Lelylijn
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Belangrijkste aspecten van de dienstregeling zijn reistijd en stoppatronen, aangezien die relevant zijn voor de hele besluitvorming. Vaak worden er ook dienstregelingen geschetst voor alle varianten zodat men kan vergelijken welke variant er beter scoort qua reistijd of inpasbaarheid van extra stations. En bij tweesporige lijnen is het ook wel zo handig om te weten of je ergens een inhaalmogelijkheid voor de IC moet aanleggen of niet, beetje onhandig om daar pas achteraf achter te komen. Al is dat voor de Lelylijn niet zo'n probleem, bij 200km/u liggen de perrons aan zijsporen dus kun je overal inhalen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ook op intercitystations?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Stel ik een gekke vraag?
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Voor de Nederlandse overdrevenheid wel
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dat is een van de redenen dat je zo'n onderzoek doet is de vraag beantwoorden waar welke treinen stoppen en doorrijden. Zo heeft Kampen zuid een voor sprinterstations nogal royale perronlengte van 340 meter gekregen met het oog op de eerder genoemde sneltrein. Als alle treinen op Heerenveen zouden stoppen of er toch al een snelheidsbeperking komt hoef je geen doorrijdsporen te maken bijvoorbeeld.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
160, zie de schrikstrepen op Nvp die daarvoor dienen.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Netjes uitgewerkt! Ziet er mooi en tamelijk realistisch uit. Persoonlijk zou ik de spoorlijn iets westelijker tussen Lelystad en Emmeloord aanleggen zodat je ook een station bij Urk kunt bouwen. Die plaats groeit de komende decennia nog behoorlijk in inwoneraantal en is nu per OV zeer matig ontsloten.dennistd schreef: ↑vr 10 feb 2023, 02:59 Zo, eens even lekker aan het tekenen geweest met Google Earth/Maps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Overigens over de spoorboog bij Heerenveen gesproken: Er is in Friesland wel een wens om beter openbaar vervoer te hebben. Tussen Joure en Leeuwarden ontbreekt een rechtstreekse verbinding. Je moet met de bus naar Heerenveen en dat is onnodig omslachtig als er een Lelylijn bij komt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Dan krijg je een hele gekke slinger naar Urk toe. En echt dicht bij de huizen zit je nog niet dan. Een station Urk-Nagele (op een kilometer of 5 van Urk) lijkt me dan een betere oplossing, eventueel met bussen van/naar Urk die aansluiten op de treinen.Vinny schreef: ↑za 11 feb 2023, 14:24Netjes uitgewerkt! Ziet er mooi en tamelijk realistisch uit. Persoonlijk zou ik de spoorlijn iets westelijker tussen Lelystad en Emmeloord aanleggen zodat je ook een station bij Urk kunt bouwen. Die plaats groeit de komende decennia nog behoorlijk in inwoneraantal en is nu per OV zeer matig ontsloten.dennistd schreef: ↑vr 10 feb 2023, 02:59 Zo, eens even lekker aan het tekenen geweest met Google Earth/Maps:
https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... sp=sharing
Vandaar dus ook het kleine boogje: je verbindt Lemmer en Joure met Heerenveen, maar gelijktijdig ook met Akkrum, Grou-Jirnsum en Leeuwarden. En het voordeel is dat je het oude station (dat veel centraler ligt) ook gewoon kunt behouden.Vinny schreef: ↑za 11 feb 2023, 14:31 Overigens over de spoorboog bij Heerenveen gesproken: Er is in Friesland wel een wens om beter openbaar vervoer te hebben. Tussen Joure en Leeuwarden ontbreekt een rechtstreekse verbinding. Je moet met de bus naar Heerenveen en dat is onnodig omslachtig als er een Lelylijn bij komt.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik heb nog even de huidige treinen Zwolle-Leeuwarden toegevoegd. Dat blijkt eigenlijk wonderbaarlijk goed te passen
De sprinter Zwolle-Leeuwarden gaat maar meer 1x per uur naar Leeuwarden rijden, op het andere halve uur gaat deze vanaf Heerenveen naar Joure. In Heerenveen is er een aansluiting op de sprinter Lelystad-Heerenveen-Leeuwarden van 8 minuten. Op deze manier geef je Joure ook een directe aansluiting naar Zwolle. Voor het keren hiervan (en de sprinter Joure-Groningen) heb ik twee keersporen aan de westzijde van Joure in gedachten.
De sprinter Zwolle-Leeuwarden gaat maar meer 1x per uur naar Leeuwarden rijden, op het andere halve uur gaat deze vanaf Heerenveen naar Joure. In Heerenveen is er een aansluiting op de sprinter Lelystad-Heerenveen-Leeuwarden van 8 minuten. Op deze manier geef je Joure ook een directe aansluiting naar Zwolle. Voor het keren hiervan (en de sprinter Joure-Groningen) heb ik twee keersporen aan de westzijde van Joure in gedachten.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Even wat reismogelijkheden op een rijtje:
Reistijd in minuten staat erachter
Vet = snelste mogelijkheid
Schuin = met overstap
Ter vergelijking de huidige reistijd:
Lelystad-Leeuwarden 86 minuten (-49% / -42min)
Lelystad-Groningen 85 minuten (-31% / -26min)
Joure-Leeuwarden 44 minuten (-57% / -25min)
Joure-Groningen 71 minuten (-38% / -27min)
Joure-Zwolle 65 minuten (-27% / -17min)
Drachten-Groningen 44 minuten (-59% / -26min)
Reistijd in minuten staat erachter
Vet = snelste mogelijkheid
Schuin = met overstap
Ter vergelijking de huidige reistijd:
Lelystad-Leeuwarden 86 minuten (-49% / -42min)
Lelystad-Groningen 85 minuten (-31% / -26min)
Joure-Leeuwarden 44 minuten (-57% / -25min)
Joure-Groningen 71 minuten (-38% / -27min)
Joure-Zwolle 65 minuten (-27% / -17min)
Drachten-Groningen 44 minuten (-59% / -26min)
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Als je de spoorlijn strak langs de Ketelbrug aanlegt wel, maar een stuk westelijker moet ook kunnen: Als je vanaf de Maximacentrale gewoon rechtdoor gaat scheelt het in kilometers weer juist.Dan krijg je een hele gekke slinger naar Urk toe.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
"Gewoon rechtdoor" wil zeggen een brug die zeven keer zo lang is als de moerdijkbrug. Het mag kennelijk wat kosten, dat station van Urk.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
En dat voor zes dagen in de week.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Op veler verzoek toegevoegd: het station Nagele-Urk, ter hoogte van de N352 (A6 afrit Urk). Net als de andere stoptrein-station (Emmeloord, Lemmer, Marum en Leek) zal hier een Dronten-station aangelegd moeten worden: zijperrons aan zijsporen, om zo doorkomst met hoge snelheid mogelijk te maken.
Verder viel me in de voorgestelde dienstregeling op dat de sprinter naar Groningen wel heel mooi aansluit op de 6200 naar Assen, die heb ik doorgekoppeld (ook voor de doorgaande reiziger Leek-Europapark en Hoogkerk-Assen bijvoorbeeld). Daarnaast nog wat goederenpaden (Lelystad-Onnen en Lelystad-Leeuwarden) toegevoegd en een klein opvolgconflictje bij Heerenveen verholpen.
Om de dienstregeling in Groningen mogelijk te maken moeten daar wat kleine aanpassingen plaatsvinden: spoor 7 (straks het derde spoor vanaf het station) moet aan de oostzijde aan de NS-sporen gekoppeld worden tbv de sprinter Lelystad-Assen. En spoor 8 (het noordelijkste spoor aan de twee doodlopende eilandperrons tbv NS) moet aan het einde afgebogen worden en aangesloten net voor de brug aan de westzijde. Dit om een spoor te creëren waar de IC vanuit Lelystad kan keren.
Kaart
Vertrekstaten van Joure, Heerenveen, Heerenveen Kruising en Leeuwarden
Verder viel me in de voorgestelde dienstregeling op dat de sprinter naar Groningen wel heel mooi aansluit op de 6200 naar Assen, die heb ik doorgekoppeld (ook voor de doorgaande reiziger Leek-Europapark en Hoogkerk-Assen bijvoorbeeld). Daarnaast nog wat goederenpaden (Lelystad-Onnen en Lelystad-Leeuwarden) toegevoegd en een klein opvolgconflictje bij Heerenveen verholpen.
Om de dienstregeling in Groningen mogelijk te maken moeten daar wat kleine aanpassingen plaatsvinden: spoor 7 (straks het derde spoor vanaf het station) moet aan de oostzijde aan de NS-sporen gekoppeld worden tbv de sprinter Lelystad-Assen. En spoor 8 (het noordelijkste spoor aan de twee doodlopende eilandperrons tbv NS) moet aan het einde afgebogen worden en aangesloten net voor de brug aan de westzijde. Dit om een spoor te creëren waar de IC vanuit Lelystad kan keren.
Kaart
Vertrekstaten van Joure, Heerenveen, Heerenveen Kruising en Leeuwarden
Laatst gewijzigd door dennistd op wo 15 feb 2023, 04:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik zie dat de Lelystad-Groningen 70 minuten doet over een afstand van 122 km. Dat is met 111 km/h een vergelijkbare exploitatiesnelheid met vandaag de dag op Zwolle-Groningen of Zwolle-Amersfoort en zelfs lager dan Zwolle-Almere terwijl naar verwachting een Lelylijn wel een hogere maximum exploitatiesnelheid zal kennen dan de dienstregeling 2023 op deze trajecten. Dat kan vast wel vlotter.
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Typisch, er is nog niet eens een definitieve route, er is nog niet eens een definitieve lijst met nieuwe stations aan de Lelylijn, sterker nog dat die nieuwe lelylijn er überhaupt gaat komen is ook nog niet eens zeker. Maar hier loopt men al dienstregelingen te maken, te bespreken en aan te passen...
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Ik vraag me af of die lijn er überhaupt wel komt inderdaad of dat het weer een praatje is voor de verkiezingen…..
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Hoi, en welkom op OV in Nederland!Lange_Dre schreef: ↑di 14 feb 2023, 16:34 Typisch, er is nog niet eens een definitieve route, er is nog niet eens een definitieve lijst met nieuwe stations aan de Lelylijn, sterker nog dat die nieuwe lelylijn er überhaupt gaat komen is ook nog niet eens zeker. Maar hier loopt men al dienstregelingen te maken, te bespreken en aan te passen...
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Precies, dat is wel een beetje het punt van dit forum: praten en fantaseren over OV. Het doet niemand kwaad om mogelijke routes en dienstregelingen van een potentiele spoorlijn te verzinnen dus ik zie er niks mis mee.
zij/haar/hen/hun
Re: NS: snel van A’dam naar Groningen
Zijn de personeelsroosters eigenlijk al klaar?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten