Dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
Veel negatieve berichten die ik tegenkom beginnen met "blij dat ik al 10 jaar met de auto reis", oftewel mensen die sowieso al jaren niet meer met de trein reizen klagen het hardst over de trein.
Re: Dienstregeling 2023
Daar wil FNV precies dezelfde normen als bij NSibodejoode schreef: ↑do 25 aug 2022, 16:19Alle Arrivatreinen rijden zonder conducteur en daar zitten ook drukke en lange treinen bij (Leeuwarden-Groningen bijv.). Daar is overigens wel geregeld echte controle door vliegende ploegen. Op die wijze kun je denk ik heel wat sprinter series zonder Hc laten rijden. Nog weinig gemerkt van schorumparadijs want bij die vliegende ploegen werken smoesjes niet.Suus schreef:In de sprinter Dordrecht - Roosendaal heb ik regelmatig kaartcontrole (ik schat ongeveer 75% van de tijd dat ik hem neem - maximaal 6 keer per week) en ik denk dat er dit jaar toch al zeven mensen zonder vervoersbewijs uit de trein zijn gegooid, en twee zonder mondkapje. Zonder conducteur wordt het een groot schorumparadijs.
https://www.fnv.nl/cao-sector/vervoer/s ... t-openbaar
https://www.transport-online.nl/site/89 ... op-arbeid/
Deze publicatie:
Trends in beleveing en beeldvorming van mobiliteit van Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid is wel interssant om te lezen.
Valt mij ook op dat de stakingen relatief weinig aandacht krijgen, zeker in verhouding tot Schiphol.
Verwacht dat in Brabant de reizigersdaling het grootst gaat zijn, vrijwel alle sprinters gaan daar in de daluren 1x per uur rijden
Re: Dienstregeling 2023
Nee, alleen in het weekend. Van de 6600 vind ik dat ik ontoelaatbaar, voor de overige treinseries kan ik er nog begrip voor opbrengen.
Helaas is de vakantieperiode net afgelopen. (Niet dat het voor mij iets had uitgemaakt, want ik ben toch nog niet op vakantie geweest.)DDietzen schreef: ↑za 27 aug 2022, 21:27 Misschien is het juist geen groot nieuws omdát het komkommertijd is, want er zitten in de vakantie veel minder mensen in de trein. Met name de forenzen zijn nu voor een aanzienlijk deel verdwenen, voor wie een staking meer impact heeft (omdat ze op hun werk móéten komen) waardoor ze sneller een scherpere, bozere mening uiten.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Klopt, avonduren na 20:00 en in het weekend. Zit men in Brabant extra krap met flirt bevoegd personeel of wat is de reden dat er in Brabant zoveel af gaat?
-
- Berichten: 266
- Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 18:29
Re: Dienstregeling 2023
Dit zal ook minder aandacht krijgen in de media, omdat het minder fotogeniek is, minder tot de verbeelding spreekt dan lange rijen op Schiphol. Het effect is eigenlijk veel groter, maar over een groter gebied en een langere tijd uitgespreid en daardoor minder opvallend. Voeg daar dan ook nog een zeker gewenningseffect van eerdere schrappingen aan toe en het plaatje is compleet.
-
- Berichten: 1705
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Ook politiek Den Haag laat niets van zich horen m.b.t. de stakingen en Dienstregeling 2023. Waar in het verleden een opgeheven spitstrein bij wijze van spreken al leidde tot Kamervragen, is het nu wel heel stil. Het is natuurlijk reces, maar m.b.t. andere issues zijn onze politici helemaal niet stil.
Laatst gewijzigd door Dennenboom op zo 28 aug 2022, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Dienstregeling 2023
Zowel de PvdA als GroenLinks als de VVD heeft Kamervragen gesteld.
-
- Berichten: 1705
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Dienstregeling 2023
Ik zie het nu ook:
https://www.openkamer.org/kamervraag/2022Z15729/
https://www.openkamer.org/kamervraag/2022Z15729/
Re: Dienstregeling 2023
Hoor ook niks vanuit lokale afdelingen van partij X of Y, denk dat men ook wel accepteert dat iets niet kan rijden omdat er geen mensen zijn net zoals in de horeca of winkels en zelfs Ikea heeft ermee te makenDennenboom schreef: ↑zo 28 aug 2022, 13:59 Ook politiek Den Haag laat niets van zich horen m.b.t. de stakingen en Dienstregeling 2023. Waar in het verleden een opgeheven spitstrein bij wijze van spreken al leidde tot Kamervragen, is het nu wel heel stil.
https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... rder-dicht
Voor de volledigheid ook de kamervragen van de VVD. (die van Groenlinks kon ik niet zo snel vinden)
https://twitter.com/minhas_fahid/status ... rGrGk7AoYQ
Gewenningseffect zal er zeker zijn, maar verlaten treinstations met een enkele verweesde reiziger is ook wel fotogeniekCommendatore schreef: ↑zo 28 aug 2022, 12:15 Dit zal ook minder aandacht krijgen in de media, omdat het minder fotogeniek is, minder tot de verbeelding spreekt dan lange rijen op Schiphol. Het effect is eigenlijk veel groter, maar over een groter gebied en een langere tijd uitgespreid en daardoor minder opvallend. Voeg daar dan ook nog een zeker gewenningseffect van eerdere schrappingen aan toe en het plaatje is compleet.
Re: Dienstregeling 2023
Een uurdienst tussen Dordrecht en Breda gaat inderdaad wat ver. Dat is in 2017 juist een halfuurdienst geworden ter compensatie van het wegvallen van de 1900.
Re: Dienstregeling 2023
Hier kun je de vragen van GroenLinks vinden: https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken ... ate&sta=16
- AppleMoose
- Berichten: 6098
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Dienstregeling 2023
Jullie doen net of er niks over in het nieuws geweest is. Iedere stakingsdag is in het journaal aan bod gekomen met een verslaggever ter plaatse en een reportage over de dag, inclusief reacties van reizigers en in diverse kranten hebben er ook artikelen over de stakingen en de achtergronden daarvan gestaan.
En blandning av sött och salt.
Re: Dienstregeling 2023
^^ ook ik heb regelmatig nieuws gehoord over de stakingen.
Re: Dienstregeling 2023
Gelukkig hebben de aangekondigde besparingen hun uitwerking niet gemist:
https://twitter.com/FNVSpoor/status/156 ... h_comments
https://twitter.com/FNVSpoor/status/156 ... h_comments
Re: Dienstregeling 2023
Is de 6600 tussen Dordrecht en Breda zo goed gevuld ja?
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Dienstregeling 2023
Dat valt wel mee, vrij matig zelfs. Maar Dordrecht in de weekenden maar een keer per uur een verbinding geven met Zuid-Nederland is ook zo wat.
Re: Dienstregeling 2023
Ik bedoel dan ook meer tussen Tilburg Reeshof en Den Bosch
Re: Dienstregeling 2023
Mja, maar als er twee keer per uur geen kip in zit, dan is het ook onzin om 2x/u te rijden. Per saldo heeft dan alleen Prinsenbeek een uurdienst. Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid worden dan samen met de trein naar Roosendaal twee keer per uur bediend. En ik geloof niet dat er op Prinsenbeek zoveel instapt.
Dacht te hebben begrepen dat de 1x/uur alleen tussen Breda en Dordrecht was.
♪♫ Graai, pak, grijp, jat, naai, pik en bedonder ♪♫
Re: Dienstregeling 2023
Nee,over het gehele traject zie oderstaande tekst uit de adviesaanvraag bij het Locov:
In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht (serie
6600) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven
rijden. NS onderzoekt of het mogelijk is om in het weekend deze serie later uit Nijmegen te
laten vertrekken (zoals in de avonduren), zodat een overstap geboden wordt vanuit de
Intercity uit Arnhem Centraal.
In het weekend en in de avonduren rijdt de Sprinter tussen Nijmegen en Dordrecht (serie
6600) één keer per uur in plaats van twee keer per uur. De eerste en laatste treinen blijven
rijden. NS onderzoekt of het mogelijk is om in het weekend deze serie later uit Nijmegen te
laten vertrekken (zoals in de avonduren), zodat een overstap geboden wordt vanuit de
Intercity uit Arnhem Centraal.
Re: Dienstregeling 2023
Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
Re: Dienstregeling 2023
Ik maak regelmatig gebruik van de 6600 en de frequentie verlagen naar 1 keer per uur gaat absoluut geen succes worden. Zelfs met een frequentie van 2 keer per uur zijn de treinen al goed gevuld waarbij de meeste treinen ook nog eens met 2 treinstellen gereden worden.
Re: Dienstregeling 2023
Maar Reeshof en Rosmalen hebben dan wel weer een stadsbus naar het hoofdstation in die plaats. En hoeveel reizigers zullen in het weekend zijn tussen Dordrecht en Brabant?Roeland schreef: ↑wo 31 aug 2022, 07:36 Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
Re: Dienstregeling 2023
Dordrecht-Breda en verder is volgens mij niet zo'n hele sterke verbinding.
Er vallen natuurlijk ook reizigers af, die in de plaats van 1x per uur de trein gewoon met de auto gaan of de stadsbus gaan gebruiken.Michael schreef: ↑wo 31 aug 2022, 09:44 Ik maak regelmatig gebruik van de 6600 en de frequentie verlagen naar 1 keer per uur gaat absoluut geen succes worden. Zelfs met een frequentie van 2 keer per uur zijn de treinen al goed gevuld waarbij de meeste treinen ook nog eens met 2 treinstellen gereden worden.
De plannen om het autoverkeer in Helmond te gaan verminderen kunnen in ieder geval bij het grof vuilRoeland schreef: ↑wo 31 aug 2022, 07:36 Dat zou betekenen dat ook (middel)grote plaatsen zoals Dordrecht en Wijchen nog maar 1x/uur een verbinding met Brabant houden in avond/weekend.
En dat middelgrote stations als Reeshof en Rosmalen nog maar 1x/uur bediend worden in avond/weekend.
Het halveren van de 6600 in avond/weekend vind ik dan ook echt van een andere orde dan het 1x/uur rijden van sprinters Rsd - Ddr of Ehv - Wt.
Draagt in ieder geval niet bij aan een aantrekkelijk OV product in Brabant
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39639
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Vooral een verspitste verbinding: doordeweeks genoeg studenten, maar in het weekend moet je het echt van dagjesmensen hebben nu er niet echt doorgaand treinverkeer meer is daar.
Ik kan me zomaar voorstellen dat de knip op Dordrecht deze verbinding ook geen goed gedaan heeft. Breda Prinsenbeek trok wel redelijk wat forensen die richting Rotterdam gingen met de toenmalige sneltrein. Maar voor die reizigers zou het zomaar kunnen dat de stadsbus naar station Breda gevolgd door de IC direct nu sneller is, scheelt sowieso een overstap.
Net zoiets geldt bij Dordrecht Zuid: als je toch moet overstappen voor Rotterdam kan je beter gelijk op Dordrecht de stadsbus pakken naar de wijken rondom Dordrecht Zuid. Dan kom je immers dichter bij huis uit met gelijkwaardige reistijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten