoeveel mensen wilden daadwerkelijk overstappen; het reisadvies komt immers niet uit de planner?
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Het waren er minstens 10. ;)

In principe is de overstap 3600 > 2900 altijd crossplatform, en omdat hij dus blijkbaar op sommige dagen op sommige tijden net niet goed ingepland is, staat hij dan niet in de reisplanner, maar dat betekent niet dat mensen niet willen overstappen. Op de papieren vertrekstaat van Ht staat hij altijd op 7a gepland, trouwens.

Het is allemaal zo onnodig (en een combinatie van dingen) en zelfs als doorgewinterde reiziger trap ik er dan af en toe in als ik even niet goed oplet, en ja daar baal ik dan van. Het is ook niet het einde van de wereld.
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Eerder vandaag heb ik trouwens een 0-minuten crossplatform-overstap gehaald in Ah van de ICE uit Asd op de IC naar Nm, dus dat balanceert mooi uit. :mrgreen:
umbusko
Donateur

Bericht door umbusko »

Oké, het zit echt niet mee vanavond, mijn aansluitende bus (tevens de laatste rit van die lijn) rijdt ook niet. :X Gelukkig heb ik een alternatieve bus die ook een heel stuk de goede kant op gaat, maar goed dat ik het even controleer. :roll:
cassie127

Bericht door cassie127 »

umbusko schreef: vr 08 apr 2022, 22:52 Op de papieren vertrekstaat van Ht staat hij altijd op 7a gepland, trouwens.
In het dagplan uit het planningssysteem, waarvan ik weer in de spoorbezettingsgrafiek kijk zie ik dus het spoorgebruik zoals ik een paar posts terug vermeld heb.

Maar het woord dagblad zegt het al, het kan elke dag weer anders zijn. Maar wat ik noemde was specifiek het plan van gisteren.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
PHS

Bericht door PHS »

umbusko schreef: vr 08 apr 2022, 23:17 Oké, het zit echt niet mee vanavond, mijn aansluitende bus (tevens de laatste rit van die lijn) rijdt ook niet. :X
Kun je dan geen taxi nemen op kosten van Arriva?
waldo79

Bericht door waldo79 »

Meer gedoe om voor elkaar te krijgen. In die tijd ben je lopende al op je bestemming.
Plaats reactie