Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Bij ruwe olie is het vooral van belang om te kijken naar zowel de wisselkoers tussen euro en dollar en de koers van Brent (Europa) of WTI-olie (VS). Op 10 maart was de wisselkoers euro/dollar €1,0988. Vandaag is deze 1,0709. Voor Brentolie geldt dat een vat sloot op 10 maart 117,82 dollar. Voor vandaag ligt de slotkoers boven de 120 dollar. Olie is voor westerse handelaren dus wel degelijk duurder dan voor de inflatie, maar de prijs is in periodes dat de beide koersen gunstiger waren niet zo exorbitant verlaagd als de prijzen aan het begin van de oorlog stegen. De grootste drijfveer hierachter is de boycot op Russische olie die Europa per tanker importeert/importeerde en de onzekerheid die dat met zich meebrengt. Bij zulk soort onzekerheden zijn er altijd veel speculanten actief die de markt volkomen verstoren.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
En met de laatste zin schoffel je de eerste zin onderuit. Dankjewel
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
In normale situaties geldt de eerste zin natuurlijk wel (ik zie nu dat de eerste zin wat meer strookt met de rest als het woord normaliter erin staat). De 'speciale militaire operatie' met dito opgelegde sancties jegens de agressor is alleen een niet bepaald normale situatie in de ogen van de marktverstorende speculanten. De speculatie raakt vaak niet eens zozeer de wisselkoers, maar hoofdzakelijk de oliemarkt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Apropos brandstofprijs: Omdat ik volgend weekeind er naar Belgistan ga heb ik net gekeken, of het loont te wachten met tanken. Resultaat, ik kan gerust hier in Duitsland tanken, want bij de Belgen is diesel rond tien cent duurder dan bij ons. Toen ik de de laatste keer ongeveer twee maanden geleden in Belgie was, kon ik ongeveer 30 cent per liter besparen. En zelfs als ik de verlaging van de Duitse energiebelasting niet meereken zijn de prijzen in Belgie sterker omhoog gegaan dan hier. Waarom?
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Vlak voor het circus aan prijsstijgingen begon heeft België gespeeld met de accijnzen. Daardoor zou het prijsverschil tussen benzine en diesel verleden tijd moeten zijn.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Niet dat ik me nou geroepen voel om de olie-industrie te verdedigen, maar het simpele feit dat de benzineprijs in Nederland gisteren een all time high bereikte duidt er op, dat de brandstofprijs in heel Europa weer eens een sprong omhoog gemaakt heeft. Ongetwijfeld spinnen de oliemaatschappijen daar garen bij, maar dat is niet hetzelfde als dat ze de verlaging van de MwSt. direct in hun zakken hebben laten glijden.Suus schreef: ↑di 07 jun 2022, 20:31 Is er ooit een moment in de geschiedenis geweest dat oliemaatschappijen niet bezig waren met geld binnenharken en hun posities beschermen? De rare manier hoe dit plan is uitgevoerd maakt het alleen maar een grotere cashgrab. En de Duitse media is ondertussen afgeleid door de wanordelijke toestanden die het #9EuroTicket tijdens Pinksteren heeft veroorzaakt.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Dit is de ontwikkeling van de E10-prijs van het dichtstbijzijnde Duitse tankstation voor mij:
En dit die van de E10-prijs gemiddeld in Nederland, volgens het CBS (data t/m 6 juni):
Misschien een cent of 5-6 wat ze er nu meer aan verdienen schat ik.
En dit die van de E10-prijs gemiddeld in Nederland, volgens het CBS (data t/m 6 juni):
Misschien een cent of 5-6 wat ze er nu meer aan verdienen schat ik.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Wereldwijd wordt opgeroepen om zuinig met energie om te gaan. Hoge voedsel- en energieprijzen zetten veel mensen klem. Maar deze Marie Antoinettes 2.0 denken dat het oude leventje gewoon door kan gaan.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik vind het eigelijk toch in brede zin maar niks als er vanuit de VVD-achterban zulk soort walkbacks van regeerakkoordafspraken komen. Dat is in 2012 ook nogal slecht afgelopen.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik vind 100 overdag eigenlijk wel prima zo op drukke snelwegen En zo heel veel tijd scheelt het niet, minutenwerk.
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Je kunt het altijd voorstellen die 130
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
-
Laatst gewijzigd door PHS op di 19 dec 2023, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Mij dunkt dat die betrouwbaarheid echt geen factor is, zeker niet als je het afzet tegen snelwegspitsverkeer.
Wordt in het artikel zelf nog veel gewijd aan daadwerkelijke oorzaken?
Wordt in het artikel zelf nog veel gewijd aan daadwerkelijke oorzaken?
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Permanent verkeersinfarct lees ik ook in dat er 24 uur per dag file zou zijn.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Net even in Duitsland getankt: een liter E10 €1,769. Bij de onbemande pomp hier in het dorp kost diezelfde liter mij €2,269
Nou ging er maar 22 liter in, maar ik met die 4,6km omrijden (was al over de helft bij de tandarts) heb ik dus wel €11 bespaard
Nou ging er maar 22 liter in, maar ik met die 4,6km omrijden (was al over de helft bij de tandarts) heb ik dus wel €11 bespaard
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik was laatst ook aangenaam verrast toen ik bij mijn vaste pomp bij Winterswijk in de buurt was. Ook onder de 1,80 terwijl het hier vaak dik 2,30 is. Ik heb eens berekend dat het vanaf een verschil van 50 cent zich loont om vanuit Deventer naar Winterswijk te rijden om te tanken. En dat verschil is er nu
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ik heb mijn eerste autopech Op de A30 tussen Ibbenbüren en Hörstel is de uitlaat eronderuit gedonderd en die sleepte ik achter me aan. Wegenwacht gebeld en nu maar wachten. Het wordt weer een lange nacht...
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Ach, in ieder geval ben je Krefeld voorbij.
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Zo is dat Maar niets zal mij bespaard blijven
Goed, net toen ik rond 2:30 uur op het punt stond om van de dorst het biertje dat ik in mijn rugzak had zitten open te maken "want van autorijden komt het vannacht toch niet meer", komt er een auto van de ADAC voor me aanrijden. Die monteur kijkt eens naar de uitlaat, breekt die hele unit eraf en zegt dat ik hem achterin kan gooien. En ik kon weer verder rijden, zegt hij doodleuk.
"Echt? Ik moet nog 100 kilometer!"
"Ja hoor, je maakt wat meer kabaal maar kun je gewoon op doorrijden. Geef eens gas?"
Het klonk inderdaad niet zoals het hoort maar ik ben dus gewoon naar huis gereden. Niet al te hard, hooguit 110, maar ik hoefde dus niet gesleept te worden (en dan tot de grens, in Nederland moest ik de ANWB nog maar een keer bellen maar dan zou die in ieder geval al in het juiste land staan).
Dus mijn blikkie staat nu vlak bij de garage en die ga ik morgen bellen. Nu lopend het laatste stukje naar huis en gauw bed in.
Oh, en Berlijn? Ja, was leuk
Goed, net toen ik rond 2:30 uur op het punt stond om van de dorst het biertje dat ik in mijn rugzak had zitten open te maken "want van autorijden komt het vannacht toch niet meer", komt er een auto van de ADAC voor me aanrijden. Die monteur kijkt eens naar de uitlaat, breekt die hele unit eraf en zegt dat ik hem achterin kan gooien. En ik kon weer verder rijden, zegt hij doodleuk.
"Echt? Ik moet nog 100 kilometer!"
"Ja hoor, je maakt wat meer kabaal maar kun je gewoon op doorrijden. Geef eens gas?"
Het klonk inderdaad niet zoals het hoort maar ik ben dus gewoon naar huis gereden. Niet al te hard, hooguit 110, maar ik hoefde dus niet gesleept te worden (en dan tot de grens, in Nederland moest ik de ANWB nog maar een keer bellen maar dan zou die in ieder geval al in het juiste land staan).
Dus mijn blikkie staat nu vlak bij de garage en die ga ik morgen bellen. Nu lopend het laatste stukje naar huis en gauw bed in.
Oh, en Berlijn? Ja, was leuk
Ik doe ook maar wat
Re: Het Grote Asfalt- en AutoTopic
Potverdrie, je maakt wat mee
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Het is sinds de start van de Corona erg slecht gesteld met het richting aangeven. En dan bedoel ik niet het links knipperen voor driekwart maar echt geheel geen richting aangeven op plekken waar dat wel moet. Vooral 's avonds en niet alleen op rotondes maar gewoon overal. Bij halteren en ook gewoon bij het afslaan. Gek genoeg had ik voor 2020 deze ervaring niet. Misschien veel ''rotte appels'' bijgekomen sinds die tijd . Ik zwaai tegenwoordig niet meer naar ''collega's'' die hun richtingaanwijzer niet of niet correct gebruiken, en het aantal bussen waar ik dan nog wel naar zwaai tijdens een gemiddelde dienst is echt schrikbarend laag. Minder dan 50%... Hen erop aanspreken heeft nul effect. Melden bij het management met de vraag of ze het nog eens onder de aandacht willen brengen heeft ook nul effect. Ik kreeg letterlijk als antwoord ''dat heeft toch geen zin dus dat is verspilde moeite''. Ik vind dat echt beroepschauffeur onwaardig en ik kan er echt niet bij dat dit op zo'n grote schaal gebeurt. Dit was voor mij ook een van de redenen om eerder te gaan solliciteren voor wat anders want ik erger me de hele dag kapot aan de hoge mate van onprofessionaliteit én dat als je er wat van zegt dat het aan dovemansoren gericht isDurashift schreef: ↑ma 25 jul 2022, 00:19 .. en beste chauffeurs.. gebruik nou gewoon de pinker op een rotonde 3/4.. Ja, het hoeft niet van de wetgever.. maar als ik een rode Setra op de N225 tegenkom.. dan verwacht ik dat die 1/2 rond gaat en niet 3/4 richting Veenendaal.. (hopelijk is de bus niet de tunnel doorgereden. )
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Utrecht: Alledaagse gebeurtenissen
Gebruik van de linker richtingaanwijzer op een rotonde is niet toegestaan: officieel is de gehele rotonde een doorgaande weg zonder mogelijkheid om linksaf te slaan. Ik doe het ook, omdat het de doorstroming bevordert, maar je kan er nooit op worden aangesproken als je het niet doet. Want in de letter van de wet doe je het dan goed.Durashift schreef: ↑ma 25 jul 2022, 00:19 .. en beste chauffeurs.. gebruik nou gewoon de pinker op een rotonde 3/4.. Ja, het hoeft niet van de wetgever.. maar als ik een rode Setra op de N225 tegenkom.. dan verwacht ik dat die 1/2 rond gaat en niet 3/4 richting Veenendaal.. (hopelijk is de bus niet de tunnel doorgereden. )
Verwachtingen zijn altijd gevaarlijk. Je weet nooit wat die rode Setra daar doet. Redenen genoeg waarom iets dat hetzelfde lijkt, onverwacht toch afwijkt. Instructie, afvoer gestrand voertuig, besloten vervoer, you name it.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten