Acties in het streekvervoer
Re: Acties in het streekvervoer 2022
OT is onregelmatigheidstoeslag en GD is gebroken dienst
Re: Acties in het streekvervoer 2022
OT is Onregelmatigheidstoeslag: dit zijn je toeslagen voor werken op "vervelende" uren. Dus overdag verdien je 100% van je loon, in het weekend overdag 115%, tot in de nacht na een feestdag wel 200%. Alles boven die 100% is je OT.
GD is Gebroken Diensten-toeslag. Per gebroken dienst krijg je ik geloof iets van €21.
Durashift: het is wat raar om mensen extra loon te geven voor werken op vervelende uren (OT/GD), en vervolgens te compenseren als dat vervelende werk er niet is.
Overigens heeft de CAO OV maar één chauffeursloonschaal, die los staat van de overuge CAO-schalen 1 t/m 16. De chauffeursloonschaal heeft wel treden, dus elk jaar ga je sowieso een trede omhoog, tot je 9e jaar is dat elk jaar een bedrag erbij (na 5 jaar zelfs een reuzesprong van €150)
Daarnaast snap ik niets van het OT/GD in een gezamenlijke pot doen. Ja, voor ouderen komt het goed uit, zeker als ze ook nog gedaan krijgen dat ze minder zwaar werk hoeven te doen. En wat is vaak de gemiddelde leeftijd van de rayoncommissie- of ondernemingsraadleden?
Door het individueel te doen zie je dat jongeren (die het geld vaak goed kunnen gebruiken, maar ook veel beter tegen werken op rare tijden kunnen) veel meer de late en gebroken diensten zullen doen om meer toeslag binnen te kunnen harken bovenop hun relatief lage basissalaris.
Ouderen (die stereotype in een veel hogere trede zitten, de hypotheek afbetaald en de kinderen uit huis) kunnen het rustiger aan doen en alleen vroege en dagdiensten draaien, en dus wat minder toeslag op hun al hoge salaris krijgen.
Overigens: een beginnend chauffeur van 21 verdient zonder toeslag €350 bruto meer dan het minimumloon. Als je 16 jaar in dienst bent is het €1250 meer. Dat is bovenmodaal, en dan krijg je dus nog toeslagen.
Ik wil er geen oordeel over vellen of dat te weinig, genoeg of veel is, buschauffeurs hebben een stressvolle baan met zeer veel directe verantwoordelijkheid voor de veiligheid van klanten en anderen.
Wel is het zo dat met een opleiding met gelijkwaardig niveau het niet makkelijk is in loondienst zo'n bedrag te verdienen terwijl je niet meer dan 42.5 uur per week werkt, elke nacht thuis slaapt, je pauze doorbetaald wordt en 40 of meer vrije dagen (ATV+verlof) per jaar hebt, en dat ook redelijk recessieproof is.
GD is Gebroken Diensten-toeslag. Per gebroken dienst krijg je ik geloof iets van €21.
Durashift: het is wat raar om mensen extra loon te geven voor werken op vervelende uren (OT/GD), en vervolgens te compenseren als dat vervelende werk er niet is.
Overigens heeft de CAO OV maar één chauffeursloonschaal, die los staat van de overuge CAO-schalen 1 t/m 16. De chauffeursloonschaal heeft wel treden, dus elk jaar ga je sowieso een trede omhoog, tot je 9e jaar is dat elk jaar een bedrag erbij (na 5 jaar zelfs een reuzesprong van €150)
Daarnaast snap ik niets van het OT/GD in een gezamenlijke pot doen. Ja, voor ouderen komt het goed uit, zeker als ze ook nog gedaan krijgen dat ze minder zwaar werk hoeven te doen. En wat is vaak de gemiddelde leeftijd van de rayoncommissie- of ondernemingsraadleden?
Door het individueel te doen zie je dat jongeren (die het geld vaak goed kunnen gebruiken, maar ook veel beter tegen werken op rare tijden kunnen) veel meer de late en gebroken diensten zullen doen om meer toeslag binnen te kunnen harken bovenop hun relatief lage basissalaris.
Ouderen (die stereotype in een veel hogere trede zitten, de hypotheek afbetaald en de kinderen uit huis) kunnen het rustiger aan doen en alleen vroege en dagdiensten draaien, en dus wat minder toeslag op hun al hoge salaris krijgen.
Overigens: een beginnend chauffeur van 21 verdient zonder toeslag €350 bruto meer dan het minimumloon. Als je 16 jaar in dienst bent is het €1250 meer. Dat is bovenmodaal, en dan krijg je dus nog toeslagen.
Ik wil er geen oordeel over vellen of dat te weinig, genoeg of veel is, buschauffeurs hebben een stressvolle baan met zeer veel directe verantwoordelijkheid voor de veiligheid van klanten en anderen.
Wel is het zo dat met een opleiding met gelijkwaardig niveau het niet makkelijk is in loondienst zo'n bedrag te verdienen terwijl je niet meer dan 42.5 uur per week werkt, elke nacht thuis slaapt, je pauze doorbetaald wordt en 40 of meer vrije dagen (ATV+verlof) per jaar hebt, en dat ook redelijk recessieproof is.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Dit was ook het geval op donderdag en gisteren (vrijdag). Gisteren ook wel weer diverse bussen van de RET zien rijden in Rotterdam Alexander. En op Capelsebrug een enkele bus van Syntus zien rijden.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Dit zijn niet de toeslagen tot de OV cao.
Zaterdag is 130%, zondag 145% en zondagnacht is 155%.
Op werkdagen in de ochtend is het dacht ik tot 7:30 toeslag (130% en daarna 115%). Later dienst is vanaf 18:30 hetzelfde als de ochtend maar dan andersom. Precieze tijden zijn te vinden in de cao.
-
- Berichten: 4402
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Ik zou OT altijd persoonlijk doen, lijkt me rechtvaardiger dan iedereen hetzelfde bedrag. Juist omdat ik verwacht dat veel mensen gebroken diensten zullen haten.Tom98 schreef: ↑za 11 feb 2023, 10:29 Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Moet de titel trouwens niet eens aangepast?
Re: Acties in het streekvervoer
Titel aangepast
Re: Acties in het streekvervoer 2022
Tom98 schreef: ↑za 11 feb 2023, 10:29 Gemiddelde OT doen ze omdat anders natuurlijk iedereen late dienst en weekenden wil werken, en dan heb je niemand voor de vroege dienst. Dan ontstaan er weer discussies tussen chauffeur en planner over dat er deze week te weinig late diensten zijn ingeroosterd en de chauffeur dus geld misloopt. Om dat te vermijden krijgt iedereen dezelfde toeslag. Ik begrijp de overweging wel, maar had zelf natuurlijk liever persoonlijke OT gehad omdat ik altijd late dienst heb gewerkt.
Ik rij voornamelijk laat, dus feitelijk krijg ik "te weinig" toeslag. Maar omdat andere collega's die vroege diensten draaien kan ik in mijn eigen tijdvak blijven. Mogen ze best voor beloond worden. Uiteindelijk help je elkaar om te doen wat het best bij je past.
Re: Acties in het streekvervoer
Zoals ik zei begrijp ik dat wel, maar had ik zelf als alleen-laat-chauffeur liever persoonlijke OT gehad om begrijpelijke redenen.
Voormalig buschauffeur Syntus Utrecht en Syntus Twente. Tegenwoordig ambtenaar bij de overheid. Afgestudeerd jurist.
Re: Acties in het streekvervoer 2022
In mijn beleving is het compensatie voor iets dat structureel verweven zit in het OV chauffeursvak: de onregelmatigheid en daarmee extra loon ter compensatie. Als een opdrachtgever besluit om die onregelmatigheid op een goedkopere manier in te vullen (taxi-busje in de avond) dan stoot die opdrachtgever min of meer een stukje loon uit de mond van de chauffeur.
Dat er dan compensatie van een extra loontrede tegenover staat, zal het verlies in totaliteit niet eens compenseren, lijkt mij.
Het is een beetje hetzelfde als dat je via een uitzendbureau werkt. Zij moeten naar de CAO /afspraken van de opdrachtgever verlonen.
Nou, als er in die afspraken geen reiskosten vergoeding zit.. kan je nog wat meer inleveren op het magere basisloon..
UZB kan dan besluiten om je, ter compensatie, een trede (of twee) hoger in te schalen.
Is mij vroeger wel overkomen.
Ik doelde op een trede, heb ik foutief beschreven.IIVQ schreef: ↑za 11 feb 2023, 10:23 (..)
Overigens heeft de CAO OV maar één chauffeursloonschaal, die los staat van de overuge CAO-schalen 1 t/m 16. De chauffeursloonschaal heeft wel treden, dus elk jaar ga je sowieso een trede omhoog, tot je 9e jaar is dat elk jaar een bedrag erbij (na 5 jaar zelfs een reuzesprong van €150)
(..)
Re: Acties in het streekvervoer
Ik volg je niet. Als je goed begrijp wil ke dat een chauffeur op een stalling waar (door uitbesteding aan taxi) weinig avondwerk is, alsnog gecompenseerd wordt voor het wegavllen van het loon dat hij/zij zou krijgen als er wél avondwerk was?
Re: Acties in het streekvervoer
^^Ja.
Stel, er is nu nog wel avondwerk en die chauffeurs zijn een toeslag van zo'n 300 euro per maand gewend, waar ze ook voor werken.
Nu komt er een aanbesteding en dienen ze bij de winnaar in dienst te treden. De winnaar heeft gewonnen met o.a. uitbesteden van avondlijnen.
Chauffeurs kunnen dus minder onregelmatige diensten rijden en gaan er dan tóch in inkomen op achteruit.
Natuurlijk kan je betogen dat het extra's zijn waar geen verworven recht op zit.. maar zeker bij een structurele vorm van extra beloning voor bepaalde werkzaamheden wordt die beloning wel meegeteld. Bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag.. indien aanvrager kan aantonen op structurele basis x overuren te maken, kán een deel van die overuren meegeteld worden bij het inkomen voor de financieringsom.
.. en natuurlijk.. als je ziek wordt kan je ook die onregelmatige diensten niet rijden en daalt je inkomen ook.. maar niemand hoopt (langdurig) ziek te worden.
Stel, er is nu nog wel avondwerk en die chauffeurs zijn een toeslag van zo'n 300 euro per maand gewend, waar ze ook voor werken.
Nu komt er een aanbesteding en dienen ze bij de winnaar in dienst te treden. De winnaar heeft gewonnen met o.a. uitbesteden van avondlijnen.
Chauffeurs kunnen dus minder onregelmatige diensten rijden en gaan er dan tóch in inkomen op achteruit.
Natuurlijk kan je betogen dat het extra's zijn waar geen verworven recht op zit.. maar zeker bij een structurele vorm van extra beloning voor bepaalde werkzaamheden wordt die beloning wel meegeteld. Bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag.. indien aanvrager kan aantonen op structurele basis x overuren te maken, kán een deel van die overuren meegeteld worden bij het inkomen voor de financieringsom.
.. en natuurlijk.. als je ziek wordt kan je ook die onregelmatige diensten niet rijden en daalt je inkomen ook.. maar niemand hoopt (langdurig) ziek te worden.
Re: Acties in het streekvervoer
CNV komt met een nogal genuanceerd bericht over dat salaris van 4000 euro.
https://www.cnvvakmensen.nl/nieuws/acti ... 023-02-13/
https://www.cnvvakmensen.nl/nieuws/acti ... 023-02-13/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9201
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
Als vervoerbedrijf zou ik meer druk zetten op de overheid en busbouwers om sneller volwaardig autonoomvervoer (12 en 18m bussen) te ontwikkelen, regelgeving aan te passen en op de markt te brengen. Dat wordt de grootste kostenbesparing in het OV ooit. Ik vraag me serieus af of iemand van in de 20 als buschauffeur start wel zijn pensioen kan halen met hetzelfde werk.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39319
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Acties in het streekvervoer
"De vakantietoeslag en eindejaarsuitkering krijgt iedereen, dan is het niet eerlijk die mee te rekenen" schrijft het CNV... Hoezo niet dan? Dan moet je het salaris ook niet meetellen, dat krijgt ook iedereen immers
De vakantietoeslag telt notabene zelfs nog mee bij je salaris in een hypotheekaanvraag.
En een eindejaarsuitkering van 8% in veel sectoren? Ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de drie sectoren waarin ik gewerkt heb.
De vakantietoeslag telt notabene zelfs nog mee bij je salaris in een hypotheekaanvraag.
En een eindejaarsuitkering van 8% in veel sectoren? Ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de drie sectoren waarin ik gewerkt heb.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Acties in het streekvervoer
Zie ik het CNV nou de onregelmatigheidstoeslag meenemen in het vakantiegeld in die berekening? Dan ziet men het blijkbaar wel als loon, want normaal krijg je volgens mij alleen vakantiegeld over je basisloon en niet over eventuele extra vergoedingen. Of is dit een rekenfout?
Re: Acties in het streekvervoer
In de CAO is dat geregeld door de afbouwtoelage:Durashift schreef: ↑ma 13 feb 2023, 22:17 ^^Ja.
Stel, er is nu nog wel avondwerk en die chauffeurs zijn een toeslag van zo'n 300 euro per maand gewend, waar ze ook voor werken.
Nu komt er een aanbesteding en dienen ze bij de winnaar in dienst te treden. De winnaar heeft gewonnen met o.a. uitbesteden van avondlijnen.
Chauffeurs kunnen dus minder onregelmatige diensten rijden en gaan er dan tóch in inkomen op achteruit.
Natuurlijk kan je betogen dat het extra's zijn waar geen verworven recht op zit.. maar zeker bij een structurele vorm van extra beloning voor bepaalde werkzaamheden wordt die beloning wel meegeteld. Bijvoorbeeld bij een financieringsaanvraag.. indien aanvrager kan aantonen op structurele basis x overuren te maken, kán een deel van die overuren meegeteld worden bij het inkomen voor de financieringsom.
.. en natuurlijk.. als je ziek wordt kan je ook die onregelmatige diensten niet rijden en daalt je inkomen ook.. maar niemand hoopt (langdurig) ziek te worden.
Artikel 39 (afbouwtoelage)
1. Wanneer voor een werknemer de omstandigheden, die tot toekenning van onregelmatigheidstoelage en toelage gebroken diensten hebben geleid, zich wijzigen of worden herzien, zal aan die werknemer een tijdelijke toelage worden toegekend, overeenkomstig het bepaalde in lid 3, indien de vermindering van inkomsten per 1 juli 2020 meer dan € 19,82 per maand bedraagt.
2. Indien met betrekking tot (een) bepaalde categorie(ën) werknemers ten gevolge van reorganisatie, inkrimping of fusie van het bedrijf de dienstregeling zodanig wordt gewijzigd, dat een vermindering van onregelmatigheidstoelage of toelage gebroken diensten optreedt die voor die werknemers leidt tot een gemiddelde inkomstenvermindering per 1 juli 2020 van meer dan € 19,82 per maand, wordt aan hen een tijdelijke toelage toegekend overeenkomstig het bepaalde in lid 3. Voor de berekening van de gemiddelde inkomstenvermindering dient te worden uitgegaan van het aantal onregelmatige uren en gebroken diensten dat, gemiddeld per werknemer van de categorie (eventueel per standplaats) waartoe hij behoort in vergelijking met de voorgaande dienstroosters, basis is geweest voor de berekening van de geldende toelagen.
3. De in lid 1 en lid 2 bedoelde toelage bedraagt gedurende de eerste 3 maanden nadat is komen vast te staan dat de wijziging of herziening heeft plaatsgevonden 80% van het verschil tussen het bedrag aan onregelmatigheidstoelage en toelage gebroken diensten dat gemiddeld in het jaar daaraan voorafgaand is ontvangen en het bedrag dat na de wijziging wordt ontvangen. Telkens na elk kwartaal zal dit percentage met 20% worden verminderd.
Re: Acties in het streekvervoer
Vakantiebijslag wordt berekend over normaal loon, overwerk, toeslagen, provisies en vakantiedagen uitbetaald in geld. Dus ook onregelmatigheidstoeslag. En dat is niet iets specifiek voor het openbaar vervoer, dat is wettelijk zo geregeld.Bemined schreef: ↑di 14 feb 2023, 07:59 Zie ik het CNV nou de onregelmatigheidstoeslag meenemen in het vakantiegeld in die berekening? Dan ziet men het blijkbaar wel als loon, want normaal krijg je volgens mij alleen vakantiegeld over je basisloon en niet over eventuele extra vergoedingen. Of is dit een rekenfout?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Acties in het streekvervoer
Maar dan is de OT dus wel gewoon onderdeel van het loon en moet men niet zeuren over de berekening. Ik zou me dan eerder druk maken over dat het 17 jaar duurt tot je op die 4000 zit, lijkt me een beetje overdreven lang. Dus hoger startsalaris en gelijk eindloon, lijkt me eerlijker dan voor iedereen 12% gaan eisen.
Re: Acties in het streekvervoer
https://www.ovmagazine.nl/nieuws/nieuwe ... eekvervoer
OVmagazine heeft een stuk geschreven waar zowel Van der Gaag van de FNV en Kagie van VWOV aan het woord zijn. Beetje nuance in de smeltkroes van het chagrijn van afgelopen weken...
OVmagazine heeft een stuk geschreven waar zowel Van der Gaag van de FNV en Kagie van VWOV aan het woord zijn. Beetje nuance in de smeltkroes van het chagrijn van afgelopen weken...
Grt. Stefan
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Acties in het streekvervoer
Als dat waar is, zal de CAO uiteindelijk wel op 9% uitkomen, als beide partijen genoeg hun emoties hebben geuit.Desgevraagd laat Marijn van der Gaag van FNV Streekvervoer overigens weten 10 procent loonsverhoging te eisen.
Ik heb geen onderschrift
Re: Acties in het streekvervoer
Hopelijk is daar niet nog een ronde stakingen voor nodig.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Acties in het streekvervoer
Voor de vakbonden is de werkdruk natuurlijk ook een belangrijk punt. Werkgevers vinden dat er geen ding voor de cao.
Re: Acties in het streekvervoer
In sommige sectoren krijg je een 13e maand. Ik heb het nooit gehad, zelfs niet bij de bank waar dat wel onderdeel van het salaris was maar ze een vuile truuk uithaalden om het niet te geven.Daniel schreef: ↑di 14 feb 2023, 07:52 "De vakantietoeslag en eindejaarsuitkering krijgt iedereen, dan is het niet eerlijk die mee te rekenen" schrijft het CNV... Hoezo niet dan? Dan moet je het salaris ook niet meetellen, dat krijgt ook iedereen immers
De vakantietoeslag telt notabene zelfs nog mee bij je salaris in een hypotheekaanvraag.
En een eindejaarsuitkering van 8% in veel sectoren? Ik ben ze eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen in de drie sectoren waarin ik gewerkt heb.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten