Eurostar Amsterdam - London
Re: Eurostar Amsterdam - London
Weet ik, maar omdat enkelen in dit topic de huidige situatie met lang stationnement in Brussel niet leken te snappen (oa gezien de Thalysvergelijking), had ik dat circus nog even uitgelegd.
Wel fraai hoor: iemand anders lijkt niet te snappen hoe iets zit, ik probeer het toe te lichten, en dan krijg ik te horen dat ík de hele discussie niet snap Ik zal nog eens behulpzaam wat uitleggen hier
Wel fraai hoor: iemand anders lijkt niet te snappen hoe iets zit, ik probeer het toe te lichten, en dan krijg ik te horen dat ík de hele discussie niet snap Ik zal nog eens behulpzaam wat uitleggen hier
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dan lees je dat blijkbaar anders, want volgens mij ben jij de enige die het over de oude situatie heeft i.p.v. de nieuwe situatie. En dit soort overdreven reacties zijn ook nergens voor nodig
Re: Eurostar Amsterdam - London
Grappig dat je dat een "overdreven reactie" noemt
Als het blijkbaar om de huidige situatie ging, dan zal die stop van een kwartier gewoon aan de treinpaden liggen die niet lekker aansluiten. Wat ook wel jammer/raar is, want bij de introductie van Londen>Amsterdam in 2018 was er nog een heel mooi vlot pad met korte stop van 4 minuten in Brussel.
Je zit dan wel de Eurostarpaden Londen-Parijs in de weg (die hebben ook v :31 / a :30 in Londen) maar die worden niet altijd benut, dus daar kan je een paar Amsterdamse ritten tussendoor smokkelen. Mocht je alsnog in conflict komen (bijv. bij vertrek/aankomst in de spits in Londen) dan kun je drie minuten later resp. eerder nog terecht in het 'Brusselse pad' in de kanaaltunnel. In Brussel moet je dan ook drie minuten meeschuiven, maar zelfs in de spits lijkt dat te passen in de betreffende NZV-koker: de IC Kortrijk-Welkenraedt die in de weg zou liggen, verschuift dan naar de middelste koker. (Dat wordt nu al gedaan, en heeft een groot gat in de westkoker tot gevolg waar een verschoven Eurostar perfect in zou passen.) In Mechelen kom je wellicht nog in de knel met de IC Charleroi-Noorderkempen die je dan op het station zal moeten inhalen ipv bij de aansluiting Abeelstraat opvolgen, maar die IC heeft een vrij lang stationnement in Brussel-Noord dus als je met het IC-rijpad moet gaan schuiven kan je daar wellicht ook nog wat van afsnoepen. Ten noorden van Antwerpen ben je dan weer op tijd, omdat je de gebruikelijke drie minuten stilstand in Antwerpen (gekopieerd van het Thalyspad) gebruikt om je verschuiving van 3 minuten in het VK te absorberen.
Als het blijkbaar om de huidige situatie ging, dan zal die stop van een kwartier gewoon aan de treinpaden liggen die niet lekker aansluiten. Wat ook wel jammer/raar is, want bij de introductie van Londen>Amsterdam in 2018 was er nog een heel mooi vlot pad met korte stop van 4 minuten in Brussel.
Code: Selecteer alles
Richting NL Richting VK (hypothetisch)
08:31 Londen 16:30
11:19 11:23 Brussel 15:38 15:42
12:32 12:35 Rotterdam 14:24 14:28
13:12 Amsterdam 13:47
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dan moet wel heel perron 15 op Amsterdam Centraal en perron 2 op Rotterdam Centraal afgesloten worden als heel de trein gebruikt kan worden voor de passagiers richting Londen. Dat is volgens mij op dit moment niet mogelijk. Kan wel makkelijk aangepast worden denk ik.DDietzen schreef: ↑zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.
Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Eurostar Amsterdam - London
Ik zie dat in de eerste week van april doordeweeks 3x per dag een rechtstreekse trein van en naar Londen gaat rijden. Dat zou volgens mij de eerste keer zijn dat de frequentie naar 3x per dag gaat. Richting Londen vooralsnog geen ochtendrit helaas.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat kwam ook al op het NS-forum ter sprake. Inderdaad opvallend dat die vroege trein uit Amsterdam er niet meer is. Wel twee verbindingen in de middag en een in de avond. De late trein uit Londen is wel gebleven.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Eurostar Amsterdam - London
Inmiddels kan ik geen tickets boeken van Nederland naar Brussel. Worden de treinen nu ook al voor de volle lengte benut in Nederland?DDietzen schreef: ↑zo 06 mar 2022, 01:29 Bij Eurostar moet nu nog in Brussel eerst de halve trein 'schoongeveegd' worden om te zorgen dat alle intra-Schengenreizigers eruit zijn voordat de nieuwe instappers Brussel-Londen aan boord kunnen. Dat kunstje duurt wel even (denk dat een kwartier nog vrij krap bemeten is daarvoor) en is zodoende niet te vergelijken met de halteertijd van de Thalys, die dat hele veiligheidscircus niet heeft.
Pas zodra er geen intra-Schengen-vervoer meer wordt toegelaten, hoef je niet langer 200m trein schoon te vegen tijdens je stationnement en kan je heel vlot weer door.
Ik hoop wel dat Eurostar zo slim is om de ritten uit Amsterdam qua prijs onaantrekkelijk te maken voor reizigers Brussel-Londen (of zelfs geen passagiersstop meer in Brussel te maken). Anders moet je immers twee uur met een halflege trein rondrijden vanuit Amsterdam omdat er in Brussel nog een hele meute wil instappen, terwijl de korte ritten die starten in Brussel dan minder efficiënt benut worden.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Toen ik afgelopen vrijdag langs Rtd kwam, een kwartier voor vertrek van de 9145 richting Londen, zag ik op het perron van spoor 2 een scheiding (met bewaker erbij) tussen de a-zijde en b-zijde, waarbij de eerste passagiers al vanuit de terminal naar de a-zijde werden geleid. Het leek er dus heel sterk op dat nog steeds alleen de (achterste) helft van de trein werd gebruikt voor de richting Londen.
Maar het lijkt er inderdaad op dat intra-Schengentickets niet worden aangeboden, ik hoor dat van meer kanten. Wellicht acht Eurostar het momenteel niet rendabel om een intra-Schengen-treindeel te laten rijden, dus sluiten ze die helft van de trein af om personeel te besparen?
[complotmodus] Of is dit een truc van Eurostar: geen tickets NL-Brussel meer aanbieden, om vervolgens aan andere stakeholders te kunnen tonen "kijk, we hebben 0 tickets naar Brussel verkocht de afgelopen tijd, dus laat ons toch die hele trein gebruiken voor NL-Londen-reizigers"? [/complotmodus]
Maar het lijkt er inderdaad op dat intra-Schengentickets niet worden aangeboden, ik hoor dat van meer kanten. Wellicht acht Eurostar het momenteel niet rendabel om een intra-Schengen-treindeel te laten rijden, dus sluiten ze die helft van de trein af om personeel te besparen?
[complotmodus] Of is dit een truc van Eurostar: geen tickets NL-Brussel meer aanbieden, om vervolgens aan andere stakeholders te kunnen tonen "kijk, we hebben 0 tickets naar Brussel verkocht de afgelopen tijd, dus laat ons toch die hele trein gebruiken voor NL-Londen-reizigers"? [/complotmodus]
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Eurostar Amsterdam - London
De intra-Schengentickets worden al sinds Corona niet meer aangeboden. Er loopt op dit moment een adviesaanvraag bij het LOCOV om de concessie op dit punt aan te passen t.b.v. een kortere reistijd naar Londen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Eurostar Amsterdam - London
In jouw toegevoegde link is, zit een document waarin staat dat de staatssecretaris dit al heeft goedgekeurd.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Het LOCOV heeft een advies uitgebracht over het voornemen om de Eurostar niet langer voor reizen tussen Nederland en Brussel aan te bieden:
https://locov.nl/publicaties/2199409.aspx
https://locov.nl/publicaties/2199409.aspx
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat klinkt allemaal best logisch. In theorie is Amsterdam-Londen in 3,5 uur te doen, dat zou een heel aantrekkelijke reistijd zijn.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Sneller naar Londen, terugkeer van de ochtend-Eurostar, en goedkopere, simpelere tarieven voor de IC Brussel? Daar zeg ik geen nee tegen.
請勿靠近車門
Re: Eurostar Amsterdam - London
Kritisch stuk van Treinreiziger.nl over de Eurostar Amsterdam - Londen: ‘Eurostar dreigt boot … uh … trein te missen’
Re: Eurostar Amsterdam - London
Vanaf hoeveel minuten van tevoren worden reizigers voor de Eurostar naar Londen geweigerd op het perron van Rotterdam Centraal? Je kunt toch moeilijk iemand weigeren die een halfuur van tevoren aan komt lopen met een normaal ticket? Het is, zoals Treinreiziger ook meldt, Eurostar wel gelukt om de hele incheck wat zo naar is bij het vliegtuig perfect over te nemen. Het is toch veel goedkoper om douane te versnellen dan infrastructuur aan te passen om een snellere reistijd te creëren? Als je gevraagd wordt anderhalfuur van tevoren op het perron te zijn, gaat de Eurostar het (compleet terecht) niet winnen van het vliegtuig.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Bij mijn laatste keer met Eurostar was ik ook ongeveer 40 minuten voor vertrek in St.Pancras. Alhoewel er hier en daar mededelingen waren dat je 45 minuten van te voren aanwezig moet zijn. Maar ik kon gewoon doorlopen. Maar het advies schijnt zelfs 60 tot 90 minuten te zijn tegenwoordig.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Dat is toch van de zotte? Zijn het nou echt allemaal incapablo's daar die niet beseffen dat je op deze manier geen reizigers trekt of behoudt? De concurrentie met het vliegtuig is enorm.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Ik dacht dat de harde grens (voor Standard) op 15 minuten ligt. In 2018 ben ik nog met Thalys + Eurostar van Amsterdam naar Londen gegaan, de Thalys had een matige vertraging, waardoor er nog ca. 25 minuten overstaptijd over bleef, maar dat bleek geen enkel probleem bij het inchecken.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Het is goedkoper om iedereen een half uur van te voren te laten komen, zodat het personeel meer tijd heeft om iedereen te controleren. En dat is dus ook wat er bij zowel Eurostar als bij vliegtuigmaatschappijen gebeurd. De klanten die heel tijdgevoelig zijn kunnen die wachttijd afkopen door een duurder ticket te kopen, waardoor er maar een beperkt aantal reizigers een ander vervoersmiddel gaan kiezen.
De enige manier om uit dit systeem te ontsnappen is door de controles vooraf te schrappen. Maar voordat dat gebeurd moet er heel veel water door het kanaal stromen.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Wat is nu eigenlijk precies de reden van de controles? Is dat vanwege de veiligheid van de Kanaaltunnel of omdat het VK niet bij het Schengen-verdrag hoort?
Verder moet de frequentie inderdaad omhoog. Een aankomsttijd in London rond 12:00 uur (lokale tijd) zou gewoon mogelijk moeten zijn.
Verder moet de frequentie inderdaad omhoog. Een aankomsttijd in London rond 12:00 uur (lokale tijd) zou gewoon mogelijk moeten zijn.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Schengen, maar ook verlaten Douane-unie natuurlijk.
Eurostar Amsterdam - London
Het is allebei. De Kanaaltunnel eist ook dat alle bagage en reizigers worden gecontroleerd op explosieven.
Je gaat dus:
- eerst door de security
- dan langs paspoortcontrole NL (KMAR)
- dan langs paspoortcontrole UK (UKBF)
- dan eventueel langs Douane
Voordat je de trein naar Londen in mag.
Je gaat dus:
- eerst door de security
- dan langs paspoortcontrole NL (KMAR)
- dan langs paspoortcontrole UK (UKBF)
- dan eventueel langs Douane
Voordat je de trein naar Londen in mag.
Re: Eurostar Amsterdam - London
Een half uur voor vertrek uiterlijk aanwezig zijn lijkt mij best prima. Als je de frequenties omhoog gooit is dat probleem ook opgelost. Ik denk dat uiteindelijk het grootste probleem het prijsverschil met het vliegtuig zal blijven.verfmeer schreef: ↑do 21 apr 2022, 17:53Het probleem van de Eurostar is dat, net als bij vliegtuigen, iedereen gecontroleerd moet worden voordat diegene de trein in stapt. Dus krijg je ook dezelfde problemen als vliegtuigen. Stel dat iedereen pas 5 minuten van tevoren aanwezig is. Dan moet je dus genoeg personeel hebben staan om iedereen in die 5 minuten in te laten checken. Dat kan, maar is heel duur. Het personeel staat dan het grootste gedeelte van de dag uit z'n neus te vreten om vijf minuten druk bezig te zijn.
Het is goedkoper om iedereen een half uur van te voren te laten komen, zodat het personeel meer tijd heeft om iedereen te controleren. En dat is dus ook wat er bij zowel Eurostar als bij vliegtuigmaatschappijen gebeurd. De klanten die heel tijdgevoelig zijn kunnen die wachttijd afkopen door een duurder ticket te kopen, waardoor er maar een beperkt aantal reizigers een ander vervoersmiddel gaan kiezen.
De enige manier om uit dit systeem te ontsnappen is door de controles vooraf te schrappen. Maar voordat dat gebeurd moet er heel veel water door het kanaal stromen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Eurostar Amsterdam - London
Het Parool:
Kamerbrief.Mogelijk jarenlang geen trein naar Londen door verbouwing Amsterdam Centraal
Door de geplande verbouwing van Centraal rijdt er mogelijk jarenlang geen Eurostartrein vanuit Amsterdam naar Londen. Dat schrijft staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer.
Tijdens de verbouwing kan geen gebruik worden gemaakt van de lounge op het perron waar de Eurostar aankomt en vertrekt. In die lounge vindt de noodzakelijke security- en paspoortcontrole plaats.
Een alternatieve lounge is volgens de staatssecretaris ‘niet zomaar voorhanden’. Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen vanuit Amsterdam kunnen vertrekken naar Londen.
Re: Eurostar Amsterdam - London
"Dit zou betekenen dat er tijdens de jarenlange verbouwing geen Eurostartreinen rechtstreeks (secure) kunnen vertrekken naar London. Dit vind ik onacceptabel, uiteraard dient de Eurostar ook tijdens de verbouwing zoveel als mogelijk vanaf Amsterdam te kunnen vertrekken. De Eurostar is belangrijk voor de internationale treinreiziger en specifiek bij de transitie van vliegtuig naar trein op de kortere afstand. Daarom heb ik ProRail gevraagd om samen met NS alles op alles te zetten om de problematiek rond de Eurostar tijdens de verbouwing van Amsterdam Centraal op te lossen."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten