Dienstregeling 2023
Re: Dienstregeling 2023
Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft die discussie met dienstregeling 2023 te maken?
Re: Dienstregeling 2023
Het is een discussie naar aanleiding van het uitsnijden van diverse treinseries vanwege personeelstekort, waardoor sommige aansluitingen vervallen en de reistijd op bepaalde verbindingen flink toe zal nemen.
Re: Dienstregeling 2023
Op het forum is onlangs iets gedeeld.
Bemined schreef: ↑vr 16 sep 2022, 21:44 Goederenpaden in 2023 zijn als volgt:Code: Selecteer alles
Vl :08 :21 :38 :51 Hrt :19 :32 :49 :02 Dn :30 :46 :00 :16 Hm :36 :52 :06 :22 Ehv :47 :03 :17 :33
Re: Dienstregeling 2023
En het vervolg daarvan is als volgt:
Code: Selecteer alles
Ehv :47 :03 :17 :33
Btl :01 :18 :31 :48
Tb :13 :31 :43 :01
Bd :29 :48 :59 :18
Zlw :39 :59 :09 :29
Ddr :49 :11 :19 :41
Re: Dienstregeling 2023
Dank
Mocht je ook nog dergelijke informatie hebben voor de andere richting, dan hou ik mij aanbevolen.
Mocht je ook nog dergelijke informatie hebben voor de andere richting, dan hou ik mij aanbevolen.
🍉
Re: Dienstregeling 2023
Code: Selecteer alles
Ddr :10 :19 :40 :49
Zlw :20 :30 :50 :00
Bd :30 :41 :00 :11
Tb :46 :58 :16 :28
Btl :57 :12 :27 :42
Ehv :12 :30 :42 :00
Hm :23 :42 :53 :11
Dn :29 :49 :59 :18
Hrt :41 :04 :11 :34
Vl :51 :16 :21 :46
Re: Dienstregeling 2023
Het verschil in snelheid komt met name doordat de treinen land-uit over het algemeen zwaarder zijn dan de treinen land-in. Een deel van de paden is ook geschikt voor de zware erts- en kolentreinen vanaf de Maasvlakte. Omdat een zware trein er langer over doet om op snelheid te komen, heeft die ook een langzamer pad nodig.
Re: Dienstregeling 2023
Op de website van het LOCOV is het advies verschenen over de door NS voorgestelde aanpassingen van dienstregeling 2023. Het advies telt 20 pagina's, de toon is ongekend kritisch.
https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx
https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Dienstregeling 2023
Met heel veel voorstellen die bij de vakbonden waarschijnlijk onbespreekbaar zijn.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2023
De vakbonden gijzelen het helel land als ze niet krijgen wat ze willen. Die kijken echt niet naar de klanten.
Re: Dienstregeling 2023
Een sterk kritisch advies!PHS schreef: ↑wo 05 okt 2022, 11:56 Op de website van het LOCOV is het advies verschenen over de door NS voorgestelde aanpassingen van dienstregeling 2023. Het advies telt 20 pagina's, de toon is ongekend kritisch.
https://locov.nl/publicaties/2314770.aspx
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
NS reageert alvast niet al te enthousiast op de adviezen:
https://www.nu.nl/economie/6227987/lang ... or-ns.html
https://www.nu.nl/economie/6227987/lang ... or-ns.html
Re: Dienstregeling 2023
In het Locov-advies wordt het inzetten van kantoorpersoneel als een van de vele maatregelen genoemd om op korte termijn mogelijk soelaas te bieden. Daar staat niet dat ze dan conducteur moeten spelen. Ik snap dat het een mooie beeldspraak is voor Rover om mee naar buiten te treden, maar zelfs al zou het uitvoerbaar zijn om die mensen iets in de operatie te laten doen, dan is de winst waarschijnlijk beperkt of nihil. Ze maken het de woordvoerder van NS wel heel makkelijk zo.
De teneur in het advies van het Locov is dat het schrappen in de dienstregeling niet tot een evenredige besparing op de personeelsdiensten lijkt te leiden. Dat is de feitelijke kern van de kritiek, en hoewel het een technischer verhaal is, is het juist dit punt waar Rover op had moeten hameren. Om het echt efficiënt - en reizigersvriendelijker - te regelen zal er een compleet nieuwe dienstregeling met sterk afwijkende patroontijden nodig zijn, en daar heeft NS waarschijnlijk geen zin in. Het is vanzelfsprekend sneller, makkelijker en dus goedkoper om in een bestaande dienstregeling ritten en/of complete treinseries te schrappen dan om van nul af aan te beginnen.
De teneur in het advies van het Locov is dat het schrappen in de dienstregeling niet tot een evenredige besparing op de personeelsdiensten lijkt te leiden. Dat is de feitelijke kern van de kritiek, en hoewel het een technischer verhaal is, is het juist dit punt waar Rover op had moeten hameren. Om het echt efficiënt - en reizigersvriendelijker - te regelen zal er een compleet nieuwe dienstregeling met sterk afwijkende patroontijden nodig zijn, en daar heeft NS waarschijnlijk geen zin in. Het is vanzelfsprekend sneller, makkelijker en dus goedkoper om in een bestaande dienstregeling ritten en/of complete treinseries te schrappen dan om van nul af aan te beginnen.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Dienstregeling 2023
Leuk zo'n advies, maar het wijzigingsblad van december wordt al over 12 dagen afgesloten dus daar gaat men niet veel meer mee doen.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Tja, dat is wel slim bedacht door NS dan. Last minute nog even advies vragen over extra uitdunningen (het normale traject loopt veel eerder in het jaar) en door de termijnen kan je zeggen dat ze er niks mee doen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2023
Want op elkaar gepropt staan in zeven bakken ICM is wel service?Vanwege het personeelstekort zet de NS soms kortere treinen in. Het bedrijf wil op lange treinen van gemiddeld acht rijtuigen namelijk twee conducteurs hebben. "Vanwege de (sociale) veiligheid en de service die we reizigers willen bieden."
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2023
Juist niet slim, lijkt mij. Dit levert NS forse (politieke) imagoschade op, die zich straks bij de nieuwe HRN-concessie misschien wel tegen NS kan keren.
Re: Dienstregeling 2023
Ik denk niet dat de NS het met opzet zo laat heeft aangevraagd, maar ze hadden het denk ik wel beter kunnen aanpakken door niet alle wijzigingen in één keer door te voeren. De inspraakperiode is gebaseerd op kleine wijzigingen, niet het omgooien van de halve dienstregeling. En wat locov ook opmerkt, een aantal van de wijzigingen die men deze zomer doorgevoerd heeft worden in december juist weer (deels) ongedaan gemaakt, wat extra werk oplevert voor de consumentenorganisaties (twee keer advies geven over hetzelfde). Als wijzigingsblad december een continuering was van de wijzigingen die men deze zomer al doorgevoerd had was het verschil kleiner geweest. Ook had men er voor kunnen kiezen sommige ingrepen pas in februari door te voeren.
Inderdaad, bij een trein die dusdanig vol zit dat de conducteur zich niet door de trein heen kan bewegen maakt het niet uit hoeveel HC's je hebt, controleren is dan toch onmogelijk.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2023
Sowieso is het wat dubbel omdat eerder dit jaar ook normaal advies over de dienstregeling 2023 is gevraagd. Toen was toch ook wel duidelijk dat er personeel tekort zou zijn en dat had een hoop dubbel advieswerk bespaard.
De consumentenorganisaties hebben immers op die eerdere aanvraag voor dienstregeling 2023 indirect ook weer hun adviezen aan de regionale busvervoerders gebaseerd. Daar kunnen ook nog wel zaken vervelend uitpakken als dingen niet meer aangepast kunnen worden op wat NS nu werkelijk volgend jaar gaat rijden.
De consumentenorganisaties hebben immers op die eerdere aanvraag voor dienstregeling 2023 indirect ook weer hun adviezen aan de regionale busvervoerders gebaseerd. Daar kunnen ook nog wel zaken vervelend uitpakken als dingen niet meer aangepast kunnen worden op wat NS nu werkelijk volgend jaar gaat rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Dienstregeling 2023
Ik heb al tijden het gevoel dat NS regiovervoer maar nadelig vind. Kortere afstanden kennen veel groeipotentie en er wordt alleen op IC gefocust.
Re: Dienstregeling 2023
Er zit inderdaad nog wel meer potentie in de sprinters, maar dat er 6x/uur een sprinter Rotterdam Centraal - Dordrecht rijdt/reed was een goede eerste stap. Een kwartierdienst in het weekend was fijn geweest, maar volgens mij zit dat er pas in als er meer zelfrijdende treinen zijn.
Maar ook na dit advies, dat volgens mij iets te veel inspeelt op meedenken met creatieve oplossingen en te weinig op technische uitwerking, blijf ik nog met vragen zitten. Worden met de uitsnijdingen de aansluitingen op Den Haag HS tussen sprinters en intercity's gerepareerd, vind ik interessanter dan busaansluitingen in Beverwijk. Waarom is er geen prioriteitenlijst meegestuurd terug naar NS dat wanneer er meer personeel blijkt te zijn, welke volgorde van opschaling het meest gewenst is. Meer nadruk op behoud van aansluitingen als treindiensten maar 1x/uur rijden, zodat je bij een tien minuten vertraagde intercity niet 55 minuten staat te wachten op de volgende sprinter. Waarom wordt er geen roadmap gevraagd voor zelfrijdende treinen, aangezien het personeelsgebrek structureel zal blijken te zijn (er wordt al 2027 genoemd).
Maar ook na dit advies, dat volgens mij iets te veel inspeelt op meedenken met creatieve oplossingen en te weinig op technische uitwerking, blijf ik nog met vragen zitten. Worden met de uitsnijdingen de aansluitingen op Den Haag HS tussen sprinters en intercity's gerepareerd, vind ik interessanter dan busaansluitingen in Beverwijk. Waarom is er geen prioriteitenlijst meegestuurd terug naar NS dat wanneer er meer personeel blijkt te zijn, welke volgorde van opschaling het meest gewenst is. Meer nadruk op behoud van aansluitingen als treindiensten maar 1x/uur rijden, zodat je bij een tien minuten vertraagde intercity niet 55 minuten staat te wachten op de volgende sprinter. Waarom wordt er geen roadmap gevraagd voor zelfrijdende treinen, aangezien het personeelsgebrek structureel zal blijken te zijn (er wordt al 2027 genoemd).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2023
Rover wil mensen van de kiosk inzetten als conducteur?
-
- Donateur
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Dienstregeling 2023
Nee, als vertrekassistent of iets dergelijks.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Dienstregeling 2023
Dat dus. Nu is het aantal keer dat een conducteur echt langs komt voor controle of service ook niet heel groot als er wel ruimte is (en nee, daarmee wil ik niet alle conducteurs over één kam scheren).Meltrain schreef: ↑wo 05 okt 2022, 17:37Want op elkaar gepropt staan in zeven bakken ICM is wel service?Vanwege het personeelstekort zet de NS soms kortere treinen in. Het bedrijf wil op lange treinen van gemiddeld acht rijtuigen namelijk twee conducteurs hebben. "Vanwege de (sociale) veiligheid en de service die we reizigers willen bieden."
In plaats van kantoorpersoneel en Kioskmedewerkers inzetten zou je ook S&V op onoverzichtelijke perrons kunnen laten meekijken met de vertrekprocedure in plaats van een tweede HC laten meerijden op de trein als die er niet is. Maar ik heb het idee dat enige creativiteit om reizigers normaal te vervoeren ontbreekt, en dat verziekte verhoudingen tussen NS en vakbonden niet gaat helpen.
Beul van de blindegeleidelijn
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten