

Met wijsheid achteraf was het het beste geweest als het oude hoofdlijnstation Coimbra was blijven heten, en het nieuwe station Coimbra-Cidade (= Stad) genoemd was; die laatste naam heeft het overigens tot de volksmond gebracht. Hogere machten hebben evenwel bepaald dat het nieuwe station Coimbra (sec) genoemd moest worden, en dat het oude station een afgeleide naam moest krijgen. Maar welke? "Coimbra-Entroncamento" (aansluiting, "junction") was logisch geweest, maar helaas ligt er al een station Entroncamento tussen Lissabon en Coimbra, en dat zou verwarring geven. De gebruikelijk oplossing in Portugal is dat een tweede station in dezelfde plaats, waarvoor geen betere naam te verzinnen is, in zo'n geval het achtervoegsel -A krijgt; een eventueel derde krijgt -B. In de landen van de voormalige Sovjet-Unie bestaat iets dergelijks met -I, -II etc.
En nu komt het grote mysterie. Het oude hoofdlijnstation kwam Coimbra-B te heten. Waarom? Niemand die het weet. Er is ook nooit een station Coimbra-A geweest. Wel wordt de naam Coimbra-A veelvuldig door mensen, die ten onrechte denken het "systeem" te snappen, gebruikt voor het nieuwe station - ten onrechte dus.


Station Coimbra telt vier sporen die, overzichtelijk, van links naar rechts 1 - 2 - 3 - 4 genummerd zijn. Spoor 3 is geen perronspoor, werd vroeger gebruikt voor het omlopen van locomotieven en is tegenwoordig gekortwiekt. Tegenwoordig doen alleen regionale treinstellen Coimbra aan.


Aan spoor 2, met de rug tegen spoor 1, ligt de restauratie.


Spoor 1 maakt dat Coimbra niet echt een kopstation was; tussen 1906 en 2009 reden er in de dagrand, voorafgegaan door een man met een vlag, treinen over straat tussen Coimbra en Coimbra-Parque, wat het begin-/eindpunt was van het lijntje naar Lousã. Allemaal verleden tijd. De draden boven de weg zijn voor een trolleybus die bij mijn beste weten eveneens verleden tijd is.


En in december 2023 zal ook het doek vallen voor het lijntje tussen Coimbra en Coimbra-B, en daarmee voor station Coimbra. Wat rest is Coimbra-B met zijn onverklaarbare naam. Hieronder is het begin van het op te heffen lijntje te zien; de hoofdlijn richting Lissabon buigt naar rechts. De sporen op Coimbra-B zijn overigens onnavolgbaar genummerd: 8 - 7 - 2 - 1 - 3 - 4 - 5.

Achter ons bevindt zich het stationsgebouw op een eilandperron. Het idee is dat met het vervallen van spoor 7 en 8, die in hoofdzaak gebruikt worden voor de bediening van het lijntje naar Coimbra, het stationsgebouw aan de straat komt te liggen. Saillant detail: Aan het perron van spoor 8 is de huidige hoofdtoegang te zien - althans voor wie niet met de auto komt.