Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Die langere metro's gaan natuurlijk niet morgen te gaan rijden, dat is iets wat je met de eerstvolgende bestelling van nieuwe materieel mee kan nemen. Al zou je op korte termijn kunnen overwegen viertjes in te zetten op lijn D, zolang men in de spits 6x per uur naar De Akkers rijdt i.p.v. 12x is daar in principe voldoende materieel voor (tenzij de defectenstand weer zou oplopen). Maar bij de bestelling van nieuw materieel heb je de kans om voor langer materieel te gaan, eventueel in combinatie met enkele perronverlengingen. Het zal niet realistisch zijn alle lijnen op 120+ meter te krijgen, maar bijvoorbeeld 100 meter voor lijn B per 2030 kan haalbaar zijn als men wil.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wat een armoede, het plan voor het tramnet. Dat sommige trajecten buiten dienst worden gesteld, viel natuurlijk te verwachten en is ook niet vreemd daar waar de tram overlapt met de metro. Maar dat ook in buitenwijken tramspoor wordt opgeheven, naar Hillegersberg en Spaland, is wel merkwaardig: daar is de bus echt een afwaardering en zal vermoedelijk leiden tot toenemend autogebruik. Dat staat haaks op het gemeentebeleid om mensen juist uit de auto te krijgen.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Rotterdam autostad. Waar tramsporen verdwijnen om ruimte te creëeren voor de auto. Omgekeerde wereld zou je zeggen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De SG3-serie (en natuurlijk ook de RSG3's en HSG3's) kunnen als drietjes rijden met passagiers, daar zijn ze op voorbereid. De SG2's (5200-serie, de Teetjes) konden overigens met vijf wagens rijden, maar dat is uiteraard nooit gebeurd (dan zou je perrons van 149 meter lang moeten hebben).yourick schreef: ↑wo 08 feb 2023, 16:49 Met langere metro's neem ik aan 3x SG3 en 4x SG2/1 of MG2/1? Zeker voor de SG3 een enorme uitbreiding qua capaciteit, zeker op het overvolle deel bij het centrum zou profiteren. Al meen ik wel ergens eerder te zien dat er ooit proefritten zijn gedaan met 3x SG3..
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Zo te zien is er sinds deze week een tijdelijke snelheidsverlaging van 40km/h tussen Hoogvliet en Tussenwater, maar dit geldt alleen voor de metro’s richting Rotterdam centraal en de terp
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Is het puur toeval of presteert de 5400 erg slecht? Van de 7 keer dat er een 5400 ingezet werd op lijn A dit jaar is dit tot nu toe 4 keer uitgemond in vroegtijdige uitval...
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Check; ik zag gisteren werknemers met borden zeulen op Tussenwater.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
- Busseninportland
- Berichten: 319
- Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 16:16
- Locatie: Rhoon Portland
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Ik denk dat de machinisten er verkeerd mee omgaan op lijn A. Zat 1 keer in een 5400 op A. (Ergens in januari 2023). De machinist stopte te vroeg en de metro maakte voor Schenkel een noodrem, omdat diegene de stroomafnemer vergeten omhoog was te zetten. Zag laatst ook een foto op instagram dat de 5404 op Kralingse zoom al zijn pantrograaf omhoog had gezet en daardoor uitviel.
Volg mij op busposities, treinposities en YouTube https://busposities.nl/fotos/Busseninportland
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
https://treinposities.nl/fotos/Busseninportland
https://youtube.com/@Busseninportland?s ... JHFjriqZon
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
De bediening van de 5400 is niet anders dan de andere metro's toch? Sleutel erin en pantograaf omhoog?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij is het sleutel er in, sleutel omdraaien en twee blauwe knopjes indrukken. Dan gaan de pantografen op.
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
En dat is dus gelijk voor alle metro's (sinds de Teetjes er niet meer zijn). Dus er zal geen sprake moeten zijn verkeerd bedienen.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bij de Teetjes was het precies hetzelfde, maar dan twee witte knoppen op de stuurtafel. Overigens kan er alleen in vrijloop, dus zonder rij- of remkoppel, de pantograaf op- of neer worden bediend geloof ik, en uiteraard in stilstand. Het kan mis gaan als een bestuurder niet oplet, en tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug de pantografen op laat. Er is tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug een enkelsporig viaduct naar remise 's-Gravenweg, en er is een loopbrug ter hoogte van de Centrale Verkeersleiding. Dan worden de pantografen kapot gereden.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Gebeurde dat niet ergens vorig jaar met een SG2/1?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het is al meerdere keren gebeurd, vorig jaar inderdaad ook met een tweetje 5400. Maar het kan natuurlijk ook een technische fout geweest zijn, volgens mij is er ook ooit in de tunnel tussen Wilhelminaplein en Leuvehaven een pantograaf omhoog gekomen.
-
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 19 dec 2021, 08:55
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Volgens mij kan de pantograaf ook rijdend worden bediend. Tussen capelsebrug en schenkel hoor ik volgens mij altijd dat de pantograaf wordt op of neer gelaten. Van de T tjes staan en ook beelsen op youtube waar dit rijdend gebeurt (maar dat is natuurlijk wel bijna 40 jaar geleden)
Instagram: ov_spotter_nl_
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
Altijd op zoek naar reisgenoten voor een rondje bussen of treinen
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Teetjes waren toch zonder sleutel?SLH schreef: ↑do 09 feb 2023, 19:58 Bij de Teetjes was het precies hetzelfde, maar dan twee witte knoppen op de stuurtafel. Overigens kan er alleen in vrijloop, dus zonder rij- of remkoppel, de pantograaf op- of neer worden bediend geloof ik, en uiteraard in stilstand. Het kan mis gaan als een bestuurder niet oplet, en tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug de pantografen op laat. Er is tussen Kralingse Zoom en Capelsebrug een enkelsporig viaduct naar remise 's-Gravenweg, en er is een loopbrug ter hoogte van de Centrale Verkeersleiding. Dan worden de pantografen kapot gereden.
Als de metro vanaf de sneltram komt en naar GVW gaat door het tunneltje is een draad opgehangen waar geen spanning op staat als het goed is. Dus dan is het toch duidelijk dat de panto omhoog staat?
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Met sleuteltje, zie:
https://raymii.org/s/inc/img/metro/cab/ ... dden-2.jpg
(https://raymii.org/s/blog/RET_Metro_Type_T.html)
Die draad in het tunneltje is een vangdraad, voor het geval de pantograaf niet naar beneden wil komen. Bij Schiedam Centrum hangen er om die reden ook vangdraden.
https://raymii.org/s/inc/img/metro/cab/ ... dden-2.jpg
(https://raymii.org/s/blog/RET_Metro_Type_T.html)
Die draad in het tunneltje is een vangdraad, voor het geval de pantograaf niet naar beneden wil komen. Bij Schiedam Centrum hangen er om die reden ook vangdraden.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Bovendien is het afgezette stuk twee keer zo smal als het normale perron. Als je het afgezette stuk in gebruik wil nemen zal het een groot gedeelte van het station moeten verbouwen. En ik denk toch wel dat als het zo ver is dat een verbouwing ook niet zomaar gedaan is.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Het is alsnog breder dan het laatste stukje van Alexander (naast de niet meer in gebruik zijnde achteruitgang).
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Wow, geen tram meer over de Zaagmolenstraat en alleen nog een ingekorte lijn 4 in Noord. Hoe wil je dan ooit nog in de tram passen hier? Echt bizar dit plan.Bemined schreef: ↑di 07 feb 2023, 12:38 Het plan voor het nieuwe tramnet voor 2030 is gepubliceerd door de MRDH. De lijnen 4, 7 en 8 worden ingekort, lijnen 20 en 21 vervallen en lijnen 23 en 25 worden geknipt op Centraal Station. Voor lijn 7 wordt gestudeerd op een eindpunt bij Nieuw Kralingen, een nieuwe buslijn HES - Kralingse Zoom - Noord - Melachthonweg neemt de rest van de route over.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Om 12:39 vertrok er een solo 5400, bestuurd vanuit de hulpcontroller, vanaf de 's-Gravenweg richting Kralingse Zoom en ik verwacht verder naar de Waalhaven.
Re: Stadsregio Rotterdam: Alledaagse gebeurtenissen
In de volle ochtendspits was een metro van lijn C defect gegaan tussen Hoogvliet en Tussenwater; toen wij daar met +4 passeerden stonden er slechts 2 stelletjes op het viaduct, het 3e stelletje zag ik vermoedelijk vlak daarvoor door Poortugaal heen komen. Op Zalmplaat en half in de tunnel en ook op Spijkenisse Centrum was het flink druk en file rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 gasten