Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Sterker nog, ÖBB heeft dat ook al eerder gemeld. Maar de TRW is niet meer wat het ooit was.
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat TRW niet meer was wat het ooit was is denk ik wel bekend.
Kritiek kunnen ze ook niet tegen want dat heb ik ooit op een bericht op Facebook gedaan en ben toen door hen geblokkeerd.
Kritiek kunnen ze ook niet tegen want dat heb ik ooit op een bericht op Facebook gedaan en ben toen door hen geblokkeerd.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ongedierte als medereiziger in de Nightjet van Wien naar Amsterdam *BRRR*: https://help.orf.at/stories/3215522/
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Wie ooit nog met de European Sleeper naar Praag wil reizen moet nog wat langer geduld hebben, volgens hun nieuwsbrief van vandaag:
We richten ons nu op een lanceringsdatum in 2023. De beschikbaarheid van nachttrein rijtuigen is het meest uitdagende. We zijn op dit moment aan het onderhandelen met verschillende onderaannemers.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Wat een grap. Maar ze zijn niet enigen.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Zoveel nieuwe nachttreinen, maar de ÖBB is de enige wie ik nieuw materieel ervoor heb zien bestellen.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De Tsjechen zijn wel bezig met een modernisering van hun rijtuigen. Als ik dit Facebookbericht goed begrijp, gaat ČD de rijtuigen verzorgen voor de nieuwe verbinding Praha-Leipzig-Frankfurt-Zürich onder de nieuwe merknaam ČD Night.
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Vanaf 12 dec rijdt de NS 193 van de NJ 421/420 als er GEEN deel van/naar Brussel is , door naar Wien hbf. Op dagen dat er wel een Brussel deel is rijdt NS tot Köln West en neemt een ÖBB 1116 de trein over, net als nu.
Laatst gewijzigd door henrivanderweijden op wo 07 dec 2022, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik neem aan dat je in het eerste geval bedoelt dat de NS-Vectron doorrijdt naar Wien? Gaat de trein dan een klein halfuur niks doen in Köln-West? Hopelijk is dat een beetje buffer voor de megavertragingen die die trein plagen, maar eigenlijk is het wel zonde van de tijd.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De personeelswissel in Köln blijft sowieso.
-
- Berichten: 757
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Bericht aangepast. Dat moest er inderdaad bij.DDietzen schreef: ↑wo 07 dec 2022, 19:58 Ik neem aan dat je in het eerste geval bedoelt dat de NS-Vectron doorrijdt naar Wien? Gaat de trein dan een klein halfuur niks doen in Köln-West? Hopelijk is dat een beetje buffer voor de megavertragingen die die trein plagen, maar eigenlijk is het wel zonde van de tijd.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
In verband met dat de vectrons nog geen toelating voor Oostenrijk hebben zal er tot 23 januari nog een locwissel op Köln West plaatsvinden.henrivanderweijden schreef: ↑wo 07 dec 2022, 19:26 Vanaf 12 dec rijdt de NS 193 van de NJ 421/420 als er GEEN deel van/naar Brussel is , door naar Wien hbf. Op dagen dat er wel een Brussel deel is rijdt NS tot Köln West en neemt een ÖBB 1116 de trein over, net als nu.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Laatste nieuws van European Sleeper: in 2023 naar Berlijn, maar nog niet naar Praag.
We hebben inmiddels bijna genoeg rijtuigen vastgelegd om onze eerste trein te kunnen starten in 2023.
Vanwege werkzaamheden aan het spoor ten zuiden van Dresden, hebben we in 2023 geen spoorcapaciteit tot Praag toegewezen gekregen. De Duitse infrastructuurbeheerder biedt daar voor slechts één lange-afstandstrein per twee uur capaciteit aan.
Daarom hebben we besloten om eerst op het traject Brussel - Amsterdam - Berlijn te starten. Voor 2024 vragen we weer capaciteit aan tot aan Praag.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
We gaan het zien
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Deel naar Brussel? Zijn de Nightjets vanuit België en Duitsland in elkaar verweven met Nederlandse nightjets?henrivanderweijden schreef: ↑wo 07 dec 2022, 19:26 Vanaf 12 dec rijdt de NS 193 van de NJ 421/420 als er GEEN deel van/naar Brussel is , door naar Wien hbf. Op dagen dat er wel een Brussel deel is rijdt NS tot Köln West en neemt een ÖBB 1116 de trein over, net als nu.
Schrijft alles via telefoon. Spellingsfouten voorbehouden.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
De 425 en 50490 rijdt inderdaad gekoppeld met de 421/40421 en 420/40490 (van/naar Amsterdam) en met de 491/40491 en 490/40420 (van/naar Hamburg).
421 Amsterdam-Innsbruck
40421 Amsterdam-Wien
491 Hamburg-Wien
40491 Hamburg-Innsbruck
420 Innsbruck-Amsterdam
40490 Wien-Amsterdam
490 Wien-Hamburg
40420 Innsbruck-Hamburg
425 Brussel-Wien
50490 Wien-Brussel
421 Amsterdam-Innsbruck
40421 Amsterdam-Wien
491 Hamburg-Wien
40491 Hamburg-Innsbruck
420 Innsbruck-Amsterdam
40490 Wien-Amsterdam
490 Wien-Hamburg
40420 Innsbruck-Hamburg
425 Brussel-Wien
50490 Wien-Brussel
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ja. Op maandag, woensdag en vrijdagochtend wordt de met een 1116 vanuit Oostenrijk komende trein in Köln-West buitenaf de perronsporen gesplitst in een gedeelte naar Amsterdam welke door de NS-193 wordt overgenomen en een gedeelte naar Brussel, welke tot Aachen door de 1116 getrokken wordt en vanaf daar van een NMBS-18. In de avond dan andersom. Het combineren en splitsen met de rijtuigen van/naar Hamburg gebeurt in Nürnberg.
Overigens is wat dat betreft afgelopen vrijdag blijkbaar iets mis gegaan, want door onbekende reden belandde de NS-193 in Brussel (foto https://www.flickr.com/photos/alex-leroy/52583573426/ )!
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Dat zou verklaren waarom zaterdag 24 december de nachttrein 420 2 Vectrons has. De tweede lic was193759
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
reisthijs schreef: ↑vr 16 dec 2022, 15:17 Laatste nieuws van European Sleeper: in 2023 naar Berlijn, maar nog niet naar Praag.We hebben inmiddels bijna genoeg rijtuigen vastgelegd om onze eerste trein te kunnen starten in 2023.
Vanwege werkzaamheden aan het spoor ten zuiden van Dresden, hebben we in 2023 geen spoorcapaciteit tot Praag toegewezen gekregen. De Duitse infrastructuurbeheerder biedt daar voor slechts één lange-afstandstrein per twee uur capaciteit aan.
Daarom hebben we besloten om eerst op het traject Brussel - Amsterdam - Berlijn te starten. Voor 2024 vragen we weer capaciteit aan tot aan Praag.
Vanaf 25 mei gaan ze Brussel-Berlijn rijden
Bron: nieuwsbriefDrie keer per week en (indien mogelijk) dagelijks vanaf 2024
Zitplaatsen, ligplaatsen en slaapplaatsen beschikbaar
Ontbijt op bed inbegrepen, meer catering opties beschikbaar
Fietsen kunnen mee, huisdieren in privé coupés
Zitplaats vanaf €49 / couchette vanaf € 79 / slaapplaats vanaf € 109
Start kaartverkoop op 20 februari 2023 via de website
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
https://greencitytrip.nl/nl/products
De GreenCityTrip rijdt enkel nog maar naar Dresden en Praag . Wat ooit een mooi concept was om stedentrips per trein naar diverse steden in Europa aan te bieden, wordt er nu nog slechts naar twee steden gereden die ook per dagtrein te bereiken zijn. Jammer.
De GreenCityTrip rijdt enkel nog maar naar Dresden en Praag . Wat ooit een mooi concept was om stedentrips per trein naar diverse steden in Europa aan te bieden, wordt er nu nog slechts naar twee steden gereden die ook per dagtrein te bereiken zijn. Jammer.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
En hoe zou dat komen?
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Te weinig klandizie en te hoge kosten.
Daarbij is het toch wel jammer dat voor bestemmingen die minstens 800 kilometer van je woonplaats liggen, vliegen toch de meest aantrekkelijke optie blijft. Als je met dagtreinen wilt reizen moet je een tussenstop inplannen, als je met de nachttrein wilt is dat vaak flink duurder dan vliegen. Zodoende kun je nooit het vliegverkeer met bestemmingen als Barcelona, Roma, Budapest en Stockholm verminderen.
Daarbij is het toch wel jammer dat voor bestemmingen die minstens 800 kilometer van je woonplaats liggen, vliegen toch de meest aantrekkelijke optie blijft. Als je met dagtreinen wilt reizen moet je een tussenstop inplannen, als je met de nachttrein wilt is dat vaak flink duurder dan vliegen. Zodoende kun je nooit het vliegverkeer met bestemmingen als Barcelona, Roma, Budapest en Stockholm verminderen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Vliegen+overnachting is in de meeste gevallen toch wel echt duurder dan de nachttrein. Maar 800 km lijkt me inderdaad niet haalbaar met de trein.
Ik heb geen onderschrift
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Ik vind het concept van treinreis+verplichte overnachting ook een beetje beperkend. Mensen die de nachttrein met aanvullend vervoer willen gebruiken hebben hier niks aan. Interrailers ook niet, maar interrail zal sowieso wel niet geldig zijn op hun treinen. Dan nog: je had die groep ook kunnen gebruiken om je bezetting op te krikken. Per slot van rekening betaal je ook al een toeslag voor een gewone nachttrein.
Re: Internationale nachttreinen vanuit Nederland
Zolang het treinreizen nog met allerlei hindernissen te maken heeft zal het weinig worden. Zoals reserveringen die niet open staan of plotselinge werkzaamheden die je reis verpesten. Of nachttreinen die met stokoud materiaal rijden waardoor er wel eens een slaaprijtuig uitvalt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten