Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Hmm ... heb juist het idee dat de laatste zaterdagen op het traject Utrecht - Rotterdam de treinen iets langer geworden zijn waardoor er meer zitplaats is.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Kort Nederlands nieuws
Is dat zo? Voor de 536, 539, 540, 543, 544, 547, 649 en 551 (dan komt de spits zelfs al op gang) staat morgen solo ICM op de rol. Weliswaar slechts één drietje, maar ook een viertje is, misschien wel sowieso, maar zeker zonder Hanzelijn veel te weinig. Het meest opmerkelijke is nog wel dat het allemaal omlopen lijken te zijn die eerder of later op de dag met 7 bakken rijden. Als men dat aan elkaar zou laten zitten zou 't nog steeds allemaal met 1 HC kunnen én er hoeft er geen rangeerder te komen opdraven om de helft eraf te halen...
Re: Kort Nederlands nieuws
Van de beloofde versterking tussen Zwolle en Amersfoort lijkt ook weinig terecht te komen...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Je moet niet naar de planning kijken maar naar wat er daadwerkelijk rijdt. Gisteren stond mijn trein ook metvsolo ICM gepland maar uiteindelijk kwam er een ICM7 aan, en de tegentrein was een ICM10 terwijl daar twee stellen gepland stonden.Pim-AllianceB95 schreef: ↑wo 05 okt 2022, 00:27 Is dat zo? Voor de 536, 539, 540, 543, 544, 547, 649 en 551 (dan komt de spits zelfs al op gang) staat morgen solo ICM op de rol.
Voor vandaag is inmiddels te zien dat de 536, 539 en 540 verlengd worden met een tweede stel.
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Kort Nederlands nieuws
Ah, juist! Ik had het idee dat het sinds maandag ook daadwerkelijk in de planning zou zitten, maar da's dus niet het geval, bedankt!
Re: Kort Nederlands nieuws
Re: Kort Nederlands nieuws
Er was ook beloofd de bestaande IC's per 3 oktober te verlengen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
En dat doet men ook, vrijwel elke solo ICM krijgt er een tweede stel bij. Alleen in de spits lukt het versterken nog niet bij elke trein.
Re: Kort Nederlands nieuws
En dat is dus het probleem, versterken in de spits....
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Dan moet je alsnog een extra stel (en tweede HC) regelen in de spits, want een losse VIRM6 of DDZ6 is nog steeds onvoldoende.
Re: Kort Nederlands nieuws
Dat klopt. Vanochtend reed er tussen Zwolle en Amersfoort zelfs een verdwaalde ICM9. De rest was ICM6 en 7.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar 8 bakken DDZ is nog altijd beter dan 9 bakken ICM.
En NS moet eens wat minder strikt omgaan met de normen voor het aantal conducteurs op een trein. Die luxe heeft men nu gewoon niet.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Kort Nederlands nieuws
Maar het staat in de cao dat het moet dus heeft NS zich eraan te houden.
Re: Kort Nederlands nieuws
Tja, ik kan je nu al zeggen dat als je op treinen van 8 bakken of meer 1 conducteur zet dat meer dan de helft dan niet zal rijden omdat er dan volgens de norm 2 HC's moeten zijn. Dat is namelijk het beeld van de laatste weken.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
Met name bij ICM is de norm krom, een VIRM6 is waarschijnlijk een stuk arbeidsintensiever voor een HC dan een ICM8.
Re: Kort Nederlands nieuws
Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Kort Nederlands nieuws
En daar zit het hem er ook weer in met een situatie zoals het perron op bijvoorbeeld station Olst, waarom ze die norm aanhouden. Daarnaast is er in die norm ook al rekening gehouden met het tunnelregime
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Re: Kort Nederlands nieuws
De vakbonden moeten zich wat dit betreft wat flexibeler opstellen nu er een personeelstekort is.Suus schreef: ↑do 06 okt 2022, 12:30 Alleen als beide partijen overeenstemming hebben dat de baknormen versoepeld worden, kan er wat gebeuren. Die overeenstemming is er niet, en het is overduidelijk dat de vakbonden structurele overschrijdingen van de normen in de smiezen zullen krijgen. Zie de mobilisatie tijdens de recente stakingen maar. NS kan dat duidelijk niet eenzijdig veranderen.
Er rijden momenteel al minder treinen, maar als de wel rijdende treinen dan ook niet verlengd kunnen worden, gaat dat ten koste van de reizigers. Die gaan vervolgens klagen tegen de conducteur, waardoor het leven van de HC ook niet leuker wordt.
Tevens zorgen de te korte treinen ook voor overvolle treinen, waardoor het ook gevaarlijk wordt.
Ik zou dus willen voorstellen dat overdag één HC voorlopig voldoende is, ongeacht de lengte van de trein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Kort Nederlands nieuws
Die vakbonden geven niet om de reiziger, maar zeggen dat alleen maar wanneer er weer eens een nieuwe stakingsonderhandeling is.
Reizigers kun je makkelijk vermijden in de eerste klas of de cabine, dus ik denk niet dat dat nou echt zo'n probleem is.
Reizigers kun je makkelijk vermijden in de eerste klas of de cabine, dus ik denk niet dat dat nou echt zo'n probleem is.
Ik heb geen onderschrift
Re: Kort Nederlands nieuws
Ik ben echt heel benieuwd wat de gevolgen op langere termijn zullen zijn. Er haken nu reizigers af, die komen niet zo snel weer terug. De prestaties van NS zijn in lange tijd niet zo slecht geweest. En ondertussen lopen de onderhandelingen over de verlenging van de concessie hoofdrailnet, waar het laatste woord zeker nog niet over gezegd is gezien de juridische complicaties. De huidige prestatie van NS maakt haar onderhandelingspositie om die concessie binnen te slepen er zeker niet beter op. Wat gaan de gevolgen worden van de huidige situatie op de toekomst van NS en het NS-personeel? We gaan het meemaken.
Re: Kort Nederlands nieuws
Het is koffiedikkijken, maar ik denk ongeveer zo:
- Het personeelstekort wordt vanzelf weer opgelost zodra de vraag naar arbeid over de hele linie weer afneemt;
- De prestaties verbeteren daarmee vanzelf weer;
- De reizigers keren vanzelf weer terug;
- De concessie wordt gewoon onderhands gegund, waarbij het hele feestje van vermeende oneerlijke concurrentie medio volgend decennium weer wordt uitgespeeld (met dezelfde uitkomst);
- O ja en ondertussen vinden er aan de NS-top weer allerlei wisselingen van de wacht plaats.
Re: Kort Nederlands nieuws
Stabiliteit in de NS-top is sinds het vertrek van de heer Van Boxtel ver te zoeken inderdaad.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten