Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
NS-Reiziger schreef:Niets zegt mij dat hij niet de aangewezen snelheid voor rijden op zicht heeft beacht. Ook dan kan je het remproces an sich verkeerd hebben ingeschat. Voor de botsing met deze schade is geen hoge snelheid vereist.
Probleem is natuurlijk dat dit voor een metrobestuurder een zeer uitzonderlijke situatie is. Een trambestuurder zet meerdere keren per dag z'n tram een halve meter achter een andere netjes stil. Ik kan me zelfs voorstellen dat treinmachinisten dit beter kunnen door de grotere verscheidenheid aan stationssituaties dan wat je in een metrostelsel tegenkomt.
Ik meen me ook te herinneren dat er veel ongelukken waren met de Amsterdamse sneltram op gelijkvloerse kruisingen met ander verkeer tot het metropersoneel vervangen werd door trampersoneel.
In een reportage op AT5 was te horen dat het spoor mogelijk te glad was. Die gladheid zou komen door het invetten van het spoor om het piepende geluid van de remmen te verminderen... dat zou toch wel een wat slordige oorzaak zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
iljitsch schreef:Probleem is natuurlijk dat dit voor een metrobestuurder een zeer uitzonderlijke situatie is. Een trambestuurder zet meerdere keren per dag z'n tram een halve meter achter een andere netjes stil. Ik kan me zelfs voorstellen dat treinmachinisten dit beter kunnen door de grotere verscheidenheid aan stationssituaties dan wat je in een metrostelsel tegenkomt.
Men parkeert zo'n ding toch elke dag voor een stootblok bij Gaasperplas? Wel uitzonderlijk inderdaad om de afstand te schatten tot de geparkeerde trein en op basis daarvan de goede remsnelheid te betrachten, maar doe het dan met beleid. :Y
Die ingevette sporen zouden goed de oorzaak kunnen zijn dat de 'rekensom' van de bestuurder niet meer klopte.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wouter van Yahoo Groups GVBA schreef:De reden van de rookontwikkeling op CS was een brand in de cabine van stel
17.
Deze is zwaar beschadigd en tijdens het blussen ook niet zachtzinnig
behandeld.
Dus ook dit metrostel voorlopig/definitief aan de kant.
Bij de aanrijding zijn ook de tweede meelopende stellen beschadigd.
De koppelingen zijn gebroken en de koppen geknikt.
Dus op een doodgewone zaterdagmiddag 5 stellen aan de kant op het toch
al zo ruime rijvaardige wagenpark van de metro.
Uit GVB bronnen heb ik vernomen dat de brand door kortsluiting in de
cabinekachel is ontstaan en de aanrijding door doorglijden van de 2e
metrotrein.
Deze heeft gewoon geremd om voor het gele seinlicht (bij de metro net als
rood ook stop
betekenend) te stoppen, maar is gaan glijden en ondanks een dwangremming bij
het
passeren van het sein en de glijbeveiliging was de aanrijding niet meer te
voorkomen.
Medeoorzaak van het glijden is het railssmeersysteem aan het begin van de
tunnel
geweest die vet onder de wielen heeft gespoten in plaats van aan de
binnenzijde
van de wielflens.
Ik weet uit eigen ervaring dat zilvermeeuwen flink door kunnen glijden.
Jaren geleden ben ik een keer als passagier verrast daardoor. De metro remde
voor
station strandvliet, maar kwam pas halverwege strandvliet en bijlmer met
vele vierkante
wielen tot stilstand na een gigantische glijpartij. Zand en railremmen zoals
een tram hebben
ze nu eenmaal niet.
Ik wilde me net hardop gaan afvragen hoe een trein als er gestopt probeert te worden voor een sein, het nog een half perron doorglijdt. Maar dit schijnt dus met LHB weer te kunnen. :X
Snel wat stellen combineren tot een werkend treintje en verder stel ik de volgende omroep voor:
"Dames en Heren, op lijn 53 richting Centraal Station én lijn 54 richting Gein is een metro uitgevallen. Tijden op de displays zijn aangepast" plus die van de combi 54 naar CS en 53 naar Gaasperplas. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
5 stellen eruit, ik hoor de omroepen inderdaad al weer door het station klinken.
Overigens verbaas ik mij nergens meer over bij het GVB. Het is ze ook gelukt bij Gaasperplas door het stootblok te rijden en vervolgens de metro een stukje terug te zetten alsof er niets aan de hand was :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y
hier reageerde ik op
Ja de humor op gaasperplas is een ander verhaal.
ga eens op Verrijn Stuart op de overloop kijken wat daar gebeurd, t'is lachen maar kost zoveel geld al die schades.
Bengel schreef:Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y
hier reageerde ik op
Die post volgt na die van STF over het Gaasperplas ontsporinkje. Quoten van het laatste bericht is op OVNL niet nodig, en daar ging mijn opmerking -zoals net al verduidelijkt- dus ook over. En zelfs als ik het zou doortrekken naar dit ongeluk, staat er nog steeds 'bijna stellen dat'. Zeggen dat ik er vanuit ga dat dit een menselijke fout is, is een brug te ver.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
excuus zo je wilt, het ging hier even erg snel met posten dan word het even een rommeltje om te antwoorden.
Onze postings liepen langs elkaar heen,
voor de duidelijkheid, ik beschuldig je nergens van m.b.t. uitspraken gezien bovenstaande :pos:
NS-Reiziger schreef:
Bengel schreef:Je zou bijna stellen dat ze hun eigen graf graven door meer redenen te geven de boel automatisch uit te voeren! :Y
hier reageerde ik op
Die post volgt na die van STF over het Gaasperplas ontsporinkje. Quoten van het laatste bericht is op OVNL niet nodig, en daar ging mijn opmerking -zoals net al verduidelijkt- dus ook over. En zelfs als ik het zou doortrekken naar dit ongeluk, staat er nog steeds 'bijna stellen dat'. Zeggen dat ik er vanuit ga dat dit een menselijke fout is, is een brug te ver.
Laatst gewijzigd door Bengel op zo 21 feb 2010, 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Oh een excuus vroeg ik niet hoor, maar gelukkig is dit misverstand uit de lucht. Speculeren is heel interessant, beschuldigen (in dit geval van de bestuurder) is te gemakkelijk. ;)
En quoten hoeft dus niet als het het laatste bericht betreft waar je het over hebt, dus je hoeft er niet verplicht van te gaan houden. :D
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
dit is speculatief zoals het bedoeld is.
Inside wetenswaardigheden en er een conclusie aan vast knopen :X
STF schreef:
Wouter van Yahoo Groups GVBA schreef:De reden van de rookontwikkeling op CS was een brand in de cabine van stel
17.
Deze is zwaar beschadigd en tijdens het blussen ook niet zachtzinnig
behandeld.
Dus ook dit metrostel voorlopig/definitief aan de kant.
Bij de aanrijding zijn ook de tweede meelopende stellen beschadigd.
De koppelingen zijn gebroken en de koppen geknikt.
Dus op een doodgewone zaterdagmiddag 5 stellen aan de kant op het toch
al zo ruime rijvaardige wagenpark van de metro.
Uit GVB bronnen heb ik vernomen dat de brand door kortsluiting in de
cabinekachel is ontstaan en de aanrijding door doorglijden van de 2e
metrotrein.
Deze heeft gewoon geremd om voor het gele seinlicht (bij de metro net als
rood ook stop
betekenend) te stoppen, maar is gaan glijden en ondanks een dwangremming bij
het
passeren van het sein en de glijbeveiliging was de aanrijding niet meer te
voorkomen.
Medeoorzaak van het glijden is het railssmeersysteem aan het begin van de
tunnel
geweest die vet onder de wielen heeft gespoten in plaats van aan de
binnenzijde
van de wielflens.
Ik weet uit eigen ervaring dat zilvermeeuwen flink door kunnen glijden.
Jaren geleden ben ik een keer als passagier verrast daardoor. De metro remde
voor
station strandvliet, maar kwam pas halverwege strandvliet en bijlmer met
vele vierkante
wielen tot stilstand na een gigantische glijpartij. Zand en railremmen zoals
een tram hebben
ze nu eenmaal niet.
Die smering is om geluid te voorkomen? Zijn de bochten dan zo scherp dat er niet voldoende verkanting toegepast kan worden om de geluidsoverlast binnen de perken te houden?
Grappig dat naar Safe Haven wordt verwezen als de heilige graal, terwijl dat niet had opgelost dat een metro was doorgegleden/door rood was gereden/in dit geval de passagiers van de achterste metro er wat aan hadden gehad, sinds het niet toegepast hád kunnen worden vanwege een vol station Wibaut.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Verkiezingsvraagjes van de oppositie, al te grote deskundigheid is geen aanbeveling :o
Interessanter zou zijn geweest: waarom laat je een trein vanaf Amstel de tunnel inrijden als je weet dat het perron op de wibautstraat bezet is?
Je kan zeggen: computer weet niet beter, maar dat vind ik niet afdoende
robert55 schreef:Interessanter zou zijn geweest: waarom laat je een trein vanaf Amstel de tunnel inrijden als je weet dat het perron op de wibautstraat bezet is?
Dat vragen zich er meer af, getuige volgend bericht:
Zorgen GVB-medewerkers over metro Geplaatst op: dinsdag 23 februari 2010 23:00 Laatst bijgewerkt: dinsdag 23 februari 2010 23:01
Op de site van AT5 staat een filmpje ervan. Dat heeft trouwens wel toegevoegde waarde, het toont heel mooi hoe de metro in de tunnel terecht heeft kunnen komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.