Vrijdag ging ik direct vanaf kantoor naar Keulen. Ik verliet het kantoor keurig om 15:30 en als alles goed zou gaan zou ik dan om 18:05 de Eurobahn hebben in Venlo.
Alleen ging niet alles goed en viel de intercity naar Eindhoven met aankomst 17:14 aldaar volledig uit. Dat ontdekte ik in Lage Zwaluwe, en aldaar besloot ik maar in de sprinter te blijven zitten tot Tilburg. Opgezadeld met een uur vertraging besloot ik aldaar op mijn telefoon alvast het grensticket naar Kaldenkirchen te kopen, toen ik met een melding geconfronteerd werd dat de trein uit Venlo om 19:05 zou uitvallen. Er zou een bus rijden die een uur langer onderweg is. Toen maar de volgende trein naar Arnhem gepakt en daar de RE19 naar Düsseldorf genomen van 18:45. Deze was goed vol, maar alles ging verder goed. Tot vlak voor Wesel, waar we ongepland moesten combineren met een trein uit Bocholt, die met +14 reed. Gelukkig was de RE 1 in Duisburg ook een kwartier vertraagd, waardoor de overstap van 5 minuten behouden bleef.
Zaterdagochtend ging het vervolgens verder. Ik wilde eerst nog een ommetje maken via het hernoemde station Leverkusen-Manfort, maar de RB48 had in Messe/Deutz al 7 minuten vertraging en met 10 minuten werd de trein terug kritisch. Ik maakte toen de misstap om niet meteen de aldaar halterende RE9 naar Siegen te nemen en wandelde rustig naar Köln Hbf. Daar werd naarmate het vertrekuur van de RE9 naderde het perron voller en voller. Uiteindelijk reed de lege RE op vertrektijd het station binnen en vertrok de trein volledig zitvol met vijf minuten vertraging. Die vertraging reed de trein er niet meer uit, en in Siegen werd de trein op spoor 2 ipv 54 binnengenomen, omdat de trein terug naar Keulen werd opgeheven wegens personeelsgebrek. Overstap naar Frankfurt gemist, en de reizigers van de stipte trein uit Frankfurt ook geen overstap. Ik heb festivalterreinen gezien die minder druk waren dan Siegen op dat moment.
Anyway, de trein naar Giessen vertrok vanwege die rare nieuwe IC gelukkig al om kwart voor elf zonder aansluiting uit Keulen, en was al een kwartier voor vertrek voorzien van volle gangpaden. In Giessen moest de hele meute samen met de daar al aanwezige reizigers de RE30 in, die voor al die instappers bijna tien minuten nodig had.
Vanaf Friedberg verliep mijn verdere programma naar Friedrichsdorf, Brandoberndorf, Seulberg en de S1/S2 ten zuiden van Offenbach verder rustig, weinig bijzonderheden en niet opmerkelijk druk.
Gisteren, zondag, ging het vanaf Frankfurt Ost nog voor een klein rondje via Hanau, Gross Umstadt en Darmstadt naar Pfungstadt, een onbeduidend zijlijntje onder Darmstadt. De trein naar Pfungstadt vertrok door een verstoorde treindienst een half uur te laat, en ging daardoor ook vijf minuten te laat terug naar Darmstadt. Tussen Darmstadt-Eberstadt en Süd werd de trein vervolgens bijna 20 minuten aan de kant gezet, aankomst in Darmstadt Hbf was dus 25 minuten te laat, maar gelukkig haalde ik mijn trein naar Mainz nog.
Bij de planning had ik al de werkzaamheden langs de Rijn gezien, en daarom voor 18 euro een IC-ticket naar Düsseldorf geboekt. Vrijdagochtend kreeg ik een mail of ik een upgrade naar de eerste klas met zitplaatsreservering wou bijboeken voor een tientje, wat ik heb gedaan. Helaas was ik weinig onder de indruk van het zitcomfort en de plaatsing van de stoelen versus de ramen.
De trein vertrok tien minuten te laat in Mainz en was een half uur te laat in Düsseldorf, wat eigenlijk maar vijf minuten later was dan oorspronkelijk aan kwartier vertraging was bedacht, dus het viel allemaal reuze mee. Vanaf Düsseldorf naar Rotterdam ging het via Venlo en Eindhoven, dat qua treinen probleemloos verliep behalve dat ik halverwege de reis ziek werd, maar dat is een ander verhaal…