Toekomst tramnet Rotterdam
Toekomst tramnet Rotterdam
Voortbordurend op viewtopic.php?p=769602#p769602:
in https://mrdh.nl/nieuws/plannen-metro-tr ... tap-verder schetst de MRDH een scenario "Snel" voor de Rotterdamse tramlijnen, waarin dikke lijnen (23, 24, 25) vaker gaan rijden, maar andere tramlijnen (groten)deels verdwijnen.
Enerzijds denk ik dat we de signalen over matig functionerende tramlijnen wel serieus moeten nemen. Anderzijds vind ik het scenario "Snel" veel te rigoureus voor de oude stadswijken en voor de buitenwijken.
In dit topic wil ik daarom een voorzet doen voor een tramnet in 2030, dat wel de positieve kanten van "Snel" heeft, maar dat wel een stuk socialer wordt gemaakt, door meer verbindingen te blijven bieden.
in https://mrdh.nl/nieuws/plannen-metro-tr ... tap-verder schetst de MRDH een scenario "Snel" voor de Rotterdamse tramlijnen, waarin dikke lijnen (23, 24, 25) vaker gaan rijden, maar andere tramlijnen (groten)deels verdwijnen.
Enerzijds denk ik dat we de signalen over matig functionerende tramlijnen wel serieus moeten nemen. Anderzijds vind ik het scenario "Snel" veel te rigoureus voor de oude stadswijken en voor de buitenwijken.
In dit topic wil ik daarom een voorzet doen voor een tramnet in 2030, dat wel de positieve kanten van "Snel" heeft, maar dat wel een stuk socialer wordt gemaakt, door meer verbindingen te blijven bieden.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Allereerst de tramlijnen naar Zuid: het scenario Snel ziet daar drie wijzigingen:
* tram 20 vervalt
* Op tram 2 vervalt het deel Lombardijen - Groenenhagen
* de trams 2, 23 en 25 gaan vaker rijden
Wat mij betreft kan tram 20 vervallen, maar lijn 2 zou ik ongewijzigd tot Groenenhagen laten rijden.
* tram 20 vervalt
* Op tram 2 vervalt het deel Lombardijen - Groenenhagen
* de trams 2, 23 en 25 gaan vaker rijden
Wat mij betreft kan tram 20 vervallen, maar lijn 2 zou ik ongewijzigd tot Groenenhagen laten rijden.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Ten noorden van de Maas zou ik het volgende willen aanpassen t.o.v. de huidige situatie:
* Tram 21 vervalt, tram 24 rijdt vaker (wanneer bus 53 vaker rijdt, gaat Woudhoek er qua reistijd zelfs op vooruit)
* Tram 7 vervalt (ter vervanging: er komt een buslijn Kralingse Zoom - Oudedijk - Crooswijksestraat - station Noord - Melanchtonweg)
* Bus 38 rijdt na Crooswijk door naar station Alexander
En ongewijzigd laten:
* Tram 23 rijdt tot Marconiplein
* Tram 25 rijdt tot Schiebroek
* Tram 4 rijdt vrijwel ongewijzigd: Molenlaan - Heemraadplein (alleen het deel naar Marconiplein vervalt)
En dan tram 8:
* het deel Spangen - Marconiplein vervalt
* Marconiplein - CS - Zaagmolenbrug blijft grotendeels ongewijzigd (alleen de lus over de Coolsongel vervalt, tram 8 rijdt voortaan over de Eendrachtsweg)
* vanaf Zaagmolenbrug rijdt lijn 8 via Crooswijksestraat naar eindpunt Oostplein. Eventueel kan lijn 8, op termijn, na Crooswijksestraat worden doorgetrokken tot de nieuwbouw in Crooswijk-noord (dan vervalt Crooswijk - Oostplein)
* Tram 21 vervalt, tram 24 rijdt vaker (wanneer bus 53 vaker rijdt, gaat Woudhoek er qua reistijd zelfs op vooruit)
* Tram 7 vervalt (ter vervanging: er komt een buslijn Kralingse Zoom - Oudedijk - Crooswijksestraat - station Noord - Melanchtonweg)
* Bus 38 rijdt na Crooswijk door naar station Alexander
En ongewijzigd laten:
* Tram 23 rijdt tot Marconiplein
* Tram 25 rijdt tot Schiebroek
* Tram 4 rijdt vrijwel ongewijzigd: Molenlaan - Heemraadplein (alleen het deel naar Marconiplein vervalt)
En dan tram 8:
* het deel Spangen - Marconiplein vervalt
* Marconiplein - CS - Zaagmolenbrug blijft grotendeels ongewijzigd (alleen de lus over de Coolsongel vervalt, tram 8 rijdt voortaan over de Eendrachtsweg)
* vanaf Zaagmolenbrug rijdt lijn 8 via Crooswijksestraat naar eindpunt Oostplein. Eventueel kan lijn 8, op termijn, na Crooswijksestraat worden doorgetrokken tot de nieuwbouw in Crooswijk-noord (dan vervalt Crooswijk - Oostplein)
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Ik zou kiezen om in de avonden elke 15 minuten te gaan rijden i.p.v. elke 20 minuten. In steden als Amsterdam, Den Haag en Utrecht word er elk kwartier gereden, soms zelfs vaker. Elke 20 minuten is onhandig met aansluitingen en in mijn optiek niet passend voor een stad als Rotterdam.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
De grootste horde van een frequentie van 20 minuten is dat het niet in ons Hoofdrailnet past. Met treinen die elk half uur rijden bied je dan effectief alsnog maar één aansluiting per uur op het landelijk net.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Maar 4x per uur wil niet zeggen dat je automatisch wel aansluitingen hebt. Als je meerdere knopen langs dezelfde lijn hebt liggen en je niet op allemaal kunt aansluiten is de kans reëel dat je op bepaalde reisrelaties 0x per uur een aansluiting hebt, waar je er nu nog 1x per uur eentje hebt.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
De frequentie overdag van 5x/uur vind ik persoonlijk vervelender. Die krijg ik maar niet “geleerd”.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Dat ligt aan je definitie van wat een aansluiting is en wat niet. Met 4 keer per uur is meerdere keren per uur aansluiten in elk geval makkelijker dan met drie keer per uur.Bemined schreef: ↑ma 18 apr 2022, 09:16 Maar 4x per uur wil niet zeggen dat je automatisch wel aansluitingen hebt. Als je meerdere knopen langs dezelfde lijn hebt liggen en je niet op allemaal kunt aansluiten is de kans reëel dat je op bepaalde reisrelaties 0x per uur een aansluiting hebt, waar je er nu nog 1x per uur eentje hebt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Om het een aansluiting te kunnen noemen moet de wachttijd niet te lang zijn. Een kwartier wachten omdat de tram net weg is kan je geen aansluiting noemen. Maar die aansluitingen goed krijgen is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker omdat veel lijnen verschillende aansluitingen hebben en er ook nog in twee richtingen een aansluiting gewenst is.
In landelijk gebied is het vaak simpel: vanwege enkelspoor komen de treinen in beide richtingen tegelijk aan omdat ze elkaar op het station moeten kruisen, en de lokale busdiensten hebben het station vaak als begin- en eindpunt waardoor alles mooi op elkaar aansluit: bussen komen 4 minuten voor de symmetrietijd aan en gaan 4 minuten na de symmetrietijd weer weg.
In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten. Met 00/20/40 bied je in alle richtingen één keer per uur een goede aansluiting. Nog beter is 00/10/20/30/40/50 uiteraard, dan bied je in alle richtingen een goede aansluiting.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Een kwartier wachten in een kwartierdienst is niet optimaal. Dat ben ik met je eens, maar overstappen van 10 minuten lijken mij nog wel aanvaardbaar. Zeker bij overstappen tussen verschillende modaliteiten maakt dit bij grotere stations de aansluitingen ook haalbaar voor reizigers die minder goed ter been zijn.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Maar dat is ook niet altijd te regelen, want diezelfde lijn 2 wil je bij Maashaven ook weer op de metro laten aansluiten. Veel aansluitingen berusten meer op toeval dan dat ze zo gepland zijn.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Dat is dan wel héél landelijk gebied hoor. Verreweg het grootste deel van het spoorwegnet is (minimaal) dubbelsporig.
Vijf minuten tussen trein en tram is op Lombardijen zelfs nog aan de krappe kant. Als je niet afhankelijk bent van de lift is het prima te doen, maar als er maar iets tegenzit, haal je dat vaak niet eens.Bemined schreef: ↑ma 18 apr 2022, 11:36 In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Je snapt toch wel dat het om een voorbeeld gaat en niet om een daadwerkelijk voorstel voor een dienstregeling
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Ingeval van Lombardijen lijkt de keuze mij eenvoudig: reizigers vanuit het voedingsgebied van tram 2 hebben vele reismogelijkheden richting CS en verder, en maar één reismogelijkheid richting Dordrecht. Dan zou ik de aansluiting op Lombardijen van tram 2 op de trein van/naar Dordrecht leidend maken. Overdag gaat dat wellicht makkelijker (als de treinen op Lombardijen ongeveer '10-frequentie rijden, maar zeker 's avonds, als de trein '30 rijdt, zou ik tram 2 in een '15-freqeuntie goed laten aansluiten van/naar Dordrecht.Bemined schreef: ↑ma 18 apr 2022, 11:36In de stad is het een stuk lastiger. Neem Rotterdam Lombardijen, treinen gaan om :05/:35 naar Dordrecht en om :24/:54 richting Rotterdam. Tramlijn 2 om 00/15/30/45 zou goed aansluiten van/naar Dordrecht, maar van/naar Rotterdam heb je een overstap van zo'n 10 minuten. Met 00/20/40 bied je in alle richtingen één keer per uur een goede aansluiting. Nog beter is 00/10/20/30/40/50 uiteraard, dan bied je in alle richtingen een goede aansluiting.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Ik vraag me echt af wat voor nut tram 7 heeft in Kralingen sinds de aanleg van de metro.
-
- Berichten: 1474
- Lid geworden op: za 07 aug 2021, 13:37
- Locatie: Charlois
- Contacteer:
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Een extra tramlijn voor de zekerheid.
Mijn YouTube kanaal TramFreakNetherlands: https://m.youtube.com/channel/UCtsVzk2B-MMOAOz5SWp4zRQ
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Mijn instagram: tramfanaat_rotterdam
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Lijn 7 was toch ooit bedoeld om door te gaan via de Prinsenlaan naar station Alexander?
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Ook niet in de jaren 80?
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
In de jaren '80 was Prinsenland nog grotendeels weiland, die wijk is pas in de jaren '90 aangelegd.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Lijn 7 is juist verlegd via Crooswijk zodat er op buslijn 38 bezuinigd kon worden.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
Er viel me iets op in het originele artikel, waar ik weinig mensen over heb zien praten. Het gaat om dit stuk uit het uitgangspuntenpresentatierapport:
"Een tramnet dat én meer reizigers vervoert én financieel efficiënter is én bijdraagt aan andere doelen en ambities in stad en regio, zoals de nieuwe oeververbinding en de Oude Lijn."
Wordt hiermee bedoeld dat de geplande verbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom dan toch geen metrolijn wordt?
Ik weet dat dit stukje dat niet bevestigd, maar het is vreemd dat het staat onder het tramstukje, en dat het nergens genoemd wordt bij de uitbreiding van het Metronetwerk. De gemeente Rotterdam is hier al een tijd erg onbesluitelijk over is, en ik ben bang dat ze stil en geleidelijk willen pivotten naar een tramverbinding.
"Een tramnet dat én meer reizigers vervoert én financieel efficiënter is én bijdraagt aan andere doelen en ambities in stad en regio, zoals de nieuwe oeververbinding en de Oude Lijn."
Wordt hiermee bedoeld dat de geplande verbinding tussen Zuidplein en Kralingse Zoom dan toch geen metrolijn wordt?
Ik weet dat dit stukje dat niet bevestigd, maar het is vreemd dat het staat onder het tramstukje, en dat het nergens genoemd wordt bij de uitbreiding van het Metronetwerk. De gemeente Rotterdam is hier al een tijd erg onbesluitelijk over is, en ik ben bang dat ze stil en geleidelijk willen pivotten naar een tramverbinding.
bon jour
Re: Toekomst tramnet Rotterdam
In het nieuwe coalitieakkoord van Leefbaar Rotterdam, VVD, D66 en Denk staat dat voor de nieuwe oeververbinding wordt ingezet op een metro.
Download staat hier: https://www.rotterdam.nl/nieuws/coaliti ... 2022-2026/, zie de alinea aan het einde van pagina 30, begin pagina 31.
Download staat hier: https://www.rotterdam.nl/nieuws/coaliti ... 2022-2026/, zie de alinea aan het einde van pagina 30, begin pagina 31.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten