Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
dennistd schreef: ↑di 10 jan 2023, 13:46
En ook Mecklenburg-Vorpommern en Thüringen zijn om: vanaf 3 februari ook daar geen verplicht mondkapje meer in het OV.
Alleen de westelijke Bundesländer hebben dan nog de verplichting volgens mij: Niedersachsen (incl Hamburg en Bremen), NRW, Rheinland-Pfalz, Hessen, Saarland en Baden-Württemberg. En het Fernverkehr ook nog overal.
Mecklenburg-Vorpommern vanaf 2 februari al net als Berlin en Brandenburg die de afschaffing vandaag ook officieel bevestigd hebben. Thüringen zal een dag later (dus op 3 februari) gaan volgen. Sachsen stap per 16 januari al af van de mondkapjesplicht.
En Saarland heeft de mondkapjesplicht net met 4 weken verlengd tot minimaal 10 februari.
Niedersachsen en Bremen (en eerder ook Thüringen) hebben aangegeven de intentie te hebben om de mondkapjesplicht per 1 maart af te schaffen.
Er komt dus letterlijk weer een nieuwe Aldi grens of grens tussen Oost- en West-Duitsland (maar die is niet vergelijkbaar met de voormalige DDR grens)
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
En elders dan in Duitsland is er ook maar nog nauwelijks relatie tussen OV en corona te vinden....
Nadat inmiddels nog meer deelstaten de mondkapjesplicht in het OV willen afschaffen (Berlin, Brandenburg, Thüringen, Mecklenburg-Vorpommern en Baden-Württemberg uiterlijk begin februari) pleit nu ook de DB voor het spoedige afschaffen van de plicht voor langeafstandstreinen, want nu is er echt geen gefundeerde reden meer, waarom men bij voorbeeld van Nürnberg naar München in de RE zonder kapje mag en in de ICE alleen met of een treinreis met de RE van Hamburg naar Bremen gevaarlijker is dan met de IRE van Stuttgart naar Karlsruhe. Zoals te verwachten staat minister Lauterbach natuurlijk nog steeds op de rem.
Met als grootste reden dat men er nog niet klaar voor is en hij de zorg wilt ontlasten. Daarbij is die uitspraak weer een dicke middelvinger naar het DB personeel die door het aanhouden van die regels alles behalve ontlast wordt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS. 2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Vooral is het een juridische grensverkenning. Want de wettelijke basis van de plicht is alleen vanwege corona, en vanwege geen enkele andere reden. En de redenen voor de belasting van de zorg in dit land zijn inmiddels vele andere maar niet meer corona. Dan moet je de mensen ook verbieden te roken, te zuipen en te sporten want dat zorgt ook voor vermijdbare bezoeken in het ziekenhuis.
ZDF teletext schreef:Gesundheitsminister Lauterbach: Maskenpflicht im Fernverkehr fällt Die Maskenpflicht im öffentlichen Fern- verkehr soll zum 2. Februar vorzeitig fallen. Das teilte Bundesgesundheitsmi nister Karl Lauterbach (SPD) mit. Die Bundesregierung kann die Maßnahme per Rechtsverordnung ganz oder teilweise aussetzen. "Wir müssen einfach mehr auf Eigenverantwortung und Freiwilligkeit setzen", sagte Lauterbach. Laut Infektionsschutzgesetz sollte die Maskenpflicht im Fernverkehr bis zum 7. April andauern. Auch innerhalb der Bun- desregierung wurde Rufe nach einem vor- zeitigen Ende zuletzt immer lauter.
Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen?
Ik geef toe dat ik ook al jaren niet in Duitsland geweest ben, maar dat is meer omdat ik het sowieso ver vind om in een dag te doen.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Een beetje jammer dat ik nog drie lange Duitse reizen heb gepland tot 1 februari. Maar in ieder geval kan ik straks gaan forenzen zonder mondkapje in de metro, dat scheelt weer.
Meltrain schreef: ↑vr 13 jan 2023, 19:32
Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen?
In zekere zin wel. Voor korte regionale reizen is het nog te doen maar zes uur lang met koffiefilter op in een ICE trek ik niet. Om die reden heb ik vorig jaar de peperdure Nightjet genomen voor een weekje Zwitserland. Volgende maand reis ik weer met fernverkehr en gelukkig zonder koffiefilter op mijn neus.
Meltrain schreef: ↑vr 13 jan 2023, 19:32
Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen?
Zeker. Afgelopen zomer met opzet voor Luxemburg/België en voor Zwitserland/Oostenrijk/Italië gekozen. Voor die laatste heen wel een mondkapje moeten dragen, terug voor een eenpersoons slaapcoupé gegaan in de NightJet zodat het zonder kon.
Meltrain schreef: ↑vr 13 jan 2023, 19:32
Heeft de mondkapjesplicht je serieus weerhouden om met het OV naar Duitsland te reizen?
...
Een half uur met een mondkapje is wel te doen, maar als ik in Duitsland rondreis zit ik vaak langer aaneengesloten in een voertuig. Vind ik minder prettig.
Dus de eerste weekenddag met wat redelijk weer ben ik weer op stap.