Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
In de stad Groningen wordt op een oud fabrieksterrein van een suikerfabriek een nieuwe woonwijk en campus ontwikkeld waar 5000 woningen komen te staan. Het ministerie van IenW reserveert in totaal € 88,6 miljoen voor de ontwikkeling en bouw van een nieuw trein- en busstation.
Komt dit station in Hoogkerk of het terrein vlak bij Laan 1940-1945?
Om precies te zijn, volgens de plannen, ongeveer op de plek van deze pin:
Treinuitval Arriva leidt nu ook in het noorden tot grote ergernis
De provincie Groningen tikt streekvervoerder Arriva op de vingers omdat er te veel treinen uitvallen.
"De treinvervoerder voldoet niet aan de eisen", zegt de Groningse gedeputeerde Fleur Gräper bij RTV Noord. "Arriva moet uiterlijk 1 juli volgend jaar inzage geven in alle cijfers over dit jaar. Daarna bepalen we of er over 2022 boetes worden uitgedeeld."
De ergernis over Arriva is al net zo groot in de provincie Limburg. Daar onderzoekt gedeputeerde Maarten van Gaans of het vervoersbedrijf een boete kan krijgen wegens 'wanprestatie'. Eerder maakte hij al bekend dat de provincie voor de uitgevallen ritten geen geld meer beschikbaar stelt.
Arriva meldt de volgende wijziging in de dienstregeling:
Tussen Leeuwarden en Harlingen Haven rijdt er vanaf zondag 11 december één stoptrein en één sneltrein per uur op alle dagen. De sneltrein slaat station Deinum en Dronrijp over en vertrekt om .49 uit Harlingen Haven en om .45 uit Leeuwarden. Na 20.00 uur ’s avonds rijden er alleen maar stoptreinen.
Wat is het nut van die maatregel, die ik overigens nog niet in de NS reisplanner terugvond. Minder vaak overstapproblemen in Leeuwarden?
Het spaart zo te zien een omloop uit omdat er een korte kering in Harlingen komt. Is trouwens gewoon te zien in de reisplanner als je voor 11 of 19 december kiest, alleen in de week ertussen is het (nog?) niet ingevoerd.
Is inderdaad efficiënter qua omloop, en zou kunnen leiden tot betere aansluitingen in Leeuwarden.
Apart trouwens dat de sneltrein nauwelijks sneller lijkt te zijn dan de stoptrein...
Idealiter geven die beide treinen dan in Lw ook nog 2x/uur aansluiting op de belangrijkste overstappen: van/naar Zwolle en Groningen. Die overstap van/naar Groningen zit wel goed, maar van/naar Zwolle gaat dan 1x/uur mis. Wellicht zou je dan de drg-2021 moeten nemen, waarbij je Deinum (en evt. ook Dronrijp) 1x/uur overslaat, zodat de sneltrein van/naar Harlingen in Lw rond .48 vertrekt en rond .12 aankomt.
De overstap op de 1800 is in de daluren cross-platform, dus dan gaat die nog goed. Maar in de spits vertrekt de 1800 vanaf spoor 5 en dan vervalt de overstap dus met de latere aankomst van de 37200.
En andersom, van de 1800 naar de snelle 37200 is de overstap 2 minuten, met dan het wisselende gebruik van spoor 3 en 5 nog niet eens mee bedacht.
Van de 600 naar de stop 37200 is daarintegen dan weer 6 minuten. Zal wel druk worden dan weer in de 600 naar Lw met fietsen.
En zoals roeland al aangeeft, de avond dienstregeling van de stoptrein lijkt welgeteld 1 minuut langzamer te zijn dan de sneltrein. Ben benieuwd.
Stijngeluk schreef: ↑ma 05 dec 2022, 20:30En zoals roeland al aangeeft, de avond dienstregeling van de stoptrein lijkt welgeteld 1 minuut langzamer te zijn dan de sneltrein.
De inrijders bij Dronryp zijn onbediende seinen die geen groen kunnen tonen, dus of je nu stopt of doorrijdt je moet altijd afremmen naar 40km/u hier. Hierdoor zul je niet veel tijdwinst kunnen pakken. Bij Deinum kun je zo te zien richting Harlingen wel doorrijden, richting Leeuwarden moet je afremmen tot 60km/u vanwege een overwegaankondiging die niet ingesteld is op doorrijdende treinen.
Op standplaats Leeuwarden, ja. Ik vraag me oprecht af waarom de keuze is gemaakt om dan ook niet in Groningen te rijden. Standplaats Groningen zou vandaag namelijk niet staken. Die zijn namelijk pas morgen aan de beurt. Ik ben dan ook heel benieuwd hoe het morgen zal gaan...
Suus schreef: ↑do 15 dec 2022, 06:37
Arriva communiceert op 5:00 dat er vandaag helemaal geen treinen rijden in Friesland en Groningen. Lekker bijtijds jongens…
Ach, dat had de NS ook eerder dit jaar.
Zou het ook dit keer de bijsturing zijn die staakt?
Maar NS heeft nog nooit een Elfstedentocht in de war gestuurd en dat zie ik Arriva best wel doen. Gelukkig volgende week weer dooi.
Ondertussen zwelt de kritiek op Arriva in Friesland aan nadat het schrappen van ritten van Groningen naar Friesland is verplaatst: https://www.rtvnoord.nl/nieuws/981883/f ... skandalich
Suus schreef: ↑do 15 dec 2022, 06:37
Arriva communiceert op 5:00 dat er vandaag helemaal geen treinen rijden in Friesland en Groningen. Lekker bijtijds jongens…
Ach, dat had de NS ook eerder dit jaar.
Zou het ook dit keer de bijsturing zijn die staakt?
Er is wel eerder (omroep Fryslan, Leeuwarder Courant etc.) door in ieder geval de vakbond gecommuniceerd dat er vandaag geen Arriva treinen in Friesland zouden rijden. Vandaag Friesland, morgen Groningen.
De 37000 rijdt (of reed, vóór de uitsnijdingen wegens personeelstekort) in de spitsrichting ieder halfuur, waarmee op Sk-Lw dan een kwartiersdienst in de spitsrichting ontstaat samen met de 37100. Dit kan echter maar in één richting en zonder stop te Mg, omdat anders de kruisingen niet haalbaar zijn.
Op de lijn wordt bij mijn weten nog altijd deels met GTW gereden, dus neem ik aan dat de rijtijden daar ook nog op gebaseerd zijn. WINK zou significant sneller moeten zijn dan GTW, als ik zo kijk naar oa het vermogen. Zou er wél een zuivere kwartiersdienst in beide richtingen mogelijk zijn als je alle ritten met WINK rijdt en daar ook de dienstregeling op baseert?
Als het goed is rijdt zowel op Leeuwarden - Stavoren als Leeuwarden - Harlingen WINK. Vanuit Franeker reis ik geregeld met WINK en zie deze ook staan in Leeuwarden ri. Sneek.
Alle trajecten vanuit Leeuwarden horen met WINK gereden te worden en alle trajecten vanuit Groningen met GTW. De trajecten naar Harlingen en Stavoren worden dus volledig door WINK gereden. Incidenteel kan het wel voorkomen dat er GTW op deze trajecten rijd.
Zeker nu die nieuwe nachttrein gaat rijden zul je ze ook vaker in Groningen gaan aantreffen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km