^^^ klopt. Een gezegd in het transport, met een grote kern van waarheid, is dat je wel weet hoe laat je mag/moet vertrekken maar dat je nooit weet hoe laat je weer thuis bent.
Enfin, wat betreft mijn hogere snelheid: is een keuze.. ik kan ook kiezen om de auto aan de kant te zetten en een half uur pauze te nemen. Dan heb ik daarna weer een surplus aan rijtijd. Maar ja.. op de vrijdag(na)middag.. na een fikse werkweek.. ik wil dan wel naar huis, eerlijk gezegd.
Half uurtje pauze maken aan het einde van de dag heb ik niet zo'n moeite mee als ik dat kan combineren met de avondboodschappen. Dan is het nuttig bestede tijd, in opdracht van de wetgever

. Maar ja.. planningstechnisch komt het vaak niet uit dat ik ergens nabij een supermarkt eindig aan het einde van de route..
Verder plannen ze bij ons met Google maps.. dus dat is met een personenvoertuig en 100 km/h rekent over de snelwegen. Nu rijd ik vooral in de stad en provinciaal, dus veel snelweg zit er niet tussen en valt dat snelheidsverschil wel mee.. maar opvallend vind ik het wel. Pauzes, zoals op een dienstkaart in het OV bus, wordt ook niet ingepland. Ja, ze trekken er 3 kwartier vanaf op de je dagelijkse diensttijd. Maar plannen ermee om de rit qua aantal stops in tijd niet al te gek uit te laten lopen doen ze dan niet.
Tja, andere chauffeurs zijn daar dan weer blij mee.. want dat geeft hun
vrijheid om pauze te nemen wanneer zij dat willen en niet dat het voorgeschreven staat in de rit. Tja, ik denk dan: het gaat niet om het moment van pauze nemen.. maar om de pauzetijd mee te nemen in de berekening van de totale diensttijd. Want dat wordt nu niet gedaan.. nee, die drie kwartier kan men mooi invullen met route stops..