Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Een discussie rondom lijn 101 afgesplitst naar een apart topic, omdat die daar beter op zijn plaats is.
viewtopic.php?f=57&t=16698
viewtopic.php?f=57&t=16698
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
1 op de 5 BYD's zal niet gerepareerd zijn wanneer EBS de concessie overneemt.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Wat mij opvalt in het vervoerplan van EBS: er komt (terecht) een rechtstreekse bus tussen Apeldoorn en Harderwijk, omdat er (blijkbaar) best wel wat (impliciete) vervoersvraag tussen beide plaatsen zit.
Tegelijkertijd wordt lijn 103 (Apeldoorn - Barneveld) opgeheven (weliswaar blijft er 1x/uur een overstapverbinding in Voorthuizen). Zit er dan veel minder (impliciete) vervoersvraag tussen Apeldoorn en Barneveld?
De makkelijkste oplossing voor Apeldoorn - Barneveld (weer) rechtstreeks aan te bieden lijkt mij trouwens: lijn 104 splitsen in twee delen:
* lijn 103: Barneveld - Kootwijkerbroek - Wittenberg - Apeldoorn
* lijn 104: Wittenberg - Harderwijk
Waarbij lijn 102-103 op Wittenberg - Apeldoorn overdag samen een halfuurdienst rijden.
Tegelijkertijd wordt lijn 103 (Apeldoorn - Barneveld) opgeheven (weliswaar blijft er 1x/uur een overstapverbinding in Voorthuizen). Zit er dan veel minder (impliciete) vervoersvraag tussen Apeldoorn en Barneveld?
De makkelijkste oplossing voor Apeldoorn - Barneveld (weer) rechtstreeks aan te bieden lijkt mij trouwens: lijn 104 splitsen in twee delen:
* lijn 103: Barneveld - Kootwijkerbroek - Wittenberg - Apeldoorn
* lijn 104: Wittenberg - Harderwijk
Waarbij lijn 102-103 op Wittenberg - Apeldoorn overdag samen een halfuurdienst rijden.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Lijn 103 was natuurlijk pas vrij nieuw en sowieso alleen maar in de spits. Barneveld was daarvoor (en na introductie van de 103 ook buiten de spits) al aangewezen op een overstap in Voorthuizen of met de trein via Amersfoort. Nu is daar zelfs nog de mogelijkheid bijgekomen om met de 104 in Wittenberg over te stappen. Het levert verder ook geen tijdverlies op.
Jouw idee zorgt er juist voor dat de volledige knoop in Wittenberg uit elkaar trekt. Daarnaast moet je de dienstregeling op Wittenberg-Apeldoorn gaan uitbreiden waar dat niet nodig is (in ieder geval niet buiten de spits). Lijkt me niet interessant voor een vervoerder.
Jouw idee zorgt er juist voor dat de volledige knoop in Wittenberg uit elkaar trekt. Daarnaast moet je de dienstregeling op Wittenberg-Apeldoorn gaan uitbreiden waar dat niet nodig is (in ieder geval niet buiten de spits). Lijkt me niet interessant voor een vervoerder.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Perfecte oplossing zou zijn: een snelRRReis van Barneveld naar Apeldoorn via de snelweg.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Snel zal dat niet worden met de 'dagelijkse' file op de A1 tussen Apeldoorn en Amersfoort.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Dan moet er een ontheffing komen om bij file op de vluchtstrook te kunnen rijden.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Maar waarom moet er een rechtstreekse verbinding komen tussen Barneveld en Apeldoorn? Zijn de passagiersaantallen dan zodanig hoog dat dit noodzakelijk is?
Waar is Barneveld eigenlijk afhankelijk van betreffende voorzieningen, zoals ziekenhuis? Apeldoorn, Amersfoort of Ede?
Ik ben voor openbaar vervoer, maar het moet we zinvol zijn. Om 80% van de tijd met een lege bus te rijden omdat er ergens een klein vervoersaanbod is met voldoende alternatieven is geld weggooien wat je elders kunt gebruiken.
Waar is Barneveld eigenlijk afhankelijk van betreffende voorzieningen, zoals ziekenhuis? Apeldoorn, Amersfoort of Ede?
Ik ben voor openbaar vervoer, maar het moet we zinvol zijn. Om 80% van de tijd met een lege bus te rijden omdat er ergens een klein vervoersaanbod is met voldoende alternatieven is geld weggooien wat je elders kunt gebruiken.
When you're tired of London, you're tired of life
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Omdat EBS veel vervoervraag ziet tussen Apeldoorn en Harderwijk. Barneveld is, qua omvang en afstand tot Apeldoorn, daar enigszins mee vergelijkbaar.
Daarbij pleit de gemeente Barneveld al jarenlang voor een treindienst richting Apeldoorn (perron aan hoofdspoor bij Barneveld-noord). Dan zal er mogelijk toch wel wat vervoersvraag zijn?
Daarbij pleit de gemeente Barneveld al jarenlang voor een treindienst richting Apeldoorn (perron aan hoofdspoor bij Barneveld-noord). Dan zal er mogelijk toch wel wat vervoersvraag zijn?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Vervoerstechnisch is het ook wel handig. 102 doet het goed, maar de belangrijkste kernen van deze lijn hebben een station in de buurt (Voorthuizen, Hoevelaken)
Ik heb geen onderschrift
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Je weet nooit wat EBS gedurende de concessie gaat onderzoeken en aanpassen.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Die is er vooral tussen Barneveld en Amersfoort. En daar mag de bus gebruik maken van de vluchtstrook.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
In de kaart staat lijn 231 ook als 371 aangegeven. Dat was slechts een systeemnummer toch? 231 blijft gehandhaafd worden dacht ik.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Mag de Twentse lijn 80 van Westerhaar naar Hardenberg niet meer op de kaart? Die lijkt me toch niets minder dan de 81 of 513 die er wel op staan.regenmaker schreef: ↑vr 18 nov 2022, 12:38 Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Zeker nu lijn 206 via de Arnhemseweg gaat rijden, zou ik ervoor pleiten om de Apeldoornse lijn 10 in beide richtingen via de Kayersdijk te laten rijden en te verlengen naar het Gelre Ziekenhuis.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
De Intercity's van de NoordOost (1600 en 1700) hebben in Apeldoorn hun stationnement precies op kwart over en kwart voor het hele uur. De stadsdienst in Apeldoorn sluit daar al jarenlang op aan met de bekende parade waarbij alle stadslijnen nagenoeg tegelijkertijd vertrekken. Door de tijdligging van de NoordOost is de stadsdienst zo ingericht dat elke buslijn een rondje heeft dat binnen 25 tot 30 minuten te maken is. Bij lijn 10 is dit uiteraard ook het geval, en om de aansluiting op de NoordOost te waarborgen kan de route niet zonder meer verlengd worden.
Beeldmateriaal bij het Apeldoornse rendez-voussysteem in de stadsdienst:
Beeldmateriaal bij het Apeldoornse rendez-voussysteem in de stadsdienst:
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Sinds RRReis is daar vanaf gestapt, ook van de rondjes die 43 min duren.
Zo duurt het rondje lijn 1 en 2/8 langer dan een half uur, lijn 3 en 4 juist korter.
Zo duurt het rondje lijn 1 en 2/8 langer dan een half uur, lijn 3 en 4 juist korter.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Is dat zo? Ik zie er geen bord staan dat dit toegestaan is.
Andersom, van Amersfoort naar Barneveld staat de bus gewoon in de file op de spitsstrook. Meermaals gezien in de ochtendspits.
Nou.. van Voorthuizen naar het station in Barneveld (Noord) is nog wel een eindje hoor. Zelfde als met Hoevelaken.. voordat je bij het station bent..heeft de lijn (richting Amersfoort) al een groot deel van het dorp bediend. Terschuur en Zwartbroek heb je ook nog én in Amersfoort zelf heb je nog wel mensen die vanaf de stadsring (Hoge Weg) instappen naar centraal, denk ik.sirvinniei schreef: ↑do 17 nov 2022, 11:54 (..). 102 doet het goed, maar de belangrijkste kernen van deze lijn hebben een station in de buurt (Voorthuizen, Hoevelaken)
Ede, lijkt mij. Is het minst ver qua afstand en bereikbaarheid voor familie/bezoekers. Rechtstreekse trein en een kort stukje met de bus.gkw1969 schreef:(..)Waar is Barneveld eigenlijk afhankelijk van betreffende voorzieningen, zoals ziekenhuis? Apeldoorn, Amersfoort of Ede? (..)
Okay, dat heeft Amersfoort ook... maar dat ziekenhuis ligt aan de westkant van de stad.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
En ook de hele dienstregeling staat online via de reisplanner op www.rrreis.nlregenmaker schreef: ↑vr 18 nov 2022, 12:38 Nieuwe dienstregeling
Nieuwe lijnennetkaart (pdf)
Nieuwe dienstregelingswijzigingen en lijnennetkaart staan online.
Edit: dat is nog niet het geval. Alleen de niet RRReis bussen zijn toegevoegd.
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Veluwe Zuid staat er wel in. Ik kan althans op 25 december een reis plannen van Arnhem naar het Kroller-Muller. En om het simpel te houden: deze bussen staan in de RRReis-planner genoemd als 'Breng' bussen . Vraag ik me toch weer af hoe het met acceptatie van Breng en RRReis-abonnementen geregeld is (gaat worden).
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
Voorthuizen is letterlijk 5 minuten met de bus of een kwartier met de fiets. Er wordt nu al door de meeste Voorthuizenaren die uit het westen komen via Barneveld Noord gereisd.Durashift schreef: ↑zo 20 nov 2022, 14:08
Nou.. van Voorthuizen naar het station in Barneveld (Noord) is nog wel een eindje hoor. Zelfde als met Hoevelaken.. voordat je bij het station bent..heeft de lijn (richting Amersfoort) al een groot deel van het dorp bediend. Terschuur en Zwartbroek heb je ook nog én in Amersfoort zelf heb je nog wel mensen die vanaf de stadsring (Hoge Weg) instappen naar centraal, denk ik.
Hoevelaken heeft ook al buurtbus 509 en bij Terschuur en Zwartebroek zijn kleine dorpjes met minder dan 1500 inwoners. Een buurtbus zou voor die kernen volstaan, bijvoorbeeld van Hoevelaken naar Barneveld Noord, zodat Hoevelaken alsnog twee keer per uur een verbinding heeft met het station.
Blijft eidenlijk alleen het stadstraject over (Hoevelaken-Amersfoort). Dat moet je wel blijven bedienen, maar ik denk dat een spitsbus daar voldoende is voor het bedrijventerrein de wieken. Voor de rest rijdt de bus grotendeels parallel aan lijn 8.
Ik heb geen onderschrift
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
En wat is je punt? Dat lijn 102 met gemak opgeheven kan worden? Dan ga je met deze redenatie aan een heleboel dingen voorbij:
- De knooppunten in Voorthuizen en Wittenberg zijn er niet voor de kat zijn viool. De noord-zuidverbindingen op de Veluwe bieden hier korte overstappen op de 102 die oost-west rijdt. De korte overstappen maken het reizen richting Apeldoorn voor een groot deel van de Veluwe minder omslachtig dan het met de trein is.
- Terschuur en Zwartebroek hebben geen baat bij een buurtbus die de reizigers opzadelt met een extra overstap als deze naar Amersfoort willen. Richting Apeldoorn help je de betrouwbare verbinding die er nu is al helemaal om zeep.
- Overstappen op de Valleilijn gaat niet makkelijk samen met de gebruikte symmetrietijd op de rest van de Veluwe. De knooppuntdienstregeling op de Veluwe gaat uit van een symmetrietijd op 26/56, wat ongeveer vier minuten voor de op het spoor gebruikelijke symmetrie is. De Valleilijn ligt daar juist vier en een halve minuut achter.
- Hoevelaken is niet zomaar een klein dorpje. Grote delen liggen relatief ver van het station af, omdat het spoor aan de verkeerde kant van de A1 ligt.
- In Hoevelaken bedient lijn 102 een dependance van het Van Lodenstein College. Verbindingen met deze christelijke scholen zijn van levensbelang voor scholieren op de gehele Veluwe.
- Waarom wil je de rechtstreekse verbinding die Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur nu met Amersfoort Centrum hebben verbreken?
- De knooppunten in Voorthuizen en Wittenberg zijn er niet voor de kat zijn viool. De noord-zuidverbindingen op de Veluwe bieden hier korte overstappen op de 102 die oost-west rijdt. De korte overstappen maken het reizen richting Apeldoorn voor een groot deel van de Veluwe minder omslachtig dan het met de trein is.
- Terschuur en Zwartebroek hebben geen baat bij een buurtbus die de reizigers opzadelt met een extra overstap als deze naar Amersfoort willen. Richting Apeldoorn help je de betrouwbare verbinding die er nu is al helemaal om zeep.
- Overstappen op de Valleilijn gaat niet makkelijk samen met de gebruikte symmetrietijd op de rest van de Veluwe. De knooppuntdienstregeling op de Veluwe gaat uit van een symmetrietijd op 26/56, wat ongeveer vier minuten voor de op het spoor gebruikelijke symmetrie is. De Valleilijn ligt daar juist vier en een halve minuut achter.
- Hoevelaken is niet zomaar een klein dorpje. Grote delen liggen relatief ver van het station af, omdat het spoor aan de verkeerde kant van de A1 ligt.
- In Hoevelaken bedient lijn 102 een dependance van het Van Lodenstein College. Verbindingen met deze christelijke scholen zijn van levensbelang voor scholieren op de gehele Veluwe.
- Waarom wil je de rechtstreekse verbinding die Hoevelaken, Zwartebroek en Terschuur nu met Amersfoort Centrum hebben verbreken?
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
De knoop in Voorthuizen is voornamelijk voor Barneveld<->Apeldoorn, al is daar inmiddels middels lijn 104 al een gelijkwaardig alternatief voor gekomen.ArrivaBas schreef: ↑ma 21 nov 2022, 07:00- De knooppunten in Voorthuizen en Wittenberg zijn er niet voor de kat zijn viool. De noord-zuidverbindingen op de Veluwe bieden hier korte overstappen op de 102 die oost-west rijdt. De korte overstappen maken het reizen richting Apeldoorn voor een groot deel van de Veluwe minder omslachtig dan het met de trein is.
De knoop in Wittenberg is inderdaad belangrijk, maar als lijn 102 zou wegvallen, dan zou je lijn 104 kunnen knippen, waarbij het deel vanuit Barneveld doorrijdt naar Apeldoorn. Ook zou je kunnen bedenken dat wellicht de overstapknoop deels naar rotonde Garderenseweg/Flevoweg kan verplaatsen met de nieuwe snelbus 206.
Maar hoeveel reizigers zijn er nu echt die van Terschuur/Zwartebroek naar Apeldoorn reizen? Ik denk eerder dat reizigers vanuit die dorpen naar Barneveld reizen (bijv. voor het gemeentehuis) dan naar Apeldoorn. Er is destijds (toen er serieus nagedacht werd over het schrappen van lijn 102 tussen Voorthuizen en Amersfoort en die geheel naar Barneveld te laten rijden i.p.v. alleen enkele spitsritten) als eens geopperd om buurtbus 509 dan te wijzigen, door die niet meer via Leusden te laten rijden maar Barneveld-Achterveld-Terschuur-Zwartebroek-Hoevelaken (incl. station)-Nijkerkerveen-Nijkerk.
Eens, maar hij zei dan ook dat de lijn tussen Amersfoort en Hoevelaken dan zou moeten blijven bestaan. Je zou hem dan tot halte Hofweg (moet je die halte wel naar de westzijde van de rotonde verplaatsen) kunnen blijven rijden. Al zou je dan ook kunnen nadenken om hem daarna nog naar Zwartebroek en Terschuur te sturen als ringlijn (dus een rondje Hoevelaken->Zwartebroek->Terschuur->Hoevelaken), zodat lijn 509 niet eens aangepast hoeft te worden (neemt ook meteen het grootste nadeel voor die dorpjes weg).
Die school heeft daar nu juist al speciale scholierenlijnen voor Al opperde hij ook al om lijn 102 dus op Amersfoort-Hoevelaken te behouden, dus dan blijft die lijn daar ook nog komen (alleen niet meer oostelijk van Hoevelaken).
Alleen dus Zwartebroek en Terschuur, maar dat zijn maar hele kleine kernen die op zichzelf niet eens een bus overeind kunnen houden. Al noemde ik eerder al een mogelijk alternatief om deze twee dorpjes toch te behouden indien je nog wel Amersfoort-Hoevelaken behoudt (wat mij in vrijwel elke mogelijke opzet zou moeten haast, juist op dit stuk is die lijn vrij druk)
Re: Concessie IJssel-Vecht (2023-2035)
EBS bestelt 31 13.5m Ebusco 3.0's voor IJssel-Vecht: Twitterlinkje naar LinkedIn
請勿靠近車門
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten