Het lijnnetkaarten-topic
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Niet? Hele topic voor niks.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dit is inderdaad iets dat nog niet helemaal uitgekristalliseerd is, nee. Ik heb die streepjes in eerste instantie bedacht in situaties waarbij niet helemaal duidelijk was welk label bij welk station hoort, wat met name in gebieden met veel lijnen en stations, zoals in Utrecht of Noord-Holland boven Zaandam.JordiBrabant schreef: ↑ma 16 jan 2023, 22:33 De verschillende niveaus van Duivendrecht zijn niet met elkaar verbonden met een streepje. Sowieso ontdek ik niet zo veel consistentie bij die verbindingsstreepjes, met een paar uitersten: Spaarnwoude krijgt wél een streepje, maar Diemen niet.
Later bedacht ik me dat het ook wel handig zou zijn als er veel lijnen tussen het label en het stationscirkeltje staan, maar daar is de uitwerking nog niet helemaal consequent inderdaad. Tot slot heb ik ze ook gebruikt als lijnen tussen stationscirkeltjes doorlopen, omdat de betreffende serie niet op dat station stopt. Daar is het streepje bij Duivendrecht me ontglipt.
En zo zie je: je blijft bezig. Ik heb geleerd dat je dit soort projecten op een gegeven moment even aan de kant moet leggen. Dus dit punt - en andere - komen later aan de beurt. Er zal genoeg gelegenheid toe komen, met alle veranderingen die er ongetwijfeld nog aankomen.
Het voorlopige eindresultaat is hier te zien:
https://spoorenkaart.wordpress.com/2023 ... land-2023/
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
-
- Donateur
- Berichten: 1556
- Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 14:36
- Locatie: Concessie West-Brabant - Ehv
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Troost je met de gedachte dat voor zover ik weet de "grove" fouten uit je kaart zijn, tenzij we allemaal ergens overheen gekeken hebben. De meeste opmerkingen zijn nu alleen maar voor de esthetiek.
Ik vind de kaart heel goed gelukt.
Ik vind de kaart heel goed gelukt.
Aandacht spoor 5: De IC-trein naar Den Haag Centraal komt zo dadelijk aan spoor 5. Deze trein stopt in Tilburg, Breda, Rotterdam Centraal, Delft, Den Haag Hollands Spoor, Den Haag Centraal. De eerste klasplaatsen bevinden zich in het 3e en 7e rijtuig.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank - ik denk ook dat wat nu rest vooral polijstwerk is. Ik ben ook wel benieuwd of ik me geroepen ga voelen deze kaart bij elke grote wijziging bij te gaan werken. En ook hoe houdbaar dit format op de langere termijn gaat zijn, als al die mooie plannen voor nóg meer treinen zich inderdaad materialiseren.
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Een mooie en bruikbare lijnenkaart. Dank voor het maken. Heb hem gisteren gedownload .
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Schaven en polijsten.
De kaart is iets breder geworden om het Noorden wat meer volgens de werkelijke topologische verhoudingen weer te kunnen geven. Let op de boog bij Hoogeveen en het verloop langs de grens van de lijn naar Emmen thv Coevorden.
Ook in het zuiden, met name op de lijn Helmond-Venlo, enige aanpassingen aan de lijnenloop.
Stations die aan de kust of de grens liggen, wat meer die kant op geschoven.
Verder wat foutjes eruitgehaald en het gebruik van dikgedrukte labels meer beperkt tot grote cq belangrijke plaatsen.
En nee, inmiddels volgens de geruchten weer rijdende series staan er nog niet op.
De kaart is iets breder geworden om het Noorden wat meer volgens de werkelijke topologische verhoudingen weer te kunnen geven. Let op de boog bij Hoogeveen en het verloop langs de grens van de lijn naar Emmen thv Coevorden.
Ook in het zuiden, met name op de lijn Helmond-Venlo, enige aanpassingen aan de lijnenloop.
Stations die aan de kust of de grens liggen, wat meer die kant op geschoven.
Verder wat foutjes eruitgehaald en het gebruik van dikgedrukte labels meer beperkt tot grote cq belangrijke plaatsen.
En nee, inmiddels volgens de geruchten weer rijdende series staan er nog niet op.
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Mijn complimenten.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik vind het nieuwe kleurenpalet voor de decentrale lijnen ook wel wat hebben.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ziet er weer mooi uit .
@TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
@TffpaA: Is deze kaart weer via je site te downloaden?
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank allen!
Jazeker - de afbeelding hierboven kun je downloaden (staat op mijn site)
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
En voor een betere vectorkwaliteit: hier is een PDF-bestand te downloaden:
https://spoorenkaart.files.wordpress.co ... ies6-2.pdf
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ben wat aan het experimenteren met het kleurenschema van mijn spoorkaart. Op de eerste kaart het kleurenschema zoals ik dat tot nu toe gebruikt heb. Op de tweede kaart een ander kleurenschema, waarbij ik de groepering en het principe van felle kleuren voor het hoofdrailnet en pasteltinten voor de regionale lijnen hetzelfde heb gelaten, maar de kleuren anders heb toegekend.
Bij de eerste kaart heb ik ervoor gekozen om bundels die deels parallel lopen, zoals Amsterdam-Utrecht-Arnhem en Amsterdam-Utrecht-Eindhoven of Rotterdam-Gouda-Utrecht en Den Haag-Gouda-Utrecht, contrasterende kleuren mee te geven. Op de tweede kaart heb ik deze metabundels juist van schakeringen van eenzelfde kleurtemperatuur voorzien. Van een afstandje levert dat net even wat meer inzicht op in hoe het Nederlandse spoornet is gestructureerd.
Qua contrastwerking ben ik er nog niet helemaal uit. Het kleurenschema op de tweede kaart lijkt bijzonder goed te werken in het westen van het land, met name rond Den Haag en Rotterdam, maar ook in Brabant en rond Arnhem. Daarentegen werkt het minder goed in het midden en oosten van het land, waar het oorspronkelijke kleurenschema op de eerste kaart juist weer voor betere contrastwerking zorgt.
Wat vinden jullie?
Bij de eerste kaart heb ik ervoor gekozen om bundels die deels parallel lopen, zoals Amsterdam-Utrecht-Arnhem en Amsterdam-Utrecht-Eindhoven of Rotterdam-Gouda-Utrecht en Den Haag-Gouda-Utrecht, contrasterende kleuren mee te geven. Op de tweede kaart heb ik deze metabundels juist van schakeringen van eenzelfde kleurtemperatuur voorzien. Van een afstandje levert dat net even wat meer inzicht op in hoe het Nederlandse spoornet is gestructureerd.
Qua contrastwerking ben ik er nog niet helemaal uit. Het kleurenschema op de tweede kaart lijkt bijzonder goed te werken in het westen van het land, met name rond Den Haag en Rotterdam, maar ook in Brabant en rond Arnhem. Daarentegen werkt het minder goed in het midden en oosten van het land, waar het oorspronkelijke kleurenschema op de eerste kaart juist weer voor betere contrastwerking zorgt.
Wat vinden jullie?
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik heb een voorkeur voor de tweede kaart.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik ook. Daar wordt het net wat helderder uit wat de belangrijke corridors zijn er hoe die uitwaaieren.
Ik doe ook maar wat
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39828
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Hier ook een voorkeur voor de tweede, die laat het mooist de opbouw van het netwerk uit corridors zien.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De tweede kaart oogt ook een stuk rustiger inderdaad. Wel nog een foutje ontdekt: je hebt Schinnen en Spaubeek omgewisseld.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Hoort de s1100 Eindhoven Centraal - Den Haag Centraal niet HSL-kleuren te hebben? Die trein heeft immers een ander stoppatroon dan Oude Lijn-intercity’s.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Dank allen weer voor de feedback, en het eruitvissen van foutjes die er dus toch nog in staan Ik neig nu ook steeds meer naar dat nieuwe kleurenpalet, al denk ik dat ik het links en rechts nog wel wat zal tweaken - ik zit nu sowieso in de tweakfase, en dat kan lang duren
Ik heb de HSL-kleurgroep gereserveerd voor alle treinen die over de HSL tussen Schiphol en Rotterdam reizen, wat de 1100 niet doet. Vandaar de kleur van de Oude Lijn. Meer in het algemeen heb ik geprobeerd het aantal kleurgroepen beperkt te houden, omdat ze anders lastiger uit elkaar te houden zouden zijn.
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De Zuidelijke Randstad is een lastig geval: je hebt de 1100 en de Sprinters nu dezelfde kleur gegeven als de 2200, terwijl ze met deze serie net zo weinig gemeen hebben als met de 2400.
Je zou de 1100 en 6400 eventueel ook nog het Brabantse bruin van de 3600 kunnen geven.
Je zou de 1100 en 6400 eventueel ook nog het Brabantse bruin van de 3600 kunnen geven.
Ik reis ongeveer 3x/week van station Delft naar metrostation Spaklerweg (in Amsterdam) en weer terug.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Het zwaartepunt van de bruine groep ligt vooral tussen Arnhem en Nijmegen. Maar zo zie je maar hoe lastig dit soort afwegingen te maken zijn
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Top .TffpaA schreef: ↑vr 03 feb 2023, 14:07En voor een betere vectorkwaliteit: hier is een PDF-bestand te downloaden:
https://spoorenkaart.files.wordpress.co ... ies6-2.pdf
Heb hem inmiddels gedownload. Ben er erg blij mee.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
De PDF van de TER-netkaart van Frankrijk die al maanden verstopt zit in de SNCF Connect-app is eindelijk te exporteren, dankzij de deel-knop die recent aan de iOS-app is toegevoegd.
Geen zin hem zelf op te zoeken in de app? Download hem dan hier: https://www.dropbox.com/s/lza9o76ggez53 ... 9.pdf?dl=0
Geen zin hem zelf op te zoeken in de app? Download hem dan hier: https://www.dropbox.com/s/lza9o76ggez53 ... 9.pdf?dl=0
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Wat verder geknutsel aan mijn kaart. Ik heb besloten vanaf nu verder te gaan met de dienstregeling 2024. Dat is natuurlijk nog een concept, dus we moeten maar zien wat er uiteindelijk van terecht komt. Maar goed, die lijnenloop biedt genoeg interessante inpassingsuitdagingen - vooral de 3200 was een crime om op te nemen, omdat dat ding met zoveel andere lijnen en trajecten parallel loopt.
Verder heb ik de lijnenloop rond Weesp wat aangepast, zodat er net wat minder vervlechting is. Hangt ook samen met die eerder genoemde 3200, die daarmee netjes parallel aan de 2400 en de 700/1800 vanaf Schiphol kan worden gelegd.
Verder heb ik de lijnenloop rond Weesp wat aangepast, zodat er net wat minder vervlechting is. Hangt ook samen met die eerder genoemde 3200, die daarmee netjes parallel aan de 2400 en de 700/1800 vanaf Schiphol kan worden gelegd.
Spoor En Kaart. Nu ook op Bsky.
Re: Het lijnnetkaarten-topic
Ik heb nogmaals over je argumenten nagedacht, maar gezien het afwijkende stoppatroon van de 1100 en de afwijkende route ten zuiden van Rotterdam lijkt groen mij echt een betere kleur dan geel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten