Ja, de tweede Dronten mag je vervangen door Drachten.sirvinniei schreef: ↑di 07 feb 2023, 16:58Ik neem aan dat je Drachten bedoelt, Dronten heeft namelijk al een stationSuus schreef: ↑di 07 feb 2023, 15:40 De grootste winnaar van 10 jaar Hanzelijn niet de langeafstandsreiziger, maar de plaats Dronten. Het aantal inwoners groeit gestaag, de plaats is beter bereikbaar dan ooit en dat dankzij de trein. Waarom zouden van een eventuele Lelylaan alleen inwoners van Dronten en Emmeloord de echte vruchten mogen plukken, en andere plaatsen in die regio niet? De leefbaarheid van de regio zal enorm toenemen als je op een kwartiertje fietsen van een treinstation woont, dus dan is een station Tolbert-Leek en nog wat anderen ook geen raar idee.
Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ah okay, dan begreep ik je verkeerd.gpvos schreef: ↑di 07 feb 2023, 17:12Dat mag hoor. Eigenlijk wou ik vooral aangeven dat drie treintypes (stop, snel en een megasnelle die Drachten en Heerenveen overslaat zoals iemand suggereerde) ongelofelijke overkill zou zijn voor deze lijn.SuperGhost schreef: ↑di 07 feb 2023, 00:31Ik zou bijv. prima kunnen bedenken dat er ook mogelijke stations Urk-Nagele/Tollebeek, Gorredijk, Beetsterzwaag, Marum en Hoogkerk kunnen komen naast de door jou genoemde stations. Leek lijkt me daarbij helemaal geen 'misschien' station, maar lijkt me vrijwel een zekerheidje (tenzij de route opeens er niet langs zou komen, maar dat lijkt me een kleine kans)
Ik denk dat de Lelylijn 2x een IC en 2x een stopper (evt. doorgekoppeld aan een IC/sneltrein in Lelystad) krijgt. Het belangrijkste lijkt me om beide treinen in Heerenveen de overstappen zo goed mogelijk te krijgen voor de belangrijkste richtingen, dus de voor de IC zou dat de overstap Lelystad<->Leeuwarden zijn en voor de stopper Drachten<->Zwolle
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Goede aansluitingen lijken me een illusie, tenzij het gewoon toevallig zo uitkomt. Maar met zoveel knooppunten en dwangpunten in je spoornet is het niet realistisch meer om overal een goede aansluiting te bieden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
1) Aansluiten op het bestaande spoor? Als je dan in Joure wilt stoppen sluit je vanaf daar aan de noordkant van Heerenveen in zuidelijke richting aan en buig je ten zuiden van Heerenveen weer af naar het noordoosten, maar je zit dan ver van de snelweg als je die zou willen volgen. Of toch andersom?
2) Kruising ten noorden van Heerenveen met een extra station. Lijkt me niet handig, je moet de intercity's van Zwolle dan twee keer kort na elkaar laten stoppen als je een overstap wilt bieden.
2a) Als 2, maar de Duivendrecht-met-Gooiboog-oplossing: intercity's vanaf Zwolle stoppen alleen in Heerenveen Centrum, niet op het kruisingsstation. Je hebt dus geen overstap Leeuwarden <-> Lelystad. Daarvoor leg je een extra boog aan. Maar of er genoeg verkeer voor de verbinding over die boog is...
3) Dwars onder het huidige station Heerenveen door met een tunnel. Lijkt me ideaal qua overstappen en snelheid, maar is ontiegelijk duur.
3a) Hetzelfde, maar met een viaduct over heel Heerenveen heen.
4) Kruising ten noorden van Heerenveen zonder station, of alleen een station op de nieuwe lijn. Geen overstap, loop maar of neem een bus.
1) Aansluiten op het bestaande spoor? Als je dan in Joure wilt stoppen sluit je vanaf daar aan de noordkant van Heerenveen in zuidelijke richting aan en buig je ten zuiden van Heerenveen weer af naar het noordoosten, maar je zit dan ver van de snelweg als je die zou willen volgen. Of toch andersom?
2) Kruising ten noorden van Heerenveen met een extra station. Lijkt me niet handig, je moet de intercity's van Zwolle dan twee keer kort na elkaar laten stoppen als je een overstap wilt bieden.
2a) Als 2, maar de Duivendrecht-met-Gooiboog-oplossing: intercity's vanaf Zwolle stoppen alleen in Heerenveen Centrum, niet op het kruisingsstation. Je hebt dus geen overstap Leeuwarden <-> Lelystad. Daarvoor leg je een extra boog aan. Maar of er genoeg verkeer voor de verbinding over die boog is...
3) Dwars onder het huidige station Heerenveen door met een tunnel. Lijkt me ideaal qua overstappen en snelheid, maar is ontiegelijk duur.
3a) Hetzelfde, maar met een viaduct over heel Heerenveen heen.
4) Kruising ten noorden van Heerenveen zonder station, of alleen een station op de nieuwe lijn. Geen overstap, loop maar of neem een bus.
Verder ben ik van mening dat de overstap van 28 minuten tussen de RB61 en de IC op Hengelo vernietigd moet worden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat heb ik ook wel eens voorgesteld ja. "In het echt" waren er plannen voor een nieuwe trein- of metroverbinding door het IJ-meer. Dat zie ik toch als veel minder realistisch en ook minder nuttig trouwens.Als het toch om inhalen gaat is het wellicht slimmer een nieuwe spoorbundel langs de A1 te leggen, inclusief tunnel onder de Vecht door. De Vechtspoorbruggen in Weesp beperken de capaciteit gigantisch, waaardoor het rendement van extra inhaalsporen vrij beperkt is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Je vergeet de beste:
3b) Half Heerenveen platslaan en de boel gelijkvloers aanleggen. Nou vooruit, op een talud dan.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is nog niet bekend. Een nieuw station buiten de bebouwde kom met een groot P&R terrein en busstation lijkt me voor de hand liggen.Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dit is het sfeerbeeld van het centrum:
https://goo.gl/maps/aoqiQyZSvWbvhNWd8
Je mist er inderdaad niet veel aan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je echt evil bent leg je een IC in naar Wp. Dat scheelt toch weer 7 tot 11mn t.o.v. Asdz, en is ook Amsterdam tegenwoordig!
Even los van deze discussie: Ik ben van mening dat de IC vanuit Zwolle ook te Dvd zou moeten stoppen: het brengt heel Oostelijk Amsterdam (Universiteit, Hogeschool, Amstelkwartier, Bijlmer/Amstel III en AMC) een stuk betere bereikbaarheid. Alternatief zou een spr zijn die direct ná de IC uit Almere vertrekt en niet superlang stilstaat te Wp...
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Lijkt me dan eerder andersom, maar dan heb je inderdaad geen station in Joure (en wellicht ook niet Lemmer, aangezien het dan logischer is om bij Wolvega op het bestaande spoor aan te sluiten).gpvos schreef: ↑di 07 feb 2023, 19:57 Nu we het toch daarover hebben: wat wordt het tracé bij Heerenveen eigenlijk?
1) Aansluiten op het bestaande spoor? Als je dan in Joure wilt stoppen sluit je vanaf daar aan de noordkant van Heerenveen in zuidelijke richting aan en buig je ten zuiden van Heerenveen weer af naar het noordoosten, maar je zit dan ver van de snelweg als je die zou willen volgen. Of toch andersom?
Lijkt me de meest voor de hand liggende optie (qua route). Alleen lijkt me niet dat er 2 IC-stops komen in Heerenveen op de lijn van/naar Zwolle. Dat nieuwe kruisstation zal dan het centrale station worden waar de IC's stoppen en het busstation dan ook naartoe verplaatst zal worden lijkt me. Er zal dan wel een 2e station in Heerenveen komen waar de sprinter nog stopt. Ik weet alleen niet of dat dan op de plek van het huidige station Heerenveen zal zijn (dan heb je beide stations wel erg noordelijk in die plaats liggen), maar het zal goed kunnen dat het huidige station dan gesloopt wordt (op termijn) en er iets zuidelijker een nieuw sprinterstation voor terug komt (bijv. ter hoogte van de Rottumerweg)
Dan zouden de treinen over de Lelylijn naar Leeuwarden niet in Heerenveen stoppen, lijkt me geen realistische optie.gpvos schreef: ↑di 07 feb 2023, 19:57 2a) Als 2, maar de Duivendrecht-met-Gooiboog-oplossing: intercity's vanaf Zwolle stoppen alleen in Heerenveen Centrum, niet op het kruisingsstation. Je hebt dus geen overstap Leeuwarden <-> Lelystad. Daarvoor leg je een extra boog aan. Maar of er genoeg verkeer voor de verbinding over die boog is...
Lijkt me kansloos door de veel te hoge prijs (3 bovendien ook vanwege de geluids- en uitzichtsvervuiling)
Lijkt me niet dat ze daarvoor zullen kiezen. Heerenveen wil je niet doorheen zonder stop en een overstapsmogelijkheid van/naar Leeuwarden lijkt me ook best belangrijk (of bijv. om vanaf Drachten naar Zwolle te kunnen), ook om die lijn te voeden.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als er een IC Leeuwarden-Joure-Lemmer-Lelystad en verder wordt ingelegd, is een tussenstop te Heerenveen niet noodzakelijk: reizigers van en naar Heerenveen kunnen dan in Joure overstappen op een goede busverbinding of reizen via Zwolle. Voor een groot deel van de rest van de provincie verandert slechts het instapstation, dat wordt dan Joure in plaats van Heerenveen.superGhost schreef:Dan zouden de treinen over de Lelylijn naar Leeuwarden niet in Heerenveen stoppen, lijkt me geen realistische optie.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 101
- Lid geworden op: za 28 nov 2015, 22:46
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Niet stoppen in Heerenveen zal voor Friesland onacceptabel zijn. Het belangrijkste argument wat Friesland gebruikt om de Lelylijn te promoten is de bouw van 10.000den extra woningen in Drachten en Heerenveen.
Blijft dat een fatsoenlijke stop in Heerenveen lastig is. Zelf denk ik toch aan een nieuw station ten noorden van de A7 met een verbindingsboog Leeuwarden - Joure.
Blijft dat een fatsoenlijke stop in Heerenveen lastig is. Zelf denk ik toch aan een nieuw station ten noorden van de A7 met een verbindingsboog Leeuwarden - Joure.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat biedt ook uitzicht op een andere mogelijkheid:SuperGhost schreef: ↑di 07 feb 2023, 21:55Lijkt me de meest voor de hand liggende optie (qua route). Alleen lijkt me niet dat er 2 IC-stops komen in Heerenveen op de lijn van/naar Zwolle. Dat nieuwe kruisstation zal dan het centrale station worden waar de IC's stoppen en het busstation dan ook naartoe verplaatst zal worden lijkt me. Er zal dan wel een 2e station in Heerenveen komen waar de sprinter nog stopt. Ik weet alleen niet of dat dan op de plek van het huidige station Heerenveen zal zijn (dan heb je beide stations wel erg noordelijk in die plaats liggen), maar het zal goed kunnen dat het huidige station dan gesloopt wordt (op termijn) en er iets zuidelijker een nieuw sprinterstation voor terug komt (bijv. ter hoogte van de Rottumerweg)
5) Het nieuwe spoor met een tunnel, talud en/of viaduct de Rottummeweg laten volgen, daar een kruisingstation bouwen en het huidige station Heerenveen slopen. Ik vrees wel dat Joure daarmee geen station gaat krijgen.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik zie daar al het begin van de verdiepte tunnelbak waar het spoor in zal liggen. Ze zijn al bezig!Vinny schreef: ↑di 07 feb 2023, 20:13 Dit is het sfeerbeeld van het centrum:
https://goo.gl/maps/aoqiQyZSvWbvhNWd8
Je mist er inderdaad niet veel aan.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
NS laat de 700/1800 naar eigen zeggen niet op Duivendrecht stoppen wegens inpassing op de Zuidtak. Vreemd genoeg is het wel mogelijk om zo af en toe op Amsterdam RAI te stoppen tijdens een groot evenement.IIVQ schreef: ↑di 07 feb 2023, 20:46
Even los van deze discussie: Ik ben van mening dat de IC vanuit Zwolle ook te Dvd zou moeten stoppen: het brengt heel Oostelijk Amsterdam (Universiteit, Hogeschool, Amstelkwartier, Bijlmer/Amstel III en AMC) een stuk betere bereikbaarheid. Alternatief zou een spr zijn die direct ná de IC uit Almere vertrekt en niet superlang stilstaat te Wp...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Waarom zou je een verbindingsboog aanleggen wanneer die hoogstwaarschijnlijk toch niet gebruikt gaat worden wegens bedroevend lage reizigersvraag?ibodejoode schreef: ↑di 07 feb 2023, 22:39 Blijft dat een fatsoenlijke stop in Heerenveen lastig is. Zelf denk ik toch aan een nieuw station ten noorden van de A7 met een verbindingsboog Leeuwarden - Joure.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Mijn idee (als die Lelylijn er überhaupt zal komen) is: leg de Lelylijn tussen Leek en Lemmer zoveel mogelijk aan in de middenberm van de A7.
Tussen Groningen en Vierverlaten volgt de lijn het bestaande spoor.
En in Emmeloord komt het station ergens langs de Hannie Schaftweg (westkant van Emmeloord)
Met in Heerenveen:
* bij Heerenveen-noord een Duivendrecht-achtig overstapstation voor beide spoorlijnen (zowel IC als sprinter)
* huidig station Heerenveen wordt opgeheven
* een nieuw sprinterstation ergens in Heerenveen-zuid
Als IC-stations verwacht ik tussen Lelystad en Groningen alleen Heerenveen en Drachten.
Als mogelijke sprinterstations: Emmeloord, Lemmer, Joure, Leek (en eventueel ook Marum en Hoogkerk)
Tussen Groningen en Vierverlaten volgt de lijn het bestaande spoor.
En in Emmeloord komt het station ergens langs de Hannie Schaftweg (westkant van Emmeloord)
Met in Heerenveen:
* bij Heerenveen-noord een Duivendrecht-achtig overstapstation voor beide spoorlijnen (zowel IC als sprinter)
* huidig station Heerenveen wordt opgeheven
* een nieuw sprinterstation ergens in Heerenveen-zuid
Als IC-stations verwacht ik tussen Lelystad en Groningen alleen Heerenveen en Drachten.
Als mogelijke sprinterstations: Emmeloord, Lemmer, Joure, Leek (en eventueel ook Marum en Hoogkerk)
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Een tracé in de middenberm is op zich gunstig qua ruimtelijke inpassing omdat je minder rare bochten nodig hebt bij op- en afritten. Maar je moet dan wel de halve snelweg opnieuw aanleggen...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is volgens mij minder duur dan alle afslagen aanpassen aan een parallelle spoorlijn.
En volgens mij hebben ze destijds de A16 bij Breda ook helemaal nieuw gebouwd omdat er toevallig een HSL-spoorlijn naast (en niet eens midden in) de A16 werd aangelegd...
En volgens mij hebben ze destijds de A16 bij Breda ook helemaal nieuw gebouwd omdat er toevallig een HSL-spoorlijn naast (en niet eens midden in) de A16 werd aangelegd...
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Kan er een trein vlak naast een snelweg 200 km/u razen? Is dat niet gevaarlijk?
Ik heb geen onderschrift
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
De HSL ligt inderdaad op de plek waar vroeger de A16 lag. De A16 is ernaast opnieuw aangelegd waarbij ze meteen van de gelegenheid gebruik hebben gemaakt om hem te verbreden van 2x2 rijbanen naar 2x3 rijbanen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Genoeg tracés pal langs de snelweg waar wel 300 km/u wordt gereden. Ik zou niet inzien wat er gevaarlijk aan zou zijn.sirvinniei schreef: ↑wo 08 feb 2023, 09:53 Kan er een trein vlak naast een snelweg 200 km/u razen? Is dat niet gevaarlijk?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Aan de trein ligt het niet, maar die auto's die er met wel 130 km/u langsrazen vormen wel een behoorlijk risico.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Nou, als het hard stormt en er zoeft een trein dichtbij langs met 200 km/h, kan je als autobestuurder wel verrast worden door een grote windvlaag.
Dit ligt natuurlijk wel aan hoe dicht op de snelweg de lijn wordt gebouwd.
Dit ligt natuurlijk wel aan hoe dicht op de snelweg de lijn wordt gebouwd.
zij/haar/hen/hun
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik heb hier eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. En er liggen wereldwijd nogal wat snel- en spoorlijnen naast elkaar.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten