Een hoop blunders hier, maar ik overtref waarschijnlijk iedereen met wat er allemaal misging op mijn treinreizen dit jaar. Drie jaar geleden ging het ook al goed mis (zie mijn reisverslagen Interrail 2019 in OV in Beeld).
In mei drie dagen weggeweest. De eerste twee dagen verliepen probleemloos, maar op dag 3 ging het helemaal mis. Ik reisde met een Osprey Farpoint-rugzak, deze heeft een kleinere afneembare rugzak.
Op station Luxembourg wil ik dus de trein nemen richting Diekirch, deze rijdt met een oud CFL 2000-treinstel. Ik ga al vroeg naar binnen om wat interieurfoto's te nemen, maar ben zo dom om de kleinere rugzak te laten staan. Vervolgens stap ik even uit, want het is nogal warm in de trein, maar vervolgens rijdt de trein weg, met mijn tas erin. Mijn camera en mijn grotere rugzak heb ik gelukkig nog wel. Mijn plan is nu om de volgende trein te nemen en dan de trein terug richting Luxembourg op dezelfde verbinding, waar dan het treinstel op zou moeten rijden waarin mijn tas ligt. Dit plan mislukt uiteindelijk ook, ik stap uit in Colmar-Berg om de tegentrein te nemen, vervolgens ga ik in Cruchten naar het andere treinstel, maar mijn tas is niet te vinden. Waarschijnlijk is dan ook nog eens mijn portemonnee uit mijn broekzak gevallen (korte broek, dus de zakken zijn niet heel strak), omdat ik over het perron moest rennen (of ik ben bestolen). Dus op één dag twee essentiële dingen kwijtgeraakt. In de tas zaten mijn telefoonlader en powerbank (en mijn European Rail Timetable), en in de portemonnee mijn pinpas, OV-chipkaart en diverse buitenlandse vervoersbewijzen, waaronder een Carte Pass Pass (de chipkaart van Noord-Frankrijk) en een TEC Multiflex-kaart. Uiteindelijk ben ik nog thuisgekomen via Brussel en Turnhout met mobiele e-tickets van NMBS en De Lijn. Mijn zus heeft me nog in Reusel met de auto opgehaald, want een los kaartje is hier aan de dure kant.
Gelukkig zat er een bagagelabel aan de kleine tas met mijn nummer erop, dus krijg ik na enkele dagen een sms van een Luxemburgs nummer dat ik hem kan ophalen, bij het politiebureau in Luxembourg (de stad). Gelukkig heb ik daar een week later de tijd voor, en kan ik er tegen lage kosten heen. Mijn tas is terug, maar de portemonnee helaas niet.
Maar dan de zomervakantie. Een Interrailtocht van maar liefst 15 dagen, die uiteindelijk tot 14 dagen gereduceerd wordt omdat ik er na alle chaos wel genoeg van heb (het lukt vaker niet dan wel om de planning aan te houden). Ik ga op vakantie en ik raak kwijt (in volgorde van belang):
- mijn camera, geleend van mijn vader, met daarop de foto's van de eerste 3 dagen;
- mijn bril, waardoor ik de helft van de reis minder goed kon zien (voortaan neem ik altijd een reservebril mee);
- een OV-dagkaart van Budapest, precies wanneer er controle wordt aangekondigd voor het metrostation van Budapest-Déli. Boete gekregen van 8000 forint (ongeveer 20 euro). Uiteindelijk zat het ticket in een zijvak van mijn tas

;
- een FFP2-mondkapje (mijn enige op dat moment), net wanneer ik hem in Italië officieel nodig heb. Uiteindelijk een normaal medisch mondkapje gedragen binnen Italië, de FFP2-plicht in het OV werd nergens gehandhaafd;
- mijn broodtrommel, met daarin ook bestek (ik heb onderweg een nieuwe kunnen kopen). Het was er een die mijn vader heel lang gebruikt heeft (al hechtte hij er nauwelijks waarde aan, het was vooral ik die een beetje sentimenteel was). Het stomme is dat mijn vader twee van zulke broodtrommels had, en de eerste ben ik drie jaar geleden ook op reis kwijtgeraakt;
- een pakje ham (in de koelkast van een hostel laten liggen);
- een reservering voor een Hongaarse intercity (officieel verplicht, maar wordt nauwelijks op gecontroleerd).
Mocht iemand nog naar Polen gaan binnenkort (Wroclaw of Katowice in het bijzonder), laat mij weten via PM, want in die regio ben ik de camera verloren.